SkyscraperCity Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
2,645 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Mijn hood, De Baarsjes:

De Baarsjes is gebouwd in de jaren '20 als Plan West. De huizen waren bedoeld voor geschoolde arbeiders en zijn gebouwd met een destijds revolutionair betonskelet. De gevels zijn van de hand van architecten van de Amsterdamse School: Piet Kramer, J.F. Staal, J.M. van der Meij en H.Th. Wijdeveld. Er kwam veel commentaar op de 'schortjesarchitectuur' van de Amsterdamse School. Vooral uit de hoek van functionalisten. Wat de moderne beweging na de oorlog echter in Nieuw-West neerzette, bleek op den duur een stuk minder duurzaam dan de 'vormenwellust van getalenteerde individuen', waar de functionalisten van De 8 tegen ageerden.

1. Expressieve hoekoplossing Hoofdweg-Willem Schoutenstraat

2. De tegenoverliggende hoek (Piet Kramer, 1924) heeft nogal te lijden gehad onder slechte renovaties. De oorspronkelijke kozijnindeling is de meest linkse, de meest rechtse een foute restauratie, gebaseerd op het blok dat er verderop naast staat.

3. Het Mercatorplein, met de twee torens (deze is in 1954 afgebroken wegens bouwvalligheid en in 1995 gereconstrueerd, onder protest van modernisten die vonden dat er een 'eigentijdse' toren had moeten komen), een ontwerp van H.P. Berlage.

4. Mercatorplein met hufterproof straatmeubulair.

5. Jan Evertsenstraat vanaf het Mercatorplein met de bekende blokken van J.F. Staal.

6. Kolossale gevelwand aan de Hoofdweg van Wijdeveld.

7. Jeruzalemkerk aan de Jan Maijenstraat

8. Lente in de Mercatorstraat

9. Portiek in de Vespuccistraat

10. De zieltogende Vespuccimarkt.

11. Jan Evertsenstraat richting Mercatorplein.

12. Gevel in de Bartholomeus Diazstraat.

13. Bijbehorend portiek.

14. De swingende Maranathakerk aan het Balboaplein.

15. Portiek aan de Cabotstraat.

16. Gevel aan de Hoofdweg.

17. Blok aan de Hoofdweg, waarvan de kozijnen ten onrechte zijn overgenomen in het gebouw op foto 2.

18. Hoofdweg richting Mercatorplein.

19. Hoofdweg richting Surinameplein.

·
Bas
27,132 Posts
Prachtige serie, ik ken de wijk ook wel een beetje. De Amsterdamse School-architektuur met al die bakstenen franjes en frutsels, daar houd ik wel van. Gelukkig woon ik in een stad, waar ook erg veel gebouwen en woonblokken regelrecht uit Amsterdam lijken te komen. Heel herkenbaar. Ik rijd vaak van mijn werk naar huis ook door zo`n buurt en met veel plezier. Jammer dat ik dan in de auto zit. Maar goed, hartelijk dank voor deze serie, en zoals je ziet, vanaf de fiets of met de benenwagen maak je de beste foto`s.

·
dus...
408 Posts
Leuke serie. Ik ben, in een vaag verleden toen ik bouwkunde studeerde, nog op excursie geweest in A'dam waar we ook een wijk bezochten die was opgetrokken in de stijl van de Amsterdamse school. Waarschijnlijk waren dat dus De Baarsjes dus.
Ik vind het resultaat wel aantrekkelijk iig. Al heeft de wijk ook iets kaals, maar dat kan misschien komen omdat er uiteindelijk meer asfalt tussen de huizen terecht is gekomen dan de architecten en stedenbouwkundigen voor ogen hadden (? de straten zijn relatief sowieso vrij breed aangelegd heb ik het idee).

·
Just another user
6,128 Posts
Leuke serie. Ik ben, in een vaag verleden toen ik bouwkunde studeerde, nog op excursie geweest in A'dam waar we ook een wijk bezochten die was opgetrokken in de stijl van de Amsterdamse school. Waarschijnlijk waren dat dus De Baarsjes dus.
Ik vind het resultaat wel aantrekkelijk iig. Al heeft de wijk ook iets kaals, maar dat kan misschien komen omdat er uiteindelijk meer asfalt tussen de huizen terecht is gekomen dan de architecten en stedenbouwkundigen voor ogen hadden (? de straten zijn relatief sowieso vrij breed aangelegd heb ik het idee).
De bouwkunde studies kennende was die wijk waarschijnlijk de Rivierenbuurt :bowtie:

De baarsjes aan de centrum zijde is echt in opkomst, gentrification of whatever daar plaats vindt...

·
Zitterd veur ummer
2,246 Posts
Mooie serie, ben eens een keer wat verdwaald geraakt (vanaf CS de nieuwe eilanden opgelopen en uiteindelijk kwam ik bij station Muiderpoort uit. Volgens mij in de buurt van muiderpoort zag het er ook ongeveer zo uit, is dat de Baarsjes of is dit een totaal andere wijk?

·
Registered
2,744 Posts
De Baarsjes zelfs met een blinddoek op weet ik nog alles te vinden bij wijze van.
16 jaar heb ik in de Jan Evertsenstraat gewoond,heerlijke buurt met pijn in het hart weggegaan.
Maar alles gaat voorbij.......

Dit was mijn appartementje 16 jaar lang op 2 hoog naast de Zeeman boven de Turkse bakker.

]

·
Moderator
22,346 Posts
Is dit niet het deel van A'dam waar Van Speijk zich voor het grootste deel afspeelt? Superserie ;):cheers:

·
* H I G H *
2,258 Posts
Mooie serie, ben eens een keer wat verdwaald geraakt (vanaf CS de nieuwe eilanden opgelopen en uiteindelijk kwam ik bij station Muiderpoort uit. Volgens mij in de buurt van muiderpoort zag het er ook ongeveer zo uit, is dat de Baarsjes of is dit een totaal andere wijk?
Muiderpoort is in Oost, de Baarsjes in West. Een totaal andere wijk dus.

Is dit niet het deel van A'dam waar Van Speijk zich voor het grootste deel afspeelt? Superserie ;):cheers:
Klopt. Het bureau van Van Speijk zag er zo echt uit dat er zelfs mensen naar binnen liepen om aangifte te doen :D

1 - 17 of 17 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.