SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 105 Posts

·
Registered
5 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hoi,

Ik las hier dat de kathedraal oorspronkelijk 7 torens zou krijgen, met een nog hogere vieringtoren. Heeft hier iemand misschien een afbeelding of tekening van?? Die zou ik wel eens graag willen zien :)

Of weet iemand nog een site met bijvoorbeeld afbeeldingen van onvoltooide gebouwen? ... Dankje :D

·
Registered
3,424 Posts
^^ Dat waren plannen van onder keizer Karel V (Carlos I voor de Spanjaarden). Het was ook de reden dat de kleinste van de twee westtorens niet meer verder mocht afgebouwd worden en met het geld en stenen ervoor in het oosten werd begonnen met een vergroting van het kerkkoor. :|

·
Registered
19,863 Posts
gva.be

Kathedraalspits moet opnieuw in stellingen

15:08 Update Om de kathedraal tegen 2015 helemaal gerestaureerd te hebben, moet de torenspits weer in de stellingen.

Dat bleek na een werkvergadering met architect Rutger Steenmeijer en minister Geert Bourgeois, bevoegd voor monumenten. Het huidige restauratieplan dat van 2002 tot 2015 loopt, zit perfect op schema en zal tot de finish uitgevoerd worden.

“In totaal gaat het om 12 miljoen euro, opgedeeld in jaarlijkse enveloppen. In 2015 ronden we af met een echt orgelpunt, want het kathedraalorgel komt als laatste aan de beurt”, verklaarde minister Geert Bourgeois.

De restauratierondgang zit inmiddels in fase 4 en 5. Momenteel worden de luchtbogen van de koorkapellen achteraan gerenoveerd. Het werk is het best te volgen vanuit de tuin van de dekenij. Weldra verschuift de werf naar de zuidkant en zal ze zichtbaar zijn van op de Groenplaats.

“Hoe ouder het materiaal hoe beter”, zegt Rutger Steenmeijer die in 2002 het restauratieplan opstelde. “De balustrades van de luchtbogen zijn rot. Nochtans werden ze pas in 1912 vervangen.”

Eenzelfde probleem stelt zich met het beton in de torenspits, dat pas in 1923-1930 werd aangebracht. “Als we in 2015 een kathedraal willen die volledig in orde is, moeten we ook de toren weer onder handen nemen, vooral het bovenste gedeelte. Ik maak daar nu een dossier voor op, zodat we het in één keer kunnen doen. Het is niet de bedoeling dat de toren weer decennia in de stellingen staat.”

Een 500 jaar oud monument is nooit definitef klaar. “Elke tachtig jaar dringt een restauratie zich op”, heeft Rutger Steenmeijer berekend. “Elke generatie zal dus zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.”

FH​

·
Registered
674 Posts
GVA

Tweede toren voor Antwerpse kathedraal?

Voor zijn eindejaarswerk grafische vormgeving lanceerde Pieterjan Grandry (24) een wedstrijd in blogvorm, waarin hij oproept een tweede toren voor de kathedraal te ontwerpen. Sindsdien stromen de reacties en originele ontwerpen vanuit gans de wereld toe.

“Het idee om zelf zo’n wedstrijd te organiseren” vertelt Grandry, “is ontstaan toen een Nederlandse vriend me op de afwezigheid van een tweede kathedraaltoren wees. Al wat er nu prijkt is een onafgewerkt kort stompje. En dat intrigeerde mij. De afwezigheid in een bestaande structuur inspireert namelijk tot invulling. Iedereen die naar de kathedraaltoren kijkt, denkt er op zijn manier een tweede bij".

Grandry besloot om die wijsheid aan een test te onderwerpen en lanceerde, voor mijn eindejaarswerk grafische vormgeving aan het Sint-Lucas, een ontwerpwedstrijd in blogvorm. De student probeert 1.000 euro aan prijzengeld bijeen te sparen om te verdelen onder de drie eerste laureaten. Daarnaast wilt hij een tentoonstelling organiseren voor alle inzendingen en hoopt hij een uitgever te vinden voor een boek.

Wereldwijde respons
Tot zijn eigen verbazing is het initiatief van Grandry een eigen leven gaan leiden. Zijn oproep verscheen plots op allerlei andere blogs en zo ging zijn verhaal de wereld rond.

