SkyscraperCity banner
1 - 20 of 48 Posts

·
Registered
6,375 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Waar in de stad staan volgens jouw echte bouwzonden en andere flaters die het stedelijk geheel totaal geen deugd doen ?

·
Registered
674 Posts
theaterbuilding
de Bijenkorf
hof van beroep
rijnkaai

deze doen het em voor mij wel (ook en vooral omdat ze naast architecturale miskleun op zich vloeken in hun omgeving en hun ligging sowieso beter verdient) ... samengevat dus gewoon :bash:

·
Registered
8,440 Posts
Als ik zie hoe weinig volk ervan gebruik maakt, vraag ik me af of de drie tunnels onder de Leien niet ook de geschiedenis zullen ingaan als grote "nutteloze bouwwerken" ... :s

Verder ook: de Eiermarkt Building, het lelijke glazen gebouw op de Sint-Pietersvliet, de peda van de Stadscampus, het voormalig postgebouw Antwerpen X, het gebouw van de C&A op de Meir (op de Nieuwstraat in Brussel hebben ze trouwens exact hetzelfde gedrocht http://images.google.be/imgres?imgu...euve&um=1&hl=nl&rlz=1T4HPEB_nlBE246BE246&sa=N)...

En op de Oudaan na, helemaal akkoord met de lijst van Ivan en ff :)

·
Registered
146 Posts
Ik denk dat ik de bijenkorf nog het ergste vind..
Verder alles wat al genoemd is, hoewel ik me altijd afvraag of de politietoren mits de nodige schoonmaak en renovatiewerken niet acceptabel zou kunnen worden..

·
Registered
674 Posts
Ik denk dat ik de bijenkorf nog het ergste vind..
Verder alles wat al genoemd is, hoewel ik me altijd afvraag of de politietoren mits de nodige schoonmaak en renovatiewerken niet acceptabel zou kunnen worden..
denk hetzelfde, staat bij mij zeker ni op het verlanglijstje om neer te halen.. is voor mij toch echt al opgenomen in de stad/skyline. da ze is de zandstralers van den bell naar daar sturen he :cheers:

·
Moderator
12,819 Posts
het gebouw van de C&A op de Meir (op de Nieuwstraat in Brussel hebben ze trouwens exact hetzelfde gedrocht http://images.google.be/imgres?imgu...euve&um=1&hl=nl&rlz=1T4HPEB_nlBE246BE246&sa=N)...
In Gent in de Veldstraat ook. Gelukkig is ie hier wel smaller, en valt ie zo wat minder op. De C&A hebben dat pand trouwens verlaten, en zitten nu in een gerenoveerd 18e eeuws pand. Hun gedrocht is overgenomen door de Fnac en krijgt nu ook een likje verf.

Als ik me niet vergis zijn die C&A's ontworpen door Léon Stynen, die oa. ook het AXA gebouw en deSingel ontwierp. Die gebouwen kan ik trouwens best smaken.

Ik vind de Politietoren trouwens wel een mooi gebouw. Het is een smerig ding op het moment, maar lelijk zou ik het nooit noemen. Sterker nog, 'k vind hem mooi. De Bijenkorf daarentegen :nuts:

In de jaren '60 en '70, hebben ze toen eigenlijk wel iets moois neergezet in Antwerpen ?
AXA, deSingel, de Oudaan... eerlijk gezegd vind ik een paar van de woonblokken die je op het Kiel vindt ook nog zo slecht niet. Ma bon, schoonheid is arbitrair - wat ik mooi vind kan jij vreselijk vinden en omgekeerd. Ik sta soms al eens alleen in een mening op vlak van schoonheid. Ik vind de stadsschouwburg bvb. eigenlijk nog wel een mooi gebouw :)

Wat vind ik qua schoonheid de grootste monsters in Antwerpen?

• Astrid Park Plaza Hotel van Michael Graves. Een triest dieptepunt van de smaak :eek:hno:
  • Theaterbuilding
  • Eiermarktbuilding
  • Teniersbuilding
  • Een aantal premetrostations (Plantin, Diamant, Opera)
  • KdG Hogeschool aan de Groenplaats
  • In het algemeen ook galerijflats, maar die vind je buiten Antwerpen ook in hoge aantallen natuurlijk.

Ma bon, dat vind ik gewoon lelijke dingen. Dat wil nog niet zeggen dat ze het stedelijk geheel geen deugd doen (wat wel de startvraag is in dit topic).

·
Registered
1,012 Posts
De Singel is mi juist één van de mooiste gebouwen van de stad, net als de AXA toren.

Mijn toppertje van lelijkheid is de KDG aan de groenplaats, op de voet gevolgd door de chiquita building.

·
ɹǝsn pǝɹǝʇsı&#3
426 Posts
De meesten zijn reeds gezegd, maar here goes:

Het gebouw van de douane op het Eilandje
De Chiquita building
Het tolgebouw (Sint Pietersvliet)
Bijenkorf
Theater building
Hof van Beroep
Woonblok naast de Zillion

·
Registered
203 Posts
Een vriendin van mij woont in de Bijenkorf en zij beweert dat er geen sprake meer is van afbraak, maar wel van een overdekt shoppingcenter te maken van de binnenplaats.

·
Registered
1,751 Posts
Nee, ik heb het lang een lelijk ding gevonden maar ik ben toch wel bijgedraaid. Renaat Braem was een rampzalige urbanist maar als architect heeft hij wel enkele aardige gebouwen neergezet. Het grote probleem dat de meeste mensen met de politietoren zullen hebben is de inplanting, die idd stukken beter kon, terwijl de omgeving dan nog helemaal om zeep wordt geholpen door de bijenkorf ernaast. Maar vanaf het zuid gezien staat hij wel fantastisch. Als je midden op de Leopold De Wael plaats staat heb je hem langs de volksstraat perfect in het midden van uw zichtas en het nieuwe justitiepaleis langs de andere kant. Bijna symbolisch een rechte lijn van politie tot gerecht ;)

·
interplanetaire helleveeg
405 Posts
^^Een renovatie zou inderdaad geen kwaad kunnen.

·
Registered
106 Posts
De politietoren kan je toch niet lelijk noemen. Ik vind het gebouw juist een meerwaarde. Het leijkste gebouw bevindt zich echter vlakbij: de bijenkorf.

·
Registered
833 Posts
De Bijenkorf...zucht...doet me denken aan een goedkoop shoppingcenter ergens in een sociale wijk in de polder...Past totaal niet in dit hippe en hier en daar zelfs sjieke stadsdeel. Zo snel mogelijk afbreken als je het mij vraagt, hier kan alles komen, wat je er ook bouwt, de ligging is top en zeer commercieel.

1 - 20 of 48 Posts