SkyscraperCity banner

41 - 60 of 1526 Posts

·
Registered
5,167 Posts
Discussion Starter · #41 ·
Hier nog een klein krantenartikel over renovatie stuk Scheldekaaien (is nog niet de effectieve heraanleg natuurlijk)

Funderingen kaaien worden aangepakt​
Vanaf de eerste helft van mei tot aan het bouwverlof in juli wordt er gewerkt aan de Antwerpse Scheldekaaien. Die vertonen hier en daar verzakkingen. De tien jaar oude funderingen moeten vervangen worden.

Het gedeelte tussen de Koolkaai en de Suikerrui wordt eerst onder handen genomen.
Dat van de Suikerrui tot aan Sint-Jansvliet komt later aan de beurt. Tegen de zomervakantie zou een nieuwe, stevigere fundering met daar bovenop nieuwe klinkers moeten verrijzen.

Het verkeer zal door de werken niet moeten worden omgeleid, maar op de plaatsen waar gewerkt wordt, kan niet geparkeerd worden, deelt het stadsbestuur mee.

[04 MEI 2007]​

·
Registered
5,167 Posts
Discussion Starter · #42 ·
Zwaar transport langs Scheldekaaien

ANTWERPEN - De Scheldekaaien blijven dé Antwerpse weg voor uitzonderlijk vervoer, ook na de heraanleg. 'We hebben dat aan de ontwerpers duidelijk gemaakt, op vraag van Alfaport', verduidelijkt schepen voor Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD).
De kaaien zijn de enige verbinding tussen haven en het hinterland zonder bruggen waar zo'n transporten niet onder kunnen. Daardoor blijft de rijweg van de Scheldekaaien even breed als nu, zonder obstakels.

-------------------------------------------------------------
hmm, weet niet of dit zo'n verstandige keuze is, het zou toch beter zijn om in te spelen op openbaar vervoer en fietspaden daar. Nu gaan ze toch geen zwaar transport promoten langs de kaaien zeker?? :eek:hno:

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ik blijf erbij. Ze hadden van het middenstuk van de Boulevard een volwaardige binnenstadssnelweg moeten maken, die dan zou verderlopen via de Noorderlaan tot de verkeerswisselaar bij Ekeren.
Gaan ze de mensen terug wegjagen van de kaaien :eek:hno:

·
Registered
5,908 Posts
Het gaat hier niet om 'zwaar transport', maar om 'uitzonderlijk zwaar transport'. Geen vuiltje aan de lucht wat mij betreft, dit zal geen rem zetten op de ontwikkeling van de kaaien tot een mooi gebied

·
Registered
1,481 Posts
Ik vind dat zwaar transport (en zeker "uitzonderlijk zwaar transport") noch op de Kaaien, noch op de Leien thuishoort. We *hebben* overigens al een stadssnelweg die op 2 à 3 km van de Rooseveltplaats ligt, ik zie er de nood niet in om de Leien ook tot zo'n onding om te vormen...
Gewoon maar mijn 2 centiempjes...

·
Registered
106 Posts
Maar later met het distributiecentrum en een volledige ring zal er toch veel minder zwaar verkeer in de stad zijn? Dus eigenlijk zie ik de toekomst op dat vlak heel rooskleurig :cool:

·
Registered
5,167 Posts
Discussion Starter · #48 ·
? van Vlaanderen zou kunnen, maar ter wereld?
Het wordt een stadsdistributieverdeelcentrum als het ware, de goederen worden er multimodaal (spoor, weg, water) verzameld en dan herverdeeld.

Er moeten trouwens ook R&D-faciliteiten komen en ecologische bedrijven met kennis van zaken

·
Bike It!
22,245 Posts
Het gaat hier niet om 'zwaar transport', maar om 'uitzonderlijk zwaar transport'. Geen vuiltje aan de lucht wat mij betreft, dit zal geen rem zetten op de ontwikkeling van de kaaien tot een mooi gebied
Inderdaad.
Het betekent niet dat er godganse dagen vrachtwagens langs de Kaaien zullen denderen, maar dat er af en toe, meestal 's nachts, uitzonderlijke transporten kunnen plaatshebben.
Dit betekent ook dat de ontwerpers van de nieuwe Kaaien daar rekening mee moeten houden. De rijweg die sowieso moet blijven bestaan, moet dus een bepaalde breedte behouden en mag niet vol vaste obstakels worden gestouwd. Voor de rest doen ze met de Kaaien wat ze willen.

In Eeklo hebben we zo enkele specifieke wegen om het transport van staalconstructiereus Victor Buyck in en uit de stad, toe te laten.
Af en toe sneuvelt dan toch nog een noodzakelijk verkeersbord en wat straatmeubilair, dat door de speciale verzekering van de firma direct wordt vergoed en hersteld.
Een verslaggever van Humo volgde ooit zo'n transport. Best wel leuk. Alles gebeurt tergend langzaam en onder begeleiding.

