Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 150 Posts

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Wat: Uitbreding Ibis Hotel
Start bouw: Augustus 2005
Omvang: 4.930 m²
Verdiepingen: 6
Architect: Ruland + Partner Architekten, Amsterdam

Bijzonderheden: Bouw boven het spoor
In Amsterdam, naast het station, bezit NS Vastgoed het IBIS hotel met 180 kamers. Representatief en gastvrij overnachten op een toplocatie. NS Vastgoed gaat het aantal kamers te verdubbelen. De ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan het centrum. Alle grote steden én Schiphol zijn snel bereikbaar per trein.

Van Propertynl.com:
"NS Vastgoed start met bouw uitbreiding Ibis-hotel Amsterdam

AMSTERDAM - NS Vastgoed is begonnen met de uitbreiding van het Ibis-hotel op het Stationseiland-Amsterdam Centraal. De uitbreiding behelst nieuwbouw van zes verdiepingen van circa 5500 m2 gesitueerd boven drie sporen. De nieuwbouw komt op tien staanders. Deze staanders rusten op de perroneilanden 1/2 en 3/4. Met een glazen loopbrug is de nieuwbouw op twee verdiepingen met het bestaande hotel verbonden. Het hotel gaat open in maart 2007. Gedurende de bouw blijft het Ibis-hotel gewoon open.

Het hotel heeft nu een capaciteit van 187 kamers. Na de realisatie van de uitbreiding is de capaciteit verdubbeld naar ruim 370 kamers.
NS Vastgoed is opdrachtgever voor dit project. Het ontwerp is van architectenbureau Ruland + Partner architekten uit Amsterdam. Ibis is een onderdeel van de Accor Groep.
De uitbreiding van het hotel wordt toegevoegd aan de portefeuille van het Basisfonds Stationslocaties, waarvan Vasloc Beheer het assetmanagement verzorgd. NS Vastgoed heeft een meerderheidsaandeel in dit fonds."

Jammer, echt jammer, het beroemde uitzicht op de westelijke perronoverkappingen worden verdoezelt... Ik zag een oud impressie op de site van de architecten, waar je goed kan zien dat het hotel het aanzicht op het station gedeeltelijk verdwijnt, zelfs het hotel wordt hoger dan de overkapping zelf.
Trouwens ik heb nog niks gemerkt van de bouwvoorbereidingen...

·
Registered
1,146 Posts
Ik ben ook niet zo'n voorstander van dit project. Laat ze dat hele hotel maar mooi slopen, wat een verschrikkelijk gedrocht is dat zeg. Het hoort daar totáál niet thuis.

·
kejje nagaan!
5,060 Posts
Mijn idee. Van dat hele complex zou ik (misschien) alleen de kantoortoren laten staan, omdat die kwalitatief een stuk beter is dan het hotel. Dat is een fantasieloze kolos.

Benthem & Crouwel hebben enkele jaren terug overigens zelf voorgesteld het hele complex tegen de vlakte te gooien, omdat zij volgens hun huidige inzichten het Stationseiland zo leeg mogelijk willen hebben. En ook omdat (met name) het hotelgedeelte hoog scoort in enquetes over de lijst van lelijkste gebouwen van Amsterdam.

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Status Ibis 17 mei 2005

Zelf heb ik niet veel tegen het Ibis Hotel, zo lelijk is de gegolfde gevel niet. Het hotel past wel in zijn omgeving naast het station. Alleen is het hotel te grauw en de uitbreiding verpest het uitzicht op de 120 jaar oude perronoverkapping.

·
Just another user
4,936 Posts
Ik ben niet zo een voorstander van de bouw van futuristische objecten hier maar aangezien daar niks meer tegen te doen valt vind ik dit juist wel een leuke toevoeging!

·
Registered
694 Posts
Op zich is het wel erg stedelijk, een hotel boven de perrons, en erg lelijk is het ook niet. Wel jammer dat het een beetje een volgepropt gevoel geeft alles bij elkaar, van mij mag dat hele Ibis weg en dan een nieuwe Ibistoren op de Zuidas :)

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #8 · (Edited)
Duidelijke foto en info:

Coördinatie Stationseiland, 13-05-2005 - Begin mei starten de voorbereidingen voor de uitbreiding van het Ibis-hotel op het Stationseiland-Amsterdam Centraal. De uitbreiding behelst nieuwbouw van zes verdiepingen van circa 5.500 m2 gesitueerd boven drie sporen.

De nieuwbouw komt op tien poten, die rusten op de perroneilanden 1/2 en 3/4. Met een glazen loopbrug is de nieuwbouw op twee verdiepingen met het bestaande hotel verbonden. Het hotel heeft nu een capaciteit van 187 kamers. Na de realisatie van de uitbreiding is de capaciteit verdubbeld naar ruim 370 kamers.

