Klopt, maar het punt was meen ik juist dat er ook andere Europese steden zijn waarbij de balans in het centrum is verstoord. Uitgaande dat deze stelling uberhaupt klopt. Je kunt ook zeggen hoezo een probleem

Amsterdam heeft inderdaad een enorm historisch (17e eeuws) centrum. Dus met kronkelige smalle straatjes en ook nog eens grachten. Het is anders met Europese steden die vooral veel historie in de 19e eeuw gesloopt hebben en een breed opgezet -als het ware- centrum hebben geschapen. Waarbij het uit balans zijn veel minder speelt/opvalt.
Als je Barcelona neemt zou je kunnen zeggen dat Bari Gotic het centrum is met ook de Ramblas, maar voor mijn gevoel is de wijk Eixample met de mooie 19e eeuwse bouw ook het centrum. Op de Ramblas is het denk ik ook uit balans geraakt, maar als je dan het hele zg. centrum neemt, is dat weer niet zo vind ik.
Misschien is het ook heel individueel hoe je een stad beleeft. Er zullen toeristen in Amsterdam zijn die alleen het Damrak, de Wallen en de Dam als centrum ervaren en andere zoeken ook de wijken op als De Pijp, wat ze dan ook als een centrumdeel ervaren. Ook het Museumkwartier is heel populair met mooie historische bouw. Als toerist kan je dit ook als centrum ervaren met alle winkels en vermaak.
Hele delen van de Amsterdamse binnenstad zijn niet uit balans. Maar zeker ook delen wel. Net als de Ramblas. Je kunt die aanpakken wat de gemeente ook wil doen. Je kunt je ook afvragen of het allemaal zo erg is als het relatief maar een klein deel is. Elke grote bekende stad heeft een paar hele drukke toeristische delen met dito winkels/horeca.
Gaat een bewoner van Barcelona op de Ramblas uiteten? Gaat een inwoner van Brussel op de Grote Markt een biertje drinken? Gaat een inwoner van Parijs op de Champs een koffie halen?