SkyscraperCity banner
1 - 20 of 29 Posts

·
Registered
5,953 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen zaterdag een kort bezoekje aan Antwerpen gebracht.
We zijn bij aankomst gestopt in de wijk 'Het Eilandje'. Het Eilandje is een oude havenbuurt in het noorden van Antwerpen, die de komende jaar wordt het Eilandje het belangrijkste stadsvernieuwingsgebied van Antwerpen.
Daarna zijn we naar de wijk ' 't Zuid' gereden. In 't Zuid heb je trendy restaurants, kroegen, literaire cafés, kunstgalerijen, artistieke shops, interieurzaken met designmeubelen of antiek en modehuizen.
De dag sloten we af in het toeristische centrum.

Als je de snelweg afgaat en de N180 afrijdt, rij je eigenlijk meteen de wijk Het Eilandje binnen. We hebben de auto geparkeerd in de Napelsstraat geparkeerd en hebben een rondje om het Willemdok gelopen.
Foto 1 t/m 13 zijn gemaakt in Het Eilandje

1

2

Piraten eiland
3

4

Links de London Tower (77 meter)
5

6

Museum aan de Stroom (MAS)
7

De loodswezen.
8

9

Felix Pakhuis. Hier zit o.a. een restaurant en iets van feestzalen of zo.
10

11

12

De auto weer gepakt en naar de wijk ' t Zuid gereden. Daar geparkeerd in de
Lambermondplaats.
Foto 14 t/m 20 zijn gemaakt in 't Zuid.

Fontein en mooie panden (zoals velen in deze wijk) op de Lambermondplaats
13

Even een drankje en klein hapje bij 'Wijnbistro Patine' op de hoek van de Leopold de Waelplaats en Leopold de Waelstraat.
14

Vanaf het plekje van de wijnbistro mooi zicht op de schitterende panden.
15

Het koninklijk musuem voor schone kunsten
16

Gebouw met Art Nouveau
17

Gewone straat zonder pompeuze panden, met aan het einde het museum voor schone kunsten
18

Waterpoort
19

Dit laatste deel is gemaakt op de wat bekendere plekken van Antwerpen.
De auto geparkeerd aan het Zuiderterras aan de Schelde (Steenplein).

20

21

22

Earnest van Dijckkaai
23

24

25
De Boerentoren met zijn 97 meter het op 1 na hoogste gebouw van Antwerpen.

Recht tegenover de parkeerplaats de ingang van de Sint-Annatunnel
26

27

28

De tunnel heeft 2 roltrappen. Dit in tegenstelling van de Rotterdamse variant de Maastunnel die 1 roltrap heeft.
29

30

Een ander verschil met de Maastunnel is, dat de Maastunnel een tunnel voor voetgangers heeft en een separate voor fietsers en bromfietsers. Dit integenstelling tot deze waar voetgangers en fietsers door één en dezelfde buis moeten.
31

32

Direct achter de ingang van de tunnel bevindt zich dit pleintje aan de Sint-Jansvliet
33

Links de straat in bij de Sint-Jansvliet en je komt op de Hoogstraat die uitkomt bij o.a. de Grote Markt
Ouderwets Kroegie in de Hoogstraat zonder terras
34

Maar ook kroegen en eetcafés met terrassen in de Hoogstraat
35

Geografische opgravingen aan de Suikerrui
36

De Grote Markt
37

38

Achter de Grote Markt, de kathedraal van Antwerpen
39

40

41

Mooi pand van 't Elfde gebod aan de Torfburg en Blauwmoezelstraat
43

Lijnwaadmarkt, waar we een frituur gepakt hebben.
44

Op weg terug naar de auto langs de Groenplaats gelopen en even onderaan een beeld even gezeten. Dit hadden we beter niet kunnen doen, want het plein is vergeven van alcoholisten! Toen ik een foto wilde maken van mij vriendin en ik met mijn rug naar een aantal van die lui zat, vond er één het nodig zijn slipper naar mij te gooien. Ik merkte het zelf niet omdat hij miste, maar mijn vriendin zag het natuurlijk wel. Normaal gesproken had ik op z'n minst gevraagd waar dat nodig voor was, maar we besloten dit keer niets te zeggen. Heb uit voorzorg meteen mijn camera opgeborgen en zijn naar de auto gelopen. Een beetje jammer van de gevalletje, maar al met al heb ik weer genoten van deze leuke stad.
45

