Skyscraper City Forum banner

Mooiste eclectisch gebouw A'pen?

• Centraal station

Votes: 18 46.2%
  • Nationale bank

Votes: 6 15.4%
  • Justitiepaleis

Votes: 2 5.1%
  • Opera

Votes: 1 2.6%
  • Atheneum

Votes: 0 0.0%
  • Hanzahuis

• Ziekenhuis Good-Engels

• Handelsbeurs

Votes: 2 5.1%
  • Leysstraat

Votes: 8 20.5%
  • Eclectische huizen

• Districtshuis Borgerhout

• Andere

1 - 10 of 10 Posts

·
taboe
2,243 Posts
Wat is het mooiste eclectische gebouw van Antwerpen?

Vooral uit de late 19e E. Populaire stijl voor grootse gebouwen. Er was weer eens keuze genoeg...

De kandidaten:

1) Centraal station

2) Nationale bank

3) Justitiepaleis

4) Opera (voor de renovatie...)

5) Atheneum (dak wordt momenteel hersteld)

6) Hanzahuis

7) Ziekenhuis Good-Engels (nu OCMW woningen+ luxeflats)

8) Handelsbeurs (dateert van de 16e E, maar is heropgebouwd met toevoeging van een verdieping en een glazen dakconstructie, vandaar in deze lijst)

9) Leysstraat (als 1 geheel)

10) Eclectische huizen (vooral in Zurenborgwijk, maar ook op het Zuid, langs de kaaien, enz.)

11) Districtshuis Borgerhout

12) Andere: nog keuze genoeg. Eentje die ik bv wel mooi vind is Zaal harmonie (al moet die wel eens worden opgeknapt)

- Betere foto van districtshuis Borgerhout volgt nog...
- Volgende poll: neostijlen

Persoonlijk een van mijn favoriete stijlen, gaat er soms wel over, maar ik hou wel van de "alles kan, alles mag"-houding van deze stijl.

·
Bike It!
22,249 Posts
Die Zaal Harmonie kende ik niet. Waar ligt die precies.
Ik vind ze wel knap en...harmonieus. Maar het pleisterwerk komt inderdaad al naar beneden.
Een keuze maken is hier schier onmogelijk. Antwerpen heeft duidelijk heel wat te bieden wat 19de eeuwse eclectische gebouwen betreft.
Sommige vind ik wel ietwat pompeus. Typisch voor de neo-romantiek uit die tijd.
Ik kies dan maar de Nationale Bank. Doet een beetje aan een Loirekasteel midden in de stad denken.

Het Centraal Station krijgt al genoeg lofbetuigingen...

·
taboe
2,243 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Hoort het Sint-Vincentiusziekenhuis ook niet bij deze lijst? (geen goede foto te vinden)
Dat is idd ook vrij mooi, vooral die kapel binnen, maar naar mijn mening toch een trapje lager dan de rest (bij andere dus...) Ik zal een van de dagen eens een fotootje gaan trekken, is toch vlak bij mijn school

·
Registered
578 Posts
Ik heb gekozen voor het Hanzahuis omdat ik het een stijlvol gebouw vind. En die koepels maken het af, vind ik. Het zou wel eens gerestaureerd mogen worden!
Het is ook gelegen op een toplocatie (aan de Schelde, Suikerrui) waar het gebouw zeer goed tot zijn recht komt !
Spijtig dat aan de andere kant van de Suikerrui niet hetzelfde gebouw staat, zoals in de Leysstraat !

·
Banned
52 Posts
Vanwege zij grootte, uitsraling en klasse verkies ik het centraal station boven andere gebouwen. de huizen aand de leysstraat, de nationale bank en het hansahuis vind ik ook zeer mooi om al dan niet te zeggen even mooi als het centraal station maar zijn niet zo grotesque en in het oog springend.^^

1 - 10 of 10 Posts