Tweede toren voor Antwerpse kathedraal?
Voor zijn eindejaarswerk grafische vormgeving lanceerde Pieterjan Grandry (24) een wedstrijd in blogvorm, waarin hij oproept een tweede toren voor de kathedraal te ontwerpen. Sindsdien stromen de reacties en originele ontwerpen vanuit gans de wereld toe.
“Het idee om zelf zo’n wedstrijd te organiseren” vertelt Grandry, “is ontstaan toen een Nederlandse vriend me op de afwezigheid van een tweede kathedraaltoren wees. Al wat er nu prijkt is een onafgewerkt kort stompje. En dat intrigeerde mij. De afwezigheid in een bestaande structuur inspireert namelijk tot invulling. Iedereen die naar de kathedraaltoren kijkt, denkt er op zijn manier een tweede bij".
Grandry besloot om die wijsheid aan een test te onderwerpen en lanceerde, voor mijn eindejaarswerk grafische vormgeving aan het Sint-Lucas, een ontwerpwedstrijd in blogvorm. De student probeert 1.000 euro aan prijzengeld bijeen te sparen om te verdelen onder de drie eerste laureaten. Daarnaast wilt hij een tentoonstelling organiseren voor alle inzendingen en hoopt hij een uitgever te vinden voor een boek.
Wereldwijde respons
Tot zijn eigen verbazing is het initiatief van Grandry een eigen leven gaan leiden. Zijn oproep verscheen plots op allerlei andere blogs en zo ging zijn verhaal de wereld rond.
"Ik kreeg ontwerpen toegestuurd van studenten grafische vormgevingen uit scholen in Zuid-Afrika, Spanje, Amerika. Sommige ontwerpen zijn grappig, andere gedurfd, inventief, of ronduit mooi. Via websites en vaktijdschriften begon mijn oproep ook te circuleren binnen de architectuurwereld en ontving ik ontwerpen van architectenbureaus, waarvan enkele wereldberoemd."
De wedstrijd loopt nog tot 20 april. Daarna gaat een jury, bestaande uit een psycholoog, een grafisch- en een meubelontwerper, twee externe architecten en Grandry zelf, bepalen wie de winnaars zijn.
Wie zelf de ingezonden ontwerpen wil bekijken, of een eigen kans wil wagen, kan terecht op de blog
designingabsence.com.