SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 3709 Posts

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
De laatste tijd is het weer groot feest op metrolijn 50. Dagelijks gebruik ik deze lijn tussen Lelylaan en Van der Madeweg (alwaar ik overstap op de 53 naar Gaasperplas).

Normaal rijden op de 50 in de spitsuren treinen van drie gekoppelde metrostellen een 7,5 minutendienst, wat al veel te krap is, maar nu rijdt het merendeel met slechts twee stellen en vallen er ook regelmatig diensten uit. Soms moet ik wel twee of drie uitpuilende treinen laten schieten voordat ik mee kan.

Laatst had ik een mail naar het GVB gestuurd waarin ik opperde om de op deze lijn rijdende CAF-treinen (die blauw-witte) van langsbanken te voorzien, of de tweezitsbanken te vervangen door eenzits stoeltjes, om zo de stacapaciteit te vergroten en de gebrekkige doorstroming (gevolg van het te kleine aantal deuren, waar vaak ook deuren defect zijn) te verbeteren. Drie weken later kreeg ik een keurig antwoord, dat het capaciteitstekort op lijn 50 een 'bekend probleem' is en dat men mijn suggestie zou doorsturen naar 'de desbetreffende afdeling'...

Niet dat ik de indruk heb dat dit iets gaat bereiken, maar goed. Ik heb het geprobeerd, en je krijgt tegenwoordig wel echt een specfiek antwoord op je mails bij het GVB, dat vind ik al heel wat...

·
Frans Woerden
31,626 Posts
Meer spoortraject SAAL

Informatieavond spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad op dinsdag 26 mei

15 mei 2009
Op dinsdag 26 mei organiseert ProRail een informatieavond over de spooruitbreidingen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad voor alle bewoners van de gemeente Ouder-Amstel, Diemen en stadsdeel Amsterdam Zuidoost. De bijeenkomst is in Horeca Centrum Diemervijver, Dalsteindreef 1 in Diemen Zuid van 18.30 tot 21.00 uur.
Waar gaat het om?

Het project betreft de wijziging van de bestaande spoorlijn, met als doel de capaciteit van het spoor op het traject Schiphol–Amsterdam–Almere–Lelystad op korte termijn te vergroten, de treindienst op dit traject uit te breiden en de kwaliteit van de treindienst in termen van reistijd en betrouwbaarheid te verbeteren.

Het pakket maatregelen bevat:

-de aanpassing van de aansluiting bij de Riekerpolder door aanleg van een zogenaamde dubbele vorkaansluiting.

-het 4-sporig maken van de Zuidelijke Tak van Amsterdam tussen de aansluiting Riekerpolder en de Utrechtboog bij Duivendrecht, inclusief de aanpassing van de aansluitingen op de aanliggende spoorlijnen.

-het aanleggen van een wachtspoor ten oosten van station Duivendrecht ten behoeve van goederentreinen.

-het 4-sporig maken van de Flevolijn tussen de stations Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen de stations Almere Buiten en Almere Oostvaarders, inclusief de noodzakelijke keersporen en aanpassingen aan de stations.

-mogelijk het 4-sporig maken van de Flevolijn tussen de stations Almere Centrum en Almere Buiten.

-de inhaling Almere Poort, bestaande uit uitbreiding tot 4 sporen rondom de geplande halte Almere Poort.

Meer informatie www.prorail.nl/ovsaal

·
Just another user
6,128 Posts
^^
Leuk die OV SAAL studie, maar de conclusie dat een spoorverdubbeling tussen Schiphol en Almere er moest komen was een jaar geleden al gemaakt. Ik vraag mij af waarom ze nog steeds aan het "studeren" zijn en niet aan het bouwen! Het gaat mij echt te langzaam. Nu Amsterdam voorlopig geen extra metro gaat aanleggen, moet er juist extra vaart gezet worden in spoorverdubbelingen en extra stations zoals Riekerpolder, Haarlemmerplein(Westerpark), Geuzenveld, Halfweg, Loenen (P&R) en etc.

