SkyscraperCity banner
1 - 20 of 103 Posts

·
Frans Woerden
28,559 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het is wel geen toren geworden maar het wordt wel een apart gebouw. Wel jammer dat dit zeer bekende merk eigenlijk voor een veredelde snelweglocatie heeft gekozen.

29-5-2012 - 10:16
De bouw van het door OMA ontworpen hoofdkantoor van G-Star RAW in Amsterdam Zuidoost is gestart. In het 27.500 vierkante meter grote pand worden alle activiteiten van G-Star samengebracht die eerder over verschillende locaties verspreid waren.

In het gebouw komen de creatieve afdelingen centraal te liggen in een glazen kern. Deze kern wordt omringd door ruimtes van donker beton met daarin de kantoorfuncties en de ondersteunende functies. De glazen plint van het gebouw dient als 'drop-off-plek' en als podium voor evenementen. Ook komt hier een parkeergelegenheid.

Aan de noordzijde van het gebouw, gericht op de A10, heeft OMA RAW-space gecreëerd; een multifunctionele ruimte uitgerust met enorme hangar-achtige deuren. Deze ruimte is geschikt voor binnen- en buitenevenementen als workshops en modeshows.

Het project wordt geleid door OMA-partners Reinier de Graaf, Ellen van Loon en Rem Koolhaas. “We hebben een ontwerp gemaakt met een flexibele inrichting die het mogelijk maakt een scala aan publieke evenementen te faciliteren en die tevens broedplaats is voor de volgende fase in G-Star’s evolutie”, vertelt De Graaf.

G-Star’s hoofdkantoor is het tweede gebouw van OMA dat momenteel in Nederland in aanbouw is; De Rotterdam op de Kop van Zuid wordt naar verwachting in 2013 opgeleverd.

Het hoofdkantoor van G-Star RAW is ook in 2013 klaar.
Bron: www.architectenweb.nl

Locatie(rode kruis)

·
Registered
1,791 Posts
Opvallende locatie en toch ook een locatie waar de kwaliteit van de omgeving snel omhoog gaat met het Zuydpark aan de andere kant van de A10, de ontwikkeling van het Amstelkwartier even verderop. Wat dat betreft een prima ontwikkeling voor het gebied dat er nog meer grote namen zich vestigen. Daarnaast is het ook nog eens een opvallend (in eenvoud) ontwerp zo langs de A10. Niet een van de meest aantrekkelijke uitzichten van Amsterdam. En ze zitten nu langs de A2, dus het is wat dat betreft alweer dichterbij de stad.

En qua merk, het is een van de weinige Nederlandse merken die daadwerkelijk voet aan de grond heeft gekregen in o.a. de VS. Mexx doet het ook nog steeds goed. Toch een paar merken waar we best trots op mogen zijn in Nederland en toch goed dat ze het creatieve en ontwikkelingsdeel in Amsterdam behouden.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Interessant project! Na het stedenbouwkundig plan en een van de woongebouwen op het IJ-plein en het Byzantium wordt dit het derde OMA project in Amsterdam. Ik zag het op Architectenweb en vroeg me af waar het moest komen. Het kaartje op de site wees een plek in Duivendrecht aan, maar er stond "Zuidoost". Het is dus Overamstel. En nu ik goed kijk valt me ook de drukkerij van de Volkskrant op de impressies op. Wel jammer dat ze langs de A10 gaan zitten. Al wordt Overamstel spoedig een stuk stedelijker dan nu. Al weet ik ook niet wat voor activiteiten ze willen organiseren en wat voor overlast dat met zich meebrengt.

·
Registered
872 Posts
Mooie locatie hoor! Vanaf de ring A10 is die bocht echt heel triest nu, om dan zo'n stoer gebouw in die bocht te hebben is wel echt een verbetering :)

·
Frans Woerden
28,559 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
Officieel komt dit gebouw in Duivendrecht te staan in de gemeente Ouder-Amstel.

Ze zijn al begonnen.

De aannemer is volgens mij Pleijsier Bouw.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Nou, die omgeving zal wel inspiratie opleveren. Daar wil je toch niet dood gevonden worden als zogenaamde creatieveling zijnde...

·
Registered
1,791 Posts
supercees said:
Nou, die omgeving zal wel inspiratie opleveren. Daar wil je toch niet dood gevonden worden als zogenaamde creatieveling zijnde...
Moet gelijk denken aan een uitspraak, 'Only dead fish go with the flow', ze hebben een rauw industrieel karakter als merk, dus dat voldoet prima. Daarnaast ligt de locatie relatief dichtbij de stad (en sowieso trekt de stad langzaam die kant op met het volbouwen van het amstelkwartier, en de ontwikkelingen daar) Prima plek dus en minder voorspelbaar als een grachtenpand. Daarnaast zal het gebouw ook de nodige voorzieningen krijgen om wel inspirerend te worden voor de mensen die er werken gok ik.. En nog belangrijker, het ligt als grote reclamezuil langs een van de drukste knooppunten rondom Amsterdam.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
^^^
Je hoeft ook niet in een grachtenpand te gaan zitten, maar wat te denken van de Houthavens of Amsterdam Noord bij de NDSM werf? Niks rauws en industrieel aan die locatie langs de A2. Of vallen de Hanos, Makro en Sligro tegenwoordig onder die categorie?
Maar goed, ik heb ook een hekel aan hotels op industrieterreinen (lijkt mij nog altijd een verschrikking als je met je vriendin een romantisch weekend Amsterdam hebt geboekt en je komt terecht in het Ibis bij Sloterdijk)

·
Registered
130 Posts
Het is een hoofdkantoor, geen belangrijke winkel.. prima locatie voor een bedrijfspand
Hoodkantoor ligt officieel langs de A2, maar meeste mensen werken al hier, 50 of 100 meters verder.
Het is niet ver van station Duivendrecht, dus goed te bereiken via OV, en fietsen zijn ook veel gebruikt.
Niets gaat dus veranderen voor hun, alleen voor het veel meer zichtbaar van de snelweg, dus ook gratis reclame :)

·
Your royal highness
1,682 Posts
Hier stond volgens mij al jaren een reclamezuil van GSTAR. Is niet de meest indrukwekkende locatie idd. Met OV lijkt leuk, is ook niet ver van Duivendrecht, maar zie er maar eens te komen met water, wegen en metrospoorlijn.

·
Registered
34,646 Posts
Ah, het heien is dus begonnen. ;)

1 - 20 of 103 Posts