SkyscraperCity banner

21 - 40 of 1528 Posts

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #21 ·
Er zullen nog een paar hangars worden gehouden als industrieel erfgoed. Toch zullen er een paar sneuvelen om de kaaien een meer opener profiel te geven.

Die foto is niet anders dan een basisinterpretatie. Het heeft niets te maken met de ontwerpwedstrijd of met wat uiteindelijk zal worden gerealiseerd.
Maar inderdaad het zal een degelijk geintegreerde waterkeringsmuur moeten zijn, er is keuze uit hellende vlakken, wandelterrassen, opklappende muren, opblaasstukken,...
Binnenkort zullen we alvast meer weten....

·
Belgian Dude
10 Posts
khoop dat ze dan ook is eindelijk beginnen met het uitbaggeren van de Schelde (indien ze daar nog niet mee bezig zijn). Dit zou economisch veel intressanter zijn... Correct me if I'm wrong....

·
Registered
58 Posts
Het feit dat die muren zo hoog zouden zijn heeft te maken met overstromingsproblematiek niet? Antwerpen is namelijk totaal niet beschermd tegen een heel serieuze storm (vroeger dacht men van wel). Het uitbaggeren zal geen of weinig bescherming bieden omwille van de relatief kleine volumes. Baggeren heeft trouwens enorme invloeden op en afwaarts, ivm erosie enzo, zodat daar ook weer aan gedacht moet worden (oeverbeschermingen,...)
Economisch is iets anders, tzal mss wel mogelijkheid geven voor grotere schepen tot dieper inland te geraken, maar heeft dat wel zijn nut?

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #24 ·
Het verdiepen van de Schelde en de heraanleg van de Scheldekaaien hebben inderdaad eigenlijk niets met elkaar te maken. Het uitdiepen is een beetje een foute naamkeuze, het gaat om het ellimineren van enkele zandheuvels die op de vaargeul liggen op weg naar de haven van Antwerpen. Het zijn een tiental obstakelpunten die moeten worden weggewerkt, het gaat trouwens grotendeels om de Westerschelde

De verhoging van de Scheldekaaien passen in het Sigma-plan dat voorziet in een verhoging van de scheldedijken en aldus ook de kaaien.

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #25 ·
UPDATE

Scheldekaaien: historische kans :banana:

Vandaag wordt het ontwerpteam voorgesteld dat de krijtlijnen uittekent voor de heraanleg van de Antwerpse Scheldekaaien. Naast de verschillende onderdelen van het Masterplan voor de mobiliteit in en rond Antwerpen, gaat het hier zonder enige twijfel om het belangrijkste project van stadsvernieuwing dat voor Antwerpen op stapel staat.

Enerzijds is de heraanleg een technische noodzaak, want er moet een sterkere dam komen tegen het oprukkende Scheldewater dan de huidige waterkeringsmuur. Anderzijds biedt de heraanleg ook de unieke opportuniteit om de band van de Antwerpenaar met de Schelde te herstellen in een architectonisch project dat zich kan spiegelen aan de pracht van de Ramblas in Barcelona, of aan de waterkant in Lissabon.

Het belang van de heraanleg van de Scheldekaaien is evident, omdat ze zowel de Antwerpenaar zelf als de toerist aangaat. Nieuwe Scheldekaaien zullen fungeren als een etalage voor de stad, met alle mogelijke toeristische attracties die erin kunnen worden ondergebracht. Daarmee moet overigens spaarzaam worden omgesprongen. Liever een duurzame ontwikkeling die minstens een eeuw meegaat dan een soort pretpark dat er na dertig jaar uitziet als een stedenbouwkundig kerkhof. Less is more. De Antwerpenaar kijkt reikhalzend uit naar een lange esplanade langs het water, die van de huidige streep ongeregeld één langgerekte strook kan maken om te genieten van de Schelde.

In het nieuwe ontwerp mag de eenheid niet absoluut zijn. Als de logica wordt gerespecteerd, dan zal de heraanleg worden gecompartimenteerd, mee op basis van de huidige identiteit van de verschillende delen van de kaaien. De strook tussen het Zuiderterras en het Eilandje zou integraal gereserveerd moeten worden voor het publiek. Maar aan de zuidkant is bijvoorbeeld een beperkte woonfunctie niet ondenkbaar. De percelen die daarbij kunnen worden verzilverd, zijn uiteraard van onschatbare waarde. Wie veel geld heeft en een mooie plek zoekt om in Antwerpen te wonen, vindt aan de Scheldekaaien het paradijs. Daarmee is meteen ook de grootste valkuil van de heraanleg blootgelegd: de verleiding om kostbare grond langs het water ten gelde te maken, mag de publieke bestemming van de heraanleg niet gaan hypothekeren.