·
Registered
21,480 Posts
Het is met het groeien van IJburg en het tot nu toe aangewezen zijn op één enkele OV-verbinding de hoogste tijd: vanaf augustus komt er een nieuwe busverbinding IJburg-Amsterdam Zuidoost bij. Deze lijn zal het lijnnummer 66 gaan dragen (naast het simpele feit dat dit nummer vrij is, is de enige logica die ik erachter kan bedenken dat tramlijn 26 ook op IJburg rijdt).

Alhoewel de precieze route nog niet bekend is, maak ik uit de zone-omschrijving op dat deze er ongeveer zo uit zal komen te zien (rode lijn):

Een aardig eindje om dus, wat de noodzakelijkheid van een rechtstreekse verbinding tussen de zuidelijke brug naar IJburg en het knooppunt Diemen eens temeer duidelijk maakt (globaal weergegeven met de oranje lijn).

·
Just another user
6,128 Posts
Buslijn 66 zou een zegen zijn voor mensen uit IJburg die naar Utrecht moeten, maar andersom een zegen voor mensen uit Utrecht die in Diemen Sniep werken. Of dit veel (voldoende) mensen zijn vraag ik me af...
De 2e ontsluiting van IJburg lijkt me ook een must, desnoods alleen voor vergunninghouders!

·
Traveller
3,681 Posts
Ik pak af en toe tram 16 of 24 richting de stad vanaf het stadionplein. Nou is het eindpunt daar 4 haltes vandaan en verbaas ik me erover hoe vaak je 25 minuten op de tram kan wachten en er dan ineens drie 16's of 24's binnen 5 minuten van elkaar rijden. Ik vind dat het GVB best (harder) mag optreden tegen conducteurs die niet het fatsoen hebben om volgens de dienstregeling te vertrekken. En dan halen sommige het ook nog in hun hoofd om, terwijl zij de dienstregeling verknallen en daardoor de tram uitpuilt, tegen de reizigers tekeer te gaan als de deuren niet sluiten.

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Toekomst Amstelveenlijn

Van www.parool.nl

12 juni

Metro naar Amstelveen gehalveerd

AMSTERDAM - Spaklerweg, een van de onguurste metrostations van de stad, is over drie jaar het eindpunt van Amstelveenlijn 51. Veertigduizend reizigers zullen daar dan dagelijks moeten overstappen.

Volgens de Stadsregio, die het openbaar stadsvervoer aanbesteedt, is er een trits redenen om lijn 51 van Amsterdam CS naar Amstelveen Westwijk niet langer door de metrotunnel te laten rijden.

De regio voert daarvoor de groei van het aantal metroreizigers aan. Ook wijst ze op 'aangescherpte veiligheidseisen' en speelt de komst van de Noord/Zuidlijn - waarvan de in gebruikname niet voor 2018 wordt verwacht - een rol.

Volgens de Stadsregio is een overstap op Spaklerweg op metro's 53 en 54 kwalitatief voldoende. Die overstap betekent dat reizigers van en naar NS-stations CS en Amstel, metrohalte Weesperplein maar ook de Rai, de Zuidas en Amstelveen de kans lopen op Spaklerweg tien minuten - in de spits tot een kwartier - te moeten wachten op een metro. (HET PAROOL)

13 juni

'Spaklerweg in the middle of nowhere'

Amstelvener Petra van Lammeren vindt het bespottelijk dat Stadsregio metrolijn 51 wil inkorten. "Het is voor mij de snelste manier om in de stad te komen. Nu doe ik daar al ongeveer een half uur over."

Ook Adida Dekker zal de directe lijn naar het Centraal Station missen. "Mijn man loopt met een stok, dus we stappen niet zo gemakkelijk over."

Ze kunnen reizigers vanuit Amstelveen niet zomaar droppen op station Spaklerweg, vindt Chris Vonk van Reizigersvereniging Rover. "Zo van: stapt u hier maar gezellig over in een overvolle metro naar het Centraal Station. Reizigers hebben een hekel aan onnodig overstappen."

