SkyscraperCity banner
1 - 20 of 25 Posts

·
Just another user
4,936 Posts
Discussion Starter · #1 ·
http://www.centrum.amsterdam.nl/smartsite.dws?id=3835

Verder zag ik vandaag Nel de Jager (straatmanager Haarlemmerstraat eo) op at5 en ze beweerde dat de plannen het Haarlemmerplein in een soort nieuwmarkt moesten omtoveren.

-------

Ik vraag mij af hoe jullie hier over denken. De Haarlemmerstraat is namelijk erg booming en een leuk plein als afsluiter is misschien helemaal geen slechte? Het word natuurlijk geen plein voor de provincie kanslozen maar wel een voor de Amsterdammers. Geloven jullie ook dat het plan een kans maakt?

·
heanig an
4,554 Posts
Als kansloze provinciaal of provinciale kansloze zie ik er wel toekomst in. Hoewel het Haarlemmerplein de knusse bebouwing rondom mist die bij de Nieuwmarkt wel aanwezig is.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Het Haarlemmerplein heeft zeker potentie. Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk zijn zeer levendige en nog niet door de commercie verpeste straten, en een mooi plein aan het eind zou inderdaad ervoor kunnen zorgen dat de loop van het station er nog meer in komt.

Sowieso is bijna elk plan een goed idee, want alles is beter dan die hopeloze vlakte die het is sinds ik me kan heugen (als ik me niet vergis is de situatie daar eigenlijk altijd zo geweest, in die bijna 29 jaar dat ik leef...)

Ik vraag me alleen af waarom men zo graag vergelijkt. De Nieuwmarkt ligt midden in het Centrum en heeft een specifiek en nauwelijks te imiteren karakter, met aan de ene kant de Wallen, de andere kant de Chinese buurt, twee grachten die op het plein uitkomen en een monument als de Waag er midden op.

Voor het Haarlemmerplein geldt dat niet, dat ligt aan de rand van het centrum, langs een enorme sporenbundel en op de grens met een aantal oude volksbuurten, zoals de Spaarndammerbuurt en de flink in de lift zijnde Staatsliedenbuurt. Het enige monumentale gebouw, de Haarlemmerpoort, ligt ook aan de rand.

Het Haarlemmerplein moet dus iets anders worden, iets eigens krijgen. Het plein mist nu ook de beslotenheid die de Nieuwmarkt wel heeft. Al moet die beslotenheid die het voor de grote doorbraken en sloopwerkzaamheden ooit had (zie onderstaande foto uit de jaren '30) wel weer terugkeren in de nieuwbouwplannen, iets wat ik toejuich.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de huidige bouwplannen. Het laatste plan wat ik me kan herinneren was het plan voor een woonblok met een megabioscoop van Sjoerd Soeters. Maar dat plan is een paar jaar geleden afgeschoten vanwege de grote schaal die het enkele blok zou krijgen. (zie tekening hieronder)

De nieuwe bebouwing zal nog steeds uit een enkel blok bestaan, maar aan de pleinkant moet met veel variatie in ontwerp en materialisering van de gevel de indruk gewekt worden van een rij van kleinschalige gevels. Dat vind ik een goed idee. Het is wel een beetje nep, maar het kan wanneer het goed is uitgewerkt heel goed werken, het plein zal niet door een grote gevelwand gedomineerd worden.

En als laatste hoop ik dat men bij die bouwplannen rekening houdt met het ontbrekende stukje Ringlijn, de zo gewenste metrolijn tussen het Centraal en
de Isolatorweg. Met een metrostation er onder zou het nu een beetje excentrisch gelegen plein ineens binnen bereik van de halve stad liggen en zeker een impuls krijgen.

·
Registered
61 Posts
ik denk dat het haarlemmerplein een plek met potentie is. Belangrijk is denk ik om dat verkeer een beetje af te schermen, dus een gebouw langs de kant van het spoor en deels langs de marnixstraat. De poort moet natuurlijk nog wel zichtbaar blijven. Overigens mag die poort wel wat prominenter worden vind ik hij is zo weg geduwd bij dat kruispunt. Tevens zou dit plein de schakel kunnen vormen dus de booming haarlemmerstraat en de booming westerpark waar de komende jaren een echt uitgaansgebied ontstaat. Dus ik ben voor en maak het chique voor de rest maakt het me niet uit.

·
Administrator
30,100 Posts
Ik ken de situatie niet, maar ik geloof nooit zo in van bovenaf opgelegde gezelligheid, vooral als een gemeente ambtenaar dit zo bedacht heeft. Mensen maken de stad, maar mensen met passie maken de stad leuk. Als die daar nu al zitten en dat enthusiasme wordt verder goed uitgebouwd en ondersteund dan heeft alles kans van slagen.

·
Registered
232 Posts
De enige vergelijking die ik tussen de Nieuwmarkt en het Haarlemmerplein kan maken is dat de twee monumenten die er op staan (respectievelijk de Waag en Haarlemmerpoort) vroeger stadspoorten waren.