Maar zo'n routes vind je natuurlijk het hele land door. Misschien ligt je eigen straat wel op zo'n route :)

·
Registered
203 Posts
scheldegevoel + stadszicht

Voor mensen die het interesseert "Antwerpen aan'twoord organiseert een web-enquete over uw Schelde-gevoel.
1. Hoe groot is uw Schelde gevoel?

Zie ik de lichtjes van de Schelde, dan weet ik dat jij aan de kaai zult staan. Of : 'hoe groot is uw Schelde gevoel?' Een web enquête.

De heraanleg van de Schelde kaaien wordt een groots project, van de Royersluis tot Petroleum Zuid. Tegen einde 2008 moet een ontwerp klaar zijn, en vanaf 2009 begint men er aan.

Antwerpen is de stad aan de stroom. Al zijn de haven activiteiten uit het stadsbeeld verdwenen, toch blijven de Schelde oevers bewoners en bezoekers charmeren. Voor velen zijn de kaaien dé stad net zoals de kathedraal, Brabo, de Groenplaats….

Kan het zijn dat de heraanleg van 'hun' kaaien bewoners en bezoekers koud laat? Wetend dat deze heraanleg het aangezicht van de stad en de band met de stroom voor jaren zal bepalen.

Dat wil Antwerpen aan 't woord meten, via een enquête. Als blijkt dat velen bekommerd zijn om hun Schelde en hun kaaien, ijveren wij voor een ruim publiek debat.

Begin februari krijg je deze enquête in je mail box, ben je begaan met je stad aan de stroom vul deze dan in voor 30 maart 2008. Laat je Schelde gevoel zien, en zo je stem horen in dit groots Schelde kaaien project.

2. Stadszicht : info avond: 'Samen-werken met en aan je stad'
dinsdag 26/02/08.

Stadszicht, een samenwerking tussen Antwerpen aan't woord en de stedelijke Bewonerssecretariaten, ondersteunt bewonersgroepen en verenigingen.

De stad Antwerpen telt meer dan 250 verkozen politici en meer dan 10.000 ambtenaren. Voor wie de weg niet kent een doolhof. Voor je bewonersgroep of vereniging wellicht ook niet zo duidelijk: waar kunnen we terecht , wie ondersteunt ons?

Toch bestaan er verschillende stedelijke diensten met de opdracht het samen-werken tussen bestuur, administratie en burgers te bevorderen. Tijdens deze info avond wordt de werking en de ondersteuning aan jou bewonersgroep of vereniging van deze diensten verduidelijkt. Het gaat om de diensten: Stedelijk Wijkoverleg, Samenleven in diversiteit en Buurtregie.

Maar vooraf krijg je wel zicht op hoe die hele stad werkt, zo kun je deze buurtbetrokken diensten ook beter plaatsen.

Programma:
De info avond omvat twee delen. Eén uur informatie en het volgend uur krijg jij het woord.

Deel 1: informatie: van 20 tot 21 uur.

1. Een bondig zicht op de werking van 't stad. Frans Teuchies , Stedelijk Wijkoverleg.

2. De dienst: 'Samenleven in diversiteit'
'Samenleven in diversiteit: de nieuwe naam voor een aantal diensten die inspelen op de diversiteit aan stadsbewoners, zoals de vroegere Dienst Wijkwerking, de Integratiedienst en de Armoedecel .Ontdek hoe zij op vele manieren bewoners en verenigingen ondersteunen en betrekken bij het samenleven in de wijk'
- Een overzicht van deze nieuwe dienst: Kris Cleiren
- Het uitzicht 'Samenwerken aan sociale cohesie': Els Bruyndonckx.
- Het uitzicht: 'Ontmoetingscentra en projectwerking': Veerle Dupont.

3. De dienst: 'Buurtregie'
'Buurtregie: als een spin in het web. Samen sterker tegen overlast en samenlevingsproblemen'
- Toelichting: Kristof Baeyens.

4. De dienst: 'Stedelijk Wijkoverleg'
'Stedelijk wijkoverleg: klappen is ons vak. Samen het overleg tussen het bestuur en de bewoners vorm geven.'
- Toelichting: Frans Teuchies.

Deel 2: aan jou het woord van 21 tot 22 uur.