Van Lammeren: "Ze zouden lijn 51 op zijn minst tot het Amstelstation moeten laten rijden. Spaklerweg is in the middle of nowhere."

Volgens Vonk is het helemaal niet nodig lijn 51 uit de tunnel te weren. "Er kunnen 24 metro's per uur door de tunnel rijden. In plaats van meer metro's richting Gein en Gaasperplas, zouden ze ook langere metrostellen kunnen inzetten. Dan past lijn 51 er ook gewoon nog bij." (EMMA BOELHOUWER)

De toekomst: Minder en langere metro's

AMSTERDAM - Niet alleen is de kans groot dat Amstelveenlijn 51 vanaf 2012 zal worden ingekort tot de halte Spaklerweg, door nieuwe veiligheidseisen kunnen dan waarschijnlijk ook minder metro's door de tunnel rijden.

In de plannen voor de nieuwe aanbesteding van het GVB is voor metrolijnen 53 en 54 een lagere frequentie opgenomen dan nu: in de spits ten minste om de tien minuten een metro, daarbuiten om het kwartier.

Het gaat volgens Stadsregio Amsterdam, de instantie die het openbaar vervoer in en om Amsterdam aanbesteedt, om een minimumfrequentie. "Wij willen het GVB zo de mogelijkheid geven in te spelen op ontwikkelingen," aldus Nico van Paridon, hoofd openbaar vervoer van de Stadsregio. "Het GVB kan ervoor kiezen vaker metro's te laten rijden."

Maar de Stadsregio kan dat niet afdwingen. "Wij mogen niet op de stoel van de vervoerder plaatsnemen. Wel is er een vervoerplicht: als mensen op stations blijven staan, kunnen wij ingrijpen."

Deze week bleek bij een inspraakavond dat de Stadsregio voorstelt vanaf 2012 de Amstelveenlijn in te korten. Dat is volgens de instantie het logische gevolg van de groei van het aantal reizigers op de verbinding. Omdat er onvoldoende materieel is om verdere groei van het aantal passagiers op te vangen, zouden de sneltrams al bij Spaklerweg moeten terugkeren naar Amstelveen in plaats van door te rijden naar het Centraal Station. Daardoor kunnen ze vaker rijden en meer reizigers vervoeren.

De Amstelveenlijnreiziger heeft overigens weinig aan die hogere frequentie als op Spaklerweg tot vijftien minuten gewacht moet worden op een metro om verder te reizen.

Volgens de Stadsregio spelen ook nieuwe veiligheidsregels voor tunnels wellicht een rol in de plannen. Daardoor kunnen over drie jaar wellicht minder metrostellen door de Oostbuis rijden. Om toch alle reizigers te vervoeren, moeten zo lang mogelijke metrostellen worden ingezet. De kleine sneltram valt dan vanzelf af.

Alternatieven voor een overstap op het desolate Spaklerweg zijn er volgens de Stadsregio niet. Een ander alternatief dat tijdens de inspraakavond werd aangedragen, een overstap op station Zuid op een nieuwe, tijdelijke metrolijn naar CS (in afwachting van de Noord/Zuidlijn), lijkt 'niet wenselijk' te zijn.

"We hadden liever Amstel als overstappunt gezien," zegt Van Paridon, "maar daar is onvoldoende ruimte voor keersporen." De Stadsregio heeft niet de bevoegdheden de aanleg daarvan af te dwingen. "Dat is een zaak van Amsterdam."

Wel hoopt de instantie dat station Spaklerweg zal worden opgeknapt. Maar ook dat kan de Stadsregio niet afdwingen. "Wij hopen dat Amsterdam daar dan voor zal zorgen." (HERMAN STIL)

·
×××
1,025 Posts
Zat er al aan te komen... toen ik nog in Amstelveen woonde gebeurde het regelmatig dat de machinist omriep dat Spaklerweg de eindhalte was. Dit viel compleet te verwachten en was ook niet zo erg wanneer de 53 en 54 vaker zouden gaan rijden, maar nu is het inderdaad niet zo handig, Spaklerweg is inderdaad een vrij primitief station en bij kutweer is het lastig schuilen daar:

Eerste stap naar ontvlechting?