"Ik kreeg ontwerpen toegestuurd van studenten grafische vormgevingen uit scholen in Zuid-Afrika, Spanje, Amerika. Sommige ontwerpen zijn grappig, andere gedurfd, inventief, of ronduit mooi. Via websites en vaktijdschriften begon mijn oproep ook te circuleren binnen de architectuurwereld en ontving ik ontwerpen van architectenbureaus, waarvan enkele wereldberoemd."

De wedstrijd loopt nog tot 20 april. Daarna gaat een jury, bestaande uit een psycholoog, een grafisch- en een meubelontwerper, twee externe architecten en Grandry zelf, bepalen wie de winnaars zijn.

Wie zelf de ingezonden ontwerpen wil bekijken, of een eigen kans wil wagen, kan terecht op de blog designingabsence.com.

·
Registered
9,107 Posts
^^
Leuk initiatief! :)

Eigenlijk wel goed dat er geen twee torens zijn gebouwd. Als je het op die renderings bekijkt, staan de torens precies te dicht bijeen om met twee te zijn...

·
Registered
19,863 Posts
gva.be

Bijna 1 miljoen euro voor restauratie kathedraal

14:51 Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois (N-VA) heeft 791.945 euro en nog eens 173.712 euro opzij gezet voor de twee volgende fases van de restauratie van de Antwerpse kathedraal. De eerste enveloppe dient voor beschermende voorzetbeglazing voor historisch waardevolle ramen, het tweede dossier betreft de aanpassing van de klimaatregeling. De ingrepen zorgen ervoor dat het waardevol kerkpatrimonium beter bewaard wordt

Frank Heirman

·
Registered
19,863 Posts
gva.be

Nederlanders bouwen tweede kathedraaltoren

13/06 Als de tweede toren van de kathedraal er komt, zal hij van Nederlandse komaf zijn. Want zij wonnen de wedstrijd die de Antwerpse student Pieterjan Grandry als eindwerk uitschreef.

Liefst 456 inzendingen uit 122 landen streden uiteindelijk voor de eerste prijs: een tweede toren voor de Antwerpse kathedraal ontwerpen.

Wereldwijde inzendingen

Uit de hele wereld stroomden de inzendingen toe”, vertelt Pieterjan Grandry. “Zowel studenten architectuur en grafische vormgeving uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, en Azië waagden hun kans, als en enkele beroemde architectenbureaus."

"De eerste prijs is voor twee studenten architectuur uit ’s Hertogenbosch, de tweede en de derde plaats gaan naar ontwerpen uit Ukraïne en de USA."

Daniel Campaert​

·
Registered
19,863 Posts
deredactie.be

4 kapellen gerenoveerd in Antwerpse kathedraal

In de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen is een belangrijke fase van de renovatiewerken afgerond. Vier koorkapellen zijn volledig in neogotische stijl gerenoveerd. De restauraties zijn al aan de gang sinds 1965. In 2015 zou alles klaar moeten zijn.

http://www.deredactie.be/permalink/1.924559

·
Registered
654 Posts
Knack 14.12

Restauratie Antwerpse kathedraal zal 52 miljoen euro kosten

De restauratiecampagne van de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal die al in 1965 werd opgestart, zal bij de voltooiing in 2015 ongeveer 52,16 miljoen euro hebben gekost. Dat bleek dinsdag op een persconferentie bij de afronding van een belangrijke fase in de renovatie van de monumentale kerk.

Volgens voorzitter Paul Van Remoortere van de Kerkraad verloopt de restauratie in een "goed tempo". Het einde van de buitenrestauratie komt in zicht.

Daarna volgen nog de verdere restauratie binnenin de kerk, de restauratie van glas-in-loodramen en het Schyvenorgel, het aanbrengen van UV-schermen die de kunstwerken tegen het licht moeten beschermen, de vernieuwing van de klimaatinstallatie, de vervanging van het rioleringsstelsel en het beter toegankelijk maken van de daken voor onderhoud.

Een miljoen per jaar

Tegen 2015 moet de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal volledig gerenoveerd zijn. De provincie Antwerpen is de opdrachtgever van de werken en financiert de werken. Ze kan daarvoor rekenen op een betoelaging van 60 procent door de Vlaamse overheid.

