SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
232 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Amsterdam stijgt op ranglijst financiele centra naar plek 10
9 juni 2008, 14:20 uur | FD.nl/Betten

Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Amsterdam is de top tien van meest invloedrijke zakencentra ter wereld binnengedrongen. Dat blijkt uit de Worldwide Centers of Commerce-index, die zondag is gepubliceerd. De lijst wordt eens per jaar opgesteld in opdracht van creditcardmaatschappij MasterCard.

Amsterdam schoof binnen de lijst e e n positie op, van plaats elf naar tien. Daarmee is de Nederlandse hoofdstad de vierde Europese stad in de top tien. Parijs en Frankfurt staan op plek zeven en acht, Londen is net als in 2007 lijstaanvoerder.

'Met een van 's werelds meest stabiele economieen, een hoge levensstandaard en een sterk juridisch en politiek raamwerk, illustreert de opkomst van Amsterdam de rol van Europa als een dominante speler in de wereld,' aldus het persbericht. Amsterdam is de enige Nederlandse stad in de 75 steden tellende ranglijst.

Londen is nog altijd het financiele hart van de wereld, met op gepaste afstand New York en Tokyo als nummer twee en drie. De Britse hoofdstad scoorde op bijna elk punt significant beter dan haar rivalen.

Shanghai maakte met acht posities de grootste sprong voorwaarts in het klassement en kwam terecht op plek 24. De Chinese stad maakt goed gebruik van zijn historisch sterke positie als financieel en logistiek centrum van Azi�. Volgens de onderzoekers heeft Shanghai het in zich om binnen vijftien tot twintig jaar een plek in de tot drie op te eisen.

De 51-ste plek werd opgeeist door Moskou, dat zijn index-score van alle steden binnen lijst het meest wist op te schroeven. De Russische hoodfstad wint onder meer aan betekenis als zakencentrum dankzij de handel in grondstoffen als olie en gas.

Het aantal Amerikaanse steden binnen de top tien daalde door het wegvallen van Los Angeles tot twee. Alleen New York en Chicago weten zich te handhaven in de top, dankzij een sterke financiele markt en het sterke businessklimaat in de VS.

De hoogst genoteerde Zuid-Amerikaanse stad was Santiago, op plek 53. De Chileense hoofdstad dankt haar positie onder andere aan het stabiele juridische en economische systeem. Dubai bleef haar leidende positie houden in het Midden-Oosten. Alle investeringen in het emiraat konden toch niet verhelpen dat de stad zakte van plaats 37 naar 44.

Bron

·
Registered
2,857 Posts
Dat is mooi !

De traditie schrijft voor dat er nu een reeks cynische reacties komt die er vooral op gericht zijn dit goede Nederlandse, of eigenlijk erger nog, Amsterdamse nieuws als onzinnig af te doen. Of kleiner te maken dan het is.

En hiermee eindigt ook deze post cynisch.. :)

·
Registered
4,846 Posts
Tussen alle doom & gloom van de laatste tijd, mooi nieuws!

·
Moderator
16,916 Posts
Dat is goed nieuws. Jammer dat Dubai is gezakt zeg..

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
^^ Waarom is dat jammer?

Goed nieuws voor A'dam! Toch leuk dat een relatief kleine stad in een relatief klein land nog zo'n grote rol speelt in de wereld :)

·
der Niederländer
5,190 Posts
Mooi voor Amsterdam en Nederland, proficiat. Ben overigens wel benieuwd wat de criteria voor de meting zijn...

·
Registered
2,195 Posts
Goed nieuws voor Amsterdam, knap dat Madrid en Milaan voorgebleven worden.
Wat ik verder opvallend vind is de haast soevereine positie van Londen! Ik zou New York op plaats 1 hebben gedacht.

·
onregelmatig bezoeker
507 Posts
Wat zegt dit nu? Hoe meten ze dit?

Het enige wat mij altijd opvalt als ik in de financiele kranten kijk in het buitenland dat Amsterdam er zelden in wordt vernoemd. In de beursoverzichten zie ik standaard Frankfurt, London, Zürich, Milaan, Parijs en nog wat landen, maar nooit de AEX index... die telt in veel landen niet mee als relevante index.

·
Registered
6,069 Posts
^^

De relatief kleine beurs is een van de zwakke kanten van Amsterdam. Maar er zijn genoeg steden die het minder hebben, of minder andere positieve punten. Op andere punten doet Amsterdam het dan weer beter.

"An index structure consisting of seven dimensions was designed by our team of independent economic, urban development and social-science experts from leading research institutions around the world. Each of these seven dimensions in turn consists of a number of indicators, and each indicator is made up of a number of sub-indicators. All told, the Index involves seven dimensions, 43 indicators and 74 sub-indicators (download Index for details). In computing the data, the panel also determined the weight that should be given each of the seven dimensions:

Legal and Political Framework (10%) - Degree to which legal and political frameworks enable the emergence of a Global Center of Commerce.
Economic Stability (10%) - Degree to which a Center of Commerce is handicapped by an unstable economic environment, currency, or unpredictable inflation.
Ease of Doing Business (20%) - Availability of quality trade logistics; level of interconnectedness; and ability to attract and retain talent due to a high quality of living.
Financial Flow (22%) - Measurement of the city's actual output or financial achievement.
Business Center (12%) - Degree to which the city intermediates the flow of goods, services, people, finances and information, etc.
Knowledge Creation and Information Flows (16%) - Degree to which information flows freely and knowledge is generated.
Livability (10%) - Measure of a city's quality of life, including leisure activities, basic services and health standards.

