SkyscraperCity banner

6721 - 6740 of 6829 Posts

·
Registered
Forum Hadriani
5,741 Posts
Aan auto's stoor ik mij niet zo, mits ze wel netjes geparkeerd staan. Met fietsen is het in "my eye" een chaos geworden. Er worden bergen tegen elkaar aangeplempt, meerdere tegelijk tegen een boom of reling brug. De helft ligt op de grond. Velen zijn al verwoest en/of wees.

Ja absoluut het is allemaal in the eye of the beholder. Ik hou niet zo van groezeligheid of rommeligheid. Soms heeft dat ook wel zijn charme. Als je door Medina van Fez loopt, ga je ook niet klagen. Want die is prachtig in zijn soort.
Maar goed ik vind dat de stad netter kan en dat hoor ik ook om mij heen. Tenzij de gemeente Mogadishu nastreeft, dan heb ik niets gezegd:).

Ik weet dat Amsterdam bezig is, maar ik kan niet meer uitleggen aan buitenlandse gasten die om de paar jaar in Amsterdam komen dat het rond centraal (of verderop in het centrum) eeuwig een rotzooitje is. En dan zeg ik, ja ze zijn bezig, het wordt mooooi! 'Ja maar dat zei je 4 jaar geleden ook, en 9 jaar en 12 jaar en 16 jaar geleden' etc. Duhh dit is Amsterdam, het Mogadishu van Europa. Maar zooo cosy.

Ik zeg het ook in de context van de gemeentelijke hekel op toeristen en kaas- en wafelwinkels. Daar is misschien wat voor te zeggen, maar zorg dat die stad ook issekeer netjes is. Die toeristen brengen geld in het laatje en dat kan je verdomd goed gebruiken.

Desalniettemin ik weet dat Amsterdam bezig is. Kwestie van geduld en de lange adem. En ik zeg ook eerlijk, stukken die al wel opgeknapt zijn, zijn toppie.

·
Registered
11 Posts
Het valt me in veel van je posts over de Amsterdamse binnenstad op dat je streeft naar een ideaalbeeld van opgeruimdheid en orde. Een ideaalbeeld dat toch nooit zal ontstaan. Inderdaad, rond Centraal is het een rommeltje en zal dit nog lang zo blijven. Dat verder bijna alle straten in het Centrum zijn of worden heringericht valt je blijkbaar niet op? Dat je je ergert aan fietsen en coffeeshops (in eerdere post naar voren gekomen) laat mij eerder zien dat jij inderdaad beter naar een overdekt winkelcentrum of naar een stad als Singapore kan gaan.

De vergelijking met Mogadishu is los van de werkelijkheid en zorgt eerder voor irritatie dan dat je serieus wordt genomen.

·
Registered
Forum Hadriani
5,741 Posts
Wat een raar verhaal en zorgt alleen maar voor extra irritatie. In ieder geval bij mij. Het is evident dat de gemeente juist iets aan de koffieshops en de fietsen wil doen. Dat bewijst juist de aanbouw van ondergrondse fietsstallingen en beleid wat Halsema ontvouwt, ook op de koffieshops, Wallen etc.. Ik beaam dat alleen. En waar komt de arrogantie vandaan bij jou dat ik dan maar naar een andere stad moet gaan. Ik ken de stad al veel langer dan jij. Ik weet waar de stad vandaan komt en ken de stad veel beter dan jij denkt. Ook ken ik Singapore en dat is het hele andere uiterste. De Marina Bay is prachtig, maar mist ook een zekere charme. Je denkt zeker dat de rooftopbar van het Marina Bay hotel Sands mijn norm is:) Dat is onzin al is het uitzicht zeker prachtig:) Ook heb ik positieve zaken genoemd over Amsterdam, maar daar lees je lekker makkelijk overheen. Het noemen van Mogadishu is een superlatief en staat ook een smiley bij.

Dat ik wat kritisch ben dat in de stad zaken netter kunnen, is mijn goed recht. En ik sta daar echt niet alleen in. Je kunt dat weerleggen zoals sommige mensen doen of prikken waar bthj goed in is en dat is soms nog grappig ook. Je kunt ook elke keer zeggen: het is nu eenmaal zo, wen er maar aan. Maar ik ben niet gediend van arrogante terechtwijzingen en dat ik maar ergens anders heen moet gaan.

