SkyscraperCity Forum banner

ANTWERPEN | EILANDJE | Montevideowijk

243710 1102

Tussen 1873 en 1934 verscheepte de rederij Red Star Line circa 3 miljoen mensen van Europese en Joodse afkomst van Antwerpen naar de Nieuwe Wereld.

De lokalen waar de immigranten de laatste gezondheidstesten ondergingen, ontsmet en gecontroleerd werden en uiteindelijk ook geregistreerd, zijn gelegen aan de Rijnkaai op het Eilandje aan de Schelde. Deze drie gebouwen (waarvan 2 beschermde monumenten) stonden lange tijd leeg. De aankoop door de Stad Antwerpen kadert in het stadsontwikkelingsplan om het eilandje om te vormen tot een aantrekkelijk gebied voor wonen en werken.

De site ligt op een steenworp van het Museum aan de Stroom, dat de collecties van het Volkskundemuseum, het Vleeshuis en het Nationaal Scheepvaartmuseum onderdak zal bieden. Het wordt de plaats bij uitstek om het rijke Antwerps sociale, culturele, maritieme, economische en internationaal verleden te ontdekken en te onderzoeken. Het is de bedoeling de magazijnen van de Red Star Line te integreren in dit nieuwe museum.

Met als uitgangspunt de gemeenschappelijke geschiedenis en de verbondenheid tussen beide gebouwen, is er een samenwerkingsverband ontwikkeld tussen het Ellis Island Museum en The American Family Immigration History Center en het Museum aan de Stroom / Red Star Line memorial.

De doelstelling is om met respect voor de historische en monumentale waarde van de gebouwen het specifieke karakter van tenminste 2 van de 3 gebouwen te onderstrepen; via de restauratie en architectuur duidelijk te maken dat het een memoriaal betreft en de nodige instrumenten aan te brengen zowel voor het onthaal van (internationale) bezoekers als voor ruimtes bestemd voor specifieke doeleinden zoals catering, museum en tentoonstellingen, (souvenir)shops en/of verdeling van informatie over migratie.

Begin november besliste het Antwerpse stadsbestuur dat het Amerikaanse architectenbureau Beyer Blinder Belle Architects uit New York het ontwerp voor het Red Star Line museum mag verzorgen. Dat bureau bestaat sinds 1968 en werkte mee aan het Chrysler Building en het Lincoln Center.

BBB is voorstander van een rustige restauratie en denkt voor het derder gebouw aan een family inn. In dat familiehotel zouden ouders met hun kunderen naast een plek met geschiedenis kunnen verblijven.

In een eerste fase worden de gebouwen gerestaureerd. Met de architecten van het MAS zal dan een concept uitgetekend worden

De Red Star Line magazijnen zijn een deel van het collectieve geheugen van de havenstad. Het project moet dus de kenmerkende pakhuisarchitectuur respecteren. Een interne reorganisatie en een flexibele, vrije invulling behoren tot de mogelijkheden voor het project. De gevels en de structuur moeten gerestaureerd worden. Door invoeging van niveaus in de dubbel hoge ruimtes kan extra oppervlakte gecreëerd worden.

Het nieuwe project mag geen overlast veroorzaken voor de leefomgeving en een goed nabuurschap tussen de verschillende functies is van essentieel belang. De nieuwe, publieke functie moet vooral goed bereikbaar zijn voor voetgangers en fietsers. Wagens worden er niet geweerd en hiervoor worden een aantal parkeerplaatsen voorzien. Bijkomende infrastructuurwerken moeten kaderen in het geheel van de heraanleg van deze site.

------------------------------------------------------------------

Het winnende ontwerp voorziet in een nieuwbouw op de gerenoveerde magazijnen. Er zijn foto’s en beelden van dit ontwerp (waarvan boven een), en dit op de tentoonstelling die in het voorjaar 2007 naar Antwerpen komt.
21 - 40 of 1103 Posts
Hier nog een foto met duiding

Is nieuw voor mij dat Limaplein en die voorbouw.

Moet zeggen dat ik daar blij mee ben. Wacht, ik ga even een dansje doen
:banana: :banana: :banana:
wist wel dat er zoiets kwam, maar niet dat het er al in 2010 zou zijn! Fantastisch! Heb je nog beelden Ivan?
Kan misschien nog sneller dan 2010, maar voorlopig lijkt deze datum wel het meest veilige.

Er zijn eigenlijk maar weinig beelden beschikbaar van dit project. Hopelijk volgen er binnenkort meer.
Vanwaar haal je die beelden Snor? Zijn die niet verouderd? Ik dacht dat het er zo ging uitzien:

Animated MotionStudios
Vanwaar haal je die beelden Snor? Zijn die niet verouderd? Ik dacht dat het er zo ging uitzien
Dat zijn referentiebeelden van een andere groep, de naam ontgaat me nu, maar zoals je het zegt Taboe, is dat beeld het juiste referentiebeeld, alhoewel het definitieve ontwerp er nog iets anders uitziet, nog wat bijgeschaafd.
Hier een referentiefoto voor wat later misschien de Montevideoloodsen wel kunnen zijn:

Red Star Line

Uit GVA:

Het New Yorkse architectenbureau Beyer Blinder Belle, die het migratiemuseum op Ellis Island in New York realiseerde, ontwerpt de Red Star Line Memorial op de Rijnkaai. De drie historische gebouwtjes van de rederij, die rond 1900 miljoenen migranten naar de States vervoerde, worden gerestaureerd en omgebouwd tot museum. Centraal in die site plannen de architecten een nieuwe, lichte torenstructuur met 25m hoog uitkijkplatform over de Schelde. Het museum krijgt ook een verlengstuk op de kaaien voor de deur, die heraangelegd worden. De bouwwerkenzaamheden kunnen beginnen in 2009 zodat het migratiemuseum in 2011 kan openen, tenminste als de financiering en privésponsoring rond geraakt.
van de website van de architecten:

