SkyscraperCity Forum banner
1121 - 1140 of 3620 Posts

·
Frans Woerden
30,069 Posts
Fokker 100 op Panoramaterras

Fokker 100 op Schiphol open voor bezoekers

Schiphol, 1 juni 2011

Vandaag is op het Panoramaterras van Schiphol een Fokker 100 officieel opengesteld voor het publiek door de heren Pieter Elbers, Chief Operating Officer van KLM en Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group.

Een gastvrij en informatief bezoek
De KLM Cityhopper Fokker 100 is in samenwerking met partners omgebouwd tot een ware luchtvaartbeleving voor alle bezoekers van het Panoramaterras. Schiphol wil hiermee haar bezoekers verrassen en een kijkje achter de schermen bieden in de historie van de luchtvaart. In het vliegtuig kunnen bezoekers de cockpit bekijken, meldingen van de verkeerstoren horen, plaatsnemen in de originele passagiersstoelen, een kijkje nemen in het bagageruim en meer te weten komen over de historie van Fokker. Speciaal voor kinderen zijn er vliegtuigweetjes en luchtvaartraadsels om op te lossen. De toegang tot het toestel is gratis.

Foto: Schiphol

Een historische beleving
De Fokker 100 is een schenking van KLM aan Amsterdam Airport Schiphol. Het vliegtuig vloog de eerste keer op 2 maart 1989 en het laatst op 19 februari 2010. In zijn laatste vijf dienstjaren heeft het toestel meer dan 550.000 passagiers vervoerd in 7.403 vluchten naar onder andere Glasgow, Leeds, Cardiff, Bristol, Hamburg, Berlijn, Frankfurt, Stuttgart, Nice en Bologna. De Fokker 100 is het grootste verkeersvliegtuig dat Fokker heeft gebouwd. Het vliegtuig is bedoeld voor korte afstanden en biedt plaats aan ongeveer honderd passagiers.

Het Panoramaterras
Het Panoramaterras is te vinden op de tweede verdieping tussen Vertrekhal 1 en 2, en biedt uitzicht op het platform en een van de start- en landingsbanen van Schiphol. Jaarlijks bezoeken bijna anderhalf miljoen dagjesmensen, afhalers, wegbrengers en luchtvaartenthousiastelingen het Panoramaterras.

Schiphol Europe's Preferred Airport
Schiphol wil Europe's Preferred Airport zijn en blijven. Dat betekent dat passagiers ervoor kiezen om via Schiphol te reizen. Kiezen voor Schiphol omdat Schiphol veel meer is dan alleen een luchthaven, maar een dynamisch knooppunt waar passagiers en bezoekers zich welkom voelen en waar werelden elkaar ontmoeten, zoals in een moderne stad. Met het tentoonstellen van de Fokker 100 wil Schiphol bezoekers een gastvrije en inspirerende ervaring aanbieden en blijft Schiphol haar ambitie om Europe's Preferred Airport waarmaken.

Partners
Het plaatsen van de Fokker 100 is mede tot stand gekomen door KLM/KLM Cityhopper, Aviodrome, Martinair, Fokker, Royal Haskoning, Valk, Aglaze, Cofely, Deerns, Saan, Benthem Crouwel Naco, VolkerWessels en Siemens.
Bron: www.schipholgroup.nl

Nog een foto op: http://www.nufoto.nl/fotos/212063/fokker-100-op-panoramaterras-van-schiphol-gehesen.html

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Leuk artikel. Grappig detail, de mooi gebruinde dame in het midden zie ik bijna wekelijks bij de check-in bij Pier D06, waar de vluchten naar Engeland (vaak nog met de Fokkers 70 en soms 100) worden afgewerkt. ;)

·
Moderator
17,113 Posts
Die Delta hub op Schiphol is best groot. Om mijn award miles niet kwijt te raken zal ik ook alleen nog maar met Delta naar Amerika vliegen.

·
Registered
21 Posts
Je kunt toch ook met KLM of Air France naar the States vliegen. Het is allemaal Skyteam familie en je kunt ook Delta miles gebruiken geloof ik.

