SkyscraperCity banner

1401 - 1420 of 1528 Posts

·
Registered
1,360 Posts
Tja zoals al eerder eens aangehaald hadden die maar beter onderzoek moeten doen wat er met de ganse Scheldekaai ging gebeuren. Stond al jaren vast dat de waterkering hoger moest en dus die op het gelijkvloers zeker hun zicht kwijt zouden zijn op het water.
Ik denk vooral dat de promotoren een beetje eerlijker mogen zijn als ze hun projecten verkopen.

·
Registered
5,490 Posts

Hey, het Steen heeft een pagode :)

·
Registered
231 Posts
Alleeeeeee tis zo ver ... protestbrief in mijn bus tegen het stadsbos aan Nieuw Zuid ... ze zijn hun Scheldezicht kwijt ... ik ook zijdelings maar maal daar niet om. ... even de benen strekken ne minuut wandelen en we zien horen voelen het water ook ... buurtcomité heeft zelfs een landschapsarchitect onder de hand genomen om een ander groen project met toch wel vijf bomen uit te tekenen ... en nu willen ze de loomsessie waar stadsbos project kaai NZ zou worden voorgesteld massaal inpalmen met vragen en klachten ... voor ne mens is het nooit ni goed hé arm Vlaanderen ... in wat voor ne wereld leven wij

·
Registered
8,299 Posts
In de winter zicht op de Schelde, in de zomer zicht op een groene, levendige kade (en waarschijnlijk ook wel op de Schelde, want het is nu niet dat daar een tweede Zoniënwoud komt...). Idyllischer dan dit kan ik me bijna niet voorstellen, maar mensen zullen helaas altijd iets vinden om over te klagen... :(

·
Registered
1,360 Posts
Ja ik snap wel dat mensen gaan klagen , die appartementen met frontaal Schelde zicht kosten honderdduizenden euro's .
Als men dan naar de renders gaat kijken ziet men nergens een bos voor de deur maar een gras vlakte .

Die mensen voelen zich nu belogen en proberen kost wat kost het zicht te behouden waarvoor zij destijds speciaal daar een appartement hebben gekocht.

Eigenlijk zouden ze zich moeten richten naar de ontwikkelaar en hun tot orde roepen

·
Registered
571 Posts
Absoluut. Ik ben grote fan. Meeste buurtbewoners zijn wel fan van wat er komt.

Trouwens als ik zo de plannen lees :
  • honden loopzone
  • vijver
  • boomgaard met plukbomen
  • sport en Picknick
  • paar lage paviljoenen

Die plukbomen gaan geen hoogstammen zijn waar je met een ladder in moet he, en honden loopzone, vijver, sport en picknick zijn sowieso open ruimtes.

Ik vind het juist goed dat dat groen er is en wat contrast geeft met de meer verharde zone van het Zuid. (Waar trouwens ook bomen staan langs de vernieuwde straat en aan de speeltuin en zo)

De comment over de bouwpromotoren die wat vollediger mogen zijn in hun info ben ik het ook volledig mee eens. En zeker bij Triple living moet je daarmee oppassen.

Los daarvan moeten sommige mensen zich wat beter informeren ipv achteraf altijd te mekkeren

·
Registered
5,490 Posts
Hopelijk komt er nu geen compromis uit de bus waarbij alle bomen vervangen worden door struikjes van een paar meter hoog die dan in de statistieken nog steeds als 'stadsbos' worden aangeduid.
Wat die mensen vergeten is dat het nog minstens 10 jaar duurt alvorens die bomen hun zicht op de Schelde ook maar enigszins gaan beperken. Tegen die tijd is men daar waarschijnlijk minstens in de zomer heel blij met een beetje schaduw.

