Het Haarlemmerplein heeft zeker potentie. Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk zijn zeer levendige en nog niet door de commercie verpeste straten, en een mooi plein aan het eind zou inderdaad ervoor kunnen zorgen dat de loop van het station er nog meer in komt.
Sowieso is bijna elk plan een goed idee, want alles is beter dan die hopeloze vlakte die het is sinds ik me kan heugen (als ik me niet vergis is de situatie daar eigenlijk
altijd zo geweest, in die bijna 29 jaar dat ik leef...)
Ik vraag me alleen af waarom men zo graag vergelijkt. De Nieuwmarkt ligt midden in het Centrum en heeft een specifiek en nauwelijks te imiteren karakter, met aan de ene kant de Wallen, de andere kant de Chinese buurt, twee grachten die op het plein uitkomen en een monument als de Waag er midden op.
Voor het Haarlemmerplein geldt dat niet, dat ligt aan de rand van het centrum, langs een enorme sporenbundel en op de grens met een aantal oude volksbuurten, zoals de Spaarndammerbuurt en de flink in de lift zijnde Staatsliedenbuurt. Het enige monumentale gebouw, de Haarlemmerpoort, ligt ook aan de rand.
Het Haarlemmerplein moet dus iets anders worden, iets
eigens krijgen. Het plein mist nu ook de beslotenheid die de Nieuwmarkt wel heeft. Al moet die beslotenheid die het voor de grote doorbraken en sloopwerkzaamheden ooit had (zie onderstaande foto uit de jaren '30) wel weer terugkeren in de nieuwbouwplannen, iets wat ik toejuich.
Verder ben ik zeer benieuwd naar de huidige bouwplannen. Het laatste plan wat ik me kan herinneren was het plan voor een woonblok met een megabioscoop van Sjoerd Soeters. Maar dat plan is een paar jaar geleden afgeschoten vanwege de grote schaal die het enkele blok zou krijgen. (zie tekening hieronder)
De nieuwe bebouwing zal nog steeds uit een enkel blok bestaan, maar aan de pleinkant moet met veel variatie in ontwerp en materialisering van de gevel de indruk gewekt worden van een rij van kleinschalige gevels. Dat vind ik een goed idee. Het is wel een beetje nep, maar het kan wanneer het goed is uitgewerkt heel goed werken, het plein zal niet door een grote gevelwand gedomineerd worden.
En als laatste hoop ik dat men bij die bouwplannen rekening houdt met het ontbrekende stukje Ringlijn, de zo gewenste metrolijn tussen het Centraal en
de Isolatorweg. Met een metrostation er onder zou het nu een beetje excentrisch gelegen plein ineens binnen bereik van de halve stad liggen en
zeker een impuls krijgen.