SkyscraperCity Forum banner

Amsterdam Zuidas + IJburg

4296 Views 11 Replies 10 Participants Last post by  CityLife
Op een mooie dag in augustus (ja, ik ben laat met het uploaden) besloot ik eens wat van Amsterdams moderne architectuur te gaan bekijken. Iedereen kent die grachtenpanden nou wel eens. Ik begon bij de Zuidas en ging daarna door naar IJburg, waar op een gegeven moment de batterijen van mn camera leeg waren. :bash: Maar toch is het best een aardige serie geworden, al zeg ik het zelf. Ik hoop dat ik alle namen van de gebouwen goed heb.

1. Beetje scheef doorkijkje richting Zuidas

2. WTC H 106m

3.

4. :eek:

5.

6.

7. ABN Amro 105m

8.

9.

10.

11. Toyo Ito 100m

12. Symphony 105m

13. New Amsterdam 85m

14. The Rock 91m

15.

16. UN Studio 85m

17.

18.

19.

20. UN Studio, The Rock, New Amsterdam en Ito

21. Ito, Viñoly (95m), UN Studio en The Rock

22.

Op naar IJburg. Hoewel de architectuur niet verkeerd is (en natuurlijk de manier waarop die hele wijk is aangelegd) en de wijk vrij groot is, was het toch behoorlijk stil op straat. Het ontbrak er aan levendigheid, terwijl er toch best wat winkels en cafeetjes enzo zitten.

23.

24.

25.

26.

27.

28. Tramlus

29.
See less See more
29
1 - 12 of 12 Posts
Leuk, dat maïsveld op foto 20. :)
Mooie serie. Niet direct de meest boeiende architectuur van Nederland, maar er zitten toch enkele fraaie torens tussen.
Duidelijk het Nederlandse zusje van onze Noordwijk.
Dr gaat iets niet goed met je camera, alle foto's zijn onscherp.
Los daarvan wel een leuke reeks van een interessant stukje Nederland. Op de Zuid-As is hoog ingezet op spraakmakende architectuur. Alleen van foto 10 krijg ik echt de kriebels, die glanzende plastic-achtige prefab steentjes....brrr :(
Mooie reeks! Bizar contrast foto 19. Geen hoogbouw in het groen, maar hoogbouw tussen het mais. Zelfs op het "duurste stukje Nederland" is nog mais te vinden:lol:
Ik werk zelf 1 dag in de week op IJburg en moet zeggen dat het niet erg fijn is. Maar er zitten zeker fraaie stukjes tussen zoals op foto 27. En het is natuurlijk veel beter dan de meeste buitenwijken. De ligging aan het water is natuurlijk prachtig!
Bedankt allen! :)

@ im_from_zw038 Was mij nog niet opgevallen. Zou niet weten waar dat aan kan liggen, want volgens mij stond m'n camera gewoon op automatische stand.
Mooie serie. Maar door het ontbreken van mensen op de foto's maakt het allemaal een dode indruk. Heb je bewust mensen ontweken?
nee, zuid en ijburg zijn net zo dood als rotterdam
Ik heb geen mensen ontweken, het was gewoon erg rustig op straat, met uitzondering van het WTC-station.
nee, zuid en ijburg zijn net zo dood als rotterdam
Wat is dat nou weer voor een reactie? Slaat nergens op, en het klopt ook voor geen meter van in Rotterdam zit enorm veel leven...
-
Maar erg leuke foto's. Prachtige hoogbouw op de Zuidas, en ook een mooi beeld van Ijburg gegeven, ondanks dat ik het een afgrijselijke wijk vind.
See less See more
^^

Mooi dat iemand uit Almere IJburg een afgrijselijke wijk vindt :)

De Zuidas is in de weekenden rustig, doordeweeks helemaal niet. Het is me al vaker overkomen dat het lastig was om een plek te vinden om te lunchen. Niet door gebrek aan gelegenheden, maar door de drukte. Het is dus vooral zaak dat er meer voorzieningen voor de avonden en weekenden komen en daarbij meer bewoners.
See less See more
Wat is dat nou weer voor een reactie? Slaat nergens op, en het klopt ook voor geen meter van in Rotterdam zit enorm veel leven...
Ik vind dat niet zo'n gekke opmerking. Vaak vind ik de foto's van Rotterdam schitterend, maar is er alleen beton en baksteen te zien, en zie je over het algemeen weinig streetlife op Rotterdamse foto's.
Zo ook op deze foto's, en inderdaad, dat zorgt voor een dode indruk. De Zuidas is zeer levendig door de week, maar niet in het weekend. IJburg is alleen levendig op mooie zonnige weekend dagen, en dan vooral dankzij Blijburg Beach.

Heb ooit serieus overwogen om een huis te kopen op IJburg, maar nu na een jaar of 10 leeft het nog niet en dank ik god op mijn blote knieen dat ik daar nooit iets gekocht heb.
See less See more
1 - 12 of 12 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.