·
Registered
Forum Hadriani
5,741 Posts
Mijn pa heeft vanaf begin jaren 70 een grote rol gehad (al zelfs in de jaren 60) in de vernieuwing en renovatie van de stad. De krotten van noem maar de Dapper, Spaarndammer en Kinkerbuurten etc zijn voor grote delen vervangen voor de jaren 70 en 80 huizen die mijn pa bedacht heeft. Ook sterke focus op migranten, eerste generatie toen besloten werd dat migranten hun gezinnen mochten laten overkomen. Woningen waar dus de meeste mensen op het forum kritiek op hebben, maar dat accepteer ik ook:) Ook flinke delen van het centrum, bijv. na/bij de metroaanleg. Ook de eerste metrolijn heb ik dus gebouwd zien worden in het centrum.

Ik was daar vaak bij want mijn pa liet mij/ons gezin alles zien. Ik heb dus in de jaren 70 hele delen naar de vlakte zien gaan en weet ook wel waar de stad vandaan komt. Ook de jaren 60 wijken heb ik nog zien bouwen. Ik ken de stad al goed vanaf de jaren 60, de Bijlmermeer heb ik nog als ongebouwd gezien.

Al was ik nog vrij jong werd ik dus in de jaren 60 al sterk/inhoudelijk betrokken wat in de stad gebouwd werd.

·
Registered
2,919 Posts
Maar nu weten we nog steeds niet hoe lang Roadtrip de stad al kent:). Al is kennis van de stad en inzicht in stadsproblematiek natuurlijk niet per se gebonden aan de duur van het woonverblijf in de stad. Overbodig om te zeggen, maar dat doe ik toch.

·
Registered
11 Posts
@Sky HI : Als ik me post terug lees ga ik er wellicht wat hard in, niet mijn intentie om arrogant te zijn. Voor iemand die bijna nooit post, maar dit forum zo'n 14 jaar volgt kan mijn post idd oneerbiedig of direct overkomen. Gepolariseerd wordt er al genoeg in deze tijd.

Maat het valt me op dat de onopgeruimdheid van het Centrum een terugkerend thema in je posts is. Daar ging ik me aan ergeren. Volgens mij valt de rommel wel mee.. niet meer of minder dan een andere hoofdstad. Maar je benoemt het wel erg vaak, de gemeente probeert het te verbeteren zoals jij ook noemt. Wat is dan de toegevoegde waarde dit steeds te benoemen? Daar zit mijn pijnpunt... Maar goed. Ik draag op dit forum amper wat bij, dus inderdaad ja, wat heb ik te zeggen....

Verder hou ik in bepaalde mate ook wel van opgeruimdheid. Hier in sommige straten in Slotervaart kan je soms zwemmen in het afval. Ook niet leuk. Waardeer ook jaren 80 architectuur (mijn kindertijd). Bijvoorbeeld Vierwindenhuis | ARCAM

·
Unregistered User
2,456 Posts
En ik maar denken dat jij een ouwe l*l was, @troll¥ . Ze kunnen dus altijd nog ouder...
En dan ben ik nog niet eens over míjn pa begonnen, @Alargul*l 🙂

Wel opvallend aan de geschiedenis van @Sky HI is het gebrek aan reflectie over de staat van de stad in de jaren '70 en '80 ten opzichte van nu. De eeuwige stadsvernieuwing en kaalslag van de metrobouw waar de pa van Sky Hi kennelijk medeverantwoordelijk was voor de inderdaad nogal rottige nieuwbouw, de blikwoestijn, de stank, de chaos, het zwerfvuil, de junks, de heroïnehoertjes — Amsterdam is sindsdien echt een aangeharkt toeristendorp geworden.

Ik betwijfel dan ook of hij ooit in de hoofdstad gewoond heeft, want zelfs zijn dronken zwerftochten onderweg naar zijn onmisbare blik klinken mij vooral als toeristenverhalen in de oren.

·
Registered
10,374 Posts
En sterk geromantiseerd bovendien. De stad lag er in de door Sky Hi zo bezongen tijd veel slechter bij. Daar hoef ik nog niet eens voor in die tijd geleefd te hebben - de verhalen en foto's zeggen genoeg.

Je nu dan over wat extra fietsen en graffiti opwinden is bijna potsierlijk.

6721 - 6740 of 6829 Posts