Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 49 Posts

·
Delegate of Holland
542 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Amsterdam wordt veel geroemd om haar historische schoonheid en de mate waarin de binnenstad is geconserveerd. Toch valt me elke dag weer op dat de stad die ‘natuurlijke schoonheid’ totaal niet laat zien op een manier die daarbij past. Mooie gevelrijen worden verborgen achter bomen en reclameborden, en de schoonheid van een gebouw wordt aangetast door de goedkope bestrating en armoedige aankleding van de omgeving (Leidseplein), danwel door een laag vuil. Andere mooie gebouwen worden vergezeld door oerlelijke buren (CS). Bovendien kunnen bepaalde gebouwen best een schoonmaakbeurt gebruiken (Paleis op de Dam).

Andere wereldsteden rijk aan historische schoonheid weten hun centra wellicht beter te showen, in een stijl die zowaar glamourous kan zijn (Praag, Rome).
Amsterdam gaat de goede kant op. Het Museumplein, De Dam, de Nieuwmarkt, ’t Spui en een aantal straten zoals de Leidsestraat, Warmoesstraat en diverse grachtjes zoals bijvoorbeeld in het Wallengebied zijn al opgeknapt. En mooi is het zeker geworden!!
Toch kan Amsterdam wat mij betreft een opknapbeurt gebruiken al zouden de Olympische Spelen naar de stad komen.
Het Damrak en Rokin, het Leidse- en Rembrandtplein mogen behoorlijk gerestyled worden. (wat er ook aan zit te komen binnen ** jaar)
Maar het gaat wat mij betreft niet ver genoeg! Men zegt dat er met ‘een tweede Wenen’wat mis is, maar van mij mag er de komende jaren voor honderden miljoenen euro’s de bezem doorheen. Laat fietsen en auto’s zoveel mogelijk ondergronds geparkeerd worden, haal zichtontnemende bomen weg (zoals op het Leidse) en maak de grachten vrij van parkeerplaatsen. Reclame-uitingen verminderen heeft ook maar half effect. Op sommige stukken is het wellicht beter om het volledig te verwijderen, of ‘wit’ te maken, zoals in Parijs voorkomt. Nieuwe bestrating zou zoveel mogelijk in lichte tinten moeten worden gerealiseerd. Bovendien zijn er in de binnenstad lelijke gebouwen genoeg die beter door een passend ontwerp vervangen kunnen worden (bijvoorbeeld het internetcafé in de Reguliersbreestraat of de UvA bibliotheek aan het Koningsplein of het Wagon-Lits gebouw).

Mijn ultieme fantasie op herinrichtingsgebied zou een nieuw Rembrandtplein zijn. Een plein zoals dat er in Amsterdam nog niet is, namelijk 100% afgeschermd van elke vorm van verkeer anders dan voetgangers. (net als de Grote Markt in Brussel.). Als je de bomen weghaalt, en het plein een chique bestrating geeft, met het bekende beeld centraal (met plantenbakken), eventueel fonteinen en een renovatie of vervanging van de gebouwen om het plein kan het een prachtig rustig stadsplein worden à la Grote Markt of een Italiaanse Piazza. De tram kan eventueel onder het plein door worden aangelegd. Ik weet dat dit plan Franse begrotingen met zich meebrengt, maar het lijkt mij persoonlijk de moeite waard. Een hoogwaardig verblijfsgebied i.p.v. een mislukt plantsoen met de allure van een buitenwijktuintje.

Deze renovatie is niet alleen leuk voor toeristen, maar ook voor de inwoners van de stad.
Amsterdam is in de ogen van velen een wanordelijk zootje, een smerige stad en dat soort dingen meer. Ik zou het liever kunnen zien als een historische schoonheid met een vleugje chiq, maar wel met de levendigheid die er nu al is.

Hoe denken jullie over zo’n cleanweep, of over het Rembrandplein idée? Andere suggesties misschien?
:)

·
Registered
1,217 Posts
Nou, het Rembrandtplein is momenteel inderdaad wel een zootje. Die zooi in het midden mag wel weg om een wat ruimtelijker geheel te creeëren. Ik vind echter niet dat ál het verkeer er weg moet. Het autoverkeer wel, maar de trams mogen er van mij gewoon blijven rijden.

Persoonlijk vind ik het Museumplein een hogere prioriteit hebben, maar daar gaan ze ook wat mee doen toch?

Het Leidseplein mag ook wel wat meer allure krijgen...