·
Bike It!
22,248 Posts
Heel mooie platen Sasch! Je hebt ondanks het soms wat mindere weertje toch mooie beelden geschoten. Hoogbouw ontbreekt wat in Antwerpen, maar of zo'n fantastische stad die echt nodig heeft? ;) Het leuke aan Antwerpen is dat je daar midden het centrum nog steeds echte volkscafés en volkse buurten vindt, naast trendy bars en chique lofts. Ik houn er wel van om van pleintje naar pleintje te slenteren. Moet er toch dringend nog eens heen!

Als ik me niet vergis zit in de Felixpakhuizen het archief van de stad. Ik weet niet of daar ook feestzalen zijn.

·
MP
10,148 Posts
Mooie platen met verschillende kanten van Antwerpen. Eigenlijk bevalt me die 19e eeuwse grandeur nog het meest, al blijft de kathedraal, hoe afgezaagd ook, een schitterend ding. Nu is er sowieso wel het nodige aan kerkarchitectuur te beleven daar, maar dat is dan weer mijn fascinatie. Volgende keer moet je alleen wel met de trein komen, nu mis ik het station toch - en dan kun je ook nog wat biertjes drinken natuurlijk!

Er zijn wel wat dubbele foto's in je serie, kijk dat nog maar even na ;)

·
Bas
14,407 Posts
Hele goede serie, Sash! En de foto`s volgen dus ook zo`n beetje jouw looproute? Want dan kun je inderdaad zeggen dat je een afwisselende tocht hebt gehad met genoeg kroegen & terasjes onderweg. Hoe is tegenwoordig de houding ten opzichte van d`n Ollaanders? Ik denk een stuk positiever, maar heb je het zelf ook ervaren?
Ik heb binnenkort zin in een dagske Antwerpen!

·
Registered
2,035 Posts
Prachtige serie en wat een mooie auto heb je op foto 19 ;)!
Wel toevallig dat je een Ferrari tegenkomt.

Voor moderne en oude architectuur ben je goed in Antwerpen.
Jammer dat ik daar zelf nog nooit ben geweest, terwijl het niet eens zo ver is.

Verder ziet de stad er schoon en verzorgd uit.

·
Bike It!
22,248 Posts
Jammer dat je het schitterende art nouveaugebouw op foto 17 er niet helemaal hebt opstaan. Het is het gebouw Help U Zelve, van de vroegere liberale coöperatieve, gebouwd in 1903 door Emiel Van Averbeke. Het is nu een Steinerschool. Op het BE-forum werd het destijds verkozen als het mooiste art nouveaupand van Antwerpen.

Misschien één schoonheidsfoutje nog: aan de Suikerrui (foto 36) gebeuren natuurlijk archeologische opgravingen. Als ik me niet vergis wordt die straat daarna heraangelegd als autovrije voetgangersstraat.

Maar uiteraard nogmaals niks dan lof voor die mooie serie! :cheers:

·
Registered
5,953 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Jammer dat je het schitterende art nouveaugebouw op foto 17 er niet helemaal hebt opstaan. Het is het gebouw Help U Zelve, van de vroegere liberale coöperatieve, gebouwd in 1903 door Emiel Van Averbeke. Het is nu een Steinerschool. Op het BE-forum werd het destijds verkozen als het mooiste art nouveaupand van Antwerpen.
Inderdaad jammer, maar met al die auto's ervoor en kabels die er hangen was het geen mooie foto geworden. De door jou geplaatste foto is vanuit een pand aan de overkant genomen. Aan de kabels gezien misschien wel vanaf de tweede of derde verdieping.

