SkyscraperCity banner
1 - 20 of 737 Posts

·
Registered
1,013 Posts
Onder welke stroming/ideologie/paradigma zou men de opbouw van Linkeroever kunnen plaatsen?
het modernisme zeker?

CIAM, met onder andere Le Corbusier, die dachten dat het beter was als alles in een stad, qua functies, gescheiden werd! Wonen, werken, ontspannen en industrie werden allemaal uit elkaar getrokken. Het dichte weefsel dat een stad eigenlijk kenmerkt is daardoor volledig zoek. Al die delen werden ook nog eens verbonden met grote autowegen in een strak raster. Maatvoering was blijkbaar niet aan de orde? Een plein op Linkeroever is géén plein, maar een vlakte. Het werkt niet, omdat het simpelweg niet geboren is rondom een dicht stadsweefsel, maar volledig geboren is op een tekentafel! En daardoor is het zo 'onmenselijk' om er te wonen. Té weinig stedelijke kwaliteiten. En laat nu, net dat puntje, het uitgangspunt geweest zijn van het modernisme...

Waarschijnlijk heeft die gedacht meegespeelt bij de ontwikkeling van Linkeroever?

·
Registered
1,012 Posts
het modernisme zeker?

CIAM, met onder andere Le Corbusier
twee keer nee.

mbt 'weefsel': Corbusier had een soort honingraat in gedachten voor linkeroever. Het huidige stratenplan vertrekt van het autocircuit dat daar vroeger was, en daar is een ringlaan bijgelegd. Het is een misvatting dat le Corbusier ooit is aangezocht als ontwerper; hij heeft alleen meegedaan met een absurd plan aan een soort openbare aanbesteding.

Wat stijl betreft: kijk naar de tunnelhokjes van de konijnenpijp, het imalso-gebouw of de voetvangerstunnel: dat is toch eerder art deco. Ook blancefloerlaan e.d. is late art deco. Er bestaat een boek over L.O. waar schetsen staan van het ontwerp voor de woonblokken, en dat is opnieuw art deco en zou heel hard geleken hebben op manhatten (of natuurlijk ons stukje manhattan aan de schoenmarkt).

De echte torens zijn van later (en zoals bij de meeste torens komt daar niet veel architectuur bij kijken)

·
Moderator
19,855 Posts
06 juni
Middenvijver officieel open voor publiek op 8 juni

Antwerpen-De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), het Agentschap Natuur en Bos, de Vlaamse Landmaatschappij en Stad Antwerpen nodigen iedereen uit op zondag 8 juni van 14u tot 17u om het heringerichte Middenvijver te komen ontdekken.

Die dag worden de poorten van Middenvijver officieel opengezet met een grote publiekshappening: wandelingen, kleinschalige animatie voor jong en oud, informatietentjes met detailinformatie over het gebied, enzovoort. De ganse rondgang is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en er wordt een tijdelijke fietsparking voorzien.

Tot voor een jaar geleden was het gebied Middenvijver een droog opgespoten gebied op de Antwerpse Linkeroever. Sinds juni 2007 werden de nodige herinrichtingswerken uitgevoerd om Middenvijver om te vormen tot een waterrijk en waardevol natuur- en recreatiegebied. Nu de werken achter de rug zijn, kan u het resultaat komen bewonderen. Middenvijver beschikt nu over een grote waterplas en verschillende waterlopen, kijkheuvels en nieuwe wandel- en fietspaden om van de natuur in het gebied te genieten. In totaal werden maar liefst 38.000 nieuwe bomen, planten en struiken aangeplant.

Praktisch:
Wanneer? Zondag 8 juni van 14u tot 17u
Waar? Middenvijver, tramhalte Park & Ride Blancefloerlaan, Linkeroever
Raar, het eerste dat ik hier van hoor eigenlijk. En BAM is toch snel met hun informatie ^^ 2 dagen op voorhand wordt dit nieuws bekend gemaakt!

·
Registered
6,375 Posts
LINKEROEVER | Park Linkeroever

Een stukje Zwin in Burchtse Weel

Binnen het Park Linkeroever krijgt Burchtse Weel eindelijk de aandacht die het verdient. Het gebied wordt omgevormd tot een slikken- en schorrengebied dat onder invloed komt te staan van de getijdenwerking van de Schelde. Dankzij dit overstromingsgebied ontstaat een waardevolle biotoop voor rietsoorten en broedvogels. U kunt het vergelijken met het ecosysteem van Het Zwin. Burchtse Weel krijgt ook ruimte voor fiets- en wandelrecreatie.

Onderdeel van het nieuwe Park Linkeroever

Burchtse Weel zal met de groengebieden Middenvijver, Sint-Annabos samensmelten tot één groot natuur- en recreatiegebied. Met deze nieuwe invulling van de groengebieden wil BAM de focus leggen op het ecologische belang van het Linkeroevergebied.