De renovatie van de kathedraal kost de provincie ongeveer een miljoen per jaar, rekende gedeputeerde Ludo Helsen voor. "Na 2015 moet de kathedraal gedurende de volgende 100 jaar normaal van grote restauratiewerken gespaard blijven", aldus Helsen.

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal is in zijn huidige vorm gebouwd tussen 1352 en 1521. De totaalsom van 52 miljoen euro houdt geen rekening met de restauratie van de grote toren met de klok, die eigendom is van de stad Antwerpen en in de jaren zeventig werd gerenoveerd.

·
Registered
19,863 Posts
gva.be

Herdenkingssteen Nello opnieuw beschadigd

10/01 De herdenkingssteen van Nello en Patrasche op de Handschoenmarkt is weer flink beschadigd.

Een onoplettende vrachtwagenchauffeur botste er vrijdag tegen. Eind 2008 reed ook al eens een vrachtwagen tegen de steen.

SVW​

Men kan toch best eens gaan nadenken over een andere locatie OF een opvallender monument...

·
Registered
1,962 Posts
Huh staat er tegenwoordig iets voor Nello en Patrasche? Lijkt me ook onnozel, alleen Japanners lezen dat boek.

(is blijkbaar gedoneerd door Toyota lees ik nu - allez, mij niet gelaten, maar dat ze het inderdaad ergens anders zetten want het staat blijkbaar nogal in de weg)

·
Registered
4,213 Posts
Ge kunt u natuurlijk ook afvragen wat een vrachtwagen op de Handschoenmarkt komt doen...

En ik heb eens horen zeggen (...) dat dat 'monument' oorspronkelijk ergens in Hoboken stond, en dat ze het naar de stadskern hebben verplaatst omdat trams 2 en 4 stampvol japanse toeristen zaten (alhoewel, die worden toch allemaal met touringcars vervoerd?).

·
Registered
3,424 Posts
Ge kunt u natuurlijk ook afvragen wat een vrachtwagen op de Handschoenmarkt komt doen...?).
Lossen en laden zeker? :)

En ik heb eens horen zeggen (...) dat dat 'monument' oorspronkelijk ergens in Hoboken stond, en dat ze het naar de stadskern hebben verplaatst omdat trams 2 en 4 stampvol japanse toeristen zaten (alhoewel, die worden toch allemaal met touringcars vervoerd?).
Dat monument staat nog altijd in Hoboken, alleen is er een extra monument bij gekomen op de Antwerpse Handschoenmarkt. :cheers:

·
Registered
19,863 Posts
gva.be

1,2 miljoen euro voor restauratie kathedraal Antwerpen

10:32 Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois trekt 1,2 miljoen euro uit voor de tiende restauratiefase van de Onze-Lieve-Vrouwkathedraal in Antwerpen.

De restauratiecampagne voor de Antwerpse kathedraal loopt al sinds 1965. Ruim 45 jaar later is het tijd voor de tiende van elf geplande restauratiefasen.

Dit keer worden de zuidelijke gewelven van de kooromgang gestabiliseerd, wordt de riolering onder handen genomen en komt de binnenrestauratie van nog twee koorkapellen aan bod.

Doel is het volledige project in 2015 - na vijftig jaar werken - te kunnen voltooien.

In een persbericht onderstreept Bourgeois dat de Antwerpse kathedraal met 350.000 bezoekers per jaar een van de drukst bezochte sites van ons land is.

"De kathedraal wordt niet alleen een onthaalkerk voor toerisme en cultuur, ook de religieuze bestemming blijft belangrijk", geeft hij nog mee.​

·
Registered
12,894 Posts
Ach ja, dit soort bouwwerken zal wel eeuwig in renovatie blijven. In 2015 zal het af zijn maar in 2020 zal men weer mogen beginnen de oudst gerenoveerde delen een nieuwe beurt te geven. :)

Ik vrees trouwens een beetje voor het religieuze erfgoed. Zeker gezien de toestand van de kerk en de politieke wil om de geldkraan dicht de draaien. Ik hoop van harte dat het erfgoed buiten schot blijft.