Owja, en de Damrak afbreken en teruggeven aan Amsterdam...;)

·
Your advertisement here?
6,838 Posts
Aan de ene kant kan ik genieten van steden die je opnoemt in jouw stuk (Rome, Wenen, Parijs, Praag), maar aan de andere kant ben ik ook erg gesteld op de heerlijke chaos die Amsterdam is. Al die scheve fietsen, fout geparkeerde auto's, scheve tegels, scheve huizen, die complete wanorde, het heeft gewoon wat. Je ziet er gewoon aan af dat deze stad continue in beweging is, ondanks dat het al eeuwen oud is. De stad is van iedereen, van de burgers, van het volk, en niet alleen van de 'vrienden van de binnenstad' of van de toeristen. Al die chaos is ook zo lekker on-Nederlands. Alles is hier geregeld, neergezet met een reden, over nagedacht en geplanned, zo, dat er niks fout kan gaan. En onze hoofdstad straalt het tegenovergestelde uit. Geweldig!

·
Registered
2,200 Posts
Verbannen van autoverkeer zou de kwaliteit van de binnenstad zeker verbeteren, maar ook de doodsteek voor veel winkels en horeca zijn.
Van de bomen moet men afblijven, ik vind al dat groen bij de stad horen. In de zeventiende eeuw roemden bezoekers de bomen langs de grachten en op de pleinen al. De nieuwe bestrating vind ik erg geslaagd, al is het frustrerend om te zien dat er hier en daar al weer verzakkingen optreden. Dat krijg je als je een stad in een moeras bouwt...

·
Just another user
4,936 Posts
De bomen moeten inderdaad blijven, mooie gebouwen verschuild achter de bomen maakt het alleen maar spannend!

Verder zie ik het wel goed komen.

·
* H I G H *
1,538 Posts
bobdebouwer said:
Aan de ene kant kan ik genieten van steden die je opnoemt in jouw stuk (Rome, Wenen, Parijs, Praag), maar aan de andere kant ben ik ook erg gesteld op de heerlijke chaos die Amsterdam is. Al die scheve fietsen, fout geparkeerde auto's, scheve tegels, scheve huizen, die complete wanorde, het heeft gewoon wat. Je ziet er gewoon aan af dat deze stad continue in beweging is, ondanks dat het al eeuwen oud is. De stad is van iedereen, van de burgers, van het volk, en niet alleen van de 'vrienden van de binnenstad' of van de toeristen. Al die chaos is ook zo lekker on-Nederlands. Alles is hier geregeld, neergezet met een reden, over nagedacht en geplanned, zo, dat er niks fout kan gaan. En onze hoofdstad straalt het tegenovergestelde uit. Geweldig!
Helemaal mee eens! Laat Amsterdam maar lekker chaotisch blijven. Tuurlijk zijn er veel punten voor verbetering vatbaar en zijn plekken als het Rebrandtplein hard toe aan totale renovatie. Maar behoud het chaotische karakter van de stad en laat het alsjeblieft niet te strak en truttig worden.

·
Registered
2,880 Posts
Er waren toch ook nieuwe lantaarnpalen geplaatst, die qua vormgeving erg veel lijken of bijna identiek zijn aan die van eind 19e begin 20e eeuw. Zulke projecten zijn vind ik altijd zeer geslaagd, als het maar niet te kitscherig wordt. Maar je moet oppassen in Amsterdam dat het geen te deftige stad wordt. Zijn charme, zoals bob als zei, zit in de wanordelijkheid. Mij lijkt een combinatie, ook al klinkt dit gek, van wanordelijk en 'deftig' een ultieme uitkomst. Alleen moet dit naar mijn idee nog iets meer uitgevonden worden.

·
heanig an
4,554 Posts
Chaos is de charme van de stad. Ze mogen wel van mij wat doen aan al die mensen die niet kunnen fietsen. Of domme dozen die voor het stoplicht gaan staan en dan niet doorhebben dat het al groen geworden is. De grachten er mee dempen, dat zal ze leren!

