SkyscraperCity Forum banner

ANTWERPEN | Bekende Antwerpenaars ?

11179 Views 27 Replies 15 Participants Last post by  taboe
Welke inwoners hebben veel betekend voor het imago van deze stad ?
1 - 20 of 28 Posts
Twee Antwerpenaars die de laatste jaren het imago van Antwerpen positief hebben beïnvloed: patrick Janssens en Tom Barman.

'Typische' Antwerpenaars, in positieve zin: Wannes Van de Velde, Gaston Berghmans, Eric Van Looj,...

Imago-besmeurders: Gerolf Annemans, Hugo Coveliers en Filipke natuurlijk (hoewel dat eigenlijk geen Antwerpenaar is)
Forummer taboe natuurlijk!

En voor de rest: architect Appelmans (van onze kathedraal), Jan Blom (die de kathedraal gered heeft van de sloop, anders zou er een standbeeld gestaan hebben).
Heden ten dage enkele modeontwerpers als Ann De Meulemeester, Walter Van Beirendonck en Dries Van Noten. Die Antwerpse filmregisseur met zijn sjaaltje niet te vergeten (mijn geheugen laat mij even in de steek).
In de Haven is Fernand Huts, baas van Katoennatie een van de toppers.
En ook Axl Peleman, Axel Daeseleire en vele andere acteurs en muzikanten wonen in Antwerpen.

De vroegere damesgroep Def Dames Dope bestond uit twee Berchemnaars.
En acteur Ludo Hellinx woont letterlijk achter mijn hoek ^^
^^ sjaaltjesman= Robbe de Hert

Nog een monument: la Esterella:lol:
De tekenaar van Suske&Wiske, Willy Vandersteen is over mijn deur geboren aan het Stuivenbergplein. Aan de deur van het huis hangt een gedenkplaat. Even verderop is er een speelpleintje met tekeningen van S&W op de muren dat enkele jaren geleden is omgedoopt tot Willy Vandersteenplein.
In de oudere strips van S&W wordt de Seefhoek trouwens regelmatig als decor gebruikt. En wie kent de slogan 'Seefhoek vooruit!' niet, die Suske schreeuwt in het album 'Het Eiland Amoras'.

Nog een bekend iemand die (even) in Antwerpen Noord heeft gewoond, en naar school is geweest op het Atheneum: Vincent Van Gogh. Die zou dit jaar nog een straatje naar hem genoemd krijgen. (al kan je hem mss moeilijk een 'bekende Antwerpenaar' noemen, de man heeft hier maar een jaar ofzo gewoond, maar soit :) )
En met Willy Vandersteen mogen we natuurlijk Berchemnaar Jef Nys niet vergeten, tekenaar van Jommeke.

Sweet Coffee is een andere bekende Antwerpse band, en niet te vergeten onze Strangers :)
Als je het zoekt in de muziek: dEUS (weliswaar niet allemaal Antwerpenaren, maar frontman Tom Barman wel), Admiral Freebee, Zita Swoon (Stef Kamiel Carlens), Sweet Coffee,... en nog talrijke groepen - dit zijn de eerste die bij me opkomen.
Twee Antwerpenaars die de laatste jaren het imago van Antwerpen positief hebben beïnvloed: patrick Janssens en Tom Barman.

'Typische' Antwerpenaars, in positieve zin: Wannes Van de Velde, Gaston Berghmans, Eric Van Looj,...

Imago-besmeurders: Gerolf Annemans, Hugo Coveliers en Filipke natuurlijk (hoewel dat eigenlijk geen Antwerpenaar is)
Dat is inderdaad zo, Filipke is nen uitgeweken Bruggeling
Al goed dat ie uitgeweken is:D
Hm, das politiek en dus discutabel. Denk niet dat de (vele) mensen die op deze heren stemmen of gestemd hebben hen zouden bestempelen als 'imago-besmeurders'... :)
^^ voor de buitenwereld bedoel ik. In nederland bv kennen ze A'pen tegenwoordig wel als racistenstad... (hoewel ze er wel nog massaal naartoe komen)
^^ voor de buitenwereld bedoel ik. In nederland bv kennen ze A'pen tegenwoordig wel als racistenstad... (hoewel ze er wel nog massaal naartoe komen)

tja, in Nederland zit het ook vol racisten he:)
Is Ludo mariman van The Kids hier al vernoemd? Misschien wel de eerste maar zeker de meeste bekende punkband van eind de jaren '70, begin '80.
Nog een oudje dat me te binnen schiet: Ferre Grinard, de legendarische kleinkunst 'singer-songwriter' die in de hippietijd furore maakte.

