SkyscraperCity Forum banner

Lelijkste gebouw Antwerpen?

• Antwerp Tower

Votes: 4 3.8%
  • Theaterbuilding

Votes: 12 11.3%
  • Jaren '60 appartementen

Votes: 19 17.9%
  • Bovengrondse parkings

Votes: 33 31.1%
  • Districtshuis

Votes: 1 0.9%
  • Hygiënisch Instituut

Votes: 2 1.9%
  • Eilandje-gebouw

Votes: 5 4.7%
  • Stadsschouwburg

Votes: 7 6.6%
  • Kdg Groenplaats

Votes: 4 3.8%
  • Commieblocks

Votes: 8 7.5%
  • Andere

Votes: 11 10.4%

ANTWERPEN | Lelijkste gebouw ?

31695 Views 146 Replies 47 Participants Last post by  Ivan
11
Nog maar eens een polletje, verveel me...

Deze keer is de vraag: Wat is het lelijkste gebouw van Antwerpen?
Ik heb, naast de lelijkheid van het gebouw zelf, ook rekening gehouden met de 'storingsfactor'. Anders had ik 100 gebouwen van Linkeroever kunnen nomineren :)

De kandidaten:

1) Antwerp tower (ik kon er niet omheen)

2) Theaterbuilding (kleine broer van 1)

3) Onder algemene noemer: jaren '60 appartementen

4) Eveneens verzameld onder 1 punt: bovengrondse parkings

5) Districtshuis (eigenlijk het aanpalende gebouw, eveneens van de stad, weet niet wat het juist is... In ieder geval verknoeit het die prachtige straat)

6) Hygiënisch Instituut (foto Joba)

7) 'Eilandje-gebouw' (Rijnkaai Building)

8) Stadsschouwburg

9) KdG Groenplaats

10) 'Commieblocks' (iedereen kent ze wel, je vindt ze vooral in de randgemeenten en op linkeroever)

11) Andere (er is helaas nog veel keuze)
See less See more
1 - 20 of 147 Posts
Opmerkingen:

- hetzelfde als bij de andere polls: wie nog iddeën heeft, posten maar (liefst met foto)
- Ik heb me vooral op Antwerpen centrum geconcentreerd, omdat er in Deurne en andere randgemeenten gewoon geen eind komt aan de lelijke gebouwen. De 2 ergste buiten het centrum vind ik: het belachelijk hoge flatgebouw op de Bist in Wilrijk en heel het gebied rond de Bosuil in Deurne Noord (waar ik ben opgegroeid).

Ik heb voor jaren '60 app gekozen, omdat ze alom aanwezig zijn en met name de Leien voor een stuk verpest hebben.
Ik vond de Antwerp tower altijd al een gedrocht, maar in dit lijstje is het meteen al een van de meest acceptabele. Ik heb maar voor het hygiënisch instituut gekozen. Belachelijk lelijk, en dat in het centrum van de stad. Hoewel de Stadsschouwburg en de KDG op de Groenplaats (!) toch ook wel veel slaan, en jah, in feite al die 60'er appartementen ten koste van wellicht veel mooie herenhuizen e.d...
Welk hoog flatgebouw in Wilrijk bedoel je feitelijk precies, taboe?
^^ Pal op de Bist (de markt zeg maar), tegenover het historische gemeentehuis staat een walgelijke toren van pakweg 70 meter...
Eilandje-gebouw heet officieel Rijnkaai Building of ook wordt wel gezegd Chiquita building

