SkyscraperCity banner

6801 - 6820 of 6868 Posts

·
Registered
200 Posts
Los van de breedte van het fietspad. Wat een verbetering!

View attachment 729148

View attachment 729149
Het is ongetwijfeld erg goed, maar samen met de rest van de stad in de ring weet ik niet zeker of het wel goed is of niet. Steden moeten authentiek zijn en het authentieke hoeft niet altijd zo te passen bij de omgeving en esthetisch perfect te zijn.
Voor mij zijn dit soort mooie esthetische veranderingen zo onwerkelijk dat het meer lijkt op een pretpark of een filmset. De straat zelf is esthetisch gezien beter, maar ik weet niet in hoeverre het esthetisch gezien acceptabeler is.
Amsterdam lijkt steeds minder op een echte stad die bewoond wordt door echte mensen. Ik weet niet meer of de mensen die ik op straat zie, deel uitmaken van een set. Dit accentueert het beeld dat buitenlanders van Europa hebben. Europa is een groot themapark met kastelen en betoverde steden

·
Registered
1,341 Posts
Mag ik dan nog even zeiken over die asfaltvlakte die we trambaan noemen? Over nutteloos ruimtegebruik gesproken. Er ligt potverdorie een metrotunnel onder. Maar nee, trammetjes zijn hier heilig. Dus we schoppen de auto's er uit, we maken de stoep een metertje breder, we geven de fietsers een smal pad met comfortabele klinkertjes. En die ontoegankelijke trambaan laten we liggen. En dan moeten we blij worden? Nou, hiep hoi. Er had zoveel meer ingezeten als die ruimte benut kon worden als verblijfsruimte. Nu blijft het hetzelfde verkeersriool, alleen zonder een paar auto's.

·
Voorheen Sieske
Muiderpoort
729 Posts
Juist! Haal die trams hier weg (en uit de Ferdinand Bol) en geef de stad terug aan de fietser en voetganger. Verblijfsruimte!

Het zou zo mooi kunnen zijn: een rode loper boven op de metrotunnel zonder ander zwaar verkeer.

·
Registered
3,135 Posts
Als je ziet hoe ongelooflijk lastig het is om ergens drie meter nieuw tramspoor aan te leggen kan ik wel begrijpen dat ze het bestaande netwerk zoveel mogelijk behouden.

·
Registered
3,115 Posts
Juist! Haal die trams hier weg (en uit de Ferdinand Bol) en geef de stad terug aan de fietser en voetganger. Verblijfsruimte!

Het zou zo mooi kunnen zijn: een rode loper boven op de metrotunnel zonder ander zwaar verkeer.
Het tramverkeer is absoluut van toegevoegde waarde, het is fijnmaziger, heeft kortere halte-afstanden en biedt ook in dit geval de reiziger een directe verbinding naar andere delen van de stad. Eigenlijk zijn dit voorbeelden van een soort nimbygedrag: ik heb geen auto/gebruik geen auto, auto’s uit de stad. Ik gebruik geen tram, tramlijnen weg. Ik gebruik geen ov, aanleg van een metro is onzin. De stad is voor iedereen, hou daar ook rekening mee.

·
Registered
11,111 Posts
Precies. En waar hebben we het eigenlijk over? De enige tramlijn die hier nog rijdt, passeert vanaf komend jaar nog maar eens iedere 15 minuten...kun je in de tussentijd dus gewoon als fietser of voetganger van de beschikbare ruimte gebruikmaken.

·
Registered
1,341 Posts
Dat is het juist het ergste. Voor 4 trams per uur moet blijkbaar alles wijken en de halve straat ingenomen worden. Maar als die tram blijkbaar zo belangrijk is, maak het dan op zijn minst onderdeel van de verblijfsruimte. Zoals in de Leidsestraat of in de Reguliersbreestraat.

·
Registered
Forum Hadriani
5,975 Posts
Ik geef toe dat ik wel eens heb lopen schelden op de oude hangbuiken, maar als er straks moderne en mooie 15G's rijden dan is een tram toch een prettig vervoermiddel door de stad. Fijne aanvulling op het metronet. Vooral voor de wat kleinere stukken. De fietser heeft en krijgt al zoveel ruimte in de stad.

·
Registered
513 Posts
Dat is het juist het ergste. Voor 4 trams per uur moet blijkbaar alles wijken en de halve straat ingenomen worden. Maar als die tram blijkbaar zo belangrijk is, maak het dan op zijn minst onderdeel van de verblijfsruimte. Zoals in de Leidsestraat of in de Reguliersbreestraat.
Als er iets een ramp is, is het wel de trambaan over de Leidsestraat. Een wederzijdse irritatie van voetganger en trammachinist. Dan nog liever een aparte baan waar voetgangers niet op kunnen. Dat wordt soms ook nog eens gedaan met gras tussen de rails, al helemaal mooi.

·
Registered
6,048 Posts
Als er iets een ramp is, is het wel de trambaan over de Leidsestraat. Een wederzijdse irritatie van voetganger en trammachinist. Dan nog liever een aparte baan waar voetgangers niet op kunnen. Dat wordt soms ook nog eens gedaan met gras tussen de rails, al helemaal mooi.
In de praktijk werkt gaat het goed samen met voetganger en tram. Gras ziet er leuk uit, maar daar zal niet zo snel veel overblijven in de Leidsestraat.

·
Registered
10,288 Posts
pff, er loopt al bijn 150 jaar een tram door de straat. het heeft de straat geen windeieren gelegd.

