Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 449 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Even een situatie waarbij ik mij afvraag waar het verstand bij mensen die de Singel aanlegden gebleven was.

Stel, je rijdt met de auto door de Generaal Lemanstraat richting E19. Aan het einde ga je aan de lichten rechts de Desguinlei op. Wat verder kom je op de Singel terecht. Je wil linksaf slaan in de Gerard Legrellelaan, dus moet je links voorsorteren.
Niks abnormaals, zo te zien.
Maar, je komt de Singel van rechts op, en op 100m moet je tussen dat snelrijdende verkeer op het linkerrijvak zien te geraken. Daarbij heb je er dan nog eens een slecht zicht op of er iemand uit de tunnel komt. Als er dan te veel verkeer is, en mensen die je er niet tussen willen laten heb je pech en moet je rondrijden langs de Jan Van Rijswijcklaan.

Weer een ruimtelijke ordening-faling?

·
Registered
1,481 Posts
Even een situatie waarbij ik mij afvraag waar het verstand bij mensen die de Singel aanlegden gebleven was.
Da's alvast niet terechtgekomen bij de mensen die de Leien hebben heraangelegd :bash:
Je zou bijna denken dat ze tegenwoordig echt bewùst mensen van de fiets jagen. (Voor zij die niet weten wat ik bedoel: fiets eens van Loosplaats (Stadspark) naar de Komedieplaats...)
Het alternatief voor mij - Turnhoutsebaan, Astridplein, Rooseveltplaats - is overigens een planningsblunder "hors catégorie", even worse dus.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #3 ·
ANTWERPEN | Velo

Daarstraks van het Wijnegem Shopping Center naar 't Stad gefietst langs de Turnhoutsebaan. En het is inderdaad miserie, nog altijd beter langs Ruggeveldlaan-Boterlaarbaan-Herentalsebaan-Luitenant Lippenslaan-Plantin & Moretuslei.
Het eigenaardige is dat juist het deel waar er fietspad ligt het minste leuk is om te fietsen. Op het eerste deel (van de Turnhoutsepoort gezien) kan je tussen de auto's rijden, en dan rij ik even snel als hen (ongeveer 30 km/u), en dan ergeren ze zich niet aan jou. Maar van zodra het fietspad (of trottoir, het verschil is voor de bevolking precies niet duidelijk) begint kan je tussen de voetgangers cirkelen - dan is over de Meir fietsen nog leuker. Ik stel voor om de auto's weg te gooien, de middenberm voor openbaar vervoer te laten en de huidige rijbaan te transformeren in een ruim fietspad.

Maar ja, wie ben ik. Liever zou ik geen auto's at all zien.

·
Moderator
19,860 Posts
Liever zou ik geen auto's at all zien.
Het zou een droomwereldje zijn! Louis Kahn had ooit ook zo'n voorstel gemaakt voor het centrum van Chicago of Boston of ikweetnimeerwelkestad. Parkeertorens langs de stad, openbaar vervoer. En in de stad enkel voetgangers en fietsers. Dat plan was toen regelrecht de grond in geboord. En nu is die stad een doorsnee Amerikaanse stad, met veel zielloze torens en héél véél verkeer.

·
Moderator
19,860 Posts
Meeste klachten over fietspaden uit Antwerpen

www.gva.be

18/03 Meeste klachten over fietspaden uit Antwerpen
Het Vlaamse Meldpunt voor fietspaden heeft het afgelopen jaar het meeste klachten uit Antwerpen ontvangen.

Maar liefst 37,8 procent van de klachten kwam uit onze provincie.

Op bijna een half jaar tijd heeft het Vlaamse Meldpunt voor fietspaden 831 klachten geregistreerd.

Gemiddeld gaat het om een vijftal klachten per dag. De overgrote meerderheid van de klachten gaat over de staat van het wegdek.

Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse overheid. Fietsmanager Jan Pelckmans is nu één jaar in dienst en coördineert het project. Pelckmans wil dit jaar onder meer stappen vooruit zetten in de realisatie van de bovenlokale fietsroutes.

Het Meldpunt Fietspaden (www.meldpuntfietspaden.be) van de Vlaamse overheid bestaat sinds 1 oktober 2007. Via het meldpunt kunnen weggebruikers klachten melden. Die worden doorgestuurd naar de wegbeheerders. Die staan in voor de behandeling van de meldingen.