·
Registered
2 Posts
Klinkt heel gezellig, en het zal waarschijnlijk de waarde van de appartementen net verhogen, wat jullie uiteraard van harte gegund is. :)
Wil toch proberen een aantal misverstanden uit de wereld te halen, als een van de tientallen bewoners die niet zo tevreden zijn met het huidige plan. Alle bewoners zijn voor een groene oplossing, maar er is nooit sprake geweest van een stadsbos, niet door de Stad (oorspronkelijke visie was om Nieuw Zuid te ontwikkelen met panoramische zichten, achteraan op een park, vooraan op de Schelde, er was altijd sprake van een open park, pas in zomer 2020 werd ineens een bos vermeld), en al zeker niet door Triple Living. Stad en triple Living zijn trouwens partners in dit project. Dus ik zou zeggen dat de kopers zich wel degelijk ingelicht hebben. (Mensen die op gelijkvloers kochten wisten dat de kade 2 meter opgehoogd ging worden en ze dus geen zicht zullen hebben, maar op gelijkvloers zijn er praktisch alleen commerciële activiteiten).
Het kan natuurlijk nog wijzigen maar op vorig buurtmoment sprak AG Vespa over aaneengesloten rijen bomen tot 20-30 meter, die komen dus tot 7de verdieping, alle frontale gebouwen zijn tot nu toe beperkt tot 7 verdiepingen.
De appartementen met Scheldezicht werden verkocht aan 60 % meerprijs, je kan het vergelijken met aankoop appartemement met zeezicht, en dan beslist men bomen op de zeedijk te plaatsen. Ik denk niet dat er veel mensen dan gelukkig gaan zijn, en ik denk ook niet dat de waarde van die appartementen gaat stijgen (wat eigenlijk ook niet belangrijk is, het gaat om de reden om ergens te gaan wonen, aan de zee zelf versus gebouw aan lagergelegen straat). Er zijn ook wel wat andere argumenten tegen een stadsbos aan te halen (veiligheid, wegnemen deel skyline Antwerpen,...).
Ik denk dat alle bewoners graag een mooie groene oplossing willen, maar er zijn vele mooie oplossingen mogelijk die toch ook een maximale beleving en zicht op de Schelde toelaten (bvb inderdaad laagstambomen, bvb een open park met alle loopzones, vijvers, .. boven vermeld). Ik vind het spijtig dat sommige commentaren er een wij versus zij verhaal van willen maken terwijl er oplossingen mogelijk zijn die alle bewoners gelukkig zullen maken.

·
Registered
5,490 Posts
Effe een snel voorstel: jullie sluiten je aan bij het protest tegen de Maritieme Campus aan de rand van natuurgebied Hobokense Polder. Het stadsbos voor jullie deur dat moest dienen om die protesten in de kiem te smoren, komt er niet, maar verrijst als logische uitbreiding van de Hobokense Polder. De Maritieme Campus verhuist naar de Samga site op een logische plaats aan de rand van de haven met goede ontsluiting naar het Oosterweelknooppunt en ov op redelijke afstand.

• Like
Reactions: willyy

·
a.k.a. Sequentia
21,610 Posts
Sorry, maar de kade is van iedereen (een half miljoen potentiële gebruikers) en niet van jullie, stelletje egoïsten. Wees blij dat je op groen uitkijkt en niet op stenen. Waar haal je vandaan dat je recht hebt op waterzicht? Of uberhaupt aanspraak kunt maken op grond die niet van jullie is? Mijn bloed kookt echt van dit verhaal, mijn maag draait om. Ga je diep schamen, van dit soort houdingen gaat de wereld dus kapot.

·
a.k.a. Sequentia
21,610 Posts
Nog even voor de duidelijkheid, de stad heeft nood aan BOMEN en BOS en niet aan lapjes gras en struiken.
Ik overweeg om een tegenprotest te starten, waarin ik niet zal schromen om bij naam en toenaam te benoemen degenen die zich achter deze bizarre en wereldvreemde poging om een stuk stad te claimen. Ongehoord dit.

·
Registered
368 Posts
er was altijd sprake van een open park, pas in zomer 2020 werd ineens een bos vermeld),
Het ontwerp dat nu voorligt is ook gewoon een park, dat de stad het verwoord als bos of stadsbos is enkel als tegenargument op de kritiek die men nu heeft op de grotendeels verharde scheldekaaien. De bomengroepen die nu op het plan zijn ingetekend, zijn niet groter als bv de groepen in park spoor noord (waar ze klagen over te weinig bomen). En als er word gekozen voor een afwisseling van grotere en kleinere bomen, met een open kruin zal het zicht ook niet wegvallen (ja hier en daar zullen er bomen in het zicht staan maar dat maakt naar mijn mening het scheldezicht enkel interessanter)

even als referentie, dit is een bomengroep van dezelfde grootte als degene op de plannen van N-zuid, van ongeveer 10jaar oud (dus in 2034 dezelfde grootte op n-zuid). Ik denk eerlijk gezegd niet dat je vanop een paar verdiepingen hoog veel hinder ondervind van zo'n groepje
1416288
1416291

Ik begrijp voor alle duidelijkheid de bezorgdheid wel van bewoners die er iets kopen met zicht op de schelde, maar ik denk dat ze het zich veel erger voorstellen dan dat het is. Zo'n groepje bomen is transparanter dan je denkt

nog verplichte lectuur voor de tegenstanders van het park ;) 22 voordelen van bomen

1401 - 1420 of 1528 Posts