·
Registered
9,107 Posts
Ach ja, dit soort bouwwerken zal wel eeuwig in renovatie blijven. In 2015 zal het af zijn maar in 2020 zal men weer mogen beginnen de oudst gerenoveerde delen een nieuwe beurt te geven. :
Inderdaad! Die middeleeuwers bouwden mooie kerken, maar jammer genoeg kenden ze nog niet veel over duurzaamheid, waardoor die gebouwen steeds opnieuw moeten worden opgelapt :)

Ik vrees trouwens een beetje voor het religieuze erfgoed. Zeker gezien de toestand van de kerk en de politieke wil om de geldkraan dicht de draaien. Ik hoop van harte dat het erfgoed buiten schot blijft.
Ik hoop ook dat dat erfgoed buiten schot blijft. Ik beschouw het ook niet als 'religieus' erfgoed, maar gewoon als 'ons' erfgoed: de architecten, bouwvakkers etc... waren geen prie0tsers maar gewoon vakmensen uit die tijd die bouwden wat hen werd gevraagd.

·
Registered
31 Posts
Inderdaad! Die middeleeuwers bouwden mooie kerken, maar jammer genoeg kenden ze nog niet veel over duurzaamheid, waardoor die gebouwen steeds opnieuw moeten worden opgelapt :)
LOL, ik ben benieuwd wat er van het MAS zou overblijven als ze hem 500 jaar niet onderhouden :lol:

Ik hoop ook dat dat erfgoed buiten schot blijft. Ik beschouw het ook niet als 'religieus' erfgoed, maar gewoon als 'ons' erfgoed: de architecten, bouwvakkers etc... waren geen prie0tsers maar gewoon vakmensen uit die tijd die bouwden wat hen werd gevraagd.
Voor mij is het ons+religieus+erfgoed: betaald door de Antwerpenaar, maar uit devotie :)
Ik denk dat de crisis in de Kerk niet zoveel zal uitmaken voor het onderhoud van de kerkgebouwen, dat wordt toch al grotendeels door Vlaanderen en de provincie betaald. Voor de functie van de kerkgebouwen is de Kerk natuurlijk wel heel belangrijk, mocht straks het aantal gelovigen te klein worden dan zullen waarschijnlijk sommige kerken commerciële functies krijgen zoals in Maastricht (Restaurant of boekenwinkel).
Dat zou ik wel spijtig vinden omdat het interieur dan niet meer tot zijn recht kan komen en omdat boeken kopen tussen barokbeelden en schilderijen toch niet hetzelfde is als een mis er tussen volgen.

Gelukkig is het zo ver nog niet, toen vorige maand de Paasmis in de Sint Paulus begon was er geen stoeltje meer vrij.

·
hubba hubba
1,541 Posts
Aardig idee om de tweede toren af te bouwen, alleen ben je dan wel bezig de eigenheid van het gebouw om zeep te helpen. Juist het feit dat zo'n kerk anders is gebouwd dan de ooit bedoeling was zorgt voor de leuke anekdotes bij het bouwwerk. Het is niet vanzelfsprekend dat alle onderdelen aan een kerkgebouw perfect zijn. Alle onderdelen hebben eigen verhalen. En juist daardoor gaat het bouwwerk meer leven.

Trouwens, waarom moet zo'n nieuwe kerktoren nou weer bekleed worden met takken en mos? Goede architectuur mag moet gezien worden.

·
Registered
302 Posts
Aardig idee om de tweede toren af te bouwen, alleen ben je dan wel bezig de eigenheid van het gebouw om zeep te helpen. Juist het feit dat zo'n kerk anders is gebouwd dan de ooit bedoeling was zorgt voor de leuke anekdotes bij het bouwwerk. Het is niet vanzelfsprekend dat alle onderdelen aan een kerkgebouw perfect zijn. Alle onderdelen hebben eigen verhalen. En juist daardoor gaat het bouwwerk meer leven.

Trouwens, waarom moet zo'n nieuwe kerktoren nou weer bekleed worden met takken en mos? Goede architectuur mag moet gezien worden.
Punt! Maar met een bepaald aspect ga ik niet akkoord!
Ik denk net dat de eigenheid van de kathedraal niet verloren zou gaan. Het zou net een nieuwe eigenheid worden, de eigenheid dat door de oorspronkele bouwmeester voor ogen werd gehouden. Dat zou pas een bron zijn voor anekdotes! 'Ik weet nog in mijnen tijd toen er nog maar enen toren was!' Dat zou ik graag tegen mijn kleinkinderen vertellen^^

De kathedraal zal juist meer leven met een tweede toren!

1 - 20 of 105 Posts