SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 384 Posts

·
Registered Abuser
257 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gewijzigd bouwplan Fountainhead op Sporenburg

Voor de bouw van Fountainhead aan de Ertskade ligt een nieuw plan klaar. Met de realisatie van dit bouwproject wordt het Stedenbouwkundig Plan van Borneo-Sporenburg voltooid. Verwacht wordt dat projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise de bouwvergunningaanvraag vóór de zomervakantie zal indienen. Tijdens een informatiebijeenkomst op 5 april 2005 wordt het ontwerp gepresenteerd aan de omwonenden.

Oorspronkelijke plan niet haalbaar
Het oorspronkelijk zeer ambitieuze plan bleek begin 2003 financieel niet haalbaar te zijn in een stagnerende markt. Er was weinig belangstelling voor dure woningen in het topsegment van de vrije sector (vanaf 7 ton). Voor de toenmalige projectontwikkelaar restte daarom geen andere conclusie dan het plan als definitief onhaalbaar te kwalificeren.

Nieuwe projectovereenkomst
Daarop trad stadsdeelwethouder Tjeerd Herrema in overleg met wethouder Duco Stadig van de gemeente Amsterdam voor het ontwikkelen van een nieuw plan. De inspanningen hebben geresulteerd in een gewijzigd bouwplan met een aangepast programma. Onlangs hebben de gemeente Amsterdam en projectontwikkelaar Fountainhead Enterprise BV een projectovereenkomst ondertekend.

Vrijstellingsverzoek
Voorafgaand aan de bouwvergunningaanvraag, wordt een vrijstellingprocedure gevolgd op grond van artikel 19.2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Voor het oude bouwplan was al een bouwvergunning verstrekt. Het bouwvolume in het gewijzigde bouwplan overschrijdt plaatselijk de ruimte die het geldende bestemmingsplan biedt in het middengebied van het gebouw. Het vrijstellingsverzoek is van 24 maart tot en met 21 april 2005 in te zien in het stadsdeelkantoor.

Toevoeging basisschool
De buitencontouren van het gebouw, evenals de bouwhoogte van 20 lagen, blijven gelijk aan het oorspronkelijke bouwplan. Op de begane grond is bedrijfsruimte gepland. Een belangrijke wijziging ten opzichte van het oude bouwplan is de toevoeging van een basisschool. De school voorziet in de behoefte aan ruimte voor basisonderwijs in het Oostelijk Havengebied. Verder komen in het complex circa 245 appartementen in de vrije koopsector met een gemiddelde prijs van 3 ton. Iedere woning beschikt over een eigen parkeerplaats in een inpandige parkeergarage.

bron: www.zeeburg.nl

·
Registered
738 Posts
Zeer goed nieuws! Aangezien het luxe-appartementen zijn mag je wel rekenen op hoge plafonds, dus in totaal wordt deze misschien een metertje of... 70? Jammer dat we geen Amsterdamse variant van Montevideo krijgen, zou cool zijn als daar een woontoren van 150+ kwam... (even weggedroomd :) )

·
Registered
484 Posts
Fijn dat ie nog leeft. Ik hoop dat het feit dat de woningen minder duur/groot/luxe zullen worden er niet toe zal leiden dat de kwaliteit van de architectuur tegen zal vallen. Met zoveel woningen op een dergelijk oppervlak is de kans dat het gebouw nogal plomp wordt erg groot volgens mij.

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Even ter herinnering een paar plaatjes van de vorige plannen. Ik heb ze wel eens eerder gepost, maar weet even niet meer waar.

Het oorspronkelijke plan van Steven Holl uit 1994/95:

Het betrof een woongebouw van 60 x 60 x 60 meter voorzien van een aantal happen en insnijdingen, zodat er eigenlijk sprake is van vier aparte woontorens op een gezamenlijke basis en gedeeltelijke plint. Het had behalve woningen ook functies als bedrijfsruimten en publieke functies als een cafe, een sportschool, een zwembad, een kindercreche en een aanlegsteiger voor kleine bootjes annex mini-jachthaven moeten huisvesten, en halverwege het gebouw, een klein openbaar pleintje met een basketbalveldje met zicht op de stad.

