SkyscraperCity Forum banner

ANTWERPEN | Over palen en ander meubilair

4828 Views 20 Replies 11 Participants Last post by  PeterLoft
Heb geen foto's, maar wat me opvalt :

Bij heraanleg (leien, st-Bernardsestwg, Astridplein) worden een massa palen geplaatst (die weliswaar 'mooi' zijn, maar...)

1. Aan Nationale Bank : het is onmogelijk om nog een foto te nemen van het gebouw. Het staat daar vol met palen, soms zeer dicht bij elkaar... heel raar eigenlijk

2. Astridplein : idem : probeer eens een foto te nemen van het station zonder een verlichtings- of trampaal erop.......

3. St-Bernardsesteenweg : als je aan de ene kant rijdt zie je amper de andere kant vanwege het aantal verlichtingspalen !!!

Ik zeg niet dat het vroeger beter was, met die karakterloze verlichting tegen de gevels, maar... overdaad schaadt toch een beetje.

Mochten het nu veel lagere lantaarnpalen zijn... en RECHT geplaatst (er staat er zeker 1 op 10 scheef - kijk ook maar naar de groene, stijlloze bloempotpalen die ze onlangs in de Driekoningenstraat in Berchem hebben geplaatst).

Op de leien is het in de buurt van verkeerslichten soms echt onnozel : tramlicht, autolicht, verlichting : 3 verschillende palen, op 1m² (aan Brederodestraat, Nationale Bank,...) en dan staan er nog geen verkeersborden he!

Wat vinden jullie, en heeft er iemand mss foto's van. Ik zou die dan direct doorsturen naar de bevoegde diensten...

Wél goed vind ik de uniformiteit die nadrukkelijker wordt, met name ook voor de kleinere paaltjes, zitbanken, bushaltes... in het straatbeeld.
1 - 20 of 21 Posts
Da's werkelijk overal om zot te worden. Een probleem overal in België. Zeker voor verkeersborden: 3 tekens? -> 3 palen! Waarom niet gewoon 1 paal met 3 tekens? Toch veel goedkoper en overzichtelijker?

En dan heb je soms ook palen die tenmidden van een smal voetpad staan, waar je dan zijlings lags moet lopen, of tegen knallen als ge ze niet ziet. Of palen zonder meer: waar geen draden, borden, etc. aanhangen. Gewoon een stom stuk ijzer in de grond.

Pijnlijk.
ik begrijp wat je bedoelt:

hier heb je het nog netjes opgelost, vind ik, op deze foto stoort het niet zo erg...
maar toch...
Da's werkelijk overal om zot te worden. Een probleem overal in België. Zeker voor verkeersborden: 3 tekens? -> 3 palen! Waarom niet gewoon 1 paal met 3 tekens? Toch veel goedkoper en overzichtelijker?

En dan heb je soms ook palen die tenmidden van een smal voetpad staan, waar je dan zijlings lags moet lopen, of tegen knallen als ge ze niet ziet. Of palen zonder meer: waar geen draden, borden, etc. aanhangen. Gewoon een stom stuk ijzer in de grond.

