Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 41 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Op 07-06-07 een flinke slenterroute door Amsterdam gelopen. Van de Dam, Rokin, Spui, Amstel naar Oud-Zuid en van daar via het Vondelpark en Museumsplein via Oud-West en de Dam terug naar Amsterdam Centraal station. Ja, dat zijn veel foto’s. Vandaar de opsplitsing van deze serie in 2 delen:

Veel plezier met het bekijken, en ja, commentaar is welkom! :cheers1:

1 / Van Damrak naar Dam

2 / Het Spui heeft nog wel het meeste weg van een oud dorpsplein. En dat midden in Amsterdam!

3 /

4 / Singel

5 / Wat me opviel was dat op veel plekken de woonboten verdwenen zijn. Wat overblijft is een strak Amsterdam. Weg met die woonboten dus, maar niet overal. Het heeft ook z’n charme en ze passen zeker bij de stad. Ik heb ze op andere plekken wel zien liggen, en dan vooral veel bij elkaar. Een goeie oplossing.

6 / Ook hier een woonbootvrije zone. Nog steeds de Singel.

7 / Streetscene

8 / Vreselijk. Hoe kan dit in hemelsnaam nog bestaan… :eek:hno: We zijn nu op het Muntplein.

9 / Reguliersbreestraat, in de achtergrond de Munttoren.

10 / Febo, de lekkerste…

11 / Het gevreesde reclamescherm op het Rembrandtplein. Voor mij geen doorn in het oog, integendeel. Dat ze de rest van het plein ook maar eens aanpakken, want het zag er vaak verloederd uit (buiten deze foto). Wat me ook opviel was dat mij de locatie van dit scherm niet bijster slim gekozen leek, omdat je vanaf het midden van het plein het scherm niet kan zien vanwege de grote bomen die behoorlijk in de weg staat. Demi merkte goed op dat je anders mooi een WK wedstrijd had kunnen uitzenden, je had alles vanaf het grasveld voor Rembrandt prima kunnen volgen.

12 / Fietsen plaatsen mag in Amsterdam natuurlijk niet.

13 / Utrechtsestraat met de nog meer dan het reclamescherm gewraakte hoofdkantoor van de Nederlandsche Bank. De heiïgheid geeft hier een mooi effect.

14 / In oostelijkere richting komen we uit op de…

15 / …Amstel. ‘De Nederlandse Opera’ in de achtergrond. Let ook even op de erg mooie brug.

16 / Streetscene

17 / Traffic Jam op z’n Amsterdams. Wat een geweldige wereldstad. :yes:

18 / Horde voor-het-eerst-op-een-fiets toeristen. Leuk om te kijken. Bij deze bocht (waar ik sta) vielen 9 op de 10 man zo ongeveer omver. Valt niet mee, dat sturen.

19 / De Magere Brug, die mogen we niet vergeten. Het duurde even voordat er een leuke vrouw voorbijkwam, maar het eindresultaat is zo natuurlijk wel beter.

20 / Koninklijk Theater Carré

21 /

22 / Stadshouderskade.

23 / Ik heb je! Grote reclameborden in de stad doen het bij mij altijd goed.

24 / We zijn in Oud-Zuid aangekomen. Ziehier een vervallen (maar nog wel operationele) soort van fabriek aan de Hemonylaan.

25 / Op de Albert Cuypmarkt. De markt is de drukste van heel Nederland, en naar verluidt de grootste dagmarkt van Europa.

26 / Straatbeeld

27 /

28 / Tijd voor de lunch. Ergens gaan zitten op een terrasje is niet verkeerd met dit weer, maar nog beter is een Albert Heijn maaltijd samenstellen en opeten in het park. In de Bonus deze week: Hollandse aardbeien!

29 / We zagen dat het Sarphatipark vlakbij was. Nog nooit van gehoord, maar een erg mooi park! Inclusief grote bomen, een gietijzer hek omheen en een voor Nederlandse begrippen behoorlijk grote fontein op het centrale grasveld.

30 /

31 / De Pijp is een erg gave wijk. Lekker dichtbebouwd, veel groen, erg levendig en met zonnig weer een heerlijke plek om rond te hangen.

32 / Terug naar de Albert Cuypmarkt. De terrasjes zaten bomvol. Er hing een een erg goeie sfeer, ik zou zo hier kunnen wonen. Deze wijk heeft me erg verrast!

33 /

34 /

35 /

36 / Het einde van de Albert Cuypmarkt, maar de Albert Cuypstraat loopt nog een eindje door.

37 / Albert Cuypstraat met in de achtergrond de markt.

38 / Met dit weer wil je zeker naar Buiten!

39 / Ver uit het centrum maar nog steeds een dichtheid waar geen andere Nederlandse stad aan kan tippen. Op Eindhoven na dan. Nog steeds de Albert Cuypstraat, ter hoogte van de Boerenwetering.

40 / Gezellig schooltje, verscholen tussen de bebouwing.

41 / Tramhalte aan de Ruysdaelstraat.

42 / Het Museumplein, met links het Van Goghmuseum en rechts het Rijksmuseum Amsterdam.