Op bijna een half jaar tijd werden 831 reacties geregistreerd. Antwerpen is koploper met 37,8 pct, gevolgd door Vlaams-Brabant (23,6 pct), Oost-Vlaanderen (22,4 pct), West-Vlaanderen (12,2 pct) en Limburg (4,1 pct).

tiens, ik wist niet eens dat er fietspaden waren in Antwerpen?! :)
Daar mss een meldpunt voor maken :
www.ik-heb-een-fietspad-gevonden-in-antwerpen.be

·
Registered
4,213 Posts
Haha, lol, ik ben maandag toevallig met de fiets verzeild geraakt op het Astridplein (en ja, het IS een verschrikking) en dan langs de Turnhoutsebaan terug naar Deurne gereden, man, wat ben ik blij dat ik dàt overleefd heb! Ik rij nooit meer langs daar! (met de fiets toch niet, nvdr:nuts:)

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #8 ·
GvA

10/05 Fietsen toegelaten in Antwerpse parken

In Antwerpen mag iedereen vanaf volgende maand fietsen in de stedelijke parken.

"Het stadsbestuur heeft dit besluit genomen omdat veel mensen vaak ver moeten omrijden om de parken te vermijden", legt schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD) uit.

Tot nu toe mochten alleen kinderen tot twaalf jaar fietsen in parken. Nu mag iedereen dat, op voorwaarde dat de fietsers voldoende opletten voor wandelaars en dieren in het park. Ze mogen uiteraard ook geen vuilnis achterlaten in het park.

·
Moderator
12,902 Posts
GvA

10/05 Fietsen toegelaten in Antwerpse parken

In Antwerpen mag iedereen vanaf volgende maand fietsen in de stedelijke parken.

"Het stadsbestuur heeft dit besluit genomen omdat veel mensen vaak ver moeten omrijden om de parken te vermijden", legt schepen van Stadsontwikkeling Ludo Van Campenhout (Open VLD) uit.

Tot nu toe mochten alleen kinderen tot twaalf jaar fietsen in parken. Nu mag iedereen dat, op voorwaarde dat de fietsers voldoende opletten voor wandelaars en dieren in het park. Ze mogen uiteraard ook geen vuilnis achterlaten in het park.
Wat een bizarre regel was da nu.

·
Registered
4,213 Posts
Moest ervoor zorgen dat je geen mensen omver reed op (de) smalle paadjes denk ik. Hoewel ik altijd al in 't zadel ben blijven zitten in 't park (stoute X38:D). Maar ik heb iig nooit iemand omvergereden, voor alle duidelijkheid.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Leuk om oude kindertijden terug mee te maken. Lekker van de berg op het 'eiland' in Den Brandt sjeezen :tongue3:

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Nieuwsblad, 8 april 2009

Nog geen fietspad in Nationalestraat

ANTWERPEN - De Nationalestraat is de belangrijkste verbindingsweg tussen Antwerpen-Zuid en het centrum van de oude binnenstad. Hoewel je makkelijk de tram - lijn 4 of 8 - kan nemen in de modestraat zijn er toch nog honderden fietsers die dagelijks hun weg banen tussen tramsporen, hoge boorden en auto's. Een jaar later is er nog steeds niets veranderd en is er nog geen aanstalten gemaakt om een fietspad aan te leggen. Acrobatentoeren moet je soms uithalen om met dunne fietsbanden niet in de sporen verzeild te geraken. De afstand tussen de sporen en de hoge boorden is immers zo klein, dat je je voortdurend moet concentreren op de baan en niet op wat er rondom jou gebeurt. Geen sinecure, dus. (cdh)

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Nieuwsblad, 8 april 2009

Fietsen in Gemeentestraat blijft gevaarlijk

ANTWERPEN - Sinds de heraanleg is de situatie voor fietsers in de Gemeentestraat erop vooruitgegaan. Toch blijft het uitkijken met de duim aan de fietsbel voor tweewielers.

'Carnotstraat-Gemeentestraat levensgevaarlijk', kopte uw krant precies een jaar geleden. Op pad met een fietsster, Tinnie Brant, klaagden wij toen in ons fietspadenrapport de situatie aan op deze drukke verkeersas. Een jaar eerder werd de Gemeentestraat namelijk stevig onder handen gepakt. De heraanleg bleek echter een miskleun. De conflicten tussen fietsers en voetgangers stapelden zich op en er vielen zelfs twee verkeersdoden. Al snel werd de Gemeentestraat door buurtbewoners omgedoopt tot de 'dodenweg'.