·
Registered
1,217 Posts
Chaos is leuk, maar wel iets anders dan rotzooi. Chaos zegt wat mij betreft meer wat over 'onlogische' stedenbouw en diversiteit en dat is prima. Maar sommige plekken in Amsterdam zien er gewoon niet uit en daar mag wel wat aan gedaan worden. De Damrak is echt een drama gewoon. Dat is niet zozeer een chaos, maar eerder een hoofdstraat van een willekeurige Zuid-Europese badplaats. Ook de genoemde pleinen kunnen veel beter worden ingericht, zonder dat daar de karakteristiek mee verloren gaat.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ben het met bobdebouwer eens. Geweldig om te zien hoe de hoofdstad van het meest overgeorganiseerde land ter wereld er bij ligt: vol puinhoop en chaos, schreeuwende reclames voor hoerententen en wietlucht in elke steeg :yes: Ik vind wel dat er wat aan gedaan moet worden, het ziet er niet uit. Zoals hierboven al een paar keer gezegd: chaos kan iets anders zijn dan rotzooi, wanorde. Brussel is ook chaotisch, maar dat straalt toch iets machtigs, iets moois uit. De ultieme stedelijkheid, zeg maar. ;) Ik ben het eens dat veel pleinen een opknapbeurt mogen krijgen en de complete grachtengordel luxer ingericht moet worden. Te beginnen met een goed reclamebeleid, daar stoor ik me denk ik nog wel het meest aan.

·
Registered
6,977 Posts
Dat dit een keer onder de aandacht komt is eigenlijk wel interessant .
Want ja Amsterdam blijft een mooie en aantrekkelijke stad .
En tuurlijk stromen de toeristen af en aan .
Maar er is ook veel achterstand als je de stad echt onder de loep zou nemen .

Al zou ik misschien dat punt niet als achterstand moeten aangeven, maar gewoon als feit van :

Dat is Amsterdam , want Amsterdam is coffeeshops / sexhuizen / pleinen / historie / grachten / los zittende tegels en straten / kleinschalligheid maar ook weer grootsteeds / drukte / toerisme / Typisch Nederlands .

Ofwel Amsterdam is Amsterdam en waarschijnlijk maakt het het daarom zo aantrekkelijk .
Anders gingen mensen wel naar Parijs of Praag .
Waar ook echt niet alles pracht en praal is .

Ben het er wel mee eens dat sommige oudere gebouwen eens onder de loep gezet moeten worden .
Maar of dit nu komt omdat het buiten het plaatje valt van andere Eurpese steden weet ik niet .
IK denk dat we als Nederlanders ( rond de gemiddelde leeftijd hier ) de stad niet meer als speciaal aanzien omdat we er gewoonweg vaker komen dan in Brussel en of Parijs .
Maar deed je dat andersom dan was het precies van dezelfde aard geweest .

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Wenen vind ik een oersaaie stad… laat Amsterdam dat niet worden… Tuurlijk kunnen er dingen veranderd/verbeterd worden.. maar Amsterdam leeft tenminste!

·
Registered
405 Posts
Ik hink hier heel erg op twee gedachten. Aan de ene kant hou ik van de chaos. Laat het svp niet te truttig en te mooi en duur worden!
Aan de andere kant staat er ook veel te verloederen (idd Rembrandtplein e.o.). Ik heb lang op een steenworp van het R'plein gewoon (gottogot wat een kutbuurt!), de maffia regereerde daar, geloof me, ik weet waar ik het over heb na zes jaar op de hoek Wagenstraat/Amstel. Nu is de hele Amstelstraat zowat opnieuw opgebouwd, maar jezes wat een kutnieuwbouw. Semi-historiserende kitsch.
Maar het R'plein totaal verkeersvrij maken....mwah...word dat geen Disneyland??
Het Museumplein, waarom moet dat nu speerpunt worden?? das toch net heel mooi opnieuw ingericht als soort park???
En het Damrak, laten we hopen dat dat als geviolg van de metro definitief het moeras inzakt, met alle dronken Engelse toeristen erbij!
De Nieuwmarkt, waar ik nu woon is erg goed opgeknapt, alleen wat meer bomen svp. Die tyfuslelijk tachtiger jaren turquoise hekken en lampen zijn tenminste weg.
Ik weet het ook niet hoor, maar Amsterdam heeft zijn reputatie mede te danken aan de, zoals iemand hier schreef, stegen vol met wietdampen, hoerenkasten en vage toestanden, en daar hou ik van. Zonder maffia, vrouwenhandel en kinderprsostutie dan svp. Maar zolang daar, nationaal en internationaal vraag naar is zal dat nooit verdwijnen.