Ik kan niet kiezen wat er het eerst tegen de grond mag! Euhm, eigenijk vindt ik dit lijstje het perfecte afbreek-lijstje! Waar is men sloophamer! Dan organiseer ik ook eens een sloopfeestje! Perfecte stadsontwikkelingsplaatsen bovendien!
Uiteraard kan ook nog de Bijenkorf aan de Oudaan gelijst worden
Uiteraard kan ook nog de Bijenkorf aan de Oudaan gelijst worden
Nondedju, die had ik op mijn lijstje staan! Op 'Andere' stemmen dan maar, al wie de bijenkorf het lelijkst vindt...
De bovengrondse parkeergarages.
Ten eersten omdat ze verschrikkelijk lelijk zijn. Lelijker dan om het even welk uitgeleefd jaren '60 kantoor- of commieblok.
Ten tweede omdat ze verschrikkelijk storend zijn voor de hele wijde omgeving en in feite voor de hele stad. Ze lokken dagelijks duizenden stinkende en lawaaiierige auto's naar het centrum, waarvan de meesten inzittenden net zo goed het O.V. of de fiets hadden kunnen gebruiken. Dat openbaar vervoer staat dan weer stil in de files naar die lelijke garages.
^^Die ene parking als je op de hoek van Groenplaats en de Nationalestraat staat (aan die Irish pub) en in dat straatje richting Schelde (ik weet niet hoe het heet) kijkt. In de Irish pub hangen foto's van vroeger met een zicht van op die hoek in dat straatje, waar mooie trapgeveltjes stonden, nu een onbeleefd lelijke blok beton, een parkeergarage dan nog. Gaat m'n verstand te boven.
Er zijn veel mooie appartementsgebouwen uit jaren 60, voornamelijk die met zandstenen gevels. Het gebouw dat zogenaamd als voorbeeld moet dienen voor de jaren 60 appartementsgebouwen is overigens geen appartementsgebouw en in de jaren 60 werd het volgens mij ook niet gebouwd.

De Antwerp Tower en het Theaterbuilding vind ik evenmin lelijke gebouwen.
Het allerlelijkste staat er niet bij: de Oudaan!!
Er zijn veel mooie appartementsgebouwen uit jaren 60, voornamelijk die met zandstenen gevels. Het gebouw dat zogenaamd als voorbeeld moet dienen voor de jaren 60 appartementsgebouwen is overigens geen appartementsgebouw en in de jaren 60 werd het volgens mij ook niet gebouwd..
Een van mijn beste vrienden woont er nochtans...En verder is het ofwel jaren '60 ofwel '70, de jaren 60 en 70 staan voor velen symbool voor overdreven sloophonger en koude, praktische, maar lelijke gebouwen. En er zullen best mooie gebouwen uit de jaren '60 zijn, maar loop maar eens van noord naar zuid over de Leien, keuze genoeg aan wangedrochten.

De Antwerp Tower en het Theaterbuilding vind ik evenmin lelijke gebouwen.
Ik ook niet, maar 90 procent van de Antwerpenaars wel, zodus...
Het allerlelijkste staat er niet bij: de Oudaan!!
Here we go again :lol:
Bovengrondse parkings. Altijd een ware gruwel.

De Antwerp tower vind ik eigenlijk niet zo'n verschrikking. Alleen dat bruine spiegelglas is er te veel aan. En de plaats zo net naast de opera. Soit, eigenlijk maakt dat dat het dus wel een lelijk gebouw is - maar ge begrijpt mijn punt misschien.
Ze hebben vorig jaar een nieuw appartementsgebouw gezet op de hoek van de Lange Leemstraat en de Lamorinièrestraat, dat echt spuuglelijk is.

Ik zal morgen een fotootje trekken als ik tijd heb.

Maar het meest storende en lelijke gebouw in Antwerpen vind ik eigenlijk de Eiermarkt building, tussen de St-Katelijnevest en de Eiermarkt. Als ik morgen in de buurt ben, zal ik ook daar een foto van trekken.
Ik ga voor bovengrondse parkings.

Deurne Noord vind ik nog wel oké:lol:
Ge zijt de Singel nog vergeten!!!
Maar echt dé lelijkste zijn voor mij ook de bovengrondse parkings.