Enkele maanden geleden, goed anderhalf jaar na de eerste aanleg, maakte het Vlaams Gewest een half miljoen euro vrij voor een nieuwe facelift. Eind maart, twee maanden later dan gepland, was de vernieuwde Gemeentestraat klaar. De auto's moesten daarbij inleveren en de vrijgekomen ruimte werd benut voor bredere trottoirs en voetpaden. Dit tot groot jolijt van de Fietsersbond. 'De situatie kon moeilijk slechter', reageert Karla Groen, woordvoerster van de Antwerpse Fietsersbond. 'De beste verbetering is dat men nu voor asfalt heeft gekozen in plaats van voor tegels. Zowel wat fietscomfort als veiligheid betreft is dit een verbetering. Losliggende tegels zorgen namelijk voor gevaarlijke situaties. Zeker in een straat waar toch wel wat laad- en losverkeer passeert, kunnen tegels makkelijk lossen.'

Dat de stationsomgeving nog voor verbetering vatbaar is, weet ook de Fietersbond. Zij menen dat er te veel verkeer op een te kleine plaats wordt geconcentreerd. 'Bussen, auto's, fietsers en voetgangers worden op de as Carnotstraat-Gemeentestraat samengeperst om de stad in de kunnen', vertelt Groen. 'Dat maakt dat voetgangers nog vaak op het fietspad op een bus staan te wachten of dat fietsers moeten slalommen tussen de voetgangers. De voetgangers en fietsers kunnen er echter weinig aan doen dat ze elkaar belemmeren. De situatie legt hen dat vaak op. De enige oplossing voor dat probleem is de verkeersas ontladen van al dat verkeer, maar er is heel wat politieke moed nodig om bijvoorbeeld het autoverkeer om te leiden.'

Vooral de aanloop naar de as Carnotstraat-Gemeentestraat baart de Fietsersbond veel zorgen. De Turnhoutsebaan is één van de belangrijkste invalswegen in de stad, terwijl fietsers er hun leven wagen. Het gebrek aan fietspaden is daar niet alleen de oorzaak van. De trambedding in het midden van de straat verkeert in een erbarmelijke staat. Bij het oversteken riskeer je als fietser om knel te geraken tussen de gapende stenen. Bovendien vormt het rijgedrag er een serieus obstakel. Niet zelden vindt een autobestuurder het nodig om in het midden van de weg stil te staan, de vier richtingaanwijzers aan te klikken en even een boodschap te gaan doen. 'Hoewel veel mensen langs de Turnhoutsebaan de stad inrijden, staat de weg niet ingekleurd als invalsweg', reageert Groen. 'Daarom wordt een middenberm of een fietspad niet nodig geacht. De fietser betaalt de tol.'

·
Registered
156 Posts
Nog geen fietspad in Nationalestraat

ANTWERPEN - De Nationalestraat is de belangrijkste verbindingsweg tussen Antwerpen-Zuid en het centrum van de oude binnenstad. Hoewel je makkelijk de tram - lijn 4 of 8 - kan nemen in de modestraat zijn er toch nog honderden fietsers die dagelijks hun weg banen tussen tramsporen, hoge boorden en auto's. Een jaar later is er nog steeds niets veranderd en is er nog geen aanstalten gemaakt om een fietspad aan te leggen. Acrobatentoeren moet je soms uithalen om met dunne fietsbanden niet in de sporen verzeild te geraken. De afstand tussen de sporen en de hoge boorden is immers zo klein, dat je je voortdurend moet concentreren op de baan en niet op wat er rondom jou gebeurt. Geen sinecure, dus. (cdh)

Hoe gaat men daar nu nog een fietspad bij kunnen leggen? tis daar nu al zo smal....

·
Registered
545 Posts
Tja, in de Nationalestraat zullen de tramsporen altijd een obstakel blijven voor fietsers. Ik zie niet in hoe de tram er verlegd kan worden, tenzij men de trottoirs (nog) smaller zou maken.

mvg
JJN

·
Moderator
19,860 Posts
gva.be

Nieuw havenfietspad krijgt meer dan tien op tien!

