SkyscraperCity banner

1521 - 1540 of 1624 Posts

·
Registered
537 Posts
ik vond LVT nog wel ok de delen die ik gehoord heb maar ik vind uw tekst over de stijlkeuzes wel heel goed, zo had ik het nog niet helemaal bezien klinkt wel logisch zo., wel een bedenking, het mag dan bestaan uit verschillende stijlen, de front lijkt toch een bepaalde homogeniteit te hebben niet ?. ik denk ook dat men sociaal gevangen zit in een bepaalde stijl die zijn hoogtepunt al had in de jaren 90/00. Minimalisme vervangt de bunker in de wei eigenlijk, niet ? lol Soit

·
Registered
729 Posts
Ik ben geen architect of stedenbouwkundige, ook geen dwaze Facebook commentator. Net daarom vond ik het gesprek in De Afspraak zo goed. Om te beginnen vormt het een goed tegengewicht voor de luie journalisten, die vooral artikels of reportages willen maken die veel emoties oproepen zonder dat ze research moeten doen. Leo Van Broeck legt bevattelijk uit waarom en hoe zoiets tot stand komt. Geeft ook toe dat er beter over gecommuniceerd kan worden. Discussie is hoe dan ook onvermijdelijk, ook op dit forum.

Je zal dus nooit iets bereiken dat alle mensen prachtig vinden. Het nieuwe Havenhuis is een ander voorbeeld. Wat mij betreft subliem. Nochtans willen andere mensen het afbreken. Op het forum van HLN schreef ik dat de verontwaardigde lezers beter eerst es naar hun eigen woning zouden kijken. Ik zie immers heel wat Vlaamse huizen die pijn doen aan mijn ogen, veel meer dan de nieuwste aanbouw aan Het Steen. Net daarom vond ik Luckas Vander Taelen zo gevat: hij vindt Het Steen zelf lelijk en zou net dat gebouw afbreken. Wat mij betreft heeft hij gelijk.

Architectuur, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening moeten ten dienste staan van de bevolking. Tegelijk moeten ze die bevolking beschermen tegen zichzelf. Vlaanderen is spuuglelijk omdat in het verleden iedereen zijn goesting mocht doen en omdat ook overheden zonder nadenken alles plat verkavelden. Nederland is veel strenger en is daardoor de jongste 20 jaar zoveel knapper geworden. Er wordt doordacht en selectief gebouwd, ze hebben veel meer grote natuurgebieden, wonen kleiner en hoger, bouwen gedurfder met veel meer gezamenlijke ruimte. Ik ben verhuisd van de stad naar Puurs (omwille van de liefde) en erger me hier ook aan sommige nieuwbouwprojecten in de buurt: schandalig dat kostbare grond verspild wordt aan voorspelbare, traditionele, typische, brave huisjes. Maar het verkoopt wel makkelijk uiteraard. Gelukkig is er ook een gedurfder complex met 54 appartementen. Mijn buurvrouw is het helemaal oneens met mij, haar man dan weer wel. Zo zie je maar.

Er zouden meer uitzendingen moeten zijn als De Afspraak gisteren. Zodat mensen gaan nadenken over ruimtelijke ordening. Waarom steden zo interessant zijn, waarom lintbebouwing zo´n drama is, waarom we ook in dorpen compacter, hoger en dichter bij de kerktoren moeten bouwen, waarom gezamenlijke tuinen en publieke ruimte zo belangrijk zijn, waarom compacter wonen ook voordelen heeft, waarom dit de enige manier is om meer natuur te creëren,, waar we sinds Corona zo hard naar verlangen, waarom ontharding belangrijk is en hoe we geïnspireerd kunnen geraken door knappe voorbeelden van plaatsen waar deze nieuwe manier van denken heeft gezorgd voor een top resultaat.

Journalistiek en debat dat niet exclusief voor professionals is, want dan haakt iedereen af. Maar dat ook niet op het populistische niveau van Facebook blijft hangen want is nog erger. Kritisch, op hoog niveau maar toch inspirerend en toegankelijk. Net zoals de meeste topics op dit forum :)

On topic: Het Steen is een lelijk gebouw maar blijkbaar durft niemand het afbreken. De aanbouw is minder lelijk dan de vroegere aanbouwen. Ik krijg het er voorlopig niet koud of warm van en wacht het eindresultaat af. Ik ben wel akkoord dat het net iets teveel lijkt op een appartement, dat heeft vermoedelijk te maken met de ramen en materiaalkeuze.

·
Registered
5,940 Posts
Het Steen "lelijk" noemen is natuurlijk ook subjectief, maar verder ben ik ook helemaal akkoord met PeterLoft.
De locatie is wel tamelijk "historisch" naar Antwerpse normen.