Blijft de vraag of er straks aan de noordelijke kant van de Scheldekaaien een nieuw congrescentrum verrijst. Dat was de droom van de vorige havenschepen Leo Delwaide, maar de kansen voor zo'n project lijken te verminderen naarmate de tijd vordert. De zinnen van het stadsbestuur lijken steeds meer te verschuiven in de richting van een congrescentrum ingebed in de infrastructuur van de Elisabethzaal aan het Koningin Astridplein. Voor het project op het Eilandje lijkt te veel kostbare tijd verloren te zijn gegaan.
Hoe dan ook, voor het huidige stadsbestuur is de heraanleg van de Scheldekaaien als project van stadsvernieuwing nog veel belangrijker dan pakweg een nieuw voetbalstadion of nieuwe woonwijken op Linkeroever of het Zuid. Met een mooi resultaat kunnen burgemeester Patrick Janssens en schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout geschiedenis schrijven.

[21 maart 2007]​

·
Registered
5,979 Posts
^^ Klinkt veelbelovend! Ik kijk al uit naar de ontwerpen.

Dit kan één van de mooiste boulevards van het land worden, zonder twijfel.

·
Bike It!
22,245 Posts
Ja, naast kwalitatieve hoogbouw en een deftig voetbalstadion is dit zowat het enig wat Antwerpen nog mist om een super-stad te zijn.
Als ik denk aan die schitterende waterkant van Barcelona...dat was ooit ook een verwaarloosde havenbuurt, nu the place to be en te flaneren voor heel Barcelona en omstreken.

·
Registered
5,979 Posts
Ik vind die nieuwe architectuur langs de kaaien ook zo fascinerend. Telkens als ik m'n auto daar parkeer vergaap ik me aan al die schitterende appartementen. Enkele foto's van het heden (van ludovico.be, die site staat echt vol met mooie foto's van tstad):

Wat is het toch een geweldige stad :)

·
Registered
3,157 Posts
Ja, naast kwalitatieve hoogbouw en een deftig voetbalstadion is dit zowat het enig wat Antwerpen nog mist om een super-stad te zijn.
Als ik denk aan die schitterende waterkant van Barcelona...dat was ooit ook een verwaarloosde havenbuurt, nu the place to be en te flaneren voor heel Barcelona en omstreken.
Inderdaad, Antwerpen is echt een stad met veel mogelijkheden. Alleen de wil is er nodig om het dat beetje extra te geven. Een metro, wat goede mooie hoogbouw woontorens, een voetbalstadion, wat meer grote evenmenten om het grote stedengevoel te verhogen. Antwerpen schikt zich teveel in de rol als 2de stad. Je mag bijvoorbeeld best wel het grootste stadion, hoogste woontoren, beste metronet, best sportpaleis/concerthal hebben van België. Antwerpen moet zich vooral richten als spannende stad waar veel te doen is. Plezierstad, evenmentenstad, winkelstad en sportstad lijken me goed passen bij Antwerpen. Volgens mij is dat al zo, maar verbetering kan altijd.

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #31 ·
Facelift voor Antwerpse Scheldekaaien

Een Belgisch-Portugees-Italiaans ontwerpteam maakt het masterplan op voor de Scheldekaaien in Antwerpen. In 2009 begint de heraanleg. Die zal minstens 200 miljoen euro kosten en moet stad en rivier dichter bij elkaar brengen.

De mooist gelegen autoparking van Europa, zoals de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens ze ooit noemde, verdwijnt. De Scheldekaaien worden aantrekkelijker gemaakt, zodat Antwerpen zijn troeven als ,,stad aan de stroom'' beter kan uitspelen.

Een eindbeeld van hoe het grensgebied tussen Schelde en stad er zal uitzien, is nog niet voorhanden. De procedure gaat stapje voor stapje. Voor een bijna zeven kilometer lang traject, tussen de polders van Hoboken en het Noordkasteel, ligt dat ook voor de hand.

Gisteren werd het ontwerpteam voorgesteld dat tegen 2008 een masterplan uitwerkt. Dat is een soort structuurschets, een gemeenschappelijke visie op de ruimtelijke en technische problemen.

De heraanleg gaat gepaard met de aanleg van een tramlijn en de verhoging van de waterkeringsmuur. Volgens de normen van het nieuwe Sigmaplan moet de bescherming tegen springtij en stormweer bijna een meter hoger komen. Dat wordt een complexe technische opgave, zei de Vlaamse minister Kris Peeters (CD&V) gisteren.

