SkyscraperCity banner

6701 - 6720 of 6821 Posts

·
Registered
3,967 Posts
Ik zag dat het pand op de tweede foto , het oud Telegraaf - en later Kasbankkantoor aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal, helemaal af is nu de huurder de kantoorruimte, gamesontwikkelaar Guerrilla Games , er net is ingetrokken. Dat nieuwbouw / aanbouw gedeelte aan de zijkant ziet er m.i. niet verkeerd uit. Op de begane grond is een flinke winkelruimte gerealiseerd en wordt waarschijnlijk nog naar een huurder / huurders gezocht iets wat natuurlijk niet zal meevallen in deze tijd van veel leegstand vooral ook in en rond de Kalverstaat ( wie had dat zeg 5 jaar geleden kunnen bedenken !).

·
Registered
Forum Hadriani
5,692 Posts
Het was gisteren heel rustig in de stad en dan met al die grote winkelpanden vol kleding. Geen mens binnen. Rituals krijgt een prachtige winkel waar ooit de Esprit zat. Het oude V&D pand staat natuurlijk ook nog leeg. De Sting is wel met een enorme winkel de Kalverpassage ingetrokken, maar ja dan is de overkant weer leeg waar Saksoff zat. Hollister is ook onlangs in een groot pand getrokken in de Kalverstraat. Gelukkig betrekt Ayden de HB panden, maar niet echt een idee hoe ze de hele bg gaan doen. Hopelijk nog wel iets openbaars.

·
Registered
3,967 Posts
Ik schat zo in dat grootverbruikers van winkelruimte in de binnenstad, H&M group en Inditex, ook nog wel vanuit kostenoverweging / rationalisering flink gaan snijden aantal winkelpanden dat ze in de binnenstad huren waar ze vijf jaar geleden nog vochten om elk leegkomende of nieuwe winkelruimte (al was het alleen maar om de concurrent voor te zijn) voor een nieuwe formule of een tweede, derde of vierde vestiging van hun hoofdmerk. Het zijn voor de binnenstad , die vrijwel alleen per OV voor bezoekers van buiten bereikbaar is ,nu deze grotendeels wegblijven net als de buitenlandse toeristen en forenzen die op de kantoren in de binnenstad werken en nu thuiswerken daarom barre tijden die misschien wel structureel zijn. Daarnaast opent in november vlak buiten Amsterdam het nieuwe Outletcenter in Halfweg met 100 voornamelijk kledingwinkels waarvan reeds 75% is verhuurd; alhoewel het wat krapjes oogt in de opzet (zeker vergeleken met de Outlets in Lelystad en Roermond) hebben ze toch in deze tijd een belangrijke regionale troef in handen nu er een grote parkeerplaats/ garage is gebouwd voor liefst 2200 auto‚s (op laatste moment nog uitgebreid met 250 plaatsten ) nu veel families met kinderen uit de regio liever met de auto gaan winkelen als ze toch op pad gaan voor kleding en de Amsterdamse en ook Haarlemse binnenstad die goede en betaalbare autobereikbaarheid niet kan en wil bieden !

·
Registered
Forum Hadriani
5,692 Posts
Ik ben bang dat je gelijk krijgt. Zo stil als het gisteren was op een mooie septemberdag is echt triest. Lullig om te zeggen misschien, maar ik zag wel veel vuil op straat, overdreven meer graffiti dan bijv. in Den Haag, slechte bestrating en kapot straatmeubilair. Niet overal maar sommige plekken waren echt shabby. Er zijn nog wel wat uitdagingen zegmaar. Waar het onlangs weer vernieuwd is, is het ook weer erg mooi geworden zoals eerste stukje Amstel.

·
Registered
10,374 Posts
Er schijnt ook nog een virusje rond te waren waardoor sommigen zich minder geroepen te voelen Amsterdam te bezoeken, heb ik begrepen. En gisteren wezen de thermometers ook waarden aan waarbij velen liever de verkoeling van bos of strand opzoeken, dan de hitte-eilanden die onze steden zijn.

De leegstand zal ook vast wel een rol meespelen, maar naar ik weet is dat al jaren aan de gang, en niet alleen in Amsterdam. Toch was het in het precoronatijdperk mudjevol in Amsterdam, zelfs op de warme dagen.