·
Registered
6,048 Posts
Mag ik dan nog even zeiken over die asfaltvlakte die we trambaan noemen? Over nutteloos ruimtegebruik gesproken. Er ligt potverdorie een metrotunnel onder. Maar nee, trammetjes zijn hier heilig. Dus we schoppen de auto's er uit, we maken de stoep een metertje breder, we geven de fietsers een smal pad met comfortabele klinkertjes. En die ontoegankelijke trambaan laten we liggen. En dan moeten we blij worden? Nou, hiep hoi. Er had zoveel meer ingezeten als die ruimte benut kon worden als verblijfsruimte. Nu blijft het hetzelfde verkeersriool, alleen zonder een paar auto's.

Een deel van voordelen van de tram - die overigens normaal gesproken 6x per uur rijdt in normale omstandigheden en dus niet 4x per uur - is al genoemd. Een ander belangrijk onderdeel nog niet. Amsterdam heeft een vrij flexibel tramnetwerk waarbij omleidingen voor korte of lange termijn mogelijk zijn, gepland (vooral groot onderhoud aan de infra) en ongepland. Zo is de route door de Ferdinand Bolstraat al regelmatig gebruikt voor omleidingen vanwege werkzaamheden en evenementen.

Gezien de staat van vooral de bruggen zullen er nog wel vaker omleidingen nodig zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de Oranje Loper waarbij 8 bruggen (!) moeten worden vervangen. Je hebt nu 3 routes waar je de nodige reizigers en trams potentieel doorheen kan laten rijden tussen het westen (en iets minder mate zuiden) en het centrum van de stad: Raadhuisstraat/Rozengracht, Leidsestraat en Vijzelstraat/Vijzelgracht. De Utrechtsestraat reken ik vanwege de beperkte capaciteit niet mee. In een normale situatie is het handig om 3 corridors te hebben, zodat je ergens iets aan groot onderhoud kan doen (dat met enige regelmaat moet gebeuren). Als je maar 2 corridors zou hebben, dan beperk je je sterk.

Binnenkort krijgen we toevalligerwijs zo'n ongewenste situatie, omdat er noodgedwongen zowel aan de Vijzelstraat als Nieuwezijds Voorburgwal Zuid wordt gewerkt. Bij het ene project waren de bruggen op, bij de andere het spoor. Verre van ideaal en waarschijnlijk krijgen we nog wel een voor Amsterdamse begrippen ongewone grote stremming (of stremmingen) voor vrij alledaags incident. Van een verkeerd geparkeerde vrachtwagen tot een kabelbreuk van een bovenleiding, ineens zal er geen enkele tram kunnen rijden tussen Amsterdam West en het centrum.

Daarnaast moet je oppassen met het weghalen van traminfrastructuur. Als je het eenmaal weghaalt, dan is het vrijwel onmogelijk om het weer terug te bouwen.

·
Registered
11,051 Posts
Het is ongetwijfeld erg goed, maar samen met de rest van de stad in de ring weet ik niet zeker of het wel goed is of niet. Steden moeten authentiek zijn en het authentieke hoeft niet altijd zo te passen bij de omgeving en esthetisch perfect te zijn.
Voor mij zijn dit soort mooie esthetische veranderingen zo onwerkelijk dat het meer lijkt op een pretpark of een filmset. De straat zelf is esthetisch gezien beter, maar ik weet niet in hoeverre het esthetisch gezien acceptabeler is.
Amsterdam lijkt steeds minder op een echte stad die bewoond wordt door echte mensen. Ik weet niet meer of de mensen die ik op straat zie, deel uitmaken van een set. Dit accentueert het beeld dat buitenlanders van Europa hebben. Europa is een groot themapark met kastelen en betoverde steden
Hoe veel onzin kan je in een post proppen. Je wil de stad doelbewust minder mooi hebben en onprettig om te verblijven zodat de 'echte Amsterdammer die een auto heeft' zich meer op z'n gemak voelt en het er niet té mooi uit mag zien voor de toerist en yup. Echt, kom met iets beters dan 'laten we onze eigen glazen ingooien omdat we het "de ander" niet gunnen'.

·
Voorheen Sieske
Muiderpoort
729 Posts
Het tramverkeer is absoluut van toegevoegde waarde, het is fijnmaziger, heeft kortere halte-afstanden en biedt ook in dit geval de reiziger een directe verbinding naar andere delen van de stad. Eigenlijk zijn dit voorbeelden van een soort nimbygedrag: ik heb geen auto/gebruik geen auto, auto’s uit de stad. Ik gebruik geen tram, tramlijnen weg. Ik gebruik geen ov, aanleg van een metro is onzin. De stad is voor iedereen, hou daar ook rekening mee.
Tussen de Ceintuurbaan en Centraal heb je dan over halte Marie Heinekenplein, Muntplein en Dam (hoewel die echt héél dicht tegen Rokin aanligt). Het is bijna een kannibalisatie van je metro-investering om die tram aan te blijven bieden.

Juist omdat er over het grootste gedeelte nog maar 1 lijn rijdt. In de Ferdinand Bol is het ronduit gevaarlijk voor zowel voetganger als fietser dat de stoep zo smal is. Het probleem is juist dat je die trambaan niet kunt gebruiken als er geen tram overheen rijdt. Het is dus veel ruimte voor echt heel beperkte extra service.
Je moet ook keuzes durven te maken.

En of ik de tram wel eens zelf gebruik? Eigenlijk nooit nee, want de fiets is meestal sneller dan de tram en de metro is altijd sneller en comfortabeler en na de metro nog een stukje wandelen is niet zo erg hoor. (En ik snap heus wel de fijnmazigheid en dat er mensen slecht ter been zijn etc. Daar moet je rekening mee houden, maar daarvoor hoef je wat mij betreft niet de helft van de verblijfsruimte op te offeren.)

6801 - 6820 of 6868 Posts