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Nou, upgrade... ja de perronvloeren worden vervangen...evenals de lichtmasten en het meubilair... verder worden de dakplaten van de afdakjes boven de trap vervangen en krijgt de constructie een verfje maar een upgrade is een groot woord. Bij dit station (en bij het belangrijke station Van der Madeweg) had ik eigenlijk gehoopt dat de overkapping verlengd zou worden. Dat had makkelijk gekund en hoeft niet zoveel te kosten volgens mij.

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Sinds twee dagen is het Amsterdamse metronet in tweeën geknipt, net zoals vorig jaar zomer het geval was. Dit in verband met werkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn bij Zuid, waar het oude tracé van tramlijn 5 wordt omgebouwd voor metrotreinen.

Lijn 50 is ingekort tot het stuk Isolatorweg-Zuid en lijn 51 rijdt helemaal niet. Het heeft een aantal interessante gevolgen op materieelgebied: op lijn 53 rijden nu een paar diensten met CAF-treinen (de blauwwitte Ringlijnwagens), lijn 54 rijdt grotendeels met drie gekoppelde LHB-wagens (de Zilvermeeuwen) in plaats van twee. De gehele BN-sneltramvloot van lijn 51 staat werkloos aan de kant, voornamelijk aan de Spaklerweg.

Overigens komen er steeds meer LHB's met kunstbeplakking in het interieur en in de nieuwe huisstijl met blauwe deuren en blauwe strepen op de baan. Ongelooflijk dat het zo lang heeft moeten duren met deze oude bakken. Het is een mooie oplossing (de kunst-stellen zien er fris en schoon uit) maar erg duurzaam lijkt het me niet. In de eerste wagens begint de folie los te laten en de grijze kleur op de vloer alweer te slijten...

·
Just another user
6,128 Posts
dat moeten ze dan maar een upgrade geven. stoomkap erover Ako en een kofie-uniet erin. een beetje vooruit anticiperen op de komst van Overamstel zeg maar.
Als ze lijn 51 echt gaan inkorten tot de Spaklerweg is zo'n Ako kiosk nog niet zo'n slecht idee. Gewoon voor de sociale veiligheid, of het gevoel daarvan, want de overstap moet te kort zijn om iets bij de kiosk te scoren.

·
kejje nagaan!
6,124 Posts
Van www.at5.nl:

Nieuw treinstation Halfweg-Zwanenburg

Het station wordt aangelegd bij de voormalige CSM-suikerfabriek, het toekomstige 'Sugar City'. Tussen station Haarlem Spaarnwoude en Amsterdam Sloterdijk komt er dus nog een derde NS-halte bij. Met ingang van december 2011 wil de NS twee Sprinters laten stoppen op het nieuwe station. Met een voetgangersbrug worden de twee sporen met elkaar verbonden. Ook komt er een P+R-terrein voor 150 auto's.

·
Just another user
6,128 Posts
Van www.at5.nl:

Nieuw treinstation Halfweg-Zwanenburg

Het station wordt aangelegd bij de voormalige CSM-suikerfabriek, het toekomstige 'Sugar City'. Tussen station Haarlem Spaarnwoude en Amsterdam Sloterdijk komt er dus nog een derde NS-halte bij. Met ingang van december 2011 wil de NS twee Sprinters laten stoppen op het nieuwe station. Met een voetgangersbrug worden de twee sporen met elkaar verbonden. Ook komt er een P+R-terrein voor 150 auto's.
Ik hoop dan wel dat ze dit station meteen aanleggen langs uitvoegsporen, zodat er in de toekomst eenvoudig naar 4-sporigheid kan worden geupgrade. In de toekomst zit dit stukje echt wel te wachten op 6-8 IC's per uur en 4-12 stoptreinen per uur.

1 - 20 of 3709 Posts