SkyscraperCity banner

6741 - 6760 of 6821 Posts

·
Registered
Forum Hadriani
5,721 Posts
@Sky HI : Als ik me post terug lees ga ik er wellicht wat hard in, niet mijn intentie om arrogant te zijn. Voor iemand die bijna nooit post, maar dit forum zo'n 14 jaar volgt kan mijn post idd oneerbiedig of direct overkomen. Gepolariseerd wordt er al genoeg in deze tijd.

Maat het valt me op dat de onopgeruimdheid van het Centrum een terugkerend thema in je posts is. Daar ging ik me aan ergeren. Volgens mij valt de rommel wel mee.. niet meer of minder dan een andere hoofdstad. Maar je benoemt het wel erg vaak, de gemeente probeert het te verbeteren zoals jij ook noemt. Wat is dan de toegevoegde waarde dit steeds te benoemen? Daar zit mijn pijnpunt... Maar goed. Ik draag op dit forum amper wat bij, dus inderdaad ja, wat heb ik te zeggen....

Verder hou ik in bepaalde mate ook wel van opgeruimdheid. Hier in sommige straten in Slotervaart kan je soms zwemmen in het afval. Ook niet leuk. Waardeer ook jaren 80 architectuur (mijn kindertijd). Bijvoorbeeld Vierwindenhuis | ARCAM
Okay sympathiekere reactie van je, die andere twee boefjes (soms denk ik het is gewoon 1 persoon onder 2 accounts) trekken toch alles in twijfel wat ik zeg.
Dat ik een kleine afwijking heb dat ik er erg op let, kan ik niet zoveel aan doen. Ik had ook wel gezegd als de stad zo leeg is als nu met de Coronacrisis, het meer opvalt. De stad heb ik nog nooit zo leeg gezien vorige week. En verder heb ik ook wel gezegd wat opgeknapt is, er echt prima uitziet.

Inderdaad ik ben kritisch op de smoezeligheid en dat komt wellicht vaker terug dat het irritant wordt misschien. Er is ook erkenning van de gemeente want er wordt niet voor niets aangewerkt, alleen denk ik het kan nog sneller en effectiever, vooral bij CS. That's all eigenlijk.

En ik ben ook kritisch op Den Haag. Hoe het Scheveningse of rond KJ plein aangepakt worden is misschien nog wel treuriger. Ik zat onlangs in Wallonie en toen dacht ik, zo gelukkig dat wij in NL wonen. Luik, Verviers, Charlois allemaal om te huilen. Brussel doet zijn best in het centrum nu, maar kent ook zijn rafelrandjes. Later reed ik door naar het Moezeldal en Zwarte Woud gebied van Duitsland en toen dacht ik zo kan het ook met de grotere steden daar. Misschien past de orde en netheid van Duitsland of Zwitserland bijv. beter bij mij.

Ik heb nooit in Amsterdam gewoond trouwens. Ik had alleen een pa die zo bevlogen met zijn werk bezig was dat ie de stad elke weekend liet zien wat er gebouwd werd. Waar je lekker brood kon kopen en wat je er allemaal niet kon doen. Hij was als Hagenees trots op Amsterdam. Zo moet je het ook bij mij zien. Ik zit hier niet om vanuit 070 lekker een beetje te bashen op 020. Kritisch zijn kan ook het beste voor zijn.

Ik weet ook dat Amsterdam (maar dat gold voor alle NL steden) in de jaren 70 nog veel erger was. Ik was bijv. in New York midden jaren 80 en het was verschrikkelijk. Op 5th na dan misschien, maar de armoede droop er vanaf. Ook In Barcelona hoefde je niet te komen. Of de achterbuurtjes van donker Parijs en Soho. Veel steden in de wereld hebben sinds de jaren 90 ongeveer een enorme ontwikkeling mee gemaakt in het 'netter' maken van hun binnensteden. Een soort van prestigedrang. En Amsterdam ook. En wellicht leg ik de lat in jullie ogen erg hoog door het eindeloos na te streven. Okay dat kan, het is in ieder geval met de beste intenties.

·
Registered
11 Posts
Goed zo! Komen we toch nader tot elkaar. Ik vind wel dat een stad ook rafelrandjes nodig heeft.. in Amsterdam worden die steeds meer naar buiten gedrukt. Ik was deze zomer nog in het Zwarte woud. Daar vind ik het dan heel erg aangeharkt. Dus inderdaad smaken verschillen. Niks mis mee.