13/05 Op de Noorderlaan is dinsdag het nieuwe fietspad ingereden. De bijna 9 km asfalt is zo vlak als een biljartlaken. En bijna is de fietsring rond de haven op rechteroever helemaal rondgemaakt.

“De rest van de fietsring, de verbinding tussen Scheldelaan en Noorderlaan via de Noordlandbrug, Zandvliet en Berendrecht willen we best mee financieren”, beloofde gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a) gisteren.

De provincie en Vlaanderen droegen voor het fietspad van de Noorderlaan elk 259.636 euro bij. Zo moest de haven het kleinste deel van de 700.000 euro inbrengen. “We hechten veel waarde aan een veilige infrastructuur voor zwakke weggebruikers”, verantwoordde havenschepen Marc Van Peel (CD&V) de investering.

“Maar we mikken stilaan niet meer alleen op de woon-werkfietsers, maar ook op de recreatieve fietser. Daarom brengen we tegen half juni een havenfietskaart uit met veilige routes en uitleg over bezienswaardigheden.”

Wanneer het ontbrekende stuk van de fietsring wordt aangelegd, weet Van Peel niet. “We bestuderen het. Maar minstens even belangrijk is de oost-westroute over de Lillobrug. Daar dringt een oplossing zich op.”

“Ik hoop het”, repliceerde Stef Vandersypen van de Fietsersbond. Die gaf het nieuwe havenfietspad een 10,4 op 10. “We moeten onze normen herzien”, besloot hij.

JVB​

·
Moderator
19,860 Posts
gva.be

Fietsersbond buist fietspad

18/05 Sinds dit weekend kan het verkeer gedeeltelijk over de Noorderlaanbrug. Dat liep vlot, maar de Fietsersbond is niet te spreken over het fietspad.

Sinds zaterdag kan het verkeer richting Antwerpen de nagelnieuwe Noorderlaanbrug gebruiken. Binnen enkele weken zal ook het verkeer vanuit de stad de brug op kunnen.

De Fietsersbond is helemaal niet tevreden met het fietspad op de brug. “Begin mei reed ik met onze trilfiets over de brug om de kwaliteit van de ondergrond te meten”, legt Renaat Van Hoof van Fietsersbond Antwerpen uit.

“Het uitgewassen beton is heel ruw en geeft veel trillingen. De brug scoorde 3,6 op 10. Onaanvaardbaar voor een nieuwe brug. Boven op de brug en aan de kant van de Metropolis werd het fietspad beter aangelegd, maar een score van 6,5 à 7 op 10 doet nog altijd de wenkbrauwen fronsen voor een onbereden fietspad”, meent Renaat Van Hoof.

“Wij kaartten het probleem al aan bij de stad en BAM. Op een werfvergadering begrepen zij onze kritiek wel, maar de vraag is of ze bereid zijn er nog iets aan te wijzigen. De betonnen afscheiding tussen het fietspad en de rijweg is ook te laag. Als je valt, beland je op de rijbaan.”

SDk​

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Wat een contrast met het vorige artikel dat ge postte. Hebt ge er zelf al over gereden? (Ik heb nu geen fiets in Antwerpen.)

·
Moderator
19,860 Posts
gva.be

Wegwijs in haven dankzij fietskaart

05:57 Wie de haven wil verkennen, kan vanaf nu een gratis fietskaart afhalen, compleet met vier routes en 33 bezienswaardigheden.

Het Antwerps Havenbedrijf heeft 4 routes uitgestippeld om op een veilige manier het havengebied te verkennen. Drie routes van 10, 30 en 60 kilometer liggen op de rechteroever.

Een andere route van 30 kilometer ligt op de linkeroever. Als extra staan er op de kaart 33 bezienswaardigheden met telkens een korte verklaring erbij . Ook de overzettijden van de veerdienst Doel-Lillo en adressen van fietsverhuurders staan vermeld.

Het Havenbedrijf heeft de jongste jaren een inhaalbeweging gemaakt, als het gaat om fietspaden. In mei van dit jaar werd een 8 kilometer lang fietspad langs de Noorderlaan aangelegd. En in 2007 werd een fietspad langs de Scheldelaan in gebruik genomen. De havenfietskaart is gratis en kan afgehaald worden in het Havenhuis aan de Entrepotkaai 1 in Antwerpen.

PVDP​

1 - 20 of 449 Posts