Een parcours van fiets- en wandelpaden

Burchtse Weel biedt ruimte aan nieuwe fiets- en wandelpaden die aansluiten op de bestaande en toekomstige fiets- en wandelstructuur. Met deze paden krijgt de recreant de mogelijkheid om het nieuwe Burchtse Weel te ontdekken en aan te sluiten op de andere natuurprojecten uit het Park Linkeroever.

Middenvijver omgetoverd tot een waterrijk gebied

In het kader van het Parkproject Linkeroever werd Middenvijver heringericht om het ecologische potentieel van het gebied te verhogen. Middenvijver was tot voor kort een droog, opgespoten gebied. Door de nodige ingrepen uit te voeren, wordt het omgevormd tot een waardevolle en waterrijke natuurzone. Ook voor ontspanning en recreatie is plaats voorzien.

8 ha waterrijk gebied met plassen en beekjes

Een groot deel van Middenvijver is reeds in 2007 afgegraven en omgevormd tot een waterrijk gebied. Zo werden nieuwe kansen gecreëerd voor een aantal broedvogelpopulaties en vegetaties die enkel kunnen leven in een waterrijke omgeving. Middenvijver heeft er maar liefst zo’n 8 hectare watergebied bijgekregen, ondermeer via een grote waterplas en verschillende waterlopen.

38.000 nieuwe planten, bomen en struiken

Middenvijver kreeg dit voorjaar (2008) 38.000 nieuwe planten, struiken en bomen bij. In combinatie met de wateringrepen in het gebied, wordt Middenvijver een waardevol natuurgebied voor mens en dier.

Natuur en recreatie in verschillende zones

Aan de westkant van Middenvijver, aan de grote waterplas, zal de natuur zich vrij kunnen ontwikkelen. Er komen ondermeer kijkheuvels om de vogels in hun habitat te bezichtigen. Daarnaast komt er een zone die meer voor recreatie is bestemd. Er komt een netwerk van wandel- en fietspaden dat aansluit op de andere delen van het Parkproject Linkeroever. Tussen beide zones wordt een geleidelijke overgang voorzien.

Afbakening van het projectgebied

Het projectgebied Middenvijver wordt begrensd door de Charles Decosterlaan in het noorden, de snelweg R1 in het westen, de Blancefloerlaan in het zuiden en de ‘open vlakte’ in het oosten. Die vlakte is opgenomen in het Ruimtelijk Structuurplan van de Stad Antwerpen en maakt dus geen deel uit van dit project.

·
interplanetaire helleveeg
405 Posts
^^ En ik die dacht dat jij je niet in parken interesseerde. :lol:

·
Registered
10,321 Posts
Mooi zo, dit is wat ik altijd al wou op linkeroever.
En wat ik wou duidelijk maken, één groot parkproject voor LO.

·
Registered
10,321 Posts
Inderdaad water in een park vind ik ook belangrijk, stel je voor dat men nog eens dicht langs de R1, wat spektabel hoogbouw gaat bouwen (Kantoren en woningen).

Alles mooi passend met de omgeving, en rond de nieuwbouw ook groen voorziet.
Dan moet dit een prachtig beeld opleveren vanuit het park, maar ook een prachtig zicht op het park, Antwerpen, Lange Wapper, Schelde en R1.

·
Registered
4,213 Posts
Yep, ik vind water ook belangrijk in parken. Zal vooral komen omdat de 2 parken die ik het best ken (Boekenberg en 't Rivierenhof) allebei een tamelijk uitgebreid waternetwerk hebben. Ik vind het zalig om na een examen of een drukke dag even op een bankje op een rustig plekje naast het water te zitten.

·
Moderator
19,855 Posts
Vandaag het nieuwe park bezocht:

"Reigers aan de leiband | de kikkers"

Onze hond die het ook fantastisch vond

En voor zij die nog eens willen weten hoe ik er uit zie:

En terug weg, naar plaasj kaffee om iets te gaan eten

Nog een panoramaatje van de nieuwe vijver (klikken)

·
Registered
5,966 Posts
Heel mooi, zal ik zeker gaan bezoeken van de zomer.

Wel slim gespeeld van Groen! moet ik zeggen: eerst alles mee goedkeuren, en als 'hun' deeltje er is de rest beginnen dwarsbomen:lol:

·
Registered
8 Posts
Wel slim gespeeld van Groen! moet ik zeggen: eerst alles mee goedkeuren, en als 'hun' deeltje er is de rest beginnen dwarsbomen:lol:

Het zoethoudertje voor Groen in het Masterplan is niet het heraanleggen van een bestaand stuk groen maar de investeringen in openbaar vervoer.

1 - 20 of 737 Posts