SkyscraperCity banner

221 - 240 of 1281 Posts

·
Registered
3,136 Posts
Ja, dat is om de akoestiek en het licht te temperen. Ik vind het ook wat opvallend aanwezig. Op de renders lijkt het licht, delicaat en etherisch (woord: €2), maar in het echt lijkt het alsof er "ABC HEKWERK" op hoort te staan.

Ik heb zo'n idee dat we over twintig jaar onze stemmen weer zullen horen galmen...

Dat grijze natuursteen (marmer?) vind ik wel erg mooi. Erg tijdloos. Hetzelfde trucje als onder het Louvre.

·
Registered
252 Posts
Hoort dat hangende hekwerk er ook bij?
Helaas wel, die was namens de architecten van groot belang, voor de ruimtelijke eenheid van de ingangshal, wat dat dan ook moge betekenen.

Ik vind het zonde van die mooie lichthoven, en ook bij de presentatie van de plannen toendertijd, waren er wel vraagtekens bij het nut ervan, maargoed ze zijn er dus toch gekomen.

·
Registered
6,039 Posts
Vind dat totaal niet passen. Die grijze 'bunkers' horen daar volgens mijn ogen ook al niet. Ach, het is maar de ingang. Misschien valt het mee als ik er in 20**? zelf weer eens naartoe ga.

·
Gevelmaker
251 Posts
Wat je niet ziet is dat er nog een getoogd roosterplafond tussen de glaskap en het hangend hekwerk

zonde van het geld van onder zie je er niks van er vals allen maar stof op.

planning is open voor bouwvak 2012

foto update week 8

·
Registered
3,953 Posts
Helaas wel, die was namens de architecten van groot belang, voor de ruimtelijke eenheid van de ingangshal, wat dat dan ook moge betekenen.

Ik vind het zonde van die mooie lichthoven, en ook bij de presentatie van de plannen toendertijd, waren er wel vraagtekens bij het nut ervan, maargoed ze zijn er dus toch gekomen.
Over 15 jaar verdwijnt het in de container. Wat Cruz en Ortiz er ook over hebben gekakeld.
@gevelboer: prachtfotoos van structureel herstel. bravo.

·
Registered
6,039 Posts
Nogal overtrokken reactie want het zijn details binnen 1 kamer, de ontvangsthal. Het gebouw zelf is en wordt waanzinnig mooi!

·
Registered
3,953 Posts
Hoho, het is wel de entree, de lichthof en de ruimte aan de doorgang van het gebouw. En als de rest OK is geeft dat niemand het recht dit te verkloten, lijkt me.

·
Banned
13,695 Posts
Nogal overtrokken reactie want het zijn details binnen 1 kamer, de ontvangsthal. Het gebouw zelf is en wordt waanzinnig mooi!
Nogal overtrokken? Dat alle binnen 1 ruimte met een prachtig glazen dak. Peter heeft gewoon gelijk.

·
Registered
3,953 Posts
Het trieste is dat je de ambitie op zich wel begrijpt. Het Gemeentemuseum heeft een glazen legraam met open randen en wit doek bove het glas: het licht wordt er fluwelig van met wat hardere randen bij de witte museumwanden. Wanneer je de extreem-hippe architect had willen uithangen had je misschien voorgesteld om 20.000 dikke witte koorden omlaag te laten hangen zodat het licht diffuus zou spreiden. Of Pyrex buizen als FLW Johnson Wax building.
Als er geen budget of elan meer is en je eindigt bij een balkonhek moet er iemand zijn die het project –en de architect– hiertegen in bescherming neemt.

·
Banned
13,695 Posts
Deze valt wmb in de categorie 'elementen die ze zijn vergeten weg te bezuinigen' Elk gebouw heeft die over het algemeen. Jammerlijke is alleen dat dit zo grof opgelost is dat het werkelijk erg storend is. Hiervan gaan mensen vroeg of laat (ik denk vroeg) erg veel spijt van hebben en wordt het denk ik alsnog weggehaald. Die poortjes zijn ook van die typische Mediterrane elementen. De oplossingen hier doen me nogal denken aan het design (want dat is het) van Gare d'Orsay in Parijs. Alhoewel daar nog veel meer 'designed' dan dit is het net zo ongepast denk ik.

·
Registered
6,039 Posts
Ik ben het er ook mee eens zie mijn eerdere reactie maar het betreft nog steeds één ruimte, die ik met genoemde elementen mislukt vind. Het enige prettige aan dat hangende hekwerk is dat het weer vrij gemakkelijk verwijderd dan wel gewijzigd kan worden.

·
Registered
6,039 Posts
Nee hoor, zeker voor een museum van dit kaliber niet. Deze garderobe (je mag het best een entree noemen hoor) waar je je jas laat ophangen, een plattegrondje krijgt overhandigt en door een detectiepoortje loopt is wel het laatste dat een bezoeker zal zijn bijgebleven. Het gaat om de laatste, blijvende indruk zeg maar.

·
Registered
609 Posts
Als ze het Rijks willen herstellen in 19e eeuwse staat, waarom gebruiken ze dan niet de oude ingang (geen idee waar die zat) maar ik denk dat dat het museum echt meer grandeur geeft, en dan kan het binnenhof worden gebruikt voor cafe ofzo. Ik vind het er echt niet uitzien met die hekken en poorten!

·
@Gevelmaker

Heel veel dank voor de heerlijke updates. Sinds het infocentrum van het Rijks dicht is, is het lastig om nog aan recente info te komen. :banana:

@Zaani - de oude ingang was helemaal niks. Beter deze oplossing dan de twee lullige kleine zijdeurtjes naast de onderdoorgang.

@Peterdrijver - je praat als een kip zonder kop door te stellen dat het 'hekwerk' er gekomen is omdat er geen 'budget of elan' meer was. Dit ontwerp dateert al vanaf het begin van het ontwerp en is 100% van CruzYOrtiz. Als het Rijks zeker in het begin ergens geen tekort aan had, dan was het wel budget.

De kritiek is lekker overdreven. Los van het feit dat het nog niet afgewerkt is en de belichting nog niet geïnstalleerd, kun je er ook weinig van zeggen totdat je zelf de ruimte ervaart. De binnenhoven worden vol gezet met beelden, waaronder de beroemde loden beeldengrioep van Righetti. Mij komt het hangende hekwerk ook behoorlijk heftig over, maar misschien dat het in het echt allemaal wel meevalt en misschien dat het andere binnenhof daar een tegenwicht aan kan bieden.

Het is maar een entree en in de wereld van miljoenen anderen zijn het gelukkig de meesterwerken die dit topmuseum heeft te bieden die de meeste indruk achterlaten. Kijk naar de indrukwekkende (lees: niet) entree van het Van Gogh, Stedelijk, Boymans of Mauritshuis.... Laten we ook de winst tellen. Een prachtig gebouw dat één van de mooiste schilderkunstcollecties ter wereld huisvest met prachtige onderdelen als de eregalerij en de bibliotheek, omringd door een prachtige tuin in een prachtige stad.

221 - 240 of 1281 Posts