Het aangepaste plan van Kees Christiaanse, afgeblazen in de zomer van 2002:
(de grootste aanpassing betrof de vervanging van de geplande betonconstructie door een staalconstructie)

Ik ben geneigd dit als goed nieuws te zien, maar het is inderdaad te hopen dat de monoliete maar toch transparante architectuur, die men voor ogen had, gehandhaafd blijft in het nieuwe plan. Net als Corretje vrees ik voor een heel erg uitgekleed plan dat zal resulteren in een lomp en massief blok.

Maar ja, de locatie nog langer vrijhouden, totdat de economische situatie zo'n bijzonder en vernieuwend plan als dat van Holl destijds alsnog mogelijk maakt, zal wel niet mogelijk zijn...

Overigens ben ik benieuwd naar de reacties van de omwonenden. De locatie is nu in gebruik als een speelterreintje voor de kinderen, dus de onvermijdelijke NIMBY gevoelens zullen wel weer de kop opsteken. Ook al wist men vanaf het begin dat daar zo'n groot gebouw gepland was...

Ik kan haast niet wachten op de eerste impressies! Maar ik hou ook rekening met een teleurstelling...

·
Registered
1,199 Posts
Flats op Sporenburg worden te groot

De bewoners van het haveneiland Sporenburg in stadsdeel Zeeburg zijn ontstemd over de plannen voor de bouw van twee nieuwe woontorens. Ze zijn volgens de eilandbewoners veel te hoog.

Begin jaren negentig werd al besloten tot de bouw van de torens, maar toen stond nog niet vast hoe groot ze zouden worden. Nu blijkt dat in de flats maarliefst 245 appartementen, een basisschool en een restaurant komen.

Volgens de bewoners zijn de flats te groot en raken kinderen hun speelruimte plaats. De wethouder zegt dat het plan voor de flats al lang bekend was. Binnenkort praten de partijen met elkaar.

Bron: AT5.

·
Registered
2 Posts
Alleen zijn die plannen "iets" gewijzigd. In de bouwfase van het gebied nooit enige wanklank gehoord over de vooruitzichten van de Fountainhead, zelfs "on-Hollandse" nieuwsgierigheid geconstateerd. Het gebouw had een letterlijk hoogtepunt in deze buurt moeten worden. Gewaagde architectuur met ook nog eens leuke voorzieningen. De architectuur is nog onduidelijk. Het lijkt er op dat een groot deel ongewijzigd blijft, hoewel het transparante een stuk minder wordt door het deels dichtbouwen van het open binnenstuk. In plaats van 95 appartementen worden het er nu 225. Enig idee hoe dichtbevolkt het gebied is geworden? Deze bevolkingsdichtheid stond ook niet in de plannen: yuppen willen toch geen kinderen. Of de bewoners zijn niet de beoogde yuppen of yuppen hadden toch wel tijd om zich met nageslacht bezig te houden. Het gebied is eindelijk af......dachten we. Na jarenlang geruzie over het ontwerp en verkeerde planning (het gebouw had in 2003/2004 klaar moeten zijn, worden we nu geconfronteerd met een nieuw plan dat verkoopbaarheid moet bevorderen: dus kwantiteit ipv kwaliteit en veel goedkoper. Nog meer gezinnen dus. Geen probleem, maar waar gaan die kinderen spelen? De chaos bij het bouwen van de overigens prachtige andere "meteoriet" zit nog vers in ons geheugen. Ik geloof er niets van dat de organisatie nu beter zal zijn en nu is alles in de omgeving ook al klaar. De bouw gaat 3-4 jaar duren, was toch handiger geweest als dat een aantal jaren geleden gelijk opgegaan was met de bouw van de rest van de buurt.
Van mij mag dat gebouw er komen en niemand had ook maar iets gezegd als het oorspronkelijke plan inmiddels al uitgevoerd was. Als we het dan toch over typisch Hollands hebben, het nieuwe plan is weer zo'n typisch Hollandse compromis. De tijd is blijkbaar nog steeds niet rijp voor de luxe uitvoering. Uiteraard ben ik realistisch genoeg om te beseffen dat het ook om de financien gaat. Het is alleen heel erg jammer dat het geduld er niet is om een goed moment voor iets echt moois af te wachten. Wij zitten er maar mee en lopen het risico om straks met een waterhead ipv fountainhead te zitten.