Pijnlijk.
Dat zal wel niet alleen in België zo zijn
Ik vind dat typisch voor België. Dit is één van mijn grootste ergenissen! Samen met onze belachelijk nummerplaten + het laatste en enige land dat nog steeds geen europees model heeft ingevoerd!
De ruimtelijke wanorde in ons land wordt nog versterkt door de verkeersborden, wegwijzers e.d. een beetje orde zou ook veel geld besparen aan paaltjes. België: paaltjesland. Als daar nu nog danseressen rond zouden hangen... :nuts:
^^haha:D Achja...
Wat vind je trouwens zo erg aan onze nummerplaten?
^^haha:D Achja...
Wat vind je trouwens zo erg aan onze nummerplaten?
Het feit dat alle landen van de europese unie een europees model hebben ingevoerd. Met een europees vlagje d'er op en een groter formaat. België laat zien hoe efficiënt we zijn in het toepassen van Europese regels. Hier duurt dat 20 jaar. We vertellen gewoon aan Europa: kijk eens wat een achterlijk land we zijn! En dat is ook precies ons imago!
^^Was een europese plaat vooraan sinds enkele jaren niet verplicht?
En maak je heus geen zorgen over ons imago hoor, zo erg is dat er niet aan toe:) Een nummerplaat zal daar ook niet zo bijster veel aan veranderen.
Ons imago is zeer slecht: corruptie, pedofielen, verouderde industrie, vlaams belang, slechte chauffeurs, ruimtelijke wanorde, bureaucratie, communautaire problemen... en als enige land van europa rijden we rond met belachelijke nummerplaatjes... Dat doet meer kwaad dan je denkt! Men redeneert: 'Als ze zoiets eenvoudigs al niet kunnen in orde brengen' Indien je elke dag ongewassen op je werk verschijnt zal men je daar ook op afrekenen. Dus kan je beter beginnen met je imago te verbeteren in de eenvoudige dingen.
Waar is dat minderwaardigheidsgevoel nu toch weer voor nodig? Het is goed om kritisch te zijn en misschien is het wel degelijk zo dat ze elder beter hun palen neerzetten, maar laten ons daarover toch niet toch in zelfbeklag vervallen. :eek:hno:
Da's geen zelfbeklag, da's ergernis. Elke buitenlander die door België rijdt heeft de indruk in een ontwikkelingsland te zijn terechtgekomen. Het is tijd dat we daar iets aan gaan doen: onze stations, onze wegen, onze pleinen, onze wegwijzers en onze nummerplaten, onze rijstijl, onze lintbebouwing: 'operatie kuis-die-vuile-boel-eens-op' moet nù beginnen! Op den duur zijn we het zo gewoon om in het lelijkste en vuilste land van Europa te wonen dat we het niet meer zien. Onze gasten zien het dubbel en dik.:eek:hno:
Ons imago is zeer slecht: corruptie, pedofielen, verouderde industrie, vlaams belang, slechte chauffeurs, ruimtelijke wanorde, bureaucratie, communautaire problemen... en als enige land van europa rijden we rond met belachelijke nummerplaatjes... Dat doet meer kwaad dan je denkt! Men redeneert: 'Als ze zoiets eenvoudigs al niet kunnen in orde brengen' Indien je elke dag ongewassen op je werk verschijnt zal men je daar ook op afrekenen. Dus kan je beter beginnen met je imago te verbeteren in de eenvoudige dingen.
Je ziet het wel héél erg zwart in hé voor België? Zo erg is het hier nu ook niet gesteld é, wees eens eerlijk. 't Is hier een klein paradijsje op aarde. We zouden allemaal stuk voor stuk doodgelukkig moeten zijn dat we hier geboren zijn! Dat hier en daar wat kleinigheden beter kunnen, tja, je zult altijd kunnen blijven vitten, maar als je het nu gewoon eens van de andere kant bekeek...:) Alsof er in andere landen geen corruptie is, geen pedofielen rondlopen, geen verouderde industrie is (terwijl er hier in België ook heel wat moderne industrie is uiteraard), er geen 'vlaams belangen' zijn, er geen slechte chauffeurs rijden (dat is trouwens iets erg relatiefs wat je hier aanhaalde), er geen bureaucratie is en wat nog allemaal... Zelfs in zo'n ideaal land als Canada blijkt dat je op sommige plaatsen gewoon geen frans màg spreken...
We zitten hier goe, zeg da ik het u zeg;)

