SkyscraperCity banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De Plantagebuurt: voor mij persoonlijk een van de mooiste buurten van Amsterdam. Artis is er gevestigd, maar je hebt er ook tv-studio's, musea en theaters. En omdat ik op vijf à tien minuten loopafstand woon heb ik er vandaag een serie foto's geschoten.

·
Registered
2,152 Posts
Mooie serie van een erg mooie buurt. Veel grote en statige panden. Het appartementencomplex op de laatste foto is ook erg goed gelukt.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Mooie reeks... de Henri Polaklaan is trouwens een van mijn favoriete straten in Amsterdam!

·
Registered
75 Posts
Ja grappig. Ik kom er af en toe en ik vind het ook een van de prettigste centrumwijken van Amsterdam. Veel groen en een zeer bepaalde 'klassieke' uitstraling. Ik was afgelopen zaterdag aan de andere van dat laatste appartementencomplex: in Artis.

·
Registered
2,152 Posts
Kwam er laatst ook achter dat hier vroeger het NINT was gevestigd. Was er in mijn jeugd vrij vaak geweest, maar toen nooit bij stilgestaan waar het was. :) Op de Hoogte Kadijk is volgens mij ook een stoommuseum gevestigd met nog werkende apparaten. Geloof dat dat onlangs nog bijna failliet was.

·
Registered
1,175 Posts
Leuk Glacius, maar wel knap dat je net niet de mooiste straten heb gefotografeerd. Polakstraat? Wertheimpark, P Middenweg.

Probeer het nog een keer?

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
Leuke buurt/pics dit, heb er ook 5 minuten vandaan gewoond. :cheers:
Zal mijn oude buurt ook eens op de foto zetten.

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Brik said:
Leuk Glacius, maar wel knap dat je net niet de mooiste straten heb gefotografeerd. Polakstraat? Wertheimpark, P Middenweg.

Polakstraat staat erop, Plantage Middenlaan ook. Wertheimpark inderdaad niet.

·
Registered
2,152 Posts
Brik said:

De (Wethouder Ed) Polakstraat ligt in Zuid-Oost, de Polaklaan ligt er wel en is gefotografeerd (foto 5).
De Middenweg ligt in Oost, de Plantage Middenlaan ligt er wel en is ook gefotografeerd (foto 9).

Probeer het nog een keer :tongue3:

Vallen de 'Kadijken' ook onder de Plantagebuurt eigenlijk? Volgens mij niet...

·
* H I G H *
1,538 Posts
Elmo said:
Kwam er laatst ook achter dat hier vroeger het NINT was gevestigd. Was er in mijn jeugd vrij vaak geweest, maar toen nooit bij stilgestaan waar het was...
Het NINT was vroeger in de Pijp gevestigd, niet in de Plantagebuurt... :cheers:

·
Registered
2,152 Posts
Echt waar? Dan moet ik toch nog eens kijken wat er zat in het pand op de Hoogte Kadijk. Misschien was dat dan wel dat stoommuseum.. :? Verwarrend die jeugdherinneringen :D

·
kejje nagaan!
5,052 Posts
Mooie serie, Glacius!

De Plantage is ook een van mijn favoriete buurten. Alleen al door de chique uitstraling en het vele groen. Er staan daar een hoop interessante gebouwen uit diverse tijdperken. Botania en Aquartis zijn de jongste toevoegingen, en ook het in regenboogkleuren gestoken Hubertushuis van Aldo van Eyck is erg bijzonder.

Uit vroegere tijdperken kan ik de stadsvilla op de hoek van de Plantage Lepellaan 6 aanraden, die heeft een monumentaal trappenhuis en een prachtige tuinkamer. Deze was vorig jaar toegankelijk tijdens de Dag van de Architectuur. Evenals een woning aan de Plantage Muidergracht 5, waar in de tuin een oud tuinhuis overeind is gebleven tussen de stadsblokken. Mochten ze ooit weer toegankelijk zijn (Open Monumentendag of zo) zijn ze zeker de moeite waard!

·
Just another user
4,936 Posts
Kadijk is trouwens ook wel een leuke buurt, die laatste foto hoort ook absoluut niet bij de plantage buurt! Ik vind de kadijken eigenlijk leuker dan de plantage buurt!

·
Evil Decepticons
108 Posts
De Plantage buurt is een van de mooiste stadswijken.
Kindvriendelijk, als je er loopt dan heb je het gevoel alsof je in een andere stad bent, Parijs of zo. Veel groen en heel rustig en ruim opgezet. Veel kleine rustieke plekjes, zoals Wertheimpark, Hortus Botanicus, Nieuwe Keizersgracht bij de 0verlooppad.

De kruising Plantage Kerklaan en Plantage Middenlaan vind ik mooi rustig stedelijk.

·
Registered Abuser
255 Posts
Prachtige foto's, Glacius!
Dit is ook een van mijn favoriete wijken in Amsterdam. Ik fiets er vaak doorheen als ik de stad in ga.
Laatst fietste ik langs het Hortusplantsoen en realiseerde me dat ik daar nog nooit eerder was geweest. Prachtig stukje Amsterdam.

Elmo said:
Kwam er laatst ook achter dat hier vroeger het NINT was gevestigd. Was er in mijn jeugd vrij vaak geweest, maar toen nooit bij stilgestaan waar het was. :) Op de Hoogte Kadijk is volgens mij ook een stoommuseum gevestigd met nog werkende apparaten. Geloof dat dat onlangs nog bijna failliet was.
Ik denk ook dat je Energetica bedoelt. Ik dacht dat het al daadwerkelijk failliet was.
Ik zou er persoonlijk geen traan om laten, ik zie liever dat er in dat gebouw woningen en/of een zgn. "culturele broedplaats" komen. Nu is het een doods gedeelte van de Hoogte Kadijk.

1 - 18 of 18 Posts