·
Registered
3,967 Posts
De september maand was afgelopen jaren een verlengde van de zomer maanden qua toerisme met daarom alleen al gemiddeld per dag gemiddeld snel 30.000 bezoekers extra in de binnenstad, daarnaast natuurlijk veel ( nieuwe ) studenten, congres/ beursgangers ( vooral in de avonduren) ja dan mis je nog al een publiek op straat ( en in de winkels). Ik ben benieuwd wat betreft de ontwikkeling van de werkgelegenheid in de binnenstad ( economische barometer) want die moet inmiddels wel dramatische waarden vertonen vooral na die 7 tropenjaren. Schrale troost voor Amsterdam is dat het in internationale steden ( met vaak zelfde economisch profiel) waar het vaak mee vergeleken wordt misschien nog wel slechter gaat en dan heb ik het over een Barcelona, Milaan, London, Parijs, New York ...

·
Registered
10,374 Posts
Ik bekijk dit soort 'ellende' dan altijd maar ecologisch. Ook daar kan grote sterfte weer prima als voedingsbodem voor allerlei andere soorten dienen. Vertaald naar deze situatie: misschien dat de grote leegstand in de binnenstad ook ruimte voor andere invullingen, zoals horeca, sociale ontmoetingsplaatsen of gewoon woonruimte gaat bieden. Die retail in binnensteden heeft zijn langste tijd gehad. Mensen waren al steeds minder geneigd naar een drukke binnenstad af te reizen om daar wat te shoppen. Dat wordt steeds meer online of in de al eerder genoemde outlets aan de snelweg gedaan, waar je je auto tenminste nog fatsoenlijk kwijt kunt. Corona zal dat thuiswinkelen alleen nog maar verder aanjagen.

En ik zou het zelf helemaal niet zo erg vinden. Zelfs in Amsterdam wordt een Kalverstraat naargeestig leeg na sluitingstijd van de winkels. Een andere invulling die meer ruimte laat voor een avondprogramma, zou dat al helemaal kunnen omgooien.

·
Registered
3,032 Posts
De strenge winkelprogrammering is niet houdbaar. Die is extra hard aangezet in de hoogtijden van de Grote Toerismeramp om te voorkomen dat Starbucks en de Nutellabakkerij zich in alle failliete boekenwinkels en ijzerhandels zouden vestigen, maar de hoeveelheid panden waarin alléén de detailhandel bedreven mag worden overstijgt de vraag ieder jaar meer. En dus staat er steeds meer leeg. Dit jaar is het helemaal een stroomversnelling ingegaan. Die programmering moet losser en flexibeler, zoals je dat nu ook ziet in kleinere steden waar de horeca ook steeds meer de retail verdringt. En dat heeft weinig te making met toerisme maar met mondiale veranderingen in consumentengedrag.

Verder is het, zoals in een andere draad besproken, een goed moment om te kijken hoe we meer mensen in de binnenstad kunnen laten wonen.

·
Registered
10,759 Posts
Toch weer een mooi staaltje door elkaar halen van correlatie en causatie. In Amsterdam is de afgelopen jaren de middenstand niet vertrokken omdat er geen klanten waren, maar door de hoge huren en huurstijgingen. Die middenstand is dus weggeprogrammeerd door de prachtige vrije markt waar de ketens meer aan huur kunnen uitgeven en vastgoed als geldmakende investering worden beschouwd in plaats van gebouwen om de gewone man in te huisvesten. Voorbeelden te over. En dan komen er winkels in die zich richten op toeristen en minder op het lokale tijdens corona in de problemen, omdat de Amsterdammer al jaren het overtoeristische centrum mijdt voor gewone boodschappen.

De 'strenge winkelprogrammering' houdt in dat er een goede mix wordt nagestreefd en er niet te veel van hetzelfde soort winkels in één gebied komen. In Centrum en de Pijp kwam dat neer op 'streng' zijn tegen toeristenwinkels (dus met weinig waarde voor lokale bewoners) en fastfood. Nou nou gut gut, het communisme heeft toegeslagen hoor.

De veranderingen in het Nederlandse retaillandschap vindt ook in bepaalde maten in Amsterdam plaats, maar om ze 1 op 1 te vergelijken met de gemiddelde slaapstad slaat de plank mis. De gemiddelde Amsterdammer doet geen boodschappen met de auto en loopt regelmatig door een lokale winkelstraat om de hoek. De binnenringse dichtheden werken voor de middenstand als een tierelier. Dat is niet direct te vergelijken met de buitenwijken laat staan met dorp-achtige plaatsen buiten de Randstad of zelfs een krimpregio. Als Amsterdam namelijk iets niet nodig heeft is dat wel nóg meer horeca in het centrum in plaats van maatschappelijke en culturele functies (die ook met retail vervuld kunnen worden). Dat is namelijk het verschil tussen een echt levendig centrum en een monotone shopping mall. Er valt in Amsterdam genoeg te drinken en te shoppen, maar de ambachten en kleine middenstand hebben het zwaar (want geld). Waar Amsterdamse middenstand meer aan heeft is redelijke huurprijzen en centrale stadsbevoorrading/laad-en-losplekken.