Voor de jongeren op deze site, uit Wikipedia:
Ferre Grignard (Antwerpen, 13 maart 1939 - 8 augustus 1982) was een Vlaams zanger. Hij verwierf tijdens de jaren '60 met nummers als "Ring, Ring, I've Got To Sing" en "My Crucified Jesus".

Hij werd geboren in een burgerlijk milieu waar hij later weinig mee te maken zou willen hebben. Toen hij eind jaren '50 kunstonderwijs ging volgen, kreeg hij bekendheid in de Antwerpse artiestenwereld. Niet omdat zijn schilderijen nu zo goed verkochten, integendeel, maar omdat hij zichzelf gitaar had leren spelen en zong als een witte neger. "Hij heeft de blues, al spreekt hij geen woord Engels."

In 1964 werd hij ontdekt door platenbaas Hans Kusters, en Grignard brak snel door met de hit "Ring, ring, I've got to sing". Met zijn hippie-achtige imago, zijn lange haar en nonchalante uiterlijk, werd hij de Boudewijn de Groot van Vlaanderen.

Hoogtepunt was een optreden in Olympia in Parijs. Kort daarop klaagde hij de Franse vedette Johnny Halliday aan, die een bewerking had gemaakt van zijn tweede hit "My crucified Jesus". Het plagiaat zelf kon hem niet zoveel schelen, wel het feit dat Halliday er een tekst op had gemaakt, die beledigend was tegenover hippies in het algemeen en Grignard in het bijzonder.

Grignard leefde overeenkomstig zijn imago: wild en nonchalant. Dat deed zijn carrière geen goed. De fans waren hem snel vergeten en Grignard werd weer cafézanger. Vlak voordat hij in 1982 aan keelkanker zou overlijden, probeerde hij een come-back te maken, "met beklemmend werk, indringend als een lange doodskreet".

In 2005 was hij ook één van de kansmakers op de titel De Grootste Belg, maar haalde de uiteindelijke nominatielijst niet en strandde op nr. 85 van diegenen die net buiten de nominatielijst vielen.
Panamarenko
Tuymans
Rubens
-------
Ludo Coeck
Rik Coppens
Stan Ockers
-------
En dan nu uit Wikipedia...:)
Ann Christy
Chris Debruyne
Willem Elsschot
Jan Fabre
Jef Geeraerts
Tia Hellebaut
Constant Permeke
Dora Van Der Groen
Antoon Van Dijck
Dries Van Noten
Nog een grote naam uit het voetbal: Juan Lozano. Die is opgegroeid op het Kiel, en heeft daar nog met mijn vader op school gezeten (destijds in den Tir!).
De man heeft een mooie carrière gemaakt bij Beerschot, Anderlecht en Real Madrid (!)
Wannes van de Velde, Alex Agnew, Louis Major (van de havenwet-Major), ...

Maar de belangrijkste "onbekende bekende Antwerpenaarster", is voor mij toch die madam van Frituur nr. One, met haar grappige opmerkingen, vooral tegenover "de 'ollanders" :lol:

(haar naam schiet mij op dit moment niet te binnen :eek:hno: )
Dan kent ge die van Frituur Max nog niet:D
3 Antwerpse meiskens van voor den oorlog.

Alice Nahon

Mala Zimetbaum

Recha Sterbuch

Alice Nahon met haar beroemde avondlied. 't is goed in eigen hart te kijken..

Mala die in de jaren dertig haar blinde vader verzorgde, en in de hel van Auschwitz als een de "Antwerpse"engel ontpopte..

Recha, dochter van de vermoorde opperrabijn van Antwerpen, die een weeshuis te Montreux oprichte en talloze ouderloze Antwerpse kindertjes een home gaf. Wel erg beroemd in de diaspora.
Ann Ceurvels moet ook ergens in mijn buurt wonen.

En clochard Jean is ook best bekend in de omgeving van onze 3 centrale pleinen :)
1 - 20 of 28 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.