SkyscraperCity banner
1 - 20 of 91 Posts

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Slecht nieuws, heel slecht nieuws...

Milieueisen blokkeren bouwprojecten

De stad gaat op slot voor grote bouwprojecten. De milieueisen op het gebied van fijnstof zijn zo streng dat bouwprojecten die voor extra luchtverontreiniging zorgen, kunnen worden afgekeurd door de Raad van State.
Het plan voor het stationseiland werd eerder al vanwege deze milieueisen verworpen.

Uit het documentaireprogramma Amsterdams Peil dat donderdagavond op AT5 wordt uitgezonden, blijkt dat ook toekomstige plannen door de nieuwe regels niet door kunnen gaan. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld de Hallen, de Zuidas en IJburg.

Bron: AT5.

En het meest trieste is dat er nauwelijks aandacht is voor het terugdringen van autoverkeer in de stad. De gemeente geeft hier slechts 2,5 miljoen euro aan uit. (Ter vergelijking: er gaat 56 miljoen naar taalcursussen voor allochtonen.) De binnenstad had allang autovrij moeten zijn... *zucht*.

·
Delegate of Holland
542 Posts
Nog minder auto's?? Telt het dan niet dat er in geen enkele Europese hoofdstad minder verkeer rijdt dan hier in Amsterdam??????????? Wat raar dat de auto überhaupt nog bestaat in dit steeds minder vrije land!

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Spotter said:
Nog minder auto's?? Telt het dan niet dat er in geen enkele Europese hoofdstad minder verkeer rijdt dan hier in Amsterdam??????????? Wat raar dat de auto überhaupt nog bestaat in dit steeds minder vrije land!
Ja, nog minder auto's. Die grachten zijn niet gemaakt om er met je blikken wrat op wielen overheen te scheuren.

·
Banned
7,712 Posts
Glacius said:
En het meest trieste is dat er nauwelijks aandacht is voor het terugdringen van autoverkeer in de stad. De gemeente geeft hier slechts 2,5 miljoen euro aan uit. (Ter vergelijking: er gaat 10 miljoen naar taalcursussen voor allochtonen.) De binnenstad had allang autovrij moeten zijn... *zucht*.
Toch denk ik dat uiteindelijk het voordelig zal blijken dat men nu zich houdt aan de richtlijn. De Noord-Zuid is precies een project dat de uitstoot zal doen afnemen. Beter kan men projecten plannen na de voltooiing van de lijn. De enige stimulering die ik mij kan voorstellen, zou een fiscaal voordeel zijn om lege kantoren bij bijv. Sloterdijk te vullen.
Bovendien denk ik dat er geen geld uitgegeven hoeft te worden om het autoverkeer terug te dringen. Integendeel; tol of rekeningrijden of gewoon een verbod is effectief. Men moet eerlijk constateren dat de status van het autorijden gewoon levens kost. Lekker inhaleren langs de A10 levert gewoon doden op. Mijn broertje fietst sinds een jaar uit West naar ABN-AMRO en dat bevalt goed. Vraag maar aan zijn vrouw. Veel betere sex :D

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #5 · (Edited)
Cohen op AT5: 'EU-normen waar ieder land zijn eigen invulling aan moet geven. De Nederlandse regering gaat er opnieuw naar kijken. Auto's worden al schoner.'

·
Banned
7,712 Posts
heb je gegevens over de hoofdsteden NA de tolheffing in London? Tot vrijwel ieders tevredenheid is het verkeer in London fors afgenomen.

·
Delegate of Holland
542 Posts
Ik zou me toch graag overal kunnen verplaatsen zonder op een bootje of volle tram aangewezen te zijn. De binnenstad enigszins autovij à là, maar je moet 't niet overdrijven.

·
Banned
7,712 Posts
als je schonere auto's als argument gaat gebruiken, dan wel de SUVs eruit knikkeren want die stinken als de hel

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #9 ·
eusebius said:
heb je gegevens over de hoofdsteden NA de tolheffing in London? Tot vrijwel ieders tevredenheid is het verkeer in London fors afgenomen.
Nee. Een dergelijk systeem zie ik hier helemaal zitten.

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Spotter said:
Ik zou me toch graag overal kunnen verplaatsen zonder op een bootje of volle tram aangewezen te zijn. De binnenstad enigszins autovij à là, maar je moet 't niet overdrijven.
Zorg er dan op z'n minst voor dat alleen bestemmingsverkeer zich er begeeft. Iets dat nu niet gebeurt. Ik zie dagelijks Duitse toeristen in hun BMW's over de Kloveniersburgwal rijden.

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #13 ·
eusebius said:
Omdat het verkeer afneemt! :).

Amsterdammers: NU op AT5 de documentaire van Amsterdams Peil over het onderwerp. 'De lucht in de stad is op sommige plekken zo vuil dat bewoners er per dag het equivalent van tien sigaretten inademen.'

·
Banned
7,712 Posts
Watergas zou een grote verbetering kunnen zijn. Wandelen en fietsen is altijd beter. Bedrijven moeten fietsen aangenaam maken. Een ernumse nimby hield de verdubbeling van de voormalige Heidemijtoren tegen maar dit plan zou nu prachtig kloppen: grote fietsenkelder, kleedhokjes en 60-100 douches voor de fietsende werknemers. Lekker fietsen naar je werk en op kosten van de baas lekker fris gewassen op kantoor! :happy:

·
Banned
7,712 Posts
huh???? Kijk naar die kaart, of vraag een astmapatiënt, of 1 van mijn honden die zelfs in het bos niest van de stank (A50)
we zijn vieze pietje, niet gekke henkie
idiote omdraaiing van feiten
bah
hatsjoe!!

·
Registered
1,146 Posts
Discussion Starter · #19 ·
'Het feit dat de luchtkwaliteitsnormen worden overschreden kan betekenen dat een burger die norm kan inzetten om zo een bouwproject te dwarsbomen.' Dit gaan NIMBY's binnenkort doen bij het project De Hallen in Oud-West.

·
Delegate of Holland
542 Posts
Het land in z'n geheel is vies, maar die kaart zegt niet alles. Waarom is de lucht in London nou weer ZOVEEL schoner dan in Parijs? Ik vond het er net zo erg stinken; en sowieso meer dan ik ooit in Amsterdam heb ervaren. Maar goed.. mijn neus is geen betrouwbaar meetinstrument.

1 - 20 of 91 Posts