·
Registered
11 Posts
Maar nu weten we nog steeds niet hoe lang Roadtrip de stad al kent:). Al is kennis van de stad en inzicht in stadsproblematiek natuurlijk niet per se gebonden aan de duur van het woonverblijf in de stad. Overbodig om te zeggen, maar dat doe ik toch.
Ik denk de stad goed te kennen met mijn 18 jaar ervaring als inwoner.

·
Registered
10,071 Posts
Precies, Rembrandt zou nog moeiteloos van zijn huis op de Jodenbree de weg vinden naar zijn werkplaats op de Rozengracht. Er is bijna geen grote stad in de wereld waar dat na zo 400 jaar nog mogeijk is.

·
Registered
Forum Hadriani
5,721 Posts
In vroegere tijden troffen gebouwen ook wat makkelijker vlam. Het verlies van het paleis van Volksvlijt is eeuwig zonde. Grote delen van de oude Jodenbuurt en voor de metro in de jaren 70 is wel aardig wat gesloopt. Ik kan nog wel herinneren dat een flink stuk gesloopt werd aan de Nieuwezijds Voorburgwal vanwege verkrotting. Staat nu een hotel en deel winkels.

Rembrandt zal nu vast zijn werkplaats terug gevonden hebben aangezien her stratenpatroon vrijwel ongwijzigd is gebleven, maar in de binnenstad -dus niet grachtengordel- zijn nog best veel 18e en 19e eeuwse gebouwen gekomen en hier en daar is nog wat gedempt.

Staat Amsterdam niet bekend met het grootste nog in tact zijnde 17e eeuwse stadskern ter wereld.

·
Het is jammer dat het verdwenen is, al zal een architectuurhistoricus niet heel warm of koud worden bij het verlies van dit bouwwerk dat zelfs voor 17e eeuwse begrippen saai was vanwege het sterk utilistische karakter van het ontwerp. De gevel heeft (vrijwel) geen decoraties anders dan de kruisramen, pilasters zonder kapitelen en een slecht uitgewerkt timpaantje. Als je voor een enkel moment de Westerkerk en de trapopgang wegdenkt, dan is het een veredelde schuur. Als men treurt om verloren Amsterdamse parels, dan kan ik oneindig veel beter voorbeelden bedenken dat dit gebouw zoals de 17e eeuwse Beurs aan het Rokin en inderdaad ook het Paleis voor Volksvlijt, beiden beeldbepalende gebouwen.

·
Registered
Forum Hadriani
5,721 Posts
Het Paleis van Volksvlijt is natuurlijk in vlammen opgegaan, maar de prachtige gallerij met ooit 50 luxe winkels is wel moedwillig gesloopt. Hij raakte wel in verval en zo werd later onder de druk van de Nederlandse Bank die de plot graag wilde hebben de gallaria gesloopt. In deze tijd hadden ze dat vast niet gedaan. Moet je voorstellen dat Amsterdam net als Den Haag nog zo'n mooie klassieke winkelpromenade had gehad. Rotterdam had 'm natuurlijk ook. Brussel heeft ook een paar hele mooie.

Ja ontzettend triest dat het Paleis plus de gallerij verdwenen zijn, en dat er een foeilelijke bank voor terug is gekomen.

·
Registered
10,071 Posts
Hier spreekt jouw voorliefde voor malls. De Weense Gallerij was niet zo chic. Zo zat Corps-socieiteit NIA er bijvoorbeeld. En het was idd zeer verloederd.
We hebben trouwens nog steeds een gallerij, in de Raadhuisstraat. En nog een verstopt in Mercurius.

·
Registered
Forum Hadriani
5,721 Posts
Ik dacht dat ie misschien dicht was van beide kanten zoals in Den Haag. Zo leek het op een van de plaatjes. Maar nu zie ik op andere afbeeldingen dat het alleen aan een kant is. Zoals idd aan de Raadhuisstraat. De galeries zoals in Brussel vind ik dan wel indrukwekkender.

·
Registered
3,040 Posts
Het Paleis en de winkelgalerij zien er op de prenten uit als een fraai 19e-eeuws stukje stad en het is jammer dat het is verdwenen. Was het niet afgebrand en afgebroken, dan had het nu vast een culturele invulling gekregen met een Hallen-achtig gebeuren er omheen of zo. Een plek waar je komt om te lunchen op het gras of een zaterdagmiddag doorbrengt.

