SkyscraperCity Forum banner

Mooiste Art Nouveau in A'pen?

• De Morgenster

Votes: 1 2.9%
  • Herenhuis Quinten Metsys

Votes: 13 37.1%
  • Huize Zonnebloem

• Help U Zelve

Votes: 13 37.1%
  • 5 Continenten

Votes: 2 5.7%
  • Paon Royal

• De Iris

• Slag van Waterloo

Votes: 0 0.0%
  • 4 Jaargetijden

• Een dag in het leven

• Andere

ANTWERPEN | Mooiste Art Nouveau gebouw ?

10144 Views 15 Replies 12 Participants Last post by  tinque
Art Nouveau!

Iedereen kent Brussel als Art Nouveau stad, maar ook in Antwerpen is het een tijd een heel populaire bouwstijl geweest (periode 1900-1910 ongeveer). Vandaag getuigen daar nog meer dan 100 gebouwen van. Het is moeilijk kiezen uit al die pracht, hopelijk vinden jullie je terug in volgende kandidaten:

1)De Morgenster, J. Bascourt, 1904

2) Herenhuis Quinten Metsijs, J. De Weerdt, 1904

3) Huize Zonnebloem, J.hofman, 1900

4) Help U Zelve (nu Steinerschool), Van Averbeke, 1903

5) 5 Continenten, F. Smet-Verhas, 1901

6) Paon Royal, 1904

7) De Iris, Van Den Bossche, 1898

8) Slag van Waterloo, F. Smet-Verhas, 1905

9) De 4 jaargetijden (4 hoekgebouwen), J. Bascourt, 1899

10) Een dag in het leven, A.Colst-A.Defever, 1903

11) andere
See less See more
19
1 - 16 of 16 Posts
Mijn stem is voor de Steinerschool, gevolgd door 'de Slag van Waterloo' (zal wat foto's posten van die mosaic binnenkort, want die is om van te smullen) en 'Huize Zonnebloem'.

Opmerkingen:
- Post gerust nog wat foto's van andere gebouwen, aangezien deze poll, nog meer dan andere, vrij subjectief is.

- 'Een dag in het leven' wordt momenteel gerestaureerd, zal binnenkort eens gaan kijken hoe ver ze daar staan.

- klein bijvraagje: welke stijl prefereer je: Art Nouveau of Art Deco?

- Dit is voorlopig de laatste poll, kwestie van niet meteen een 'overload' te hebben. De rest volgt in de komende weken.
Doe mij maar Herenhuis Quinten Metsijs; fantastisch! Art Nouveau moet dringend opnieuw uitgevonden worden.
Mijn keuze gaat naar 'De 5 continenten'. Prachtig hoekgebouw, met dat bootje. Ik heb enkele jaren geleden nog een tijdje om de hoek op school gezeten, en heb toen dikwijls van het huis genoten toen ik er voorbij wandelde.
Mijn keuze gaat naar 'De 5 continenten'. Prachtig hoekgebouw, met dat bootje. Ik heb enkele jaren geleden nog een tijdje om de hoek op school gezeten, en heb toen dikwijls van het huis genoten toen ik er voorbij wandelde.
Ik betrok daar vlak tegenover gedurende 2 jaar een studio. Heerlijk was dat.
Jammer genoeg wordt de gevelrij er een beetje verpest door een stijlloos woonblok er vlak tussenin.

Mijn voorkeur gaat uit naar Help Uzelve een eind verderop.
Schitterend gebouw, vind ik dat.
Quinten Metsijs is eervol tweede.
Help u zelve gekozen.
Maar alle foto's: kwijl.
Blijf het een rare stijl vinden... wel mooi hoor, maar soms té... heb daarom de Morgenster gekozen...
Het zij allemaal moie gebouwen maar ik heb ook gekozen voor de steinerschool.

Persoonlijk vind ik art nouveau mooier dan art deco.
^^ toch iemand die mijn bijvraag gelezen heeft :banana:

Ik hou ook meer van Art Nouveau, omdat de fantasie er welig in tiert en laat fantasie nu net mijn favoriete menselijke eigenschap zijn. Hoewel het strakke van de Art Deco ook wel iets heeft...
Ik hou eigenlijk enorm van beide. Zowel het organische en fantasierijke van de Art Nouveau als de strakke, maar niet overzakelijke geometrie van Art Deco.

Beide stromingen zijn ook totaalkunsten (architectuur, interieur, juwelen,...), wat hen wel onderscheidt van sommige andere stromingen.

Ik vind het dan ook nogal moeilijk om een keuze te maken. Het hangt sterk af van de context. Art Nouveau staat bijzonder goed in de omgeving van parken, met veel groen in de buurt - natuurschoon is dan ook het vertrekpunt van de stroming. Art Deco staat beter in een nog stedelijkere context, en in grotere bouwwerken.

Ik ben alvast blij dat beide stromingen gefloreerd hebben in België, en dat dit nog steeds zichtbaar is (maar de grote fans van Art Nouveau kunnen hun hart het best van al ophalen in Praag en Barcelona).
See less See more
^^Ik vind de Art Nouveau in de Belgische steden (vooral Brussel en A'pen) toch veel mooier dan in Praag of Barcelona.

De twee stijlen passen inderdaad elk afzonderlijk in een verschillende stedelijke omgeving. Art Nouveau vind ik bijzonder mooi langs statige lanen met bomen of burgerlijke straten buiten het centrum. Art Deco past dan weer beter in grote stedelijke centra en grote ringlanen.
Wist je dat men in de jaren 60 van plan was om heel de Cogels-Osylei te slopen en er moderne stadsvilla's te zetten? Dit plan werd dan teniet gedaan omdat er via drukkingsgroepen voor werd gezorgd dat alle panden in de straat werden beschermd, hierdoor had Berchem (toen nog een zelfstandige gemeente) meer beschermde monumenten dan heel de stad Brussel.
De huizen van de 4 jaargetijden , 5 continenten en Quinten metsys vindt ik het meest aanspreken, vooral qua bekendheid , originaliteit en vorm.
Quinten metsys heeft toch mijn voorkeur
nr 4; Help U Zelve (nu Steinerschool), Van Averbeke:eek2:gevolgd door nr 2
1 - 16 of 16 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.