SkyscraperCity banner
1 - 20 of 26 Posts

·
Delegate of Holland
541 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Amsterdam moet in de toekomst de Europese hoofdstad worden als het gaat om dans- en muziekevenementen. Dat zegt althans Henk Markering, directeur van de Amsterdam ArenA en tevens voorzitter van de Stichting Promotie ArenA Boulevard (SPAB).

In een gesprek met De Telegraaf geeft Markering aan dat in zijn visie de Arena Boulevard het epicentrum zal zijn van alle activiteiten. Ook de in het Arena-gebied gelegen Heineken Music Hall, de Pepsi Stage en de nog te bouwen Music Dome worden in de plannen betrokken. Meer optredens van wereldsterren in Amsterdam zullen uiteindelijk tot meer toeristen leiden. Vanuit landen als Duitsland, Spanje en Italië moeten dan dagtrips voor concertbezoekers worden georganiseerd.

Nu is het nog zo dat grote artiesten verscheidene steden in Europa aandoen voor concerten, in het nieuwe concept zullen deze dan voor een langere tijd in Amsterdam concerten verzorgen. "Nu komen artiesten voor één of twee optredens naar de ArenA, maar wij willen kijken of het mogelijk is een wereldartiest hier bijvoorbeeld een maand te laten optreden, zodat de zangers, groepen of events zelf niet heel Europa door hoeven door te reizen", aldus Markering.

Bron: Novum/fok.nl

·
* H I G H *
1,538 Posts
Ik haat titels als "...hoofdstad van ..."!
Voegt niets toe aan een bestaande situatie, klinkt alleen leuk voor onze eigen Amsterdamse ego's, niet meer, niet minder!

·
Bas
14,378 Posts
ha ha ha

Amsterdam ligt helemaal niet centraal in Europa. En denk nu maar niet dat dit dorp enige kans maakt om muziekhoofdstad van Europa te worden. Want Fransen richten zich op Paris, Engelsen op London en Duitsers gaan liever naar Hamburg. Voor concerten, welke de Benelux moeten coveren, kun je zelfs beter uitwijken naar Antwerpen of naar Rotterdam-Zuid. En wandel eens door het culturele aanbod van Paris, London of Hamburg, nou, dat is al vele jaren aanzienlijk groter dan dat van Amsterdam. Ik denk dat London het grootste aanbod heeft, je zet een stad van 8 miljoen gewoon af tegen de rest in Europa. Ik ga binnenkort naar een kennis in Harrow, Greater London, en alleen daar al heb je een aanbod van uitgaansgelegenheden dat dat van een stad als Utrecht overtreft. En dat komt niet alleen doordat Elton John daar in de wijk woont.... maar gewoon omdat London nu eenmaal de grootste toeristische aantrekkingskracht heeft van alle Europese steden. En dat blijft zo, daar kan geen Amsterdam aan tippen. In Nederlandse steden lijdt men vaak aan zelfoverschatting. We zijn helemaal niet zo groot(s).

·
Fagus Sylvatica
6,037 Posts
Zo'n titel sucks inderdaad. Bovendien: Er komt niet 1 band van europees formaat uit de hoofdstad, laat staan 1 band uit Nederland! Nee, dan maken onze zuiderburen toch echt meer kans op de titel! Leuk dat ze meer optredens willen in amsetrdam, maar jezelf dan zo'n titel opspelden, en je eigen reet kussen en schouderklopjes geven, nee, dat siert ze niet!

·
Registered
5,600 Posts
Over eigen reten kussen gesproken, van www.nu.nl:

Amsterdam wil weer 'Gay Capital of Europe' zijn (video)

Uitgegeven: 10 mei 2005 13:37
Laatst gewijzigd: 10 mei 2005 15:31
AMSTERDAM - Amsterdam moet het voortouw nemen om de eretitel 'Gay Capital of Europe' te herwinnen. Steden als Parijs en Berlijn lijken de hoofdstad voorbij te streven en de recente pesterijen tegen homoseksuelen maken het beroemde imago van Amsterdam er niet beter op. Dat stelde het COC dinsdag.

Bekijk video: Modem/ Breedband

De ernstige mishandeling van de Amerikaanse homoactivist en journalist Chris Crain op Koninginnedag in Amsterdam is het zoveelste recente voorbeeld van haat jegens homoseksuelen.

Volgens een woordvoerder van het COC is het tijd voor concrete stappen om ervoor te zorgen dat homo's niet opnieuw worden onderdrukt. "Veel mannen zijn bang, want niemand helpt je als er iets gebeurt. We moeten niet toestaan dat homoseksuelen opnieuw onzichtbaar worden gemaakt. Dat kan niet in deze stad." De zegsman heeft geconstateerd dat veel homo's in Amsterdam zich al aanpassen en uit angst bijvoorbeeld niet meer hand in hand lopen.

Amsterdam is in ieder geval op meerdere fronten aan de weg aan het timmeren! ;)

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Liverpool bijvoorbeeld zou alleen al meer kans hebben op de titel Muziekstad van Europa, alleen al omdat de Beatles ervandaan komen...