gegroet,
(inderdaad) een bewoner van Sporenburg

·
Delegate of Holland
674 Posts
Ach van mij mogen minder bedeelden ook wel in die koddige buurt wonen, en 245 appartementen klinkt niet mis. Toch leuk voor een puberend wereldstadje dat kwantiteit eindelijk eens doordringt waar tienduizenden al jaren om een woning schreeuwen; het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum en vlakbij de tramhalte. Voilà, prima mogelijk hier!

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
De dichtheid van Sporenburg is iets van 100 woningen per hectare als ik me niet vergis. Geuze nam de dichtheid van de Jordaan (de ultieme yuppenbuurt) als voorbeeld en wensbeeld voor Borneo/Sporenburg.

Maar waterhead heeft wel een punt. Het is inderdaad zonde dat men niet het geduld op kan brengen met een bijzondere plek als deze, zoals men dat met de nog steeds lege Kop van het Java-eiland wel kan...

·
Jürgen Leschinger
10,131 Posts
Nieuw ontwerp Fountainhead gepresenteerd

AMSTERDAM - Er is een nieuw ontwerp voor woonblok de Fountainhead gepresenteerd. Het ontwerp is wezenlijk niet veranderd, alleen de luxe functies zoals een champagnebar, zwembad en fitnessclub zijn uit het ontwerp verwijderd. Daarvoor in de plaats komt er nu een basisschool waaraan meer behoefte is in het Oostelijk Havengebied. De plannen voor bedrijfsruimte in de onderste vijf verdiepingen blijven gehandhaafd. In totaal zullen er vier woontorens van 20 bouwlagen, 60 m hoog, worden gebouwd.

Dit meldt Het Parool. In de vier torens is plek voor 245 appartementen, aanzienlijk kleiner dan in het eerste plan. De appartementen zullen een gemiddelde koopprijs van € 300.000 hebben. Verder zullen de gebouwen geen eigen portier bij de toegangsdeur meer krijgen. De projectontwikkelaar voor het project is een combinatie van De Key en Eigen Haard. Begin volgend jaar, ruim 8 jaar later dan gepland, zal de eerste paal de grond in gaan.
Buurtbewoners zien echter niets meer in de plannen, zij waren net gewend aan die plek als speelplaats voor hun kinderen.

Bron: PropertyNL, 6 april 2005

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Niet helemaal, als ik het goed begrijp is het dit tweede ontwerp wat als uitgangspunt dient. Maar door verandering van het programma in de basis/plint/sokkel of hoe je het wilt noemen, zal het totaalplaatje er iets anders uit komen te zien.

Gezien het feit dat er een basisschool in komt, en het feit dat scholen meestal wat groter en volumineuzer zijn dan een fitnesscentrum of bar of prive-zwembad, denk ik dat het betekent dat de sokkel een stuk hoger en voller wordt, en het open binnengebied daarmee een stukje kleiner gebouwd dan eerst het geval was.

En hoewel we de eerste impressies van het nieuwe plan nog moeten afwachten, vrees ik wel dat het ten koste gaat van het ontwerp, want het geheel wordt er volgens mij wel een stuk massiever door.

Gisteravond moet het nieuwe plan gepresenteerd zijn als het goed is, ik was al een beetje aan het zoeken naar impressies, helaas nog zonder resultaat...

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Verder dan dit, een beetje onduidelijke, en als je naar de vormen van de massa's kijkt toch teleurstellende plaatje op dit weblog van bewoner van Sporenburg (en ook op de site van stadsdeel Zeeburg) ben ik nog niet gekomen...

En op de site van stadsdeel Zeeburg stond deze nieuwe situatietekening:

1 - 20 of 384 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.