Ik begrijp dat het architectonisch weinig spannend is, maar verwacht ook niet snel dat dit wordt opgelost. Bouwkosten stijgen hard, grondprijzen idem en er is ondercapaciteit in de gehele bouwketen als gevolg van 5-7 jaar naweeën van de financiele crisis en eurocrisis. Ik zie (nog) niet de vette marges bij projectontwikkelaars die in de jaren '00 gewoon waren.Tja, Amsterdam wordt in rap tempo volgebouwd met generieke bouwsels. Dit is weer zo'n voorbeeld.
Bokkendozen, relatief goedkoop, weinig franje en projectontwikkelaars varen er wel bij.
Het gaat zelfs zo hard met de stijging van de bouwkosten dat deze nu al gemiddeld met 1% per maand toenemen (!); een nieuwbouwwoning met een VON prijs van 3 ton is dus over 1 jaar al meer dan 10% duurder om te laten bouwen mede gezien het feit dat de meeste gemeenten, waaronder Amsterdam, de grondprijs van de vrije sector woningen automatisch aanpassen middels het systeem van residuele grondwaarde !Ik begrijp dat het architectonisch weinig spannend is, maar verwacht ook niet snel dat dit wordt opgelost. Bouwkosten stijgen hard, grondprijzen idem en er is ondercapaciteit in de gehele bouwketen als gevolg van 5-7 jaar naweeën van de financiële crisis en eurocrisis. Ik zie (nog) niet de vette marges bij projectontwikkelaars die in de jaren '00 gewoon waren.
Klopt, echter ga er maar vanuit dat de gemeente ook haar graantje gaat ( moet) meepikken want op de bouwgrond die voor Sociale woningbouw wordt uitgeven wordt verlies gemaakt met een vaste opbrengst van 15.000 per woning( zeker bij een zeer duur landaanwinningsproject als IJburg of Havenstad waarbij bedrijven voor veel geld moeten worden uitgekocht en waarschijnlijk grond gesaneerd), op de 40% middensegment (huur) woningen wordt quitte gespeeld, waardoor de grondexploitatie gedragen moet gaan worden door de 20% vrije sector woningen; ontwikkelaars hebben recent via een waarschuwing aan de gemeente al aangegeven dat dit schier onmogelijk is want tezamen met de de explosief gestegen "zuivere"bouwkosten gaat dit natuurlijk volledig spaaklopen !grondprijs maakt geen deel uit van de bouwkosten. dat is nu juist wat het systeem van de residuele grondwaarde inhoudt.
Klopt, residuele grondwaarde loopt - althans, in theorie - gelijk op met de stijgende huizenprijzen. Grond die je in 2012 kocht voor een gemiddelde woning in een gemiddelde wijk kostte (bij een grondprijsquote van 30%) 70k per woning voor een ontwikkelaar, grond die je in 2017 koopt voor een vergelijkbare woning is met een gelijkblijvende prijsquote 112k per woning.natuurlijk doet de gemeente dat. maar dat maakt je stelling nog niet waar. punt is dat volgens het systeem van de residuele grondwaarde, de grondprijs bij uitgifte niet zodanig kan oplopen dat het huis zodanig onbetaalbaar wordt dat er geen koper meer voor is, want grondprijs is koopprijs minus stichtingskosten en marge.
Volgens mij gaat de verkoop niet echt vlot. Voor de zoveelste keer komen beschikbare appartementen op funda. Maar ook niet gek als het begint bij studios van 350k
^^Op de Vorm/Bold site kan je zien dat circa 2/3e al verkocht of in optie is. Maar goed, ik zou het er ook niet voorbetalen trouwens.