·
Registered
3,032 Posts
Het feit dat je in een stad als Groningen — een typische middelgrote Nederlandse stad met een historisch centrum en gematigd toerisme — ziet dat de detailhandelleegstand de afgelopen jaren grotendeels is ingevuld met frietateliers, koffiebars en sushizaken laat toch echt zien dat je niet eeuwig de vinger kan wijzen naar de boze toerist. En dat staat los van huurstijgingen want die gelden voor zowel de detailhandel als de horeca.

In de Nieuwezijds Kapel aan het Rokin zijn twee gelijkwaardige panden op de markt gekomen de afgelopen twee jaar; eentje had een horecabestemming en was direct weer verhuurd aan Starbucks, de andere heeft een detailhandelbestemming en staat nog steeds leeg. Het is geen groot mysterie.

·
Registered
288 Posts
In de Nieuwezijds Kapel aan het Rokin zijn twee gelijkwaardige panden op de markt gekomen de afgelopen twee jaar; eentje had een horecabestemming en was direct weer verhuurd aan Starbucks, de andere heeft een detailhandelbestemming en staat nog steeds leeg. Het is geen groot mysterie.
Die programmering moet losser en flexibeler, zoals je dat nu ook ziet in kleinere steden waar de horeca ook steeds meer de retail verdringt. En dat heeft weinig te making met toerisme maar met mondiale veranderingen in consumentengedrag.
Dit is een nogal naïeve manier van kijken. Het beruchte voorbeeld is nog steeds het onder druk van berde protesten toestaan van de ijsverkoop vanuit de sympathieke ijsfabriek in de tweede Anjeliersdwarsstraat in de Jordaan: direct gevolg van dit loslaten van regulering was de stroom van zogenaamde wafelwinkels die zelfs met geurmachines toeristen verlijden tot de aankoop van zoete shit. Een keten waar niets kleinschaligs of ambachtelijks aan is. De gemeente is inmiddels wijzer. "Losser en flexibeler" heeft helaas niets meer te maken met idealen en is ook allang een kwestie van centen geworden: het is dus maar goed dat de gemeente hier bovenop zit.

·
Registered
3,032 Posts
Die wafelwinkels zijn nou juist een gevolg van het niet aanpassen van bestemmingsplannen. Door aan "winkel" vast te houden krijg je ondernemers die zoeken naar loopholes om toch maar eten te kunnen verkopen en die wafelwinkels zijn daar het beruchtste voorbeeld van. Persoonlijk heb ik dan liever een fatsoenlijke horecazaak. Maar dan moet dat bestemmingsplan dus om.

En "er bovenop zitten" klinkt alsof de gemeente het aan het oplossen is. Helaas gaat de gemeente de afnemende vraag naar fysieke winkels niet tegenhouden. Op een gegeven moment is het een keuze tussen leegstand of iets wat jij misschien vréééselijk vindt.

·
Registered
10,374 Posts
Ik heb toch altijd het vermoeden gehad dat al die wafel-, kaas- en nutellazaken gewoon façades voor drugsbaronnen waren, die hier hun snuifgeld schoon lieten boenen. Maar enig bewijs voor dat vermoeden heb ik uiteraard niet.

·
Registered
Forum Hadriani
5,692 Posts
Ik snap de zg. 'hekel' niet zo tegen hardwerkende horeca-ondernemers. De zaken zien er over het algemeen prima uit, zeker de winkels van het kaasimperium Henri Willig. Ze zijn nu eenmaal legitiem gedoken in de leegstand. Ik zie liever een Willig dan een rolluik vol met graffiti. Overigens zie je nu ook meer supermarkten in de leegstand duiken. Waar eerst leuke winkels zaten, zit er nu ineens een AH en Spar. Ook Jumbo City blijft niet achter in de Leidsestraat.

Leuke en hippe brandstores en speciaalzaakjes hadden mooier geweest, maarja de commercie is nu eenmaal een weg opgegaan wat hier boven is uitgelegd.

