Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 38 Posts

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik ben op zoek naar locaties in Amsterdam met een authentiek interieur.

Op mijn lijst staan al:
Hollandsche Manege, museum van Loon, Museum Ons' lieve Heer op Solder, Portugese synagoge, Paleis op de dam, Wintertuin Hotel Krasnapolski, Magna Plaza, Krijtberg, Tropenmuseum, De Bazel, De Burcht, Concertgebouw, Beurs van Berlage, Rijksmuseum, Bibliotheek Rijsmuseum, Cafe restaurant Amsterdam, Grand Cafe 1e klas, Theater Tuschinski, Heineken Experience, Anne Frank Huis, Het Rembrandthuis, Oude Kerk, Westerkerk, Nieuwe Kerk, museum willet-holthuysen, Bijbels Museum, Carré, stadsschouwburg, Dominicuskerk, Obrechtkerk, Onze-Lieve-Vrouwekerk, Oude Lutherse Kerk, Posthoornkerk, Vondelkerk en De Rode Hoed.

Een hele lijst dus, maar er zal vast nog meer zijn. :)

·
Registered
1,066 Posts
Kan dit niet gewoon beperkt worden tot één wie-kan-mij-alles-over-Amsterdam-vertellen-thread?

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^^
Nu open je weer een thread verkeerd. Deze graag weer naar het café!
Ik had niet begrepen dat in dat onderwerp al dit soort threads terecht kunnen. Bedankt voor de tip. Ik zie dat het onderwerp straatmeubilair ook bij café staat. Deze kan er dan idd. ook wel naar verplaatst worden.

·
Registered
1,800 Posts
Roytie, puur uit interesse, maar wat doe je met alle informatie eigenlijk? Het klinkt lijkt alsof je een website aan het bouwen bent oid?

·
MP
10,299 Posts
^^ In dat laatste geval wil ik wel in de colofon.

Het interieur van het Amstelstation is wel een aardig voorbeeld. Het café-interieur van De Engelse Reet is ook best authentiek, geloof ik.
Langs het Rokin kan ik Hajenius, Arti&Amicitiae en Schmidt Optiek alvast aanbevelen, daar zijn volgens mij nog wel meer oude interieurs bewaard.

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #12 ·
^^ In dat laatste geval wil ik wel in de colofon.

Het interieur van het Amstelstation is wel een aardig voorbeeld. Het café-interieur van De Engelse Reet is ook best authentiek, geloof ik.
Langs het Rokin kan ik Hajenius, Arti&Amicitiae en Schmidt Optiek alvast aanbevelen, daar zijn volgens mij nog wel meer oude interieurs bewaard.
Bedankt voor de tip! Inderdaad erg mooi.

·
Ypenhof
230 Posts
meer interieurs

Ik beheers de kunst nog niet van het uploaden van foto's, maar hier zijn nog wat tips van interieurs uit de Art Nouveau en Amsterdamse School-periode:

-voormalige "Luxebakkerij" Spuistraat 274 (hoek Raamsteeg) met tegeltableaus. Architect G. van Arkel 1898.

-Maison de Bonneterie, Kalverstraat/ Rokin, Architect A. Jacot ca. 1910 (wel snel fotograferen, de winkel wordt opgeheven)

-Voormalig stadhuis aan de O-Z. Voorburgwal, nu Hotel Grand, met de trouwzaal 1e klasse met muurschilderingen en gebrandschilderd glas naar ontwerp van de kunstenaar Chris Lebeau. Verder de voormalige raadszaal.

-Voormalig scheepvaarthuis aan de Prins Hendrikkade, nu hotel Amrath, met de hal en verschillende directiekamers in Amsterdamse Schoolstijl.

-Café Americain, Leidseplein. Ontwerp architect Willem Kromhout 1900 (er staat zelfs nog een authentieke leestafel uit de bouwtijd)

-Museum Het Schip; voormalig postkantoor in de Spaarndammerbuurt. Architect Michel de Klerk 1918. Plus de achtergelegen museumwoning. Amsterdamse School.

- De hal van het Amstelhotel (de rest is zwaar verbouwd)

-Café in de Beurs van Berlage (1903), met drie tegeltableaus van Jan Toorop.

-Restaurant Kantjil & de Tijger, N.Z. Voorburgwal / Spuistraat met het vele gebrandschilderde glas-in-lood in Amsterdamse Schoolstijl.

succes!

• Like
Reactions: roytie

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Wat een mooie uitgebreide lijst. Dankjewel! Ik ga ze allemaal langs. Maison de Bonneterie dan maar als eerst fotograferen, wie weet hoe het er na de sluiting uit gaat zien. Ik heb ook altijd gedacht dat het Amstel Hotel gebouwd was, maar ik heb even foto's opgezocht van de hal. Prachtig! Nu hopen dat ik er ook een foto van mag maken.

·
Ypenhof
230 Posts
Graag gedaan, Ik zal nog eens denken of er meer interieurs zijn die gemakkelijk toegankelijk zijn.
Er zijn natuurlijk voormalige handelskantoren met prachtige directiezalen, maar die zijn in de regel gesloten of alleen op speciale afspraak te bezoeken. Misschien lukt dat bij het voormalig kantoor van de Handelsvereniging Amsterdam, N.Z. Voorburgwal 162-170, iets ten noorden van Magna Plaza.
Ook de St. Nicolaaskerk bij het Centraal station is bezienswaardig. En niet te vergeten het Centraal Station zelf waar de wachtkamers (nu restaurants) op perron 1 origineel behouden gebleven zijn. Evenals de Koninklijke Wachtkamer, maar die is alleen op speciale gelegenheden voor het publiek geopend, zoals op sommige open monumentendagen.

• Like

·
Ypenhof
230 Posts
En dan valt mij ook nog te binnen: de synagoge aan de Lekstraat (Rivierenbuurt) architekt A. Elzas, 1936. Redelijk goed toegankelijk omdat veilinghuis AAG erin gevestigd is.

• Like

·
Registered
1,259 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Ook voor deze tips weer bedankt. De Koninklijke Wachtkamer lijkt me prachtig. Ik hoop dat deze dit jaar is opengesteld voor publiek.

·
lilium inter spinas
2,457 Posts
A propos Centraal Station: weet iemand wat er zich bevindt achter de grote boogramen in de voorgevel, direct boven de centrale hal? Het drong pas kort geleden tot me door dat de hal maar tot de onderste ramen reikt. Een maand of twee geleden was het licht aan; ik zag een versierde schouw en versierde balken aan het plafond. Het moet een enorme ruimte zijn maar ik kan er niets over vinden. Iemand?

·
Ypenhof
230 Posts
Voor zover ik weet was hier door architect Cuypers een grote 'burgerzaal' geprojecteerd. Die zaal is er ook maar de grote wandschilderingen schijnen nooit gerealiseerd te zijn. Daardoor schijnt de zaal wat kaaltjes te zijn. Er staats iets over in een monografie over Cuypers en het Centraal Station.

• Like
Reactions: leperd
1 - 20 of 38 Posts