Ik hoop dat het een levendige toegangspoort wordt, met of zonder bijkomende toevoegsels.

Het moet, met of zonder bijkomende toevoegsels, ingepast worden in de omgeving en dan ligt de grootste uitdaging volgens mij in de aansluiting met de gele kaasrasp, zoals krokkel de nieuwe cruispontons mooi omschreef, en uiteraard de aansluiting met de Kaaien en de Suikerrui), als een organische verbinding tussen stad en rivier (=1).

Nu is het Stad + Steen + Rivier, er lijkt totaal geen relatie te zijn tussen die 3.

·
Registered
537 Posts
PL: het is idd de ruimtelijke ordening maar ik zou niet alles op de gewone mensen steken, die hebben niks te maken met het ontwerp voor het steen nu, dat is juist heel het punt... een gewone burger is niet schuldig aan dat er geen begeleiding is en dan maar zelf iets probeert neer te zetten met mooie voorbeelden uit het buitenland, het is juist daar waar de bouwheren en de overheid mislopen, zij brengen geen alternatief aan.... Dus ze moeten niet arrogant uit hun toren blazen, als hun idee en creativiteit voor VL niet meer kan zijn dan een doos.

Als het steen niet mooi genoeg is voor iedereen maak het dan mooier, historisch erfgoed afbreken dat voor veel mensen wel mooi is dat hoeft toch niet, plaats genoeg voor andere dingen te doen ergens anders. Het idee om het in de tijd te laten doorlopen is toch niet veel meer dan een conceptueel idee uit een school, alsof er geen andere parameters zijn, oa de stijlbreuk die het voor een hisotrisch kasteel zou geven doordat andere stijlen details creeren en minimalisme juist niet, zelfde discussie in gent ja.

zie je al een bunker naast of op de Alamo staan, zelfs Amerkanen hebben veel gevoel voor historisch karakter van gebouwen.

·
alomtegenwoordig
12,472 Posts
Architectuur, stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening moeten ten dienste staan van de bevolking. Tegelijk moeten ze die bevolking beschermen tegen zichzelf. Vlaanderen is spuuglelijk omdat in het verleden iedereen zijn goesting mocht doen en omdat ook overheden zonder nadenken alles plat verkavelden. .....
Ik denk toch dat je moeilijk kunt ontkennen dat de kwaliteit van WONEN als in behuizing voor de gemiddelde Vlaming een stuk hoger ligt dan die van de Nederlander. De laatste is meestal veroordeeld tot een tamelijk klein rijhuis in een zaaddodende wijk waar hij nauwelijks zijn auto kwijt kan.

·
alomtegenwoordig
12,472 Posts
Nederland is veel strenger en is daardoor de jongste 20 jaar zoveel knapper geworden. Er wordt doordacht en selectief gebouwd, ze hebben veel meer grote natuurgebieden, wonen kleiner en hoger, bouwen gedurfder met veel meer gezamenlijke ruimte. ....
Buiten de 4 grote steden is de stedenbouw en ro vooral een groot drama.
Er is vnl gebouwd voor Koning auto. Doordat de grondprijzen excessief zijn werden de huizen nog kleiner gemiddeld.
In de meeste provincies is het kopen van een huis voor starters zonder vermogen (of welvarende ouders) zo goed als onmogelijk geworden. En dat heeft steeds dieper wordende sociale consequenties. Een steeds grotere kloof tussen huizenbezitters en huurders.

·
Registered
5,616 Posts
Da's toch dat project waar ge uw auto in de salon parkeert?

·
Registered
256 Posts
1546833

Die laatste render,
doet me eraan denken,
dat het er misschien ook zo kan gaan uitzien.

Blijkbaar is dit onlangs beslist? Weet iemand hier meer over?

1546839

·
Registered
8,377 Posts
Dit komt uit de studie naar mogelijke inplantingen van een kaaientunnel. Voor zover ik weet, is hierin nog geen beslissing gevallen.

·
Registered
5,616 Posts
Dit zou de kaaien weer zeer aantrekkelijk maken voor doorgaand (sluip)verkeer en ik dacht niet dat dat de bedoeling was. Bovendien zitten daar toch een aantal afvoeren van de ruien naar de collector onder het Steenplein? Ik denk dat die tunnel veel dieper moet. Ook de zin van die gaten zie ik niet, dat geeft toch alleen maar lawaai en uitlaatgassen?
Veel zinvoller (en goedkoper) vind ik een voetgangersverbinding tussen het Steen en de Willem Ogierplaats, ongeveer waar vroeger de Palingbrug lag.

·
Registered
537 Posts
en onze brug ???? :p

1521 - 1540 of 1624 Posts