1. Antwerp Tower: vind ik best mooi.
2. Theater Building: idem, geeft mooie zichten vanuit de Jezusstraat en de Lange Winkelstraat/Vekestraat.
3. Jaren 1960 appartementen: heb ik nog niet zo op gelet, maar degene die je toont zijn inderdaad lelijk.
4. Bovengrondse parkings: een verschrikking voor de stad. Ofwel poot je ergens Marina City's neer aan de rand van de stad, ofwel hou je het ondergronds als je per se auto's in de stad wil, maar bovengronds ter hoogte van de aanpalende gebouwen, nee dank u.
5. Districtshuis 2000: die zag ik vanop de dakspeelplaats van mijn school (Sint-Jan-Berchmanscollege). Lelijk maar niet zo heel storend.
6. Provinciaal Instituut voor Hygiëne: alleen de zijkant is beter geworden, nu de rest nog. De plaats is ook alles behalve.
7. Rijnkaai Building: imposant als je van Noordkasteel komt, een mini-Berlaymont maar dan wat mooier.
8. KNS: een gedrocht van jewelste. Véél te opvallende brandtrappen, lelijke rottende beton, waarom dat verhoog aan het hoogste punt van het gebouw moet weet ik niet. Waarschijnlijk bestaat er zelfs in communistische landen geen lelijkere schouwburg.
9. Ook al is men het gelijkvloers aan het verbouwen en gaat men de gevel heraankleden, ook na de renovatie blijft mijn huidige school het lelijkste gebouw aan het lelijkste plein van de stad.
10. Commieblocks: op zich hebben ze wel iets. Die 16+-ers vormen een mooi contrast met de eerder lage huizen (slechts één verdieping). Vooral de drie noordelijke torens staan daar wel goed. Je voelt je net in Nederland :)

11. Singel: de dames mogen gerust een paar ton stof meebrengen, want dan kunnen ze beginnen werken met deze gigantische naaimachine. Misschien is de korte broek die een tijd geleden over de Waterpoort hing met dit gebouw gemaakt?

(vage foto van google)

12. Bijenkorf: als daar een architectuurwedstrijd voor uitgeschreven is, en dit het beste was dat eruit kwam, moet er in die tijd niet veel talent geleefd hebben.

13. Nog een belangrijk gebouw dat je vergeten bent, Precam Building, binnen de keerlus van tram 4 en 7 aan het Sint-Jansvliet. Te walgelijk voor woorden.

14. Eiermarkt Building is inderdaad ook totaal misplaatst.

Voor de rest: kantoorgebouwen aan de Uitbreidingstraat in Berchem tussen Grotesteenweg en Generaal Lemanstraat, appartementsblokken aan de Rode Kruislaan, het enige moderne huis in de Cogels Osylei...

De Bist en de Sporthal in Wilrijk vind ik nog wel iets hebben. Het geeft een mooi mini-skylinetje, en zo mooi is het centrum van Wilrijk nu ook weer niet.
See less See more
2 dingen blijken alvast:

- keuze genoeg aan lelijke gebouwen in A'pen
- meningen verschillen erg als het om 'lelijkste' gaat. Beste voorbeeld is de Antwerp Tower, sommigen eisen dat hij blijft, anderen vinden hem echt het ergste monster dat ooit in een stad gestaan heeft. FF vindt blijkbaar De Singel lelijk, terwijl ik dat net een prachtig gebouw vind!

Ben nog even naar die Eiermarkt building gaan kijken en die is idd ook om van te huilen... Op 'andere' stemmen dan maar (ik kan echt geen poll met 20 opties maken, dat gaat zelfs niet)
2 dingen blijken alvast:

- keuze genoeg aan lelijke gebouwen in A'pen
- meningen verschillen erg als het om 'lelijkste' gaat. Beste voorbeeld is de Antwerp Tower, sommigen eisen dat hij blijft, anderen vinden hem echt het ergste monster dat ooit in een stad gestaan heeft. FF vindt blijkbaar De Singel lelijk, terwijl ik dat net een prachtig gebouw vindt!

Ben nog even naar die Eiermarkt building gaan kijken en die is idd ook om van te huilen... Op 'andere' stemmen dan maar (ik kan echt geen poll met 20 opties maken, dat gaat zelfs niet)
en ik vind dan weer dat de Eiermarkt Building zeker zijn charmes heeft.:nuts:
Er is nog veel werk aan de winkel om de stad verder te renoveren!

Afbreken die gedrochten (Singel niet):lol:
1 - 20 of 147 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.