Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 444 Posts

·
Frans Woerden
29,263 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Dit bijzondere gebouw verdient volgens mij wel een eigen thread.
Hoogte: 88 Meter
Oppervlakte:26.300m2
Aannemer:Era
Architect:Inbo
Start bouw: oktober 2014
Functie:135 koop en 40 huurappartementen
Opdrachtgever:Royaal Zuid(Bouwfonds, ERA Contour en Eigen Haard)

Kavels 9 & 10 en 11 & 12 op de Gustav Mahlerlaan gaan in ontwikkeling. Er komen vier woongebouwen met ondergrondse parkeergarages. Het fietspad aan de zuidzijde van de Gustav Mahlerlaan wordt verlegd om plaats te maken voor de werkterreinen.

In oktober 2014 begint ERA Contour b.v. met de bouw van twee woontorens met ondergrondse parkeergarage. De gebouwen zijn ontworpen door Inbo in opdracht van Royaal Zuid.

De nieuwste toevoeging van Studio Transue op de 1:500 maquette van de hele Zuidas

Gershwin blok 10, Amsterdam
Comfortabel en stedelijk wonen op de Zuidas

Met Blok 10 heeft Inbo opnieuw een opvallend en comfortabel woongebouw ontworpen aan de Mahlerlaan op de Zuidas.

Gershwin blok 10, een opdracht van Consortium Royaal Zuid (Bouwfonds Ontwikkeling, Eigen Haard en ERA Contour), biedt een breed scala aan comfortabele stadsappartementen. 175 in totaal, waarvan er 135 verkocht worden en 40 verhuurd in de vrije sector. Stuk voor stuk hebben ze royale buitenruimtes, die mede het karakteristieke voorkomen van het gebouw bepalen. Het meest spectaculair is het penthouse op de 23e etage: een stadvilla met een terras van 300 m² op een hoogte van 80 meter.

Het gebouw wordt uitgevoerd in een lichte steen van hoge kwaliteit, met een plint uit gekloofd goudwitte zandsteen. Het krijgt daarmee een robuuste en elegante uitstraling. De plint biedt ruimte aan retail. Aan de drie met zorg ontworpen, ruime entrees en aan de Gershwinlaan zes bijzondere stadswoningen.

Het ontwerp is in korte tijd tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ketenparter Era Contour en Goudstikker de Vries. De omgevingsvergunning is inmiddels aangevraagd. Verwacht wordt dat de bouw start in november.
Bron: www.inbo.com

Kavel 9
In dezelfde bouwput komt ook nog een ander gebouw.
Hoogte: ca 24 meter
Architect: Inbo
Functie: 58 appartementen
Status: bouw gestart

Even ter herinnering: in dezelfde bouwput komt aan de kant van de Boelelaan deze nog te staan van www.inbo.com:

Commentaar uit de thread van Gershwin
Op zich een interessant blok op deze manier, maar kan niet zeggen dat ik er heel erg warm van wordt. Kleurgebruik is mwa mwa, overkill aan balkon, de voorzijde wordt wat saai en rechtaan. Volume en afwisseling tussen de verschillende hoeken is op zich prima.
Zeker interessant, maar ik hoop dat ze nog iets gaan doen aan de overgang op de hoek tussen de 1e en 2e verdieping (goed te zien op 3e impressie). Want nu ziet dat er een beetje gekunsteld uit.
Mee eens. Je mist aan de voorzijde een trapsgewijs gedeelte waardoor de kwaliteit van de toren, met name de getraptheid, voor de helft amputeert. Dit is zonde van het geheel.

In de render van het nieuwe plan lijkt een soort hoekig glas in de 'ronde hoek' geshopt. Hopelijk wordt dat gewoon gebogen glas, want anders ziet het er vanaf het begin al zo treurig uit.

·
Frans Woerden
29,263 Posts
Discussion Starter · #3 ·
^^
Dit bijzondere en ook nog 77 meter hoge gebouw verdient toch wel een eigen draad? Dat gebouw van kavel 9 is niet veel en kan dan wel in Royaal Zuid of in deze thread erbij. De thread Zuidas zou je ook onder kunnen onderverdelen in alle gebouwen apart maar dat is niet aan mij.

·
Registered
752 Posts
I like.

Wel als opmerking dat ik het gevoel heb dat het gebouw door de architect niet echt uit eigen creativiteit is ontworpen, maar meer lijkt samengesteld van onderdelen van andere ontwerpen o.a. Vestada toren in Eindhoven, het door Anne Mei ontworpen app complex op Kanaleneiland in Utrecht etc.

Kniesoor die zich daar druk over maakt natuurlijk. Dit ontwerp verdiend zeker een eigen thread.

p.s. zelf ben ik net als Runner voorstander dat b.v. een Zuid as uit elkaar wordt getrokken in deelprojecten (eigen thread). Makkelijker om een gebouw echt goed te volgen. Nu liggen al die deelprojecten versnippert door 1 thread. Sommige projecten raken dan bij mij geheel uit beeld.

