SkyscraperCity Forum banner

Amsterdam: Straatmeubilair

15057 Views 44 Replies 17 Participants Last post by  troll¥
Deze post had ik ook al in het algemene forum deel geplaatst, maar misschien is dit een betere plek.

Wie weet waar er in Amsterdam nog ouderwets "terug in de tijd" items te vinden zijn. Zoals bijvoorbeeld straatmeubilair, oudewetse vervoersmiddelen enz.

Ik weet dat er op het spaarndammerplantsoen, naast het museum wel wat te vinden is.

Brandmelder

Gemeente Giro bus

Een hangende gemeentegiro bus en een meterkast.

En op het centraal station een ouderwetse brievenbus:

Ik had begrepen dat er in Amsterdam alleen nog moderne telefooncellen staan. Misschien dat er nog een ouderwetse is die puur voor de tentoonstelling staat? Wie weet er nog meer van dit soort mooie dingen die te vinden zijn in Amsterdam? :)
See less See more
3
1 - 20 of 45 Posts
De stad stat vol met fraaie electriciteitshuisjes.
  • Like
Reactions: 1
Die zijn mij inderdaad opgevallen. Maar toch bedankt!

Wie weet er nog meer? :)
Misschien klein bier, maar toch.
Er staan nog heel veel lantaarnpalen met een fraaie gietijzeren voet. En er staan ook her en der nog gietijzeren Amsterdammertjes. De fraaie (maar kleine) vuilnisbak staat nergens meer, voor zover ik weet.

Verder moeten natuurlijk de peperbus en de krul in het rijtje toegevoegd worden.
See less See more
  • Like
De Peperbus en de krul zijn erg mooi :)
Straatmeubilair is een leuk onderwerp maar het is geen bouwproject dus het hoort eigenlijk thuis in Café Berlage :)
Straatmeubilair is een leuk onderwerp maar het is geen bouwproject dus het hoort eigenlijk thuis in Café Berlage :)
Zou kunnen, ik had geen idee.
Komt vanzelf wel een mod om t te verplaatsen denk ik?

Tot die tijd:
De Ritter- en kroonlantaarn in stadsdeel centrum zijn echt "terug in de tijd". De meesten zijn nieuw maar wel in oude stijl. Volgens mij is de voet soms zelfs een kopie van de oude.
  • Like
Vorige week hebben ze in mijn buurtje (Staatsliedenbuurt) langs een heel stuk kade langs de Kostverlorenvaart lantaarnpalen in klassieke stijl geplaatst. Als ze nu ook eens de overblijfselen van de bomen opruimen die vorig jaar omgewaaid zijn tijdens dat stormachtige weer dan wordt het nog wat.
  • Like
Vorige week hebben ze in mijn buurtje (Staatsliedenbuurt) langs een heel stuk kade langs de Kostverlorenvaart lantaarnpalen in klassieke stijl geplaatst. Als ze nu ook eens de overblijfselen van de bomen opruimen die vorig jaar omgewaaid zijn tijdens dat stormachtige weer dan wordt het nog wat.
Dat klinkt goed. Bedankt voor de tip!
See less See more
De Apollomast (hier naast het standaard kofferarmatuur) is ook wel redelijk retro inderdaad.

er is ook een variant zonder krul
Geïntroduceerd ten tijde van de aanleg van de Apollolaan / buurt en nadien in heel veel andere wijken in Amsterdam toegepast. Ook deze zijn nog (of weer?) in productie.