·
Pff..gelukkig zijn er ook nog zat mensen die het 'rommelige' van Amsterdam kunnen waarderen. De stad moet naar mijn mening zeker geen Rome of Parijs worden; een, 1 groot museum; Amsterdam binnenstad onderscheidt zich juist door het unieke feit dat een stad met een complete 17e eeuwse structuur niet dood dienst doet als museum, maar nog steeds volop leeft en doorleefd is met allerlei slag mensen. Wat hebben mensen toch met Gucci, Prada en al die andere kutmerken die niets over stad of volk zeggen en overal ter wereld hetzelfde zijn? In Amsterdam zijn voldoende speciaalzaakjes te vinden, als je maar een beetje moeite doet en dat is al gauw te veel gevraagd voor een doorgezakte toerist of een zwaar bevooroordeelde Nederlander die eens in 't jaar een keer de stad induikt met 1 ding voor ogen; zijn ergernissen bevestigd zien. dat is precies hetzelfde met mensen die Rotterdam niet gewend zijn; wellicht een typisch Nederlands staaltje "over de grens is het beter".

Ik geloof niet dat er in Amsterdam ooit zoveel mooie projecten in uitvoering waren. Het IJ is weer bij de stad gevoegd, er zijn een aantal kantoorclusters met grootstedelijke aanzicht en ambitieuze architectuur bijgekomen, straks een nog mooier Centraal Station en een prachtige metrolijn, de hele binnenstad op de schop voor kade- en straatvernieuwing en dan natuurlijk het Museumplein dat vroeger een rotte plek was, maar nu uitgroeit tot een schitterd cultureel knooppunt met op loopafstand een van grootste en mooiste kunstcollecties in de wereld. Van Gogh is het drukst bezochte museum ter wereld en dan is er natuurlijk het Rijks dat straks echt sjiek de friek wordt door een ongekende investering.

Ik merk dat Nederlander de kracht van de stad bijna altijd zwaar onderschat omdat het cliche beeld blijft bestaan, maar ook in de hoofdstad loont het de moeite om eens een keer van de gebaande paden af te wijken en de echt mooie en vooral niet-toeristische plekken op te zoeken. Hoeveel mensen doen dat? Amsterdam is uniek in de wereld, qua opzet, sfeer, architectuur en heel vele andere zaken. En wat veel mensen vergeten is dat Amsterdam meer toeristen per jaar trekt dan Rome en dat zijn dan echt niet altijd drugstoeristen, en daarnaast; in Rome tel je tenslotte de Vaticaangangers mee. Amsterdam heeft daarnaast ook nog eens een aantal ongekend populaire publiekstrekkers die steden als Brussel en Kopenhagen naar mijn mening missen. Van Gogh en Anne Frank zijn tenslotte in alle uithoeken van de wereld razendbekend.

Amsterdam zit goed en blijft goed. (OK, Damrak mag wel snel opgeknapt worden)

·
Registered
405 Posts
Rome ken ik niet, maar Parijs is toch echt niet één groot museum. Sommige plekken wel, net zoals sommige plekken in A'dam, maar Parijs kent veel buurten waar geen toerist komt en die behoorlijk rommelig zijn. Gelukkig maar!

·
Registered
500 Posts
Ik denk dat je niet de ontstaanswijze van Amsterdam moet vergeten. Door de vrije markt en landspeculatie is de unieke 17e eeuwse binnestad ontstaan die ondanks zijn diversheid toch een eenheid is gaan vormen. De Romaanse steden hebben gezicht gekregen door stedelijke planning die vaak rigoureus in oude patronen heeft ingegrepen. Dit heeft natuurlijk prachtige lanen en eenheidsarchitectuur opgeleverd. Beide ontstaansvormen zijn prachtig maar ik denk dat je bij Amsterdam niet moet vergeten dat het ontstaan ook een rommelig proces is geweest. Het wil natuurlijk niet zeggen dat de stad vuil en ranzig mag zijn maar een rommelig straatbeeld hoort naar mijn mening bij Amsterdam...!

·
Registered
232 Posts
Een opknapbeurt van de straten kan nooit kwaad, maar blijf alsjeblieft van mijn fiets af! Amsterdam is fietsen langs de gracht, aan een brug, op de kop hangend aan een lantaarnpaal en tegen het station. Laat de fiets met rust, hef de fietsenmaffia van de AFAC op die het nodig vindt om 2x per jaar mijn fiets te deporteren naar een godvergeten industrie terrein en wees tegen het ondergronds fietsenparkeren. Amsterdam moet trots zijn op de fiets en hem niet in een garage laten wegrotten!

1 - 20 of 49 Posts