Wat ik meer storend vind in de binnenstad is dat het zo shabby is. Nu de stad zo leeg is, valt het meer op. Ik noem even de vele graffiti, fietsenchaos, wietpaffers en koffieshops, eeuwig opengebroken straten en pleinen, vuil op straat, slechte bestrating en straatmeubilair. Niet overal hoor. Wat onlangs netjes is opgeknapt is prima/perfect, maar er liggen stukken bij.
Volgens mij is het bij de gemeente wel op het vizier, al is en blijft het ook een grote uitdaging.

·
Registered
34 Posts
Ik snap de zg. 'hekel' niet zo tegen hardwerkende horeca-ondernemers. De zaken zien er over het algemeen prima uit, zeker de winkels van het kaasimperium Henri Willig. Ze zijn nu eenmaal legitiem gedoken in de leegstand. Ik zie liever een Willig dan een rolluik vol met graffiti. Overigens zie je nu ook meer supermarkten in de leegstand duiken. Waar eerst leuke winkels zaten, zit er nu ineens een AH en Spar. Ook Jumbo City blijft niet achter in de Leidsestraat.

Leuke en hippe brandstores en speciaalzaakjes hadden mooier geweest, maarja de commercie is nu eenmaal een weg opgegaan wat hier boven is uitgelegd.

Wat ik meer storend vind in de binnenstad is dat het zo shabby is. Nu de stad zo leeg is, valt het meer op. Ik noem even de vele graffiti, fietsenchaos, wietpaffers en koffieshops, eeuwig opengebroken straten en pleinen, vuil op straat, slechte bestrating en straatmeubilair. Niet overal hoor. Wat onlangs netjes is opgeknapt is prima/perfect, maar er liggen stukken bij.
Volgens mij is het bij de gemeente wel op het vizier, al is en blijft het ook een grote uitdaging.
Ik heb Amsterdam in het algemeen en ook de binnenstad er nog nooit zo goed bij zien liggen... Graffiti wordt snel weggehaald, de openbare ruimte is/wordt stuk voor stuk opgeknapt en ondanks de crisis wordt daar niet op bezuinigd. Ondergrondse fietsstallingen zorgen er voor dat geparkeerde fietsen langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Zie Beursplein 5 en de Dam. Het Centraal Station volgt. Ondertussen ondergaat de Vijzelstraat een metamorfose en de Nieuwezijds Voorburgwal Zuid zal vanaf begin volgend jaar ook onherkenbaar worden opgeknapt.

·
Registered
Forum Hadriani
5,692 Posts
Ik heb Amsterdam in het algemeen en ook de binnenstad er nog nooit zo goed bij zien liggen... Graffiti wordt snel weggehaald, de openbare ruimte is/wordt stuk voor stuk opgeknapt en ondanks de crisis wordt daar niet op bezuinigd. Ondergrondse fietsstallingen zorgen er voor dat geparkeerde fietsen langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Zie Beursplein 5 en de Dam. Het Centraal Station volgt. Ondertussen ondergaat de Vijzelstraat een metamorfose en de Nieuwezijds Voorburgwal Zuid zal vanaf begin volgend jaar ook onherkenbaar worden opgeknapt.
Ik zal volgende keer wel foto's maken.

·
Registered
6,503 Posts

Die groezeligheid die je noemt is volgens mij een beetje van alle tijden, en zoals Bache al zegt, wordt er hard gewerkt om de binnenstad er steeds beter uit te laten zien. Ben het wel eens met dat op sommige plekken het vuil en de fietsenchaos toch nog wel een groot probleem is.

·
Registered
3,032 Posts
En het einde is ook nog niet in zicht. De grachten moeten sowieso nog volledig op de schop; kadevernieuwingen, parkeerplaatsen eruit. Dat zal de volgende Noord/Zuidlijn worden qua jarenlange werkzaamheden om over te klagen. De Nieuwezijds staat zoals gezegd op de planning. Het Weteringcircuit volgt. Dan vast de Stadhouderskade, de Prins Hendrikkade... Ja wat niet eigenlijk? En nou en? Laten we blij zijn dat er zoveel gebeurt. Er is een lange tijd vrij weinig gedaan aan de openbare ruimte en van die aggenebish worden we ook niet blij — als de boel niet gewoon spontaan de gracht in zakt welteverstaan. Er zal hier en daar een bejaarde zijn die het Rokin van 1985 liever terug heeft maar ik hoor daar niet bij.

6701 - 6720 of 6821 Posts