·
Just another user
4,936 Posts
Discussion Starter · #8 ·
@Jan

Maar de buurt daar is booming bij de Amsterdammers dus helemaal van bovenaf opgelegt is het niet, ze springen er hoogstens op in.

Maar het verkeer is inderdaad een bottleneck, zou dat niet mooi weggewerkt kunnen worden in de parkeergarage?

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,491 Posts
Ik vind het ook niet echt 'opleggen', maar meer 'inspelen'.
Door een grote asfaltvlakte om te toveren in een kleiner voetgangersplein creeer je als overheid natuurlijk niet gelijk gezelligheid. Echter: andersom weet je wel vrij zeker dat die grote asfaltvlakte niet snel gezellig wordt. Terwijl dat bij een kleiner voetgangersplein veel waarschijnlijker is.

·
Registered
3,436 Posts
Ah, mooi dat je deze thread hebt gevonden! Kan een mod hem naar het Amsterdamse subforum verplaatsen?

Uit de Binnenstad-thread:

Го́голь;85306471 said:
Het wordt nog wel eens wat met dat Haarlemmerplein. Nu hopen dat er ook wat hoogwaardige café's, coffeebars, retail etc. komt, want het is nu een grote treurnis met alleen het louche café Pleinzicht.
Op het plein staat een van de betere haringkramen van de stad, er is een uitstekende biologische dagmarkt, een klein maar geweldig podium http://www.roodebioscoop.nl/en er zijn enkele restaurants. De uitstraling van het plein is al jaren niet best, maar het plein zal een nieuwe inrichting krijgen.
Ik fiets inderdaad altijd recht op de Roode Bioscoop af vanaf het Nassauplein, maar had eerlijk gezegd geen idee dat het nog open was. Het ziet er allemaal niet al te uitnodigend uit. Maar ik zie veel potentie. Hoewel je met gemengde gevoelens kunt kijken naar de herinrichting van het Rembrandtplein kunt kijken heeft dat het plein ook veel goeds gedaan, samen met de opening van diverse horeca en een biologische supermarkt in The Bank. Ik hoop dat een dergelijk scenario ook voor het Haarlemmerplein mogelijk is.

·
Registered
7,793 Posts
Ze is wel erg optimistisch. Jarenlang was het plein verwaarloosd en zag het er triest uit. Als "toegangspoort" tot de oude binnenstad ben ik al blij als het er gewoon netjes opgeruimd uitziet.

De Haarlemmerstraat is inderdaad een superleuke straat geworden. Daar heeft die mevrouw zeker aan bijgedragen. Niet al te lang geleden was de straat nog uitgeroepen tot een van de leukste van de stad als ik me niet vergis.

·
Registered
2,140 Posts
geworden? het is er nog net zo leuk als 20 en 30 jaar geleden. het is er nauwelijks veranderd.
Maak je nou een haarlemmerdijkie? Het was er 20/30 jaar terug ook leuk, maar het is zeker wel veranderd. Je zou zelfs een aardig itempje kunnen maken over de Haarlemmerstraat als microcosmos van Amsterdam, die dertig jaar terug van een soort onbeholpen gezelligheid was, en tegenwoordig een leuk straatje vol frozen yoghurt/proseccozaakjes terwijl de ouderwetse prullariazaken verdwijnen. Het aantal terrassen in de Haarlemmerstraat die geheel bestaan uit kussens zou ik inmiddels toch wel boven de vijf gokken.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
De Haarlemmerbuurt was toch tot ver in de jaren '80 een beetje een gribus, met junks, sexshops, een overschot aan coffeeshops en aardig wat verkrotte panden? Zelf kan ik het me niet zo goed herinneren omdat ik nog te jong om daar alleen rond te lopen en mijn ouders dat soort buurten (net als de toen niet zo prettige Zeedijk) meden als ze met ons op stap waren. Maar ik heb altijd begrepen dat het de laatste 10, 20 jaar een stuk beter is geworden dan in de decennia ervoor.

Overigens weet ik niet of 'leuk' het juiste woord is. Het feit dat je al jarenlang voor werkelijk al je levensbehoeften in Haarlemmerstraat en -dijk terecht kunt vind ik heel bijzonder. Of het nu een brood, een wasserette, gereedschap, kleding, een broodje shoarma of een joint betreft. De groei van het aantal restaurantjes, hippe bars en nog meer kledingzaken is inderdaad leuk, maar daarmee komt dat unieke karakter toch onder druk.

·
Registered
10,819 Posts
ik woonde eind jaren 80 boven san francisco, de zeedijk was toen een hel, voornamelijk bevolkt door junkies. de situatie op de haarlemmerstraat en -dijk was heel anders. het was altijd een leuke zaak en inderdaad bestonden de restaurants toen uit matige pizzaria's. maar meer dan de helft van de zaken die er nu zitten zaten er toen ook al. juist dat er daar nog slagers, kaasboeren en visszaken te vinden zijn maken de straat zo aardig.

·
Not much
11,090 Posts
Het omleggen/verplaatsen/veranderen van de weg daar zou helpen om het plein toegankelijker te maken. Maar nu de nieuwbouw er staat is dat ook niet zo makkelijk meer.

1 - 20 of 25 Posts