Dat Amsterdam geen homohoofdstad is, komt voornamelijk en alleen door de inwoners zelf: de Amsterdammers. Al denk ik dat niet alleen zij zo negatief tegen homo's doen. Volgens mij zijn Nederlands veel minder tolerant dan gedacht...

·
* H I G H *
1,538 Posts
bobdebouwer said:
...Dat Amsterdam geen homohoofdstad is, komt voornamelijk en alleen door de inwoners zelf: de Amsterdammers...
Dit slaat als een lul op een drumstel. De belangrijkste oorzaak dat Amsterdam geen gay-capital meer is is het beleid van de stad/stadsdeel centrum, die met hun zeikerige regelgeving een groot gedeelte van het (homo)uitgaansleven naar de knoppen hebben geholpen. De meeste Amsterdammers zijn nog steeds tolerant jegens homo's (uitzonderingen daargelaten).

·
Evil Decepticons
108 Posts
Spotter said:
Nu is het nog zo dat grote artiesten verscheidene steden in Europa aandoen voor concerten, in het nieuwe concept zullen deze dan voor een langere tijd in Amsterdam concerten verzorgen. "Nu komen artiesten voor één of twee optredens naar de ArenA, maar wij willen kijken of het mogelijk is een wereldartiest hier bijvoorbeeld een maand te laten optreden, zodat de zangers, groepen of events zelf niet heel Europa door hoeven door te reizen", aldus Markering.

Bron: Novum/fok.nl

Is wel een uitdaging.
Maar denk dat artiesten zelf houden van reizen en het hun fans niet willen aandoen extra geld neer te leggen om naar Amsterdam te komen.

Als artiest zou ik het leuk vinden om Londen, Venetie, Praag, Barcelona, Parijs, Berlijn zelf aan te doen.

Ik zou zelf niet zo snel naar een stad gaan , waar een artiest een maand lang te bezichtigen is en het staat niet echt bij een imago van een artiest om een maand lang in Londen te zitten. Zo van kom maar op me af. Alhoewel Londen is aantrekkijker om te bezoeken dan als een artiest in Praag de hele maand te zien is.

Het zou leuk zijn als ze inderdaad een overdekte atrium maken van Arena boulevard. Nu is de gezelligheid ver te zoeken.

·
Registered
1,145 Posts
CityLife said:
Dit slaat als een lul op een drumstel. De belangrijkste oorzaak dat Amsterdam geen gay-capital meer is is het beleid van de stad/stadsdeel centrum, die met hun zeikerige regelgeving een groot gedeelte van het (homo)uitgaansleven naar de knoppen hebben geholpen. De meeste Amsterdammers zijn nog steeds tolerant jegens homo's (uitzonderingen daargelaten).
Vergeet het grote aantal islamieten in Amsterdam niet, velen daarvan hebben het niet zo op homo's.

·
Evil Decepticons
108 Posts
railway stick said:
Amsterdam ligt helemaal niet centraal in Europa. En denk nu maar niet dat dit dorp enige kans maakt om muziekhoofdstad van Europa te worden. Want Fransen richten zich op Paris, Engelsen op London en Duitsers gaan liever naar Hamburg. Voor concerten, welke de Benelux moeten coveren, kun je zelfs beter uitwijken naar Antwerpen of naar Rotterdam-Zuid. En wandel eens door het culturele aanbod van Paris, London of Hamburg, nou, dat is al vele jaren aanzienlijk groter dan dat van Amsterdam. Ik denk dat London het grootste aanbod heeft, je zet een stad van 8 miljoen gewoon af tegen de rest in Europa. Ik ga binnenkort naar een kennis in Harrow, Greater London, en alleen daar al heb je een aanbod van uitgaansgelegenheden dat dat van een stad als Utrecht overtreft. En dat komt niet alleen doordat Elton John daar in de wijk woont.... maar gewoon omdat London nu eenmaal de grootste toeristische aantrekkingskracht heeft van alle Europese steden. En dat blijft zo, daar kan geen Amsterdam aan tippen. In Nederlandse steden lijdt men vaak aan zelfoverschatting. We zijn helemaal niet zo groot(s).

VOLLEDIG mee eens, dat berichtje van Markerink is echt een lachertje.
Amsterdam kan gewoon niet tippen aan Parijs of Londen.
Wel kan Amsterdam the torch overnemen van Rotterdam wat betreft AHOY.

Als artiesten in AHOY staan, slapen ze en gaan ze uit in A'dam en treden ze op in AHOY. En ik denk dat de ARENA zelf de AMFIT-Arena opstelleing goed kan benutten voor optredens.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
waarom zou een artiest in godsnaam een maand lang concerten willen houden in de arena als er in andere landen een veel grotere markt is en bovendien de stadions groter en mooier zijn.