In GVA stond ook een klein fotootje van die toren, en daar heeft die wel een spitsere vorm, meer de vorm van een schip.
Ziet er héél mooi uit.
Ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het migratiemuseum een echte MUST voor Antwerpen, maar men had beter voor een echt nieuw symbool gekozen dan om die flauwe loods te restaureren. Een gebouw in schipvorm ofzo.
^^Ik deel uw mening. Vind het geheel er nogal zwakjes, gewoon uitzien. Niet dat alles spectaculair moet zijn, maar dit is toch wel heel minimaal van ontwerp.
Vind het goed zoals het is, zelfs de glazen toren vind ik al nieuw genoeg, het blijft tenslotte een oude industriele Antwerpse site waar emotie en memorial de belangrijkste hoofdlijnen zijn. Het ontwerp van deze Amerikanen, die trouwens de aankomst van deze emigratiereis - Ellis Island - ook onder handen namen, is sober maar stijl- en kwaliteitsvol. Moet niet meer zijn! Voor nieuwbouw en spektakelarchitectuur zijn er op het Eilandje plaatsen te over!!
Het is wel rond die flauwe lood waar alles omdraait. Doe die loods weg, en er is niets meer over.

Ik ben er niet zo kapot van. Ik vind het migratiemuseum een echte MUST voor Antwerpen, maar men had beter voor een echt nieuw symbool gekozen dan om die flauwe loods te restaureren. Een gebouw in schipvorm ofzo.
^^Ik deel uw mening. Vind het geheel er nogal zwakjes, gewoon uitzien. Niet dat alles spectaculair moet zijn, maar dit is toch wel heel minimaal van ontwerp.
Als nu zelfs al een memorial, een herdenkingsplek, waar miljoenen mensen hun leven een nieuw start nam ook al weer enkel spectaculair moet zijn...

Vind het goed zoals het is, zelfs de glazen toren vind ik al nieuw genoeg, het blijft tenslotte een oude industriele Antwerpse site waar emotie en memorial de belangrijkste hoofdlijnen zijn. Het ontwerp van deze Amerikanen, die trouwens de aankomst van deze emigratiereis - Ellis Island - ook onder handen namen, is sober maar stijl- en kwaliteitsvol. Moet niet meer zijn! Voor nieuwbouw en spektakelarchitectuur zijn er op het Eilandje plaatsen te over!!
Vind ik ook.

Men had zelfs kunnen kiezen om niets te doen. Elke toevoeging kan er een te veel zijn. Zoals het er nu uit ziet met toch wel een redelijk hoge uitkijktoren (ik kan niet wachten om daar in te kruipen) en enkele subtiele rustige toevoegingen, ziet het er wel goed uit!
Ieder zijn gedacht dan... Maar om Ellis Island nu naast de barak van de red star line te plaatsen...

Een museum over migratie is een fantastisch idee, maar de red star line is er een beetje met de haren bijgesleurd. Om te beginnen is migratie veelomvattender dan een rederij en een hangar. Het moet niet per se spectaculair zijn, maar het moet bezieling hebben. Nu is het typisch voorbeeld van het holle marketingbeleid/beleidsmarketing in Antwerpen; een paar slogan's, vogelpik naar een kaart met "achtergestelde" buurten, tmag natuurlijk niet te veel kosten en hoppaa het pad van de minste weerstand doet de rest. Ik ben ECHT benieuwd naar drie goede redenen voor dit ontwerp.
Ja, die ' barakken ' zijn verre van architectonische hoogstandjes. Maar ik denk dat dit museum het vooral zal moeten hebben van de inhoud en de boodschap, en ook sterk gericht is op Amerikaanse afstammelingen van immigranten, die dit dan weer ' authentiek ' zullen vinden en voor wie dit betekenisvol kan zijn. Als ik me niet vergis is er ook een groot deel sponsoring voorzien van de USA. Voor hedendaagse architectuur liggen er nog vele hectaren braak op het eilandje,te wachten op investeerders en ideeën !
Kunnen jullie nu niet meer lezen, ik heb juist geschreven dat niet alles spectaculair moet zijn:eek:hno:. Eenvoud kan ook mooi zijn maar dit "ontwerp" doet me helemaal niks, ik vind er helemaal niks aan. Als dit te maken heeft met de historische gebouwen zelf, dan is daar niks aan te doen, want ze hebben wel degelijk een historische waarde. Maar zeggen dat deze site knap is, neen.
Als nu zelfs al een memorial, een herdenkingsplek, waar miljoenen mensen hun leven een nieuw start nam ook al weer enkel spectaculair moet zijn...
Ik vind die gebouwen in ieder geval mooier dan het spoornoordstation dat eindelijk tegen de vlakte gaat:lol:
Kunnen jullie nu niet meer lezen, ik heb juist geschreven dat niet alles spectaculair moet zijn:eek:hno:. Eenvoud kan ook mooi zijn maar dit "ontwerp" doet me helemaal niks, ik vind er helemaal niks aan. Als dit te maken heeft met de historische gebouwen zelf, dan is daar niks aan te doen, want ze hebben wel degelijk een historische waarde. Maar zeggen dat deze site knap is, neen.
Het wordt eens tijd dat ze hieraan gaan beginnen.

Die gebouwen van Red Star Line kunnen precies elk moment inzakken, en op de montevideoloodsen staat meer gras dan waar ook in de omgeving...

21 - 40 of 1103 Posts