De stad stat vol met fraaie electriciteitshuisjes.
Zou kunnen, ik had geen idee.Straatmeubilair is een leuk onderwerp maar het is geen bouwproject dus het hoort eigenlijk thuis in Café Berlage![]()
Dat klinkt goed. Bedankt voor de tip!Vorige week hebben ze in mijn buurtje (Staatsliedenbuurt) langs een heel stuk kade langs de Kostverlorenvaart lantaarnpalen in klassieke stijl geplaatst. Als ze nu ook eens de overblijfselen van de bomen opruimen die vorig jaar omgewaaid zijn tijdens dat stormachtige weer dan wordt het nog wat.
Ja ze zijn niet helemaal consequent geweest altijd en het beleid is redelijk nieuw.^^ die onderste foto is anders de Nieuwe Uilenburgerstraat, tussen Nieuwmarkt en Waterlooplein. Niet echt een naoorlogse buurt..
De straat is rond 1920 verbreed, daarom is waarschijnlijk gekozen voor bijpassende lantarenpalen. Ik ben er daarom altijd van uitgegaan dat die lage paal uit de jaren '20 of '30 stamt, zeker niet uit de jaren '70. Of bedoel je dat het een retromodel is?
Aan de overkant van de straat staan overigens die Apollomasten, terwijl de bebouwing daar deels uit de 16e eeuw stamt.
Dat zal dan wel kloppen, ik praat uit mijn hoofd een oud collega na. Genoeg mogelijkheid tot fouten dus.^^ ik zag dat jouw eerdere update en mijn antwoord elkaar gekruist hebben. Daardoor lijkt mijn antwoord nu een beetje overbodig
Eén ding begrijp ik nog altijd niet: bedoel je met naoorlogs niet de periode 1920-1940? Want daar staan al die holsteinpalen; juist niet in naoorlogse wijken volgens mij.
EDIT: dit item van at5 heeft het over de "mast", de paal van jouw onderste foto, en vertelt dat die in 1924 is ontworpen. In de naoorlogse wijken staat de zgn. kegel, niet de mast.