3,161 Posts
Dat is fijn. Maar toen was de rest van de stad ook veel meer gericht op het centrum qua werk, winkels en voorzieningen. Nu shopt iedereen online, gaan mensen uit in andere stadsdelen, werken ze op de Zuidas of thuis. Die kleine inwonersgroei van het stadsdeel kan dat niet ondervangen. De vele vierkante meters binnenstad die niet tot een woning behoren zijn zich gaan richten op toeristen of staan leeg (bijvoorbeeld omdat de gemeente niet akkoord ging met een zoveelste hamburgerketen). De balans is daarmee verschoven van een centrum dat een functie vervulde voor de hele stad naar een toeristisch eiland.alles mooi en wel, maar er wonen nu meer mensen in het centrum dan in 1970.
De vraag is hoe je die balans herstelt; de tijd terugdraaien gaat niet, 1970 komt niet meer terug. Ik denk, zoals ik wel vaker zeg, dat de bestemmingsplannen niet meer van deze tijd zijn. Het aantal vierkante meters met een winkelprogrammering is veel te hoog; zeker post-Covid gaan we merken in wat voor stroomversnelling de retailcrisis nu zit. Ik denk ook dat er nog veel meer woningen bij moeten om tegengewicht te bieden aan de monocultuur. Wat er nu gebeurt bij projecten als Koningsplein, waar 22 woningen boven en tussen de winkels worden gefrut, dat zou eigenlijk overal moeten gebeuren.
Op die manier bouw je van onderen een sterkere basis tegen dit fenomeen in plaats van dat je simpelweg probeert toeristen te weren of hamburgerketens te verbannen. Want die tactiek is grotendeels symptoombestrijding.