Het bijzondere aan dit project is het bouwen boven het spoor. Gekozen is voor een bouwmethode waarbij het bouwen plaatsvindt op een zogenaamd ‘crashdek’. Nadat de eerste twee verdiepingen gereed zijn, wordt het object naar beneden gevijzeld. De poten met daarop de twee verdiepingen staan dan op de perroneilanden. Omdat er boven het spoor wordt gebouwd, zijn tijdens de bouw specifieke veiligheidsmaatregelen vereist. Ook luistert de planning heel nauw, omdat door de bouwwerkzaamheden de sporen een aantal malen niet gebruikt kunnen worden. De uitbreiding van het hotel is gereed in maart 2007. Gedurende de bouw blijft het IBIS-hotel gewoon open.

En dit:
Deze maand starten in het werkterrein de voorbereidingen voor de bouw. Aan de gevel van het bestaande hotel worden werkzaamheden uitgevoerd voor de fundering van een bouwkraan. In de week van 23 tot 27 mei volgen hiervoor de nodige heiwerkzaamheden. Deze werkzaamheden vinden overdag plaats. Plus worden er al fietsrekken verplaatst tegenover de fietsflat.
www.stationseiland.amsterdam.nl

·
Registered
1,352 Posts
Door die afgrijselijke IBIS toren en het Wagon-Lits gebouw is dat stukje grond toch al verknald.Dit gebouw zie je niet vanaf de binnenstad bekeken omdat eerdergenoemde er voor staat.

En op zich vind ik het wel een bijzonder gebouw gedragen door een stalen constructie met daaronder de perrons.

·
Just another user
4,936 Posts
Glacius said:
Weet je wat ook stedelijk is? Poepende junks in je portiek.
Volgens mij is het eerder stedelijk om niks tegen junks te doen, of was dat iets landelijks?

·
Registered
1,146 Posts
Duke2004 said:
Klopt als een bus. Maar een gebouw boven een perron is echt intensief ruimtegebruik, en dat hoort bij een stad.
Ook als het gebouw totaal niet tussen de rest van de bebouwing thuishoort? En het ontwerp ronduit inspiratieloos is?

·
Registered
1,146 Posts
O ja, ik heb even gemaild met de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad. Mij is een uitgebreide mail omtrent het onderwerp terug beloofd.

·
Registered
1,146 Posts
De Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad vertelden mij het volgende in een mailtje:

'Deze zaak is ons al een paar jaar bekend. In eerste instantie was het plan
om het gat tussen Hotel Ibis en het CS dicht te bouwen. Wij hebben daar toen
bij de vaststelling van het bestemmingsplan Stationseiland tegen
geprotesteerd, omdat we vonden dat de relatie tussen de stad en het IJ zo
open mogelijk moest blijven. Mede als resultaat van onze inspanningen kwam
wethouder Stadig toen met het plan Ibis toe te staan te bouwen achter haar
huidige hotel over het spoor heen (hetgeen aanzienlijk duurder is). Daardoor
was aan onze bewaren voldaan, althans dat vond de stad. Dat betekent dat
verdere actie tegen de huidige plannen tot weinig resultaat zal leiden. De
uitbreiding is immers alleen zichtbaar vanaf het perron zelf.
Wat de status is van de huidige plannen is ons onbekend - er zijn nog geen
bouwtekeningen ter visie gelegd. Zodra dat gebeurd zullen we zien of er
reden is om bezwaar aan te tekenen, maar door de gerealiseerde
bestemmingswijziging zal dat waarschijnlijk tot niets leiden.

Uiteraard ben ik het geheel met je eens dat het hotel beter in zijn geheel
afgebroken zou kunnen worden, inclusief de Wagon Lits toren ernaast. Dat zal
helaas althans op korte termijn niet gebeuren.'

Nu maar hopen dat dit project van tafel wordt geveegd door dat luchtvervuilingsgezeik!

·
Your royal highness
1,713 Posts
Mwa... Ik vind het bouwen boven de sporen inderdaad ook wel stedelijk! De beste optie was rondom het station vrijhouden, maar die is niet realistisch. Dan is dit nog niet zo gek. Het station blijft toch wel mooi te zien denk ik.

·
kejje nagaan!
5,060 Posts
Even iets heel anders, met de ontspoorde goederentrein in mijn achterhoofd hoop ik dat de kolommen waar deze uitbreiding op zal rusten ietsje steviger worden uitgevoerd dan de bovenleidingportalen...

;)

EDIT: Oh laat maar, deze post slaat nergens op, de kolommen rusten op de perrons, zie ik nu...

·
I am sterdam
4,762 Posts
Discussion Starter · #19 ·
De site van de Ruland Architecten.nl is vernieuwd met 2 nieuwe impressies. We zien het hotel vanuit vogelvlucht en de uitbreiding vanuit de taxi standplaats. Ziet er wel aardig uit.

Hier nog de laatste bouwinfo van Stationseiland Amsterdam.nl:

Voor de nieuwbouw Ibis-hotel wordt in juli een bouwterrein ingericht naast het bestaande hotel. De ruimte rond en op de fietsenstalling wordt hiervoor benut. De bouwketen worden bovenop de fietsenstalling geplaatst. De stalling blijft gewoon toegankelijk. ("is al gedaan")
Rond 18 juli wordt gestart met sloopwerkzaamheden op de perrons om ruimte te maken voor de fundering van de nieuwbouw. Voor deze fundering worden op 29 en 30 juli damwanden geslagen op de perrons 1 en 2.

1 - 20 of 150 Posts