Da's geen zelfbeklag, da's ergernis. Elke buitenlander die door België rijdt heeft de indruk in een ontwikkelingsland te zijn terechtgekomen. Het is tijd dat we daar iets aan gaan doen: onze stations, onze wegen, onze pleinen, onze wegwijzers en onze nummerplaten, onze rijstijl, onze lintbebouwing: 'operatie kuis-die-vuile-boel-eens-op' moet nù beginnen! Op den duur zijn we het zo gewoon om in het lelijkste en vuilste land van Europa te wonen dat we het niet meer zien. Onze gasten zien het dubbel en dik.:eek:hno:
Nu overdrijf je toch hoor.. het lelijkste en vuilste land van Europa...
Aan onze stations wordt de laatste jaren enórm gewerkt, binnen enkele jaren zijn het stuk voor stuk pareltjes, van de grote over de minder grote tot zelfs vele kleintjes... Onze wegen zijn mss niet de beste (als je bv vergelijkt met Frankrijk of Zwitserland), maar zéker ook niet de slechtste! Zouden we veel minder over moeten klagen. Onze pleinen worden toch ook voldoende aan- en heraangelegd me dunkt, en ik denk nu toch niet op een betere of slechtere manier als elders...
Je moet ook onthouden bij sommige zaken dat we in een klein landje wonen met hoge bevolkingsdichtheid en hoogontwikkelde (spoor-/weg)infrastructuren e.d...
Natuurlijk als inwoner van een land ken je beter de kleine, foute en slechte kantjes van je land, die je van een buurland (waar het oh zo veel beter is) dan weer niet kent en waar alles veel rooskleuriger lijkt.
Ik hoor nochtans voortdurend reacties dat België een prachtig land is, met vriendelijke mensen, goede keuken en bier... maar dat willen we niet geloven want er staan teveel palen. De toeristen zouden wel eens tegen die palen kunnen lopen en dan blijven ze weg. Maar goed ze zouden zowiezo moeten wegblijven want eigenlijk beseffen ze niet goed hoe lelijk en vuil België is. Misschien moeten we maar eens een antipromotiecampagne voeren om hen te waarschuwen. Maar daar zullen we ongetwijfeld ook wel niet in slagen. Ach, ach, ach.
Sommige van de dingen die werden aangehaald (vuile straten, slechte signalisatie), hoor ik inderdaad veel van buitenlanders.

(ben in mijn vrije tijd stadsgids)

Maar in het algemeen is de indruk die buitenlanders van België hebben toch zeer positief: mooie gebouwen, fijne mensen, lekker eten, veel café's en restaurants,...

Ik denk dat er weinig plaatsen op de wereld zijn met een levenskwaliteit die de onze evenaart.

(en hoewel we in Antwerpen soms denken in de navel van de wereld te leven, is het toch zo dat onze gemeentepolitiek geen wereldnieuws is... Daar wordt je door buitenlanders amper op aangesproken, ze weten er gewoon niets over. Net als weinig Belgen op de hoogte zijn van de samenstelling van de gemeenteraden van Barcelona, Bilbao of Berlijn ;) )
Nu overdrijf je toch hoor.. het lelijkste en vuilste land van Europa...
Aan onze stations wordt de laatste jaren enórm gewerkt, binnen enkele jaren zijn het stuk voor stuk pareltjes, van de grote over de minder grote tot zelfs vele kleintjes... Onze wegen zijn mss niet de beste (als je bv vergelijkt met Frankrijk of Zwitserland), maar zéker ook niet de slechtste! Zouden we veel minder over moeten klagen. Onze pleinen worden toch ook voldoende aan- en heraangelegd me dunkt, en ik denk nu toch niet op een betere of slechtere manier als elders...
Je moet ook onthouden bij sommige zaken dat we in een klein landje wonen met hoge bevolkingsdichtheid en hoogontwikkelde (spoor-/weg)infrastructuren e.d...
Natuurlijk als inwoner van een land ken je beter de kleine, foute en slechte kantjes van je land, die je van een buurland (waar het oh zo veel beter is) dan weer niet kent en waar alles veel rooskleuriger lijkt.
Volledig mee eens
  • Like
Reactions: 'stellung
Klagen en zagen is de nationale Belgische sport hee :) Maar wie werd er liever geboren in Afrika, Azië, Zuid-Amerika,.... ? België is nog altijd 1 van de beste en veiligste landen ter wereld :banana:
Klagen en zagen mag. Ik denk dat het uiteindelijk positief is dat we niet snel tevreden zijn. Maar laat dat eigenbeeld toch eens niet zo afhangen van het al dan niet ingebeelde oordeel van anderen.
Helemaal mee eens :)

Jezelf teveel te grond inboren is immers een self-fulfilling profecy...

Kritiek is goed, maar dan toch liefst constructieve kritiek, en geen klaagzangen waar niemand wat aan heeft.
Betreft de Straatmeubilaris van de stad Antwerpen, zijn jullie tevreden over het stadsgrijze materiaal, de toegepaste banken en beugels?

Of mag het op sommige plaatsen toch nog dat extra meer zijn?

Ik vind de standaard best ok, uniforme kleur en uitzicht mag best om niet storend over te komen, immers is het gewoon functioneel en mag het niet opzichtig overkomen;
toch mag op sommige lokaties de verlichting en zitbanken wat specialer zijn.

Link straatmeubilaris:
http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedrijven/Stadsontwikkeling/SW_OpDomein/Straatmeubilaris.pdf
1 - 20 of 21 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.