één schoonheidsfoutje nog: aan de Suikerrui (foto 36) gebeuren natuurlijk archeologische opgravingen. Als ik me niet vergis wordt die straat daarna heraangelegd als autovrije voetgangersstraat.
Ik bedoel natuurlijk archeologisch. :nuts:

·
Registered
5,953 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Volgende keer moet je alleen wel met de trein komen, nu mis ik het station toch - en dan kun je ook nog wat biertjes drinken natuurlijk!
Trein kost me te veel geld. Heb een tankpas van de zaak. :lol:

Er zijn wel wat dubbele foto's in je serie, kijk dat nog maar even na ;)
Had ik al gezien, maar je was weer te snel met bekijken.

·
Registered
34,675 Posts
Hele fijne plaatjes weer SASH. Jij weet altijd erg goed sfeer te pakken in een foto, een bijzondere kwaliteit w.m.b. :eek:kay:

·
Registered
6,129 Posts
Even een drankje en klein hapje bij 'Wijnbistro Patine' op de hoek van de Leopold de Waelplaats en Leopold de Waelstraat.
14
^^ Je zat zonder het te beseffen naast een Antwerpse celebrity! Als ik me niet vergis is dit Nina De Man (presenteert bij StuBru en organiseert elk jaar eind augustus dit feestje op 't Zuid). Niet echt een frisse verschijning zo zonder make up blijkbaar... :)

·
Registered
5,953 Posts
Discussion Starter · #15 ·
^^
Ha, ha... Grappig. Ik volgde de gesprekken niet, maar zij en haar vriendin waren best wel luidruchtig. Bij ons praten alleen mensen van de Antillen zo luid.
Trouwens leuk feestje zo te zien. Het is op 1 september heb ik net even gecheckt.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,336 Posts
Schitterende foto's inderdaad. Die tunnel blijft voor mij ook één van de belangrijkste Antwerpse landmarks. Prachtig in beeld gebracht.

·
Moderator
16,918 Posts
Mooie foto's Sash :eek:kay:

·
Registered
4,213 Posts
Fijn om mooie foto's van m'n stad te zien én wat positieve commentaar te horen!

Felix Pakhuis. Hier zit o.a. een restaurant en iets van feestzalen of zo.
Daar zit inderdaad een restaurant (naar 't schijnt van matige kwaliteit), het stadsarchief, en een grote tentoonstellingsruimte, die ook al enkele keren plaats hebben geboden aan festiviteiten.

Een ander verschil met de Maastunnel is, dat de Maastunnel een tunnel voor voetgangers heeft en een separate voor fietsers en bromfietsers. Dit integenstelling tot deze waar voetgangers en fietsers door één en dezelfde buis moeten.
Fietsen was in de St.-Annatunnel verboden tot in 1995. In 1990 opende de metrolijn onder de Schelde, waardoor het aantal voetgangers daalde.

Direct achter de ingang van de tunnel bevindt zich dit pleintje aan de Sint-Jansvliet
Lokaal vooral bekend van de rommelmarkt op zondag. Spijtig dat zowat alle winkels hier 's zondags gesloten zijn. Da's ook een van de redenen, naast de lage prijs, waarom veel Vlamingen vooral in Nederland shoppen.

Op weg terug naar de auto langs de Groenplaats gelopen en even onderaan een beeld even gezeten. Dit hadden we beter niet kunnen doen, want het plein is vergeven van alcoholisten!
Die zitten daar al zo lang als ik me kan herinneren ('s winters zitten ze in het metrostation eronder). Sinds de politie een harde repressie (rondlopen met een geopend blikje bier kost je €200) tegen overlast voert op en rond het De Coninckplein hangen ze zowat overal in de stad uit.

·
Registered
7,793 Posts
Schitterende serie van deze hele leuke stad! Leuk om ook delen te zien waar wij als Nederlanders minder snel komen.

Ik vind Antwerpen echt een heerlijke stad om te bezoeken met een sfeer die wij in Nederland niet kennen.

1 - 20 of 29 Posts