SkyscraperCity banner
1 - 20 of 429 Posts

·
Registered
190 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hierbij een topic over een mooi project aan het museumplein

Renovatie en nieuwbouw stedelijk museum

Renovatie

Het huidige pand uit 1895 van de architect A.W. Weissman wordt intern gerenoveerd. Er komen allemaal voorzet wanden en de inrichting wordt gedeeltelijk gewijzigd. Ontwerpende architect: Benthem en Crouwel

Nieuwbouw

Aan de zijde van het museumplein komt een gedeelte nieuwbouw, de hoofdingang zal ook aan deze kant worden gesitueerd.
De gevel bekleed worden met een vezelversterkt composietmateriaal wat nog niet eerder op zo een groot niveau is toegepast.
Er komen 2 lagen onder de grond waar ze nu mee bezig zijn.

·
Registered
190 Posts
Discussion Starter · #3 ·
De brug als hulpmiddel om alle grond weg te halen voor onderwaterbeton is klaar en ze zijn begonnen met graven.

·
Registered
34,650 Posts
Prachtige foto's van een groot project dat toch eigenlijk stilletjes verloopt. Ik denk dat gezien de omvang en de kosten van het project, het Stedelijk Museum van binnen straks bijna onherkenbaar veranderd zal zijn. Jammer dat de operatie nogal lang duurt, maar daarna staat er ook weer wat!

·
I am sterdam
4,762 Posts
De Museumgracht! ;)

^ Dank voor de updates.

·
Registered
3,402 Posts
Ligt het nou aan mij of staan de bouwputten in Amsterdam sneller en voller met water dan elders/ Ik vind dat je zo pas goed merk hoe laag Amsterdam ligt (of is dat niet zo?).

·
Registered
188 Posts
Ligt het nou aan mij of staan de bouwputten in Amsterdam sneller en voller met water dan elders/ Ik vind dat je zo pas goed merk hoe laag Amsterdam ligt (of is dat niet zo?).

euh volgens mij word water gewoon gebruikt om tegendruk te geven voor de damwanden?

·
Frans Woerden
28,579 Posts
Laagste punt bereikt.

Stedelijk Museum bereikt laagste punt van de nieuwbouw. Restauratie nadert voltooiing.

Directeur Stedelijk Museum Gijs van Tuyl en wethouder
Caroline Gehrels op het laagste punt van de nieuwbouw.

Foto: Rein van Zanen

Amsterdam, 19 december 2008

Zojuist is Carolien Gehrels, wethouder Cultuur van Amsterdam en opdrachtgever van de bouw, aanwezig geweest bij het bereiken van het diepste punt van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum. Ook gaf zij een korte toelichting op het bouwproces en de bouwplanning. Zij maakte bekend dat het complete gebouw naar verwachting in december 2009 zal worden opgeleverd, waarop de heropening in maart/april 2010 kan plaatsvinden.

Het bereiken van het diepste punt in de nieuwbouw is een belangrijk moment: nu ook de kelder is droog gepompt en het dak gedicht kan worden, zal het mogelijk zijn het stalen skelet van de badkuip te plaatsen en vervolgens de badkuip te bekleden met witte platen van twaronvezels. Dit zal in 2009 plaatsvinden.

Bron: www.stedelijkindestad.nl (tip)

·
Registered
4,295 Posts
halvarine

Hierbij een topic over een mooi project aan het museumplein

Renovatie en nieuwbouw stedelijk museum

Renovatie
Er komen allemaal voorzet wanden en de inrichting wordt gedeeltelijk gewijzigd. Ontwerpende architect: Benthem en Crouwel

Nieuwbouw

Aan de zijde van het museumplein komt een gedeelte nieuwbouw, de hoofdingang zal ook aan deze kant worden gesitueerd.
De gevel bekleed worden met een vezelversterkt composietmateriaal wat nog niet eerder op zo een groot niveau is toegepast.
Er komen 2 lagen onder de grond waar ze nu mee bezig zijn.
met de problematische ontwikkelingen rond het Museumplein in het achterhoofd vanaf de 19e eeuw tot de dag van vandaag kan je je afvragen wat de architecten hieraan nu hebben willen bijdragen. rietveld en van dillen maakten een lichtvoetige tuingevel, een japanner dropte er een bijoux doosje. ik kan in het halvarine-kuipje op poten moeilijk een bijdrage zien om de openbare ruimte op enigerlei wijze betekenisvol te vormen, te geleiden. door het idiote overstek is er noodgedwongen een tegelzee rondom de voet van het gebouw nodig -een vrij-zwevend wereldwonder boven het gazon zal het niet zijn. we zijn reuze benieuwd wat er met het miraculeuze materiaal van de gevel gaat gebeuren: het zou naar verluidt zonder expansievoegen uit een stuk worden samengesteld. het oude stedelijk is van metselwerk, en dat lijkt na meer dan 130 jaar nog in goede -adaptieve- staat. hoe het na 10 jaar uitziet of voelt –we moeten het nog zien. vliegtuigen, formule 1 bolides en boten zijn doorgaans gelakt alleen de bling dashboards en wijzerplaten laten de rovings van carbonfiber nog wel eens in beeld. een museum als een glad geschilderde plastic bak is tenslotte extreem onaantrekkelijk. de mededeling dat er allemaal voorzetwanden in het oude gebouw komen verbaast me niets: deze architecten zullen hun best doen de laatste sporen van weissman uit te wissen zodat binnen en buiten niets meer met elkaar van doen hebben. culturele ontworteling lijkt een doel op zich.