Praktisch:
Datum: dinsdag 26 februari 2008.
Uur: begin: 20 uur (stipt), einde: 22 uur (even stipt).
Plaats: Auditorium Permeke De Conickplein 2060 Antwerpen.
Deelname is gratis, maar wel inschrijven:
E mail: [email protected]
Tel: 0485.94.71.41

Antwerpen aan 't woord Dambruggestraat 109 2060 Antwerpen
0485 94 71 41 www.antwerpenaantwoord.be
[email protected]

·
Registered
203 Posts
scheldegevoel

Antwerpen dat is de kathedraal, Brabo, Antwerpse handjes, de haven en ... de Schelde.
Al zijn de haven activiteiten uit het stadsbeeld verdwenen, toch blijven de Schelde-oevers bewoners en bezoekers charmeren.
Gebruikt u de Scheldekaaien als parking? Om uw hond uit te laten? Om te wandelen met uw neus in de wind? Om naar het vuurwerk te gaan kijken bij nieuwjaar? Om....
Dan is deze bevraging iets voor u!!
Antwerpen aan't woord, in samenwerking met ACW Antwerpen en UNIZO Antwerpen, wil meten of de Scheldekaaien en zijn heraanleg bewoners en bezoekers koud laat.
Is er een soort van Scheldegevoel? Zo ja, dan willen wij graag het publiek debat over de heraanleg van de Scheldekaaien mee op gang trekken!
Vul de bevraging op http://bevraging.scheldegevoel.be<http://bevraging.scheldegevoel.be/> (duurt slechts drie minuten) in tegen ten laatste 30 maart 2008 en u maakt kans op één van de vijf rondvaarten die worden aangeboden door Flandria.
Om naar de bevraging te gaan klik hier <http://bevraging.scheldegevoel.be/>
Stuur de link met de enquête ook verder door naar familie, vrienden, kennissen, stadgenoten, liefhebbers van Antwerpen, ...
Inspraak proberen te krijgen is belangrijk, men luistert wel niet altijd, maar als je niets doet....

·
Registered
5,167 Posts
Discussion Starter · #54 ·
Heel interessant, maar ...

ALGEMEEN: kijk alsjeblieft toch even de onderwerpen na en kijk dan vooraf je een nieuw thread wil starten of dit zinvol is en of je onderwerp al niet bestaat of aansluit bij een andere bestaande thread.

Dit past onder Heraanleg Scheldekaaien. Onderwerpen nakijken is toch niet zo moeilijk en is recentelijk nog makkelijker gemaakt door een oplijsting van ALLE onderwerpen.

Zo voorkomen we een wildgroei aan threads

dank

·
Registered
4,213 Posts
^^haha, ik heb enkele jaren geleden eens meegemaakt dat er 's avonds laat een hele brug van de E34 werd versleept door zo'n monster van Saerens... Ging niet dóór mijn straat, maar wel vlak over het kruispunt waar ik naast woon. (ik heb het over de snelwegbrug over de Ruggeveldlaan in Deurne, vlakbij het Rivierenhof)

·
Registered
4,213 Posts
Dus, al ik het goed begrijp, wilt men dus een soort "zeedijk"-effect creëren aan de Schelde? Niet dat daar iets mis mee is hoor.

·
Registered
3,115 Posts
Het Steen moet paradijs voor kinderen worden

Niet echt 100% over de heraanleg van de kaaien, maar Het Steen is wel aan de Kaaien gelegen.

ANTWERPEN - Het Steen moet uitgroeien van historisch monument tot een absoluut kinderparadijs. Alle kinderen die leuke ideeën hebben over hoe zij de toekomst van Het Steen zien, mogen zich melden bij de stad.

Het Steen moet een plek van en voor kinderen worden, vindt de Antwerpse schepen voor Jeugd Leen Verbist (SP.A). Het kasteel aan de Scheldekaaien is nog altijd één van de grootste publiekstrekkers van de Scheldestad. Nu doet het nog dienst als scheepvaartmuseum, maar met de verhuizing van de volledige collectie naar het nieuwe Museum Aan de Stroom (MAS) komt het kasteel vrij. 'Een prima kans om Het Steen een nieuwe invulling te geven. En wat ons betreft wordt dat een kindvriendelijke invulling', aldus Verbist.

Vanaf 2009 moeten alle kinderen in Het Steen terechtkunnen voor de nodige ontspanning. Wat het aanbod precies zal zijn, staat nog niet vast. 'Wat wel al zeker is, is dat we van de kinderen zelf willen horen hoe zij de toekomst van Het Steen zien. Het kasteel spreekt tot de verbeelding en heeft een grote aantrekkingskracht. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er zeer goede en frisse ideeën leven bij de Antwerpse kinderen over mogelijke activiteiten.'

Even deed het gerucht de ronde dat productiehuis Studio 100, bekend van onder meer Kabouter Plop en Piet Piraat, al verregaande gesprekken voerde met de stad. Maar zover is het dus nog niet. De kinderen mogen hun mening geven, daarna komt er een speciale studie over hoe Het Steen best kan ingevuld worden. Iedereen kan zijn of haar ideeën kwijt door een mailtje te sturen naar [email protected]. (dhh)

Bron
Als kind vond ik het Steen altijd indrukwekkend, maar net iets te saai... Ze kunnen er wel iets prachtigs van maken. Het kind in mij kan weer boven komen. :)

Kris

41 - 60 of 1526 Posts