Weet niet zo goed wat ik van die Fokker op het dak van Schiphol moet vinden. Doet me en beetje denken aan die concorde die op (al stijgend) CDG staat opgesteld. Had van mij op ergens binnen mogen staan, maar ja, daar is weinig plek voor. Ben benieuwd hoe ie er over een jaar uitziet!

·
Registered
132 Posts
binnen in plaza heb je natuurlijk al de gedeeltelijke boeing 737. Een groot gedeelte van de passagiers zal die niet zien, maar hij is er wel. Ik denk dat we Schiphol wel kunnen vertrouwen met het onderhou, tenminste dt hoop ik wel.

Nog wat anders, op airliners.net wordt er met de kwestie van jet airways gesproken over twee avondvluchten: een naar Mumbai en een naar Delhi.

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Dat is geen gedeeltelijke B737, maar een gedeeltelijke DC-9. Daar heeft de KLM (als vroegere traditionele McDonnell Douglas klant) lang en succesvol mee gevlogen.

·
Registered
21 Posts
Nog wat anders, op airliners.net wordt er met de kwestie van jet airways gesproken over twee avondvluchten: een naar Mumbai en een naar Delhi.
Ik heb het gelezen. ik heb begrepen dat de Indiase overheid hierover ook een behoorlijke vinger in de pap heeft, maar laten we hopen dat ze snel voor Skyteam kiezen. Deze alliantie kan wel een ***** carrier gebruiken.

Wat betreft Skyteam. Ik mis de aanwezigheid van Vietnam airlines en MEA nog op Schiphol. Ook Korean heeft weinig vluchten op EHAM..

·
Registered
132 Posts
Voor Vietnam is er een kans dat zij wel naar Amsterdam komen:

6-5-2011, 14:21 uur
Londen nieuwe bestemming Vietnam Airlines, Amsterdam op wenslijst
HANOI - Vietnam Airlines verwacht binnenkort officieel de details over een nieuwe route naar Londen aan te kunnen kondigen. Het bedrijf meldde vrijdag dat het met de luchthaven Gatwick bij Londen overeenstemming heeft bereikt over vluchten vanuit zowel Hanoi als Ho Chi Minh City. Het nieuwe SkyTeam-lid heeft ook Amsterdam nog op het verlanglijstje staan.

In april maakte een delegatie van Vietnam Airlines een bezoek aan Europa als onderdeel van een plan om het aantal Europese bestemmingen op te voeren. De Aziatische maatschappij vliegt nu naar Parijs, Frankfurt en Moskou.

Vietnam Airlines is van plan de route naar Londen Gatwick in eerste instantie vier keer per week uit te voeren. In volgende seizoenen wil de onderneming de frequentie opvoeren.

In aanmerking voor een lijndienst komen ook Berlijn, Amsterdam, Praag en Milaan, zo heeft de KLM-partner laten weten.

Vietnam Airlines voert de vluchten naar Europa uit met Boeing 777-200ER's.
Daar wordt wel werk achter gezet. Voor Korean Airlines weet ik het niet zo goed. Natuurlijk heeft KLM ook een dagelijkse vlucht naar Seoul, maar Korea Airlines is een prima (misschien nog betere) maatschappij. Wel jammer dat ze geen dagelijkse vlucht hebben.

MEA is nog niet een officieel lid van Skyteam. Zij komen pas in 2012 bij de alliantie.

Ik hoop dat wij uiteindelijk ook de andere (toekomstige) skyteam maatschappijen mogen zien: China Eastern, Saudi Arabian en misschien Aerolíneas Argentinas. Al denk ik bij de laatste dat de vluchten van KLM genoeg zullen zijn.

Tevens bij mijn lijstje van nieuwe routes:
Daar was ik Air Europa vergeten. Deze begint 1 november met een 2-maal dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Madrid. De vluchten worden gevlogen met een EMJ-95.

·
Registered
6,089 Posts
^^Die is meer voor informatie en discussie over de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen.