43 / Tot serie 2! :wave:

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Prachtig hoor! Wel herkenbaar nu ik er twee keer achter elkaar geweest ben.
Ging je nu met Demi hier eens langs komen? De 19de heb ik gedaan, is niet zo lang meer, dan kan ik jullie wel rondleiden.

·
Registered
239 Posts
Één woord: Geweldig!!! Eindelijk komt Amsterdam in dit forum aan de beurt! Ik vindt jouw foto's allemaal leuk. Ze leggen de Amsterdamse sfeer heel goed vast. Wat een fotogenieke stad is het toch!

·
I am sterdam
4,762 Posts
Prachtige zomerse serie. Favo's. #1, 2, 11 en 22. :)

Eindelijk Amsterdam op de foto?! Zelf heb ik geen tijd en de platen komen me te vaak bekend voor. HaHa... Maar bedankt voor de tip. ;)

Effes, vanaf waar heb je foto #1 gemaakt?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^ Ik zat al te wachten op die vraag. :D Ja, je ziet dat ik met mijn 9 meter behoorlijk boven maaiveld uitkom. ;) Nee, deze foto is gemaakt vanaf de 2e verdieping van de Kentucky Fried Chicken op het Damrak. Waren daar toevallig binnen voor de wc (à € 0,50) maar die prijs werd behoorlijk goedgemaakt toen we zagen dat de ramen niet vergrendeld waren. Raampje open en camera naar buiten dus.

Bedankt voor het commentaar allen. :)

·
Registered
5,413 Posts
Hele mooie serie! Erg gaaf om te zien dat we allebei toch een hoop andere kiekjes hebben vast gelegd. Een aantal ervan lijken wel op de mijne, maar dat kan ook niet anders als je dezelfde route gelopen hebt.

Om een paar favo's te noemen: #13, 17, 22 en de topper is voor mij #26 :eek:kay:.

#28 is ook erg leuk, als je goed kijkt zie je dat m'n vingertoppen bruiner zijn dan de rest van m'n hand. Wielrenhandschoenen... :bash:

#30 :cheers:

Op naar deel II!

·
kejje nagaan!
5,063 Posts
Lekkere serie weer, Effes!

Het was, aan de schaduwen op de Dam en aan de relatieve rust (héérlijk) op Dam en Spui wel in de ochtend zeker?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Danks voor het commentaar! :)
Het was, aan de schaduwen op de Dam en aan de relatieve rust (héérlijk) op Dam en Spui wel in de ochtend zeker?
De rust viel me inderdaad direct op. Het was behoorlijk uitgestorven op de Dam en het Spui, dat had ik niet verwacht. En zo vroeg was het toch niet, rond half 11 gok ik. Misschien is dat ook wel het meest rustige punt van de dag, 's ochtends de ochtendspits tot een uur of 9, en vanaf de middag constant winkelpubliek en toeristen. Toen we rond 4 uur weer op de Dam waren hing er dan ook een heel andere sfeer.

Erg mooie series. Wel erg toeristisch dat Amsterdam.
Ik heb nog nooit zo weinig toeristen gezien in Amsterdam. We hebben dan ook bewust gebieden bezocht buiten het centrum. In De Pijp zie je toch bovenal de bevolking zelf. In de parken (daar rekenen we het Museumplein ook maar even onder) hing ook een lekker Amsterdamse sfeer, niet veel toeristen gezien daar.

·
* H I G H *
1,538 Posts
Klopt, de Pijp is vooral van de Amsterdammers zelf, al wordt ook de Pijp met de dag toeristischer. Op het centrum na is de Pijp veruit mijn favoriete wijk van Amsterdam. Net wat je zegt: hoge dichtheden, veel horeca (misschien nog wel meer dan in het centrum). Ben nu 5 jaar weg uit de Pijp na daar meer dan 12 jaar gewoond te hebben (bij Albert Cuyp), maar ik mis de Pijp nog dagelijks. Gelukkig heb ik nog veel vrienden in de Pijp wonen.

Weer een top-serie!

·
Registered
7,022 Posts
Erg mooie serie :eek:kay:, en ja wat kan ik verder nog zeggen van Amsterdam.
Heb nog niet zolang geleden zelf zo'n rondje gemaakt in deze stad, en ja elke keer kan het me weer imponeren......dat al van kinds af aan.
Foto 30 lijkt wel op iemand die ik ken :).

PS : Foto 39 heeft wel een vreemde opmerking ;), kon wel een INVISIBLE opmerking zijn :).

Edit : Het gebied rond de Artis, Mauritskade, Linnaeusstraat, Nieuwmarkt bevalt me ook erg goed.

·
Registered
3,858 Posts
Zeer unieke foto's van mooie locaties! Helaas zien we weinig van zulke foto's op dit forum, maar dit maakt het helemaal goed. Veel foto's laten een echt stedelijk gevoel zien.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #20 ·
^ Absoluut. Onze eigen wereldstad... :lovethem:

Het gebied rond de Artis, Mauritskade, Linnaeusstraat, Nieuwmarkt bevalt me ook erg goed.
Ah oké, in die hoek ben ik ook nog nooit geweest. Bedankt voor de tip, ik zal het in m'n achterhoofd houden de volgende keer. :)

1 - 20 of 41 Posts