·
Registered
2,140 Posts
met de problematische ontwikkelingen rond het Museumplein in het achterhoofd vanaf de 19e eeuw tot de dag van vandaag kan je je afvragen wat de architecten hieraan nu hebben willen bijdragen. rietveld en van dillen maakten een lichtvoetige tuingevel, een japanner dropte er een bijoux doosje. ik kan in het halvarine-kuipje op poten moeilijk een bijdrage zien om de openbare ruimte op enigerlei wijze betekenisvol te vormen, te geleiden. door het idiote overstek is er noodgedwongen een tegelzee rondom de voet van het gebouw nodig -een vrij-zwevend wereldwonder boven het gazon zal het niet zijn. we zijn reuze benieuwd wat er met het miraculeuze materiaal van de gevel gaat gebeuren: het zou naar verluidt zonder expansievoegen uit een stuk worden samengesteld. het oude stedelijk is van metselwerk, en dat lijkt na meer dan 130 jaar nog in goede -adaptieve- staat. hoe het na 10 jaar uitziet of voelt –we moeten het nog zien. vliegtuigen, formule 1 bolides en boten zijn doorgaans gelakt alleen de bling dashboards en wijzerplaten laten de rovings van carbonfiber nog wel eens in beeld. een museum als een glad geschilderde plastic bak is tenslotte extreem onaantrekkelijk. de mededeling dat er allemaal voorzetwanden in het oude gebouw komen verbaast me niets: deze architecten zullen hun best doen de laatste sporen van weissman uit te wissen zodat binnen en buiten niets meer met elkaar van doen hebben. culturele ontworteling lijkt een doel op zich.
watte?

·
Registered
4,295 Posts
jazeker! en heb je vandaag de volksrant bijlage gezien met de 'pitch' van grafisch ontwerpers die het halvarine kuipje mogen op-logo-en zodat je kan zien dat er een museum in zit? het bijzondere van traditionele architectuur is dat de compositie van de gevel een eigen verhaal vertelt waarin de architect de scenarioschrijver en verteller is. bij het halvarinekuipje geen spoor van te bekennen, vandaar de ongewisse toekomst van te vullen vlakken. nu de directeur van het haags gemeentemuseum heeft gesteld dat journalisten bij het schrijven van een stukje over een tentoonstellking eigenlijk ook de sponsornaam in hun krant moeten vermelden, weten we al dat er vermoedelijk Audi projecties op het halvarine kuipje komen (of Porsche, hangt even van Mels' inbreng af).

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
@ peterdrijver: vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, maar gebruik voortaan behalve punten en komma's ook eens hoofdletters. En een behoorlijke alinea-indeling. De kans is groot dat meer mensen (inclusief mezelf) dan wél de moeite nemen om je posts te lezen. Want volgens mij heb je best wat zinnigs te melden.

·
Registered
4,295 Posts
@ peterdrijver: vat het alsjeblieft niet persoonlijk op, maar gebruik voortaan behalve punten en komma's ook eens hoofdletters. En een behoorlijke alinea-indeling. De kans is groot dat meer mensen (inclusief mezelf) dan wél de moeite nemen om je posts te lezen. Want volgens mij heb je best wat zinnigs te melden.
Jazeker! En heb je vandaag de Volksrant bijlage gezien met de 'pitch' van grafisch ontwerpers die het halvarine kuipje mogen op-logo-en zodat je kan zien dat er een museum in zit?
Het bijzondere van traditionele architectuur is dat de compositie van de gevel een eigen verhaal vertelt waarin de architect de scenarioschrijver en verteller is. Bij het halvarinekuipje geen spoor van te bekennen, vandaar de ongewisse toekomst van te vullen vlakken.
Nu de directeur van het Haags Gemeentemuseum heeft gesteld dat journalisten bij het schrijven van een stukje over een tentoonstellking eigenlijk ook de sponsornaam in hun krant moeten vermelden, weten we al dat er vermoedelijk Audi projecties op het halvarine kuipje komen (of Porsche, hangt even van Mels' inbreng af).

1 - 20 of 429 Posts