Het ontwerpteam rond het Portugese landschapsbureau Proap won de wedstrijd. Gereputeerde bureaus, onder meer van Joan Busquets die in 1992 de oude haven van Barcelona herdacht, moesten daarvoor onderdoen.

Proap en co hebben vernieuwende oplossingen in petto voor de waterkering. Geen solide Berlijnse muur, met daarin enkele toegangspoorten. Wel een gevarieerd landschap van hellingen, ondergrondse garages en mobiele platforms. De kaaien kunnen er telkens anders uitzien: als een wandelpad, een toeristische zone of een natuurlijke oever.

De jury apprecieerde bij het winnende team onder meer de ,,poëtische benadering van de leegte''. Volgens Bruno De Meulder, die met het Leuvense bureau WIT meewerkt aan het masterplan, moeten stad en stroom beter op elkaar aansluiten. Maar er moet ook een markering komen dat er iets anders begint. ,,De kaaien zijn voor Antwerpen een klankbord en een balkon. Ze mogen hun rol van tussenruimte niet verliezen.''

Antwerpen trok uit de wedstrijd alvast de conclusie dat de Scheldekaaien niet opgepoetst mogen worden tot iets kunstmatigs. Ze moeten hun functie van terrain vague en hun ruwe karakter bewaren. Misschien, zo zei stadsbouwmeester Kristiaan Borret, hoeven de kasseien langs het Steen niet eens te verdwijnen.

[22 MAART 2007]​

·
...
1,316 Posts
Hier lijkt iets moois in de maak me dunkt.:cheers:

@Rotterdam A: Volledig mee akkoord.

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #34 · (Edited)
Als ik me niet vergis, maar is dat niet het Huis van Roosmalen van Bob van Reeth begin jaren 90?
Wat waar is is dat het strepenmotief wel een idee is van Loos.

Er zouden nog mee van dergelijke gebouwen mogen komen vind ik

Hier trouwens een klein prentje van het voorstel voor het principe van de scheldekaaien

Hopelijk volgen er binnenkort grotere beelden

·
Registered
3,025 Posts
Nieuwe architectuur, niet meteen. Recent zat ik in de lessen architectuurgeschiedenis en kwam dit gebouw toch niet ter sprake.

Dit is van architect Adolf Loos en dateert van 1927! Ik wist het niet? Jullie...
Ik dacht dat dit veel recenter was en van de hand van Bob Van Reeth!?

Wat de heraanleg van de Kaaien betreft: het visueel contact met de Schelde is belangrijk, en men zou toch iets moeten doen met het havenerfgoed dat daar staat, uniek toch, zo in de stad. Als men dat zou wegdoen dan is van de Antwerpse havenidentiteit direct al een heel stuk minder te merken in het stadscentrum.

·
Registered
270 Posts
Haha, iedereen heeft een beetje gelijk. Het gebouw is van 1985, het streepjesmotief werd idd ontleend aan aan een nooit gerealiseerd ontwerp van architect Adolf Loos (1927). bOb van Reeth maakte deel uit van het architectenbureau die dit realiseerde.

·
Registered
5,173 Posts
Discussion Starter · #37 ·
De Havenkranen aan de Rijnkaai worden mee als project opgenomen in het BPA Rijnkaai, dat moet einde dit jaar goedgekeurd worden. Het BPA omvat oa de herpositionering van de Havenkranen, een woontoren en een nieuw complex aan de kop van de Rijnkaai.

Hier wat sfeerfoto's van de Havenkranen, die met de heraanleg van de Scheldekaaien een belangrijke landmark worden. Een nieuwe verfbeurt zou al veel doen. Alhoewel een renovatie ook wel nodig is.

·
Registered
1,013 Posts
Haha, iedereen heeft een beetje gelijk. Het gebouw is van 1985, het streepjesmotief werd idd ontleend aan aan een nooit gerealiseerd ontwerp van architect Adolf Loos (1927). bOb van Reeth maakte deel uit van het architectenbureau die dit realiseerde.
Euhm, beter opletten in de les ! :nuts:

·
Moderator
12,666 Posts
Ligt het aan mij of ziet dat er een beetje Victoriaans uit? Gelijk, een rad, en een kind op een driewieler en al. Nu juist nog een dame in een krulletjesjurk en een parasol en een man met een hoge hoed en een wandelstok m)) (misschien zitten die trams er voor iets tussen)

21 - 40 of 1528 Posts