SkyscraperCity banner

1 - 20 of 30 Posts

·
My train goes everywhere!
2,758 Posts
Discussion Starter #1
Hilton Hotel wil flink uitbreiden

Het Hilton Hotel aan de Apollolaan heeft plannen om flink uit te breiden.

In totaal moet dat tussen de 45 en 60 extra kamers opleveren, maakte het hotel bekend. Het hotel telt momenteel 271 slaapplaatsen. Stadsdeel Oud-Zuid heeft inmiddels toestemming gegeven voor een wijziging van het bestemmingsplan dat de uitbreiding mogelijk maakt.

"Het gebouw is heel geschikt om een aantal lagen bovenop te zetten", lichtte stadsdeelvoorzitter Egbert de Vries toe. "Daar is in het verleden bij de bouw al rekening mee gehouden." De extra kamers zijn meer dan welkom in de stad. "We hebben in de stad niet genoeg ruimte om hotels te bouwen, maar we hebben te weinig kamers. Daarom is het heel goed dat het Hilton uitbreidt."

Het hotel wil de verbouwing graag in 2012 afgerond hebben. Dan bestaat het Hilton in Amsterdam vijftig jaar.

www.at5.nl

·
Not much
11,087 Posts
Hilton Amsterdam wil uitbreiden

Het Hilton Hotel in Amsterdam wil uitbreiden. Het monumentale pand aan de Apollolaan krijgt er, zoals het er nu naar uitziet, twee verdiepingen bovenop. In totaal moet dat tussen de 45 en zestig extra kamers opleveren, maakte het hotel donderdag bekend.

Stadsdeel Oud-Zuid heeft inmiddels toestemming gegeven voor een wijziging van het bestemmingsplan dat de uitbreiding mogelijk maakt. ,,Het gebouw is heel geschikt om een aantal lagen bovenop te zetten'', lichtte stadsdeelvoorzitter Egbert de Vries toe. ,,Daar is in het verleden bij de bouw al rekening mee gehouden."

De extra kamers zijn meer dan welkom in Amsterdam. ,,We hebben in de stad niet genoeg ruimte om hotels te bouwen, maar we hebben te weinig kamers. Daarom is het heel goed dat het Hilton uitbreidt.''

Architectenbureau Van den Oever, Zaaijer en Partners heeft samen met Dijkhuis Vastgoed Management BV de opdracht gekregen met een ontwerp te komen. Architect Volker Ulrich presenteerde donderdag al twee mogelijke opties. Een definitief ontwerp is er nog niet.

Volgens hem is het hotel, dat in 1962 als derde Hiltonhotel in Europa is gebouwd, nog niet af. De liftkamer en technische ruimte steken nu boven het pand uit. ,,Die zijn volledig uit proportie. Ze lopen nog door en zijn zo gebouwd voor toekomstige uitbreiding.''

Beide ontwerpen laten twee nieuwe lagen op het gebouw zien. Bij de eerste mogelijkheid blijft de executive lounge, die zich nu op de bovenste verdieping bevindt, op zijn plek en komen er vijftig tot zestig nieuwe kamers bij.

De tweede optie biedt plaats aan 45 tot vijftig kamers en daarbij komt de executive lounge bovenop de twee nieuw te bouwen etages. Het hotel telt momenteel 271 slaapplaatsen.

Volgens directeur Roberto Payer heeft zijn hotel momenteel 'net als ieder ander hotel' last van de economische crisis. Dat weerhoudt hem er echter niet van verder te denken.

,,De bezetting in het hotel is altijd erg goed geweest. In de stad is bovendien veel behoefte aan hotelkamers en wij willen er graag aan bijdragen dat Amsterdam zich als het weer goed gaat verder kan ontwikkelen als congres- en toeristenstad."

De uitbreiding leidt volgens hem tot zo'n vijftien extra arbeidsplaatsen. ,,Het zou een droom zijn als de uitbreiding in 2012 een feit is'', aldus Payer. ,,Dan bestaat het hotel namelijk vijftig jaar."
Bron: Architectenweb

·
Registered
3,682 Posts
Hilton Hotel wil flink uitbreiden

Het Hilton Hotel aan de Apollolaan heeft plannen om flink uit te breiden.
Het hotel telt momenteel 271 slaapplaatsen. Stadsdeel Oud-Zuid heeft inmiddels toestemming gegeven voor een wijziging van het bestemmingsplan dat de uitbreiding mogelijk maakt.

"Het gebouw is heel geschikt om een aantal lagen bovenop te zetten", lichtte stadsdeelvoorzitter Egbert de Vries toe. "Daar is in het verleden bij de bouw al rekening mee gehouden." DHet hotel wil de verbouwing graag in 2012 afgerond hebben. Dan bestaat het Hilton in Amsterdam vijftig jaar.

www.at5.nl
Stapelbedden zijn vergunningsvrij en is een veel betere optie voor het beeld van laan en wijk.

