Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 52 Posts

·
Registered
8,281 Posts
Wat is hun businessplan? Waarom zou je bij hen gaan ipv bij vélo ?

·
Moderator
19,860 Posts
gva.be

Naast rode Velo’s nu ook 300 lichtblauwe ‘Cloudbikes’ in Antwerpen

Vandaag om 15:19 door JaTi

ANTWERPEN - Aan het MAS in Antwerpen is woensdag Cloudbike voorgesteld, een nieuw deelfietsensysteem waarbij de fietsen kunnen worden geopend met een smartphone-app. De 300 deelfietsen zijn een project van ‘Slim naar Antwerpen’.

Vanaf vandaag (woensdag) rijden er tientallen nieuwe lichtblauwe fietsen rond in ’t Stad. De Cloudbike-fietsen kunnen worden gehuurd via een smartphone-applicatie die de dichtstbijzijnde beschikbare fiets vindt en het slot ontgrendelt. Na gebruik kan het slot manueel gesloten worden, waarna de rit eindigt en de betaling automatisch verwerkt wordt in de app.

Een ritje kost 0,50 euro voor de eerste 10 minuten. Daarna betaal je 0,05 euro per minuut. Met een dagpas van 7 euro mag je 24 uur lang ongelimiteerd ritjes van telkens 30 minuten (inbegrepen in de prijs) maken. Een rit kan ook gepauzeerd worden. Zo kan je even de winkel binnenspringen zonder dat iemand anders je deelfiets intussen reserveert.

Aanvulling op Velo’s

“Wij hebben zeer bewust gekozen voor kwaliteit: comfortabele en robuuste, maar ook zeer stijlvolle stadsfietsen”, zegt zaakvoerder Jim Briels van Cloudbike. “Cloudbike wil dienen als een aanvulling op het populaire Velo-systeem en focust vooral op occasionele gebruikers. Daarom werken we ook bewust zonder abonnementen.”

Parkeren in drop zones

Cloudbike werkt niet met vaste parkeerstations voor zijn fietsen, maar met een vijftigtal drop zones. Dat zijn virtueel afgebakende plaatsen in de stad die te zien zijn in de applicatie. Fietsen kunnen enkel in die zones geparkeerd of ontleend worden. Je mag wel buiten die zones fietsen.

“Drop zones zijn uniek in deze sector”, legt mede- zaakvoerder Max Machtelinckx uit. “Op deze manier behouden we overzicht en wordt de dagelijkse herverdeling van de fietsen een pak eenvoudiger. Zo kunnen we beter inspelen op vragen van klanten.”

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “Cloudbike is een pilootproject dat in het kader van de eerste projectoproep Slim naar Antwerpen is ingediend en geselecteerd. Via dit project wil de stad onderzoeken wat het potentieel is van een bijkomend aanbod aan fietsen in aanvulling op Velo en dit meteen ook aftoetsen aan het reglement rond deelmobiliteit dat in opmaak is.”​

·
Registered
2,611 Posts
Waarom zou je bij hen gaan ipv bij vélo ?
De hippere fietsen?
Voor toeristen lijkt het me misschien ook nog wel iets, of erg occasionele gebruikers, aangezien het wel erg laagdrempelig is met een minimumverbruik van 50 cent natuurlijk. Maar of ze daarmee voldoende fietsen in stand gaan kunnen houden om een min of meer aangename dekking te voorzien, dat vraag ik me met jou af...

·
Registered
8,281 Posts
Als ik het artikel van GVA zien ze twee gaten in het bestaande systeem:
- meer luxe fietsen, een concept dat alleszins voor openbaar vervoer zelden tot nooit blijkt te werken;
- in samenspraak met de stad een betere tarifering voor occasionele gebruikers. Zo geeft Kennis een fantastische "grote verandering" aan het volgende linkse stadsbestuur: die betere tarifering (of een variant erop) gewoon op velo zelf toepassen.

• Like
Reactions: Squizie3

·
taboe
2,261 Posts
Enige grote voordeel lijkt me dat je voor €7 de fiets 24u kan bijhouden zonder telkens een station te moeten zoeken. Bij Velo moet je altijd binnen het half uur binnen zijn of de kosten lopen snel op (€5/u vanaf 90 min).

Lijkt me als Velo gebruiker zonder eigen fiets wel eens handig om bv een dagje naar Lillo of zo te fietsen. En als toerist is het ook wel handig om niet elke keer een station te moeten zoeken om dan vaak voor een leeg/vol station te staan of met een krakkemikkig exemplaar opgescheept te zitten.