·
Delegate of Holland
541 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Soundwave said:
Is wel een uitdaging.
Ik zou zelf niet zo snel naar een stad gaan , waar een artiest een maand lang te bezichtigen is en het staat niet echt bij een imago van een artiest om een maand lang in Londen te zitten.
Bedenk wel dat Céline Dion al jaren 6 avonden per week volle zalen trekt in Las Vegas; en mensen komen er met miljoen naartoe vanuit alle hoeken van de wereld ;)
Dus zeg nooit nooit!

·
Registered
3,168 Posts
Ik geloof dat niemand hier begrepen heeft wat Henk Markering nou precies wil.
Zijn voorstel behelst een soort Las Vegas concept: artiesten die voor een zekere tijd resideren in Amsterdam Zuid-Oost. Dat zou iets heel nieuws zijn voor Europa. Een bekend voorbeeld is Elvis: die hield niet van touren en ging gewoon in Las Vegas zitten. Heb je volgend jaar zin om naar U2 te gaan, dan hoef je niet te wachten totdat ze een keer in de hoofdstad van jouw land komen voor een avond, om dan te ontdekken dat je niet kan of dat ze uitverkocht zijn, maar dan koop je gewoon een kaartje voor Amsterdam voor de avond dat het jou uitkomt en er ook plaats is. Maak je er meteen een weekendje Amsterdam van. Ik vind het een brilliant idee. Dat Henk daarmee Amsterdam tot muziekhoofdstad denkt te kunnen promoveren is natuurlijk typische Amsterdamse grootspraak, maar daar moet je je niet door laten afleiden want dat is irrelevant. Las Vegas is ook niet de muziekhoofdstad van de VS.

·
Registered
3,168 Posts
Met de Hall, de Dome en de Arena heeft Zuid Oost natuurlijk ook perfecte infrastructuur. En in weerwil van wat veel mensen elkaar na praten heeft de Arena een goede akoestiek voor concerten, aanmerkelijk beter ook dan open stadions zoals De Kuip.

·
Just another user
4,936 Posts
Ik dacht dat dit topic te maken had met de komst van MTV naar Amsterdam....

We vergeten Paradiso helemaal!!

·
Registered
732 Posts
De minderwaardigheidsgevoelens druipen van de meeste berichten af. Amsterdam is de enige stad in ons land die echt de concurentie met het buitenland aankan! Kwa naamsbekendheid en hoeveelheid bezoekers zit Amsterdam in de top 5 van Europa... Deze positie is alleen hand te haven door te inoveren (zoals Barcelona nu een aantal jaar succesvol doet. Iedereen vergeet dat de stad ten tijde van de dictatuur jarenlang verwaarloosd werd ten faveure van Madrid (nog geen 25jr geleden)). Dit betenkent het nemen van risico's. Bij voorbaat een idee de prullebak in praten omdat je het gevoel het klein te zijn, houdt je ook klein. We hebben het aan de grootsheidswaan ten tijde van de tulpenrevolutie op de Amsterdamse beurs te danken dat we tot op de dag van vandaag succesvol zijn met onze horticultuur.

Is er sprake van een Calimero effect op het Hoogbouw forum?

·
Registered
91 Posts
Ik ben het helemaal eens met Werner10.
Ik had de berichten al gelezen, maar ik het er geen zin in om erop te reageren eigenlijk. In een andere topic las ik ook al die uiterst vermoeiende berichten om elkaars steden onderuit te halen. De rivaliteit tussen de 2 steden kennen we zo langzamerhand wel, maar dat het zulke trieste vormen gaat aannemen gaat ook wel weer te ver.
Ik word een beetje moe van dat minderwaardigheidsgevoel van sommige menen jegens Amsterdam. Wees blij dat er zulke plannen zijn. OK het zijn wel hele ambitieuze plannen. Maargoed nooit geschoten is altijd mis. We stellen al geen drol voor in de wereld, maar misschien kunnen we toch iets laten zien.

·
Banned
7,712 Posts
Zulke zaken zijn niet van belang. Wèl van belang: aantal conservatoria, opera's, zalen, discotheken e.d.. Artiesten houden wel van de binnenstad maar vinden zo'n ArenA-gebied maar bwergh. Amsterdam is niet eens duidelijk dominant over andere Nederlandse steden, laat staan Europa's potentiele #1.

·
Registered
1,366 Posts
Amsterdam is in twee opzichten muzikaal reeds zeer belangrijk op wereldschaal, laten we dat niet vergeten:
Jazz (Bimhuis en kleinere podia) en barok/klassiek/romantisch (Concertgebouw)

·
Just another user
4,936 Posts
eusebius said:
Zulke zaken zijn niet van belang. Wèl van belang: aantal conservatoria, opera's, zalen, discotheken e.d.. Artiesten houden wel van de binnenstad maar vinden zo'n ArenA-gebied maar bwergh. Amsterdam is niet eens duidelijk dominant over andere Nederlandse steden, laat staan Europa's potentiele #1.
daarom komen veel grote artiesten naar de Arena, alsof ze weten hoe het Arena gebied eruit ziet.....

weer een kansloze Amsterdam bash!

1 - 20 of 26 Posts