·
Just another user
4,931 Posts
Stapelbedden zijn vergunningsvrij en is een veel betere optie voor het beeld van laan en wijk.
Stapelbedden in een Hilton Hotel.... :bash:

Ik zie overigens liever dat het Hilton een 3e vleugel bouwt richting het water. Het gebouw is nu een flat en optoppen versterkt dat alleen maar. Een kleine verhoging in het midden van het gebouw zie ik dan niet als bezwaarlijk.

·
Registered
2,140 Posts
Ik blijf het echt een ontzettend lelijk gebouw vinden. Vanaf het water heeft het nog wel wat, maar van de voorkant is het ontzettend gesloten en anoniem.

·
Registered
1,186 Posts
Twee verdiepingen er bovenop lijkt me geen probleem. Ik zou zeker niet naar het water gaan bouwen, het heeft juist een mooie tuin en jachthaven aan de achterkant. Ik zou eerder de parkeerplaatsen ondergronds maken en daarbovenop een vleugel neerzetten. Je zou twee vleugels kunnen bouwen aan de zijkanten van de parkeerplaats aan de Apollolaan en dan in het midden de entree houden. Een goed voorbeeld is de vorm van het Peninsula HK, http://www.peninsula.com/Peninsula_Hotels/en/default.aspx#/Hong_Kong/en/

·
Just another user
4,931 Posts
Twee verdiepingen er bovenop lijkt me geen probleem. Ik zou zeker niet naar het water gaan bouwen, het heeft juist een mooie tuin en jachthaven aan de achterkant. Ik zou eerder de parkeerplaatsen ondergronds maken en daarbovenop een vleugel neerzetten. Je zou twee vleugels kunnen bouwen aan de zijkanten van de parkeerplaats aan de Apollolaan en dan in het midden de entree houden. Een goed voorbeeld is de vorm van het Peninsula HK, http://www.peninsula.com/Peninsula_Hotels/en/default.aspx#/Hong_Kong/en/
Het is een tuin op het noorden en met de ligging in de Minerva-as lijkt mij een dakterras leuker.

·
I am sterdam
4,752 Posts
Mooie ontwikkeling in Zuid! Gezien vanuit de Symphony, vorig jaar:

Je kunt al zien dat er al rekening mee is genomen in het uiteindelijke ontwerp, zie de uitstekende liftschacht. :D

·
I am sterdam
4,752 Posts

·
Registered
3,274 Posts
Hmm... ik weet het niet. Net als Rietendak heb ik het gebouw nooit zo kunnen waarderen, en met deze uitbreiding lijkt het niet veel beter te worden.

Stiekem hoop ik dat de Rijksakademie van Beeldende Kunsten uit het oorspronkelijke plan van Berlage ooit nog op die plek verrijst :D

·
Registered
2,140 Posts
Ik vind het er echt ongelofelijk cheap uitzien. Krijg totaal niet het idee dat het deel uitmaakt van de compositie en ik heb zelden een optopping gezien die harder 'hey ik ben een optopping!' schreeuwde. Past zo in Scheveningen.

·
I am sterdam
4,752 Posts
Kort nieuws:

Hilton wordt gemeentelijk monument

Het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid heeft het Hilton hotel aangewezen als gemeentelijk monument.

Het ontwerp van het gebouw aan de Apollolaan is van de architecten S. Salm en F.W. Vlaming, maar de meesterhand van H.A. Maaskant is herkenbaar in de grote lijnen. Het hotel is gebouwd na 1940 en valt daarom binnen de groep jonge monumenten.
Bron: stadsdeel Zuid.nl, 4 november 2010
Staat dit niet de optopping in de weg?

·
Registered
9,576 Posts
Hoezo? Het is van de hand van Maaskant, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de wederopbouwarchitectuur. Het heeft een mooie amerikaanse fifties uitstraling en het is alleen al omwille van een aantal gebeurtenissen die er hebben plaats gevonden een icoon op zich.

·
Traveller
2,725 Posts
Hoezo? Het is van de hand van Maaskant, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de wederopbouwarchitectuur. Het heeft een mooie amerikaanse fifties uitstraling en het is alleen al omwille van een aantal gebeurtenissen die er hebben plaats gevonden een icoon op zich.
Dat zal allemaal wel maar geen hond, nu niet en nooit niet, die de looks van dat ding zal missen. Dus laten we hopen dat de gemeentelijke monumenten status er niet voor zorgt dat er aan de buitenkant niks meer gewijzigd mag worden. Het gebouw an sich mag van mij blijven bestaan maar een upgrade / makeover zou niet misstaan. Ik denk alleen dat gezien de status van de meeste Hilton hotels in de wereld dat we vanuit het Hilton weinig investering in de buitenkant van het hotel hoeven te verwachten tenzij het gaat om het toevoegen van meer kamers...

1 - 20 of 30 Posts