·
I am sterdam
4,766 Posts
Voor de naam van het topic zou ik even afwachten wat de verkoopnaam wordt van 'Kavel 10'.

Ik vind het dit keer prima betreft het opdelen van projecten. De eerste fase van Royaal Zuid is jaren terug opgeleverd. En het is toch een torentje van wel 77m.

• Like
Reactions: NijmegenCity

·
Registered
368 Posts
Dat is allemaal wel zo, maar net zoals bij bijvoorbeeld 400 & 500 Mahler en 900 & 1000 Mahler worden er twee gebouwen (hoog en laag) op één parkeergarage gebouwd in één proces door één hoofdaannemer.

De twee gebouwen van kavel 9 en 10 worden samen dus één bouwplaats, net zoals voornoemde 'bouwtjes'. Als er dus (foto)updates worden geplaatst, hoeft er niet met twee draadjes rekening te worden gehouden.

@Killswitch er worden in dit cluster nog maar twee gebouwen gebouwd, de andere twee staan er al. Dus het door elkaar lopen van vier gebouwen zal niet aan de orde zijn.

@Winbuks de naam was voorheen de 'Duke tower'.

·
Registered
1,066 Posts
Interessant nieuwtje van Blok 10, blijkbaar is met de nieuwe bouwprojecten voldoende draagvlak/kracht ontstaan om het voorzieningenniveau op te krikken.

In november start de bouw van Blok 10 op de Zuidas, ontworpen door Bert van Breugel. Een elegante woontoren van bijna 90 meter hoog, die de stadse dynamiek op de Zuidas een extra accent zal geven.
Een grote supermarkt en enkele dagwinkels versterken namelijk het winkelaanbod aan de Mahlerlaan. En de mix van 180 huur- en koop appartementen, lofts, studio's en penthouses zal een brede groep nieuwe bewoners aantrekken.
Chique natuursteen, een zeer exclusieve baksteen en spectaculair grote balkons aan de zuid- en westzijde geven Blok 10 de allure die past bij metropolitane woonkwaliteit.
http://www.inbo.com/NL/Nieuws/Nieuw...=9495a351-37dd-4660-bf7c-50ac9ab9fecf#art_479

·
Moderator
48,050 Posts

·
Frans Woerden
29,263 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Verleende vergunning

Terrein Gustav Mahlerlaan Blok 10 - 1362343, oprichten gebouw: 179 appartementen, 1 commerciele ruimte en ondergrondse parkeervoorziening (30-09-2014);
Meer vergunningen:http://www.amsterdam.nl/actueel/bek...ktober/kopie-bekendmakingen-3/#;IdxPag=421764
^^
Blok 10 zal wel Kavel 10 zijn :) Nu hopen dat de bouw snel gaat beginnen.

Ik weet niet of jullie dat ook op jullie computer hebben maar Skype zet alle lange nummers om in telefoonnummers.

·
Frans Woerden
29,263 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Start onwikkeling kavels 9&10 en 11&12

Kavels 9 & 10 en 11 & 12 aan de De Boelelaan en de Gustav Mahlerlaan gaan in ontwikkeling. Er komen vier woongebouwen met ondergrondse parkeergarages. Aan de De Boelelaan komt een tweede bouw in- en uitrit te liggen.

In de week van 17 november 2014 begint ERA Contour b.v. met de bouw van twee woontorens met ondergrondse parkeergarage. De gebouwen zijn ontworpen door Inbo in opdracht van Royaal Zuid.

De verwachting is dat begin 2015 ook de bouw start van twee woongebouwen (Summertime) met een ondergrondse parkeergarage op de kavels 11 & 12. De gebouwen zijn ontworpen door Search in opdracht van AM Wonen en worden gerealiseerd door BAM.

Welke werkzaamheden kunt u in de beginfase verwachten en wat merkt u ervan?
-Het werkterrein wordt ingericht met hekwerken en bouwketen.
-De bouw begint met het intrillen van damwanden wat geluids- en trillingshinder kan opleveren.
-Aansluitend wordt de bouwput ontgraven en voeren vrachtwagens de grond af.
-Na het intrillen van de damwanden beginnen de heiwerkzaamheden. Ook deze werkzaamheden leveren hinder op.
-De aan- en afvoer van vrachtwagens en overig bouwmateriaal gebeurt via de De Boelelaan en incidenteel via de Gustav Mahlerlaan.

Werktijden en planning

De aannemers hebben een vergunning om van maandag tot en met zaterdag tussen 07.00 uur en 19.00 uur te werken. Weer- en onvoorziene omstandigheden kunnen de voortgang van het werk beïnvloeden. Alle genoemde data zijn daarom onder voorbehoud. Als er grote veranderingen optreden wordt de directe omgeving hierover geïnformeerd.

Bron: www.zuidas.nl
^^
De kop van het artikel is `start ontwikkeling` maar het lijkt me dat de ontwikkelfase nu achter de rug is en men gaat bouwen:)

1 - 20 of 444 Posts