Ge zijt de Singel nog vergeten!!!
Maar echt dé lelijkste zijn voor mij ook de bovengrondse parkings.
1. Antwerp Tower: vind ik best mooi.
2. Theater Building: idem, geeft mooie zichten vanuit de Jezusstraat en de Lange Winkelstraat/Vekestraat.
3. Jaren 1960 appartementen: heb ik nog niet zo op gelet, maar degene die je toont zijn inderdaad lelijk.
4. Bovengrondse parkings: een verschrikking voor de stad. Ofwel poot je ergens Marina City's neer aan de rand van de stad, ofwel hou je het ondergronds als je per se auto's in de stad wil, maar bovengronds ter hoogte van de aanpalende gebouwen, nee dank u.
5. Districtshuis 2000: die zag ik vanop de dakspeelplaats van mijn school (Sint-Jan-Berchmanscollege). Lelijk maar niet zo heel storend.
6. Provinciaal Instituut voor Hygiëne: alleen de zijkant is beter geworden, nu de rest nog. De plaats is ook alles behalve.
7. Rijnkaai Building: imposant als je van Noordkasteel komt, een mini-Berlaymont maar dan wat mooier.
8. KNS: een gedrocht van jewelste. Véél te opvallende brandtrappen, lelijke rottende beton, waarom dat verhoog aan het hoogste punt van het gebouw moet weet ik niet. Waarschijnlijk bestaat er zelfs in communistische landen geen lelijkere schouwburg.
9. Ook al is men het gelijkvloers aan het verbouwen en gaat men de gevel heraankleden, ook na de renovatie blijft mijn huidige school het lelijkste gebouw aan het lelijkste plein van de stad.
10. Commieblocks: op zich hebben ze wel iets. Die 16+-ers vormen een mooi contrast met de eerder lage huizen (slechts één verdieping). Vooral de drie noordelijke torens staan daar wel goed. Je voelt je net in Nederland
11. Singel: de dames mogen gerust een paar ton stof meebrengen, want dan kunnen ze beginnen werken met deze gigantische naaimachine. Misschien is de korte broek die een tijd geleden over de Waterpoort hing met dit gebouw gemaakt?
(vage foto van google)
12. Bijenkorf: als daar een architectuurwedstrijd voor uitgeschreven is, en dit het beste was dat eruit kwam, moet er in die tijd niet veel talent geleefd hebben.
13. Nog een belangrijk gebouw dat je vergeten bent,
Precam Building, binnen de keerlus van tram 4 en 7 aan het Sint-Jansvliet. Te walgelijk voor woorden.
14. Eiermarkt Building is inderdaad ook totaal misplaatst.
Voor de rest: kantoorgebouwen aan de Uitbreidingstraat in Berchem tussen Grotesteenweg en Generaal Lemanstraat, appartementsblokken aan de Rode Kruislaan, het enige moderne huis in de Cogels Osylei...
De
Bist en de
Sporthal in Wilrijk vind ik nog wel iets hebben. Het geeft een mooi mini-skylinetje, en zo mooi is het centrum van Wilrijk nu ook weer niet.