Wat het nog schrijnender maakt is het feit dat het Frederiksplein totaal van de kaart is verdwenen als noemenswaardige plek. De vervanging van het Paleis is niet alleen minder charmant maar een nondescript in zichzelf gesloten kantoorgebouw. Een modernistisch "lelijk" gebouw met een publieke functie was al leuk geweest.

Nu krijg ik vast allerlei types over me heen die vinden dat de stad voor de bewoners is en dat die hun hond tenminste rustig kunnen uitlaten op de huidige grasvlakte zonder lastig te worden gevallen door pretzoekers, maar goed, ik ben een bewoner en ik vind het een treurige bedoening.

·
Registered
10,776 Posts
Vergeet niet dat het Paleis in verval geraakt was. Best een grote kans dat men het in de vroege 20e eeuw sowieso vervangen had als het niet afgebrand was. En bewaarziek was men toen nog niet.

Het Frederiksplein is inderdaad een beetje plaatseloos. Voor de meeste mensen eerder gezien als verkeersknooppunt dan een bestemming an sich.

·
Registered
2,914 Posts
Als het was vervangen zou dat in de vijftiger jaren zijn geweest. Volgens mij waren er in 1929 nog geen concrete plannen voor afbraak en vervanging. In de wederopbouwperiode was de focus gericht op functionaliteit en was er inderdaad een dikke kans op sloop geweest. Zeker ook omdat het gebouw eigenlijk gewoon in de weg stond. De tram moest altijd een klein ommetje over het plein maken.

·
Registered
185 Posts
Eeuwig zonde dat na het verlies van het Paleis voor de Volksvlijt, dertig jaar later ook de winkelgalerij verloren is gegaan. En dit keer moedwillig.

Bij gesloopte panden moet ik ook denken aan het Panoramagebouw aan de Plantage Middenlaan. We hebben er een nietszeggend plantsoen voor teruggekregen. Ook zijn er in de jaren 60/70 een aantal kerken en synagoges gesloopt waar we nu hopelijk meer waardering voor zouden hebben. Voorbeelden zijn de synagoge aan de Linnaeusstraat (waar nu de Mart Stam flat staat), de Sint Willibrorduskerk op de hoek Amstel/Ceintuurbaan, de Maria Magdalenakerk in de Spaarndammerbuurt of de Koepelkerk aan de Stadhouderskade. Toch een hoop erfgoed van monumentale waarde verloren gegaan.

·
Registered
185 Posts
Eens, in verreweg de meeste gevallen is er - op zijn zachts gezegd - weinig aansprekends voor teruggekomen. Met de ogen van nu is de sloopwoede van een halve eeuw geleden vrij absurd te noemen. Zie ook de plannen in de Jaren 50/60 om hele negentiende eeuwse wijken te slopen. Maar tegelijkertijd is het pas sinds kort dat er in Amsterdam ook waardering is voor monumenten en ander erfgoed uit een andere periode dan de zeventiende eeuw.

·
Registered
Forum Hadriani
5,721 Posts
Eeuwig zonde dat na het verlies van het Paleis voor de Volksvlijt, dertig jaar later ook de winkelgalerij verloren is gegaan. En dit keer moedwillig.

Bij gesloopte panden moet ik ook denken aan het Panoramagebouw aan de Plantage Middenlaan. We hebben er een nietszeggend plantsoen voor teruggekregen. Ook zijn er in de jaren 60/70 een aantal kerken en synagoges gesloopt waar we nu hopelijk meer waardering voor zouden hebben. Voorbeelden zijn de synagoge aan de Linnaeusstraat (waar nu de Mart Stam flat staat), de Sint Willibrorduskerk op de hoek Amstel/Ceintuurbaan, de Maria Magdalenakerk in de Spaarndammerbuurt of de Koepelkerk aan de Stadhouderskade. Toch een hoop erfgoed van monumentale waarde verloren gegaan.
Hierbij een aardig stukje geschreven over de galerij.

Ik haal toch een beetje uit de context dat 'de Amsterdammer' de sloop heeft laten gebeuren. Maar eind jaren 50 bestonden er blijkbaar nog geen protestacties e.d. om dit soort fraaie architectuur te behouden voor de stad. En we hadden ook nog geen Unesco status:)
De galerij was natuurlijk wel in verval geraakt door wegvallende klandizie en met een soort ruil van de gemeente en de bank ontstond het 'lelijkste' gebouw van de stad.

6741 - 6760 of 6821 Posts