Ik vind het verder niet storend dat in de Schiphol thread ook over vluchten op de luchthaven wordt gediscuseerd. Schiphol is immers veel meer dan zomaar alleen een gebouw waar veel meer gebeurd dan in alle andere woon/kantoor gebouwen die hier voorbij komen op het HHF.

·
Registered
4,445 Posts
Nog een voor Schiphol belangrijk nieuwsbericht van vandaag ( bron luchtvaartnieuws.nl):

Malaysia Airlines sluit zich aan bij oneworld-alliantie

SINGAPORE - De Maleisische luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines sluit zich aan bij de luchtvaartalliantie oneworld. Eind volgend jaar moeten alle formaliteiten afgerond zijn. Dat heeft oneworld maandag bekendgemaakt op zijn website, kort voor het begin van het congres van de internationale luchtvaartorganisatie IATA in Singapore.Bij oneworld zijn momenteel twaalf vliegmaatschappijen aangesloten. De bekendste leden zijn British Airways, American Airlines, Cathay Pacific, Iberia en Qantas. Met Malaysia Airlines erbij bereikt oneworld naar eigen zeggen bijna 950 bestemmingen in 150 landen.Oneworld is een concurrent van SkyTeam, de alliantie waarvan onder meer KLM en Air France lid zijn. Malaysia Airlines werkt onder andere samen met KLM. Of die samenwerking overeind blijft nadat Malaysia Airlines is toegetreden tot oneworld, is nog niet duidelijk.

aanvuling: KLM geeft in aansluitend persbericht van vandaag aan dat de aansluiting van Malaysia de bij concurrent van Skyteam geen gevolgen heeft voor de samenwerking van KLM met Malaysia Airlines op route Amsterdam-Kuala Lumpur zodat de toekomstige inzet van Malaysia van A380 op Schiphol, met bijbehorende bouwkundige aanpassing van pier /slurf, waarschijnlijk geen gevaar loopt.

·
Frans Woerden
30,069 Posts
^^
Amsterdam is ook veel meer dan bouwen alleen maar toch hebben we het ook (voornamelijk) over bouwen op dit forum:) Andere dingen zijn ook wel interessant maar daar heb je weer andere fora voor. Als er eens een grote maatschappij wat groots gaat doen is dan nog wel leuk maar als Vietnam Air op Kutlapperveen gaat vliegen interesseert me dat maar dan heel weinig.

·
Registered
610 Posts
^^
Amsterdam is ook veel meer dan bouwen alleen maar toch hebben we het ook (voornamelijk) over bouwen op dit forum:) Andere dingen zijn ook wel interessant maar daar heb je weer andere fora voor. Als er eens een grote maatschappij wat groots gaat doen is dan nog wel leuk maar als Vietnam Air op Kutlapperveen gaat vliegen interesseert me dat maar dan heel weinig.
Aan de ene kant heb je gelijk, maar zolang er niks anders nuttigs te melden is over projecten zijn dit ook welkome nieuwtjes :)

·
Registered
132 Posts
oké. Duidelijk commentaar. Dan toch een vraagje: voor de a380 worden op andere luchthavens speciale gates gebouwd (met drie jetways) gaat dit ook op Schiphol gebeuren of niet? Ik weer dat deze witte (tamelijk apparte) jetways ook toegankelijk zijn voor de a380, maar volhensmij zijn ze ook wel bijna door hun jaartjes heen?

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Drievoudige bruggen voor een A380 zijn niet noodzakelijk, maar helpen wel bij het sneller instappen en uitstappen. De gates in bijvoorbeeld Zürich waar SQ met haar A380's naar toe vliegt hebben voorlopig ook "maar" twee bruggen. Een uitbreding naar 3 bruggen per gate is wel gepland (en gewenst) maar is dus niet dwingend noodzakelijk om de A380 adequaat af te kunnen handelen.

·
Premium Member
35,620 Posts
^^ Inderdaad. Is deze gevangenis/opvang dicht bij het nieuwe Marechaussee complex?

1121 - 1140 of 3620 Posts