SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 115 Posts

·
I am sterdam
4,772 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Wat: Joop van den Ende Theater
Architect: Jo Coenen
Functie: theater voor voorstellingen als musicals, dansvoorstellingen etc.
Waar: Amsterdam Zuid, Rivierenbuurt/ZuidAs
Start bouw: juli 2005
Gereed: eind 2008

Op 21 april 2004 presenteerde Joop van den Ende zijn plannen voor een musicaltheater in de Zuidas. Architect Jo Coenen en theatertycoon Joop van den Ende hebben het ontwerp voor een nieuw musicaltheater in Amsterdam gepresenteerd. Dit theater dat de naam draagt van de eigenaar komt schuin tegenover het station RAI, biedt plaats aan 1850 bezoekers en zal voornamelijk open-eind producties in haar programmering opnemen. Het plan is de locatie eind 2007 officieel in gebruik te nemen. De basis is een oud ontwerp uit de jaren negentig voor een nooit gebouwd dijkhuis. Boven op een grote ondergrondse parkeergarage heeft de architect zaal, foyers, restaurant, kleedkamers en andere voorzieningen gestapeld binnen een ronde wand die deels in zichzelf naar boven spiraalt. Een enorme glazen pui aan de voorkant met een ruitvormig stalen frame –op de presentatie gedoopt tot de ‘netkous’- biedt de bezoeker straks een spectaculair uitzicht over A10 en Zuidas. Het project gaat 70 tot 80 miljoen euro kosten waarvan de helft uit eigen zak van Van den Ende en zijn vrouw komt. De andere helft komt ten laste van de gemeente Amsterdam.

Mooi de helft betaald ome Joop zelf :)

·
I am sterdam
4,772 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Update 5-4-'05

De sloop van het oud technisch college is al gestart:

·
Registered
694 Posts
De goede man heet overigens van deN ende, beetje vage fout in het topictitel aangezien ook in het artikeltje overal van den ende staat...

Maar weer on-topic: ten eerste vind ik dat de gemeente Amsterdam veel investeert in een nogal commercieel project, zo'n 35 miljoen euro op zijn minst is toch aardig wat. Investeer dat dan in een mooi museum op de Zuidas dat als publiekstrekker kan fungeren. Ten tweede word ik niet warm van het ontwerp. Het keert zich van de straat af en zorgt dus niet voor een heel levendig straatbeeld behalve vlak na de voorstelling. Ik zou meer voor een theater geintegreerd in een blok zijn met andere functies er omheen, zoals het nieuwe de la mar, vind ik stedelijker. Maar dat creert natuurlijk niet de door VdE gewenste persoonlijke 'landmark'... Kortom, niet geweldig dit vind ik.

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Ik ben ook niet echt te spreken over het ontwerp, er is iets mee waardoor ik het er echt heel knullig uit vind zien. Vooral van boven, maar dat zie je gelukkig ook alleen van boven (heeee, logica :D). Nou ja, we zullen het wel zien.

·
Just another user
4,936 Posts
Er gaan ook wel degelijk gedachten (en niet alleen bij mij) om dat gebied in zijn geheel aan te pakken. Overigens is al dat groen links wel park en dat blijft zo.

·
kejje nagaan!
5,093 Posts
[Mierenneukmodus]

Verzoekje aan topic-opener Winbuks of administrators Jan of Winus: zou de titel van deze thread veranderd kunnen worden van 'Van der Ende theater' in 'Van den Ende theater'?

[/Mierenneukmodus] :)

·
I am sterdam
4,772 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Volgens mij is de sloop al klaar, maar ik heb wat interessants gevonden op de site van de architect Jo Coenen: een film van 7 minuten over het tot stand koming van het theater ontwerp en locatie keuze:

Zeer aan te raden :cheers: :

Movie theater Van den Ende (Quicktime mov)

·
SYKO!
955 Posts
Is dit niet dat theater waarvoor de directeur van het Groninger Museum (van Twist) voor gevraagd is?

getuige dit bericht:
uit het Dagblad v/h Noorden

Kees van Twist kandidaat bij nieuw theater

Mannus van der Laan

groningen/venetië - Kees van Twist, directeur van het Groninger Museum, is door Joop van den Ende gevraagd om directeur te worden van een nieuw theatercomplex in Amsterdam. Vanuit Venetië bevestigt Van Twist dat hij één van de drie gegadigden is. "Maar of ik het doe, weet ik nog niet."

Van Twist is al langer als adviseur betrokken bij het toekomstige complex dat moet verrijzen aan de Marnixstraat, vlakbij het Leidseplein. Het komt op de plek waar nu onder meer het Nieuwe de la Mar en Theater Bellevue zijn gevestigd. In het nieuwe complex komen volgens Van Twist niet alleen drie theaterzalen, maar ook een tentoonstellingsruimte van duizend vierkante meter. "Het plan is haalbaar, maar dan moeten ze er wel wat geld in willen steken."

Het besluit om eventueel weg te gaan uit Groningen heeft volgens Van Twist niets te maken met de voor hem positieve uitkomst van het referendum over de nieuwe Oostwand. Als één van de initiatiefnemers van het Groninger Forum (de nieuwe naam van het Huis van Informatie en Geschiedenis) heeft Van Twist een actieve rol vervuld in de aanloop tot het referendum. "Het is eerder een reden om niet te vertrekken. Ik blijf graag betrokken bij de realisering van de Oostwand."

Nog zoveel ideeën

Onlangs riep Van Twist de gemeente en vooral de provincie Groningen nog op jaarlijks drie ton extra subsidie beschikbaar te stellen voor het Groninger Museum, zodat het zijn ambitie kan blijven waarmaken. Hij zegt niet weg te lopen nu de toekomst van het museum ongewis is. "We hebben nog zoveel ideeën. Er moet gewoon wat bij om het Groninger Museum op hetzelfde niveau te houden."

Van Twist benadrukt dat hij het bij het Groninger Museum nog steeds naar zijn zin heeft. "Natuurlijk heeft ieder museum om de zoveel tijd een nieuwe directeur nodig", zegt hij lachend. "Maar het is beslist niet zo dat ik op de schopstoel zit." Deze week valt volgens Van Twist het besluit of hij vertrekt.

1 - 20 of 115 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.