SkyscraperCity Forum banner

ANTWERPEN | Mooiste gebouw van 't Stad

11710 Views 47 Replies 28 Participants Last post by  Patje6
Welk gebouw vinden jullie het mooiste van Antwerpen ???
1 - 20 of 48 Posts
Vanaf 2009 zal dat waarschijnlijk het Centraal Station zijn, maar op dit moment: de Carolus Borromeuskerk op het Conscienceplein.
Het nieuwe Justitiepaleis. Een van de meest kinky gebouwen van België. Maar eigenlijk is het zo'n non-vraag. Ik zou net zou goed 10 gebouwen kunnen 'nomineren'. Maar ik hou het op het nieuwe Justitiepaleis.
OLV-kathedraal. Ik weet het, cliché, maar het is gewoon waar.
Moeilijke vraag. Enkele gebouwen die mij spontaan te binnen schieten zijn de kathedraal, centraal station, nationale bank, carolus boromeuskerk, stadshuis...
ANTWERPEN | Erfgoed uit "onze tijd"? - Hedendaagse architectuur

In navolging van de thread "bouwzonden en andere flaters, de omgekeerde vraag:

Welke gebouwen die sinds 1980 gebouwd of totaal gerenoveerd zijn waren volgens jullie een groot succes?

M.a.w. : naar welke gebouwen, infrastructuurwerken e.d. uit "onze tijd" zouden de toeristen uit het jaar 2208 moeten komen kijken?

Schieten mij te binnen: Hippodroom-gebouw op de Leopold de Waelplaats, Astrid Plaza Hotel (wss veel mensen niet mee eens ;) ), Stripmuren, Zuiderterras,...
Het Gerechtsgebouw uiteraard. Dat is toch wel de uitblinker. Met het Astrid Park Plaza Hotel ben ik het alvast helemaal niet eens. Ik hoop dat ze dat tegen dan al lang afgebroken hebben.

Wat mij zoal te binnen schiet:

• Het Gerechtsgebouw, zoals reeds vermeld
  • De modernisering van het Centraal Station

Euh, damn, dat is gewoon het enige dat ik mij nu kan bedenken. Kan ook met het late uur te maken hebben.
de architectuur aan de kaaien - en voor mij op 1 in de reeks die twee cilinders ter hoogte van het Steen..
het Centraal Station is in deze wsl zonder enige concurrentie...
De renovatie van de feestzaal en de opera vind ik ook wel knap.
Maar qua echt nieuwe gebouwen kan ik ook alleen op het gerechtsgebouw komen.
nieuwbouw:
  • Justitiepaleis
  • Astrid Plaza Hotel (ja, vind ik ook)
  • Zuiderterras
  • Huis van Roosmalen (bij uitbreiding jaren '90 nieuwbouw aan de kaaien)
  • MAS
  • K.Entrepot
cafe horta, gerechtsgebouw, en MAS
Horta, opera en station zijn toch geen hedendaagse projecten.

Interessant aan Park Plaza is dat dit het ENIGE grote postmoderne gebouw in de stad is. Architecturaal heeft dit dus een groot belang.

Het appartementsgebouw op de hoek van de oudaan, recht over Fragile en cafe Berlin, is m.i. de belangrijkste woningbouw van de afgelopen jaren.
Toch wel opvallend, hoe we moeten zoeken om iets moois te vinden...en te weten hoeveel er wel gesloopt is. Ik denk ( en hoop ) dat er vanaf 2000 echt wel beterschap in zit.
Nieuw:
- nieuw justitiepaleis
- helix gebouw kammenstraat/oudaan
- huis rosmalen

Restauratie:
- centraal station
- opera
- stadsfeestzaal
Horta, opera en station zijn toch geen hedendaagse projecten.
Horta is toch een nieuwbouw. Het is niet omdat er oude elementen gebruikt worden, dat het geen nieuw gebouw is...

Mooiste nieuwe:
Justitiepaleis, MAS, Het grootste deel van de kaaien, Helix, Zuiderterras

Mooiste combinatie oud-nieuw:
Station, Stadsfeestzaal en Bank Van Breda
industrieel gebouw te Merksem

Hallo forumers,

Mijn naam is Daniél en ben net ingelogd hier, zelf ben ik van de Kempen maar zit dagelijks in de stad Antwerpen, heel wat mooie gebouwen daar toch maar eigenlijk is mijn 1ste vraag van wat vinden jullie van dit gebouw??

See less See more
dit gebouw krijgt van mij een voldoende.

afhankelijk van de locatie: tussen 6/10 en 8/10.

:)
gebouw ligt op de oude bredabaan naast de brug over 't albertkanaal...
1 - 20 of 48 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.