Maar of dat voldoende is om rendabel te zijn?

·
Registered
8,281 Posts
Maar vooral: waarom wordt zo'n systeem niet bij de gewone velo toegepast? Beide worden gesubsidieerd door de stad Antwerpen...

·
Registered
3,536 Posts
^^ Blue bikes zijn wel goedkoper. In de duurste gebieden (Antwerpen, Gent, Brussel) kost het 3 euro / 24h. In vele andere gemeenten is het maar 1 euro / 24h

Lidmaatschap is een jaarlijkse kost van 10 euro.

·
Registered
10 Posts
De Nieuwe CEO van NMBS had in één van haar eerste perscommuniques al laten weten te willen stoppen met uitbating van de bluebikes. Waarschijnlijk zijn deze dus niet rendabel of zelfs verlieslatend.
Moeilijk om deze tarieven dan als standaard te zien om als privébedrijf mee te moeten concurreren.
Ik vermoed dat er ook geen lidmaatschap nodig is? Dan is de drempel wel een stuk lager als bij de bluebikes.

·
Registered
684 Posts
Ik wist niet dat Bluebikes zo goedkoop waren. Maar vooral het feit dat je 'lid' moet zijn beperkt het gebruik enorm denk ik. Stel dat dat niet hoeft en je gewoon bij het kopen van een treinticket voor 3 euro extra de optie krijgt om op het bestemmingsstation 24u lang een fiets erbij te krijgen, had ik er al lang gebruik van gemaakt. Nu niet, want die paar keren ik er misschien eens impulsief gebruik van zou kunnen maken is het onmogelijk want 'geen lid'.

·
Registered
3,536 Posts
^^ en Vlaanderen is vragende partij om een grotere participatie te krijgen in de Bluebikes. (en niet meer via De Lijn maar rechtstreeks vanuit DMOW). Ik zie ze (in Vlaanderen) nog niet direct verdwijnen, in tegendeel zelfs.

·
Registered
3,536 Posts
^^ Dat klopt. Maar het zorgt wel voor een hogere zekerheid voor de huidige gebruikers. De voorspelbaarheid dat er voldoende fietsen zijn, is gemakkelijker als men weet hoeveel potentiele gebruikers zijn.

Registreren is ook maar een eemalig ding, net zoals met de Velo's. Wel de moeite waard. Ik vind die bluebikes geweldig (net zoals de Velo's, maar je kan die twee niet vergelijken).

·
Moderator
19,860 Posts
gva.be

Cloudbike flopt met slechts 25 ritjes per dag

Cloudbike-oprichter Jim Briels ziet geen probleem in de lage cijfers. “We merken een regelmatiger gebruik, en ook toeristen ontdekken ons.”

ANTWERPEN - Met 25 ritten per dag voor alle 300 Cloudbikefietsen, is het nieuwe deelfietssysteem geen succes. De populairdere Velofietsen maken dagelijks gemiddeld 13.290 ritten. Toch zien de Cloudbike-oprichters geen graten in deze cijfers. “Het gaat de goede kant uit”, klinkt het hoopvol.

Het deelfietssysteem Cloudbike werd een maand geleden in Antwerpen gelanceerd, maar veel succes heeft het concept niet. Toch zeggen de oprichters Jim Briels en Max Machtelinckx relatief tevreden te zijn ...​

·
Registered
2,271 Posts
Nja, ze zijn optimist... maar zonder een of ander samenwerkingscontract dat plots een massa gebruikers oplevert, zal dit waarschijnlijk floppen. Elk nadeel heeft zijn voordeel: binnenkort voor een prikje 300 min of meer ongebruikte tweedehands fietsen te koop in Antwerpen?

·
Registered
684 Posts
Ik verwacht de fietsen precies eerder te zien terugkomen in een andere Vlaamse provinciestad die nu nog geen deelsysteem heeft. Maar wel chapeau voor hun optimisme, want ik zie in die cijfers alleen maar de voorbode van een fatale crash.

Het is natuurlijk ook niet gemakkelijk om een nieuw deelsysteem op te starten als er reeds een heel bekend, veel zichtbaarder, druk gebruikt en uitgebreid fietsdeelsysteem actief is. Alsof je met beperkte middelen een nieuwe zoekmachine zou lanceren waarbij de rechtstreekse concurrent Google is, onbegonnen werk dus...

1 - 20 of 52 Posts