Ook het wat minder elegante Holsteinarmatuur is een duidelijk retro-ontwerp. Hoewel naar een wat later tijdsvak dan dat je zocht misschien. (volgens mij ontwerp uit j'70) Ontwerp uit 1924, wordt toegepast bij na voor-oorloogse buurten, niet langs hoofdnet

Ook het armatuur "klassiek" die je vaak aan draad ziet hangen doet wat jaren '50 / '60 aan. Van deze kan ik alleen geen foto vinden

EDIT: er stond in ons Amsterdam eens een interessant artikel over al deze armaturen
See less See more
2
  • Like
^^ die onderste foto is anders de Nieuwe Uilenburgerstraat, tussen Nieuwmarkt en Waterlooplein. Niet echt een naoorlogse buurt..
De straat is rond 1920 verbreed, daarom is waarschijnlijk gekozen voor bijpassende lantarenpalen. Ik ben er daarom altijd van uitgegaan dat die lage paal uit de jaren '20 of '30 stamt, zeker niet uit de jaren '70. Of bedoel je dat het een retromodel is?

Aan de overkant van de straat staan overigens die Apollomasten, terwijl de bebouwing daar deels uit de 16e eeuw stamt.
See less See more
^^ die onderste foto is anders de Nieuwe Uilenburgerstraat, tussen Nieuwmarkt en Waterlooplein. Niet echt een naoorlogse buurt..
De straat is rond 1920 verbreed, daarom is waarschijnlijk gekozen voor bijpassende lantarenpalen. Ik ben er daarom altijd van uitgegaan dat die lage paal uit de jaren '20 of '30 stamt, zeker niet uit de jaren '70. Of bedoel je dat het een retromodel is?

Aan de overkant van de straat staan overigens die Apollomasten, terwijl de bebouwing daar deels uit de 16e eeuw stamt.
Ja ze zijn niet helemaal consequent geweest altijd en het beleid is redelijk nieuw.
Binnen de grachtengordel horen volgens mij overal kroon- en ritterlantaarns te staan. Als de masten aan vervanging toe zijn zullen ze die wel neerzetten.
See less See more
  • Like
^^ ik zag dat jouw eerdere update en mijn antwoord elkaar gekruist hebben. Daardoor lijkt mijn antwoord nu een beetje overbodig :)
Eén ding begrijp ik nog altijd niet: bedoel je met naoorlogs niet de periode 1920-1940? Want daar staan al die holsteinpalen; juist niet in naoorlogse wijken volgens mij.

EDIT: dit item van at5 heeft het over de "mast", de paal van jouw onderste foto, en vertelt dat die in 1924 is ontworpen. In de naoorlogse wijken staat de zgn. kegel, niet de mast.
See less See more
^^ Jemig wat een onwetendheid in dat stuk... En ook AT5 haalt de "nieuwe oude" Ritter- en Kroonlantaarns in de war met de jaren '70-TL-versies.
:nuts:
^^ ik zag dat jouw eerdere update en mijn antwoord elkaar gekruist hebben. Daardoor lijkt mijn antwoord nu een beetje overbodig :)
Eén ding begrijp ik nog altijd niet: bedoel je met naoorlogs niet de periode 1920-1940? Want daar staan al die holsteinpalen; juist niet in naoorlogse wijken volgens mij.

EDIT: dit item van at5 heeft het over de "mast", de paal van jouw onderste foto, en vertelt dat die in 1924 is ontworpen. In de naoorlogse wijken staat de zgn. kegel, niet de mast.
Dat zal dan wel kloppen, ik praat uit mijn hoofd een oud collega na. Genoeg mogelijkheid tot fouten dus.
Snap ik ook gelijk waarom er "paal '24" op de tekeningen stond. Ik dacht altijd dat het t vermogen van de lamp was

EDIT: hier het ontwerp uit 1960 waar ik mee in de war was:

En hier (pdf) het beleidsplan openbare verlichting met vanaf p25 alle types en hun toepassingsgebied
See less See more
  • Like
Reactions: 2
Wat een gruwelijk lelijk ding is die kegel overigens. Ik snap het idee om kleine en grote architectuur met elkaar in overeenstemming te brengen maar het wordt er in de probleemwijken niet vrolijker van...
De Friso Kramer is een prachtige lamp, maar je moet het wel schoon houden.
1 - 20 of 45 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.