·
tunelion
3,116 Posts
dit geeft eerder aan hoe aantrekkelijk de stad is als financiele centrum, niet zozeer wat de huidige positie is in de wereld markten. kijk maar naar de punten die ze beoordelen. dit gaat om het business klimaat. alleen 'financial flow' houdt daar rekening mee, maar goed dat verandert ook sterk door het vertrek van abn amro. fortis splitst de inkomsten namelijk over nl en belgie en rbs 'flow' gaat allemaal via londen/edinburgh. je zou eerder moeten kijken naar aantal werknemers in de grensoverschrijdende financiele dienstverlening (hedge funds, private equity, investment banking, e.d.), de investeringen dus 'assets' daar in en kan zo wel door gaan. maar natuurlijk goed nieuws wat betreft de aantrekkelijkheid, maar als je de punten naast elkaar legt die ik heb opgenoemd betreffende marktaandeel van de wereldhandel in financiele producten zijn de verschillen veel groter.

·
Just another user
4,936 Posts

Het enige wat mij altijd opvalt als ik in de financiele kranten kijk in het buitenland dat Amsterdam er zelden in wordt vernoemd. In de beursoverzichten zie ik standaard Frankfurt, London, Zürich, Milaan, Parijs en nog wat landen, maar nooit de AEX index... die telt in veel landen niet mee als relevante index.
Dat is niet helemaal waar, ING en Royal Dutch wordt in elke serieus financieel medium vaak genoeg genoemd.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Een mooie aanleiding (dit artikel) om eens uit onze schulp te kruipen. Nederlanders zijn er goed in om zichzelf kleiner voor te doen dan ze zijn - een soort aangeprate dorpsheid. Dat is al sinds de Gouden Eeuw niet meer het geval, alleen het is een hardnekkige gedachte!

·
P.O.T.S.
400 Posts
^^ Toch typisch dat ze in het buitenland juist vinden dat wij Nederlanders zo'n grote bek hebben.

Naar binnen toe, onderling zeg maar, zijn we misschien vaak erg kritisch. Naar buiten zijn we echter best een trots en chauvinistisch volkje.

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Hoogst genoteerde Zuid-Amerikaanse stad Santiago? Op welke posities stonden Saõ Paulo en Buenos Aires dan in vredesnaam???

·
Registered
6,069 Posts
Ik heb even de complete lijst van 2008 uitgeschreven.

1. London
  2. New York
  3. Tokyo
  4. Signapore
  5. Chicago
  6. Hong Kong
  7. Paris
  8. Frankfurt
  9. Seoul
  10. Amsterdam
  11. Madrid
  12. Sydney
  13. Toronto
  14. Copenhagen
  15. Zurich
  16. Stockholm
  17. Los Angeles
  18. Philadelphia
  19. Osaka
  20. Milan
  21. Boston
  22. Taipei
  23. Berlin
  24. Shanghai
  25. Atlanta
  26. Vienna
  27. Munich
  28. San Francisco
  29. Miami
  30. Brussels
  31. Dublin
  32. Montreal
  33. Hamburg
  34. Housten
  35. Dallas
  36. Washington D.C.
  37. Vancouver
  38. Barcelona
  39. Dusseldorf
  40. Geneva
  41. Melbourne
  42. Bangkok
  43. Edinburgh
  44. Dubai
  45. Tel Aviv
  46. Lisbon
  47. Rome
  48. Mumbai
  49. Prague
  50. Kuala Lumpur
  51. Moscow
  52. Budapest
  53. Santiago
  54. Mexico City
  55. Athens
  56. Sao Paulo
  57. Beijing
  58. Johannesburg
  59. Warsaw
  60. Shenzhen
  61. New Dehli
  62. Bogota
  63. Buenos Aires
  64. Istanbul
  65. Rio de Janeiro
  66. Bangalore
  67. St. Petersburg
  68. Jakarta
  69. Riyadh
  70. Cairo
  71. Manila
  72. Chengdu
  73. Chongqing
  74. Beirut
  75. Caracas

·
Registered
6,069 Posts

Ik heb even gekeken hoe snel ik bepaalde beursen tegen kwam. Amsterdam en Brussel doen het daarin vrij goed ten opzichte van de beursen buiten de klassieke Europese top 3. Daarnaast komen grote Nederlandse spelers ook weer voor in de Euronext lijsten.

BBC
1. London, Frankfurt, Paris
2. Amsterdam, Brussels, Madrid, Zurich, Moscow

CNN
2. Amsterdam, Brussel, Stockholm, Oslo

CNBC
2. Amsterdam, Brussels
3. Madrid, Milan, Stockholm

·
* H I G H *
1,538 Posts
Het gaat toch ook niet om de belangrijkheid van de beursen of indexen? Het gaat om het belang van steden als zakenstad, en dat is net iets anders!

1 - 19 of 19 Posts