SkyscraperCity banner

2541 - 2560 of 2676 Posts

·
Registered
1,885 Posts
Vergeet ook niet dat de huidige tunnelinfrastructuur binnenkort tegen de 50 jaar aanloopt, en dat een groot onderhoud ervan al ettelijke miljarden zal opslokken.
Is dat dan vergelijkbaar aan de Brusselse autotunnels? Ik dacht altijd dat de Antwerpse tramtunnels in heel goede staat zijn. Komt die "ettelijke miljarden" van ergens, of is dat natte vinger werk?

Er is slechts één nieuwe helling nodig. Deze zou ik ter hoogte van het Museum plaatsen. Ik denk dat hier net genoeg plaats is voor een helling en een halte van 60m.
+- 135 m tussen die 2 halve ronde punten, bijna 200m als je die meetelt. Plaats genoeg.

Laat het boren van die tunnels samenvallen met de aanleg van de tweede ondergrondse parkeergarage op de gedempte zuiderdokken, laat daar het boorschild vertrekken en bouw ineens een station in die parking.
Zeg euh... waarom steek je die machine nu niet gauw in de grond op Nieuw-Zuid, daar kan je momenteel nog wel een put graven en tijdelijk wat zand stockeren ;) Nieuw-Zuid - Bolivar - KMSK - Prekersstraat - Groenplaats :D Helemaal klaar tot aan die andere fantasie: het nieuwe stadion.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Is dat dan vergelijkbaar aan de Brusselse autotunnels? Ik dacht altijd dat de Antwerpse tramtunnels in heel goede staat zijn. Komt die "ettelijke miljarden" van ergens, of is dat natte vinger werk?
De oudste tunnels in Brussel dateren uit de jaren '50 maar de Leopold II tunnel die nu gerenoveerd wordt is pas geopend in 1986. De renovatie van deze ene tunnel zal een half miljard euro gaan kosten. Naar mijn mening is dat niet verantwoord en had men dat geld beter geïnvesteerd in een doortrekking van de metro richting Groot-Bijgaarden.
In Antwerpen zijn er minder stadsautotunnels, houden zo, zou ik zo zeggen.

·
Registered
8,068 Posts
Het is volgens mij nonsens dat het "ettelijke miljarden" zal kosten om de premetrotunnels een onderhoud te geven.

Het volledige Noorderlijn project heeft als ik het goed voorheb iets van een 250 miljoen gekost.

Ik vermoed dus dat het in de grootteorde van enkele tientallen miljoenen zal liggen.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Ik vermoed dus dat het in de grootteorde van enkele tientallen miljoenen zal liggen.
Het zal wel afhangen van de staat van die tunnels. Misschien heb ze zelfs nog helemaal geen onderhoud nodig?

·
Registered
8,068 Posts
Ik dacht een tijdje geleden gelezen te hebben al zeker dat het oudste deel (Opera-Groenplaats) een onderhoud nodig heeft, en dat men nog niet goed weet hoe men dit gaat aanpakken, aangezien dit het drukste gebruikte deel van het Antwerpse tramnetwerk is.

·
Registered
2,251 Posts
Voor linkeroever misschien toch een bovengrondse lus maken op het VE-plein en een constante navette CS-Melkmarkt met ruime trams?

Ik zou zeggen beste forumleden laat jullie eens gaan, een optimaal eenvoudig tramnetwerk voor een half jaar met de huidige infrastructuur maar zonder de mogelijkheid premetro CS-Linkeroever. :)

·
Registered
3,041 Posts
Ik dacht een tijdje geleden gelezen te hebben al zeker dat het oudste deel (Opera-Groenplaats) een onderhoud nodig heeft, en dat men nog niet goed weet hoe men dit gaat aanpakken, aangezien dit het drukste gebruikte deel van het Antwerpse tramnetwerk is.
Er zijn inderdaad problemen met de ballast.

·
Registered
8,068 Posts
Veel keuze heb je niet.

• Meer trams naar de melkmarkt.
  • Voorrang voor bussen in de Konijnenpijp.
Die werken uitstellen tot na de oplevering van de Oosrerweel-fietserstunnel en de fietsersbrug op het Zuid (en tegen dan zijn de liften en roltrappen in de Voetgangerstunnel ook allemaal gerenoveerd)?

En tweerichtingstrams kunnen ook helpen...

·
Registered
59 Posts
Ik zou zeggen beste forumleden laat jullie eens gaan, een optimaal eenvoudig tramnetwerk voor een half jaar met de huidige infrastructuur maar zonder de mogelijkheid premetro CS-Linkeroever. :)
Lijkt me nog niet zo moeilijk, temeer met de hervorming van volgend jaar. M7 keerlus Groenplaats bovengronds, M9 naar Melkmarkt waardoor T11 verdwijnt en M3 via Leien naar Melkmark. M2 zou versterkt kunnen worden tussen sportpaleis en keerlus Berchem of BS.
Zo zijn er slechts twee lijnen die de keerlus Melkmarkt gebruiken en blijft het net relatief kwalitatief. M3 zou eventueel via de route van de huidige 12 kunnen rijden om het CS ook te bedienen, maar dan moet ze ook door de kronkelstraatjes waardoor de doorstroming achteruit zou gaan. Ze komt immers ook aan station Luchtbal.
Voor LO is het moeilijker.

·
Registered
2,053 Posts
Zoiets zou men tijdens het weekend en de zomervakantie kunnen doen. Dan zijn er minder reizigers.

Voor Linkeroever kan je een buspendel inzetten. De bussen uit het Waasland kunnen aantakken op de trein. Tussen Mechelen en Muizen is er op dit moment door werken ook een regeling, waarbij busreizigers gratis de trein mogen nemen.

·
Registered
3,041 Posts
Zoiets zou men tijdens het weekend en de zomervakantie kunnen doen. Dan zijn er minder reizigers.

Voor Linkeroever kan je een buspendel inzetten. De bussen uit het Waasland kunnen aantakken op de trein. Tussen Mechelen en Muizen is er op dit moment door werken ook een regeling, waarbij busreizigers gratis de trein mogen nemen.
Spijtig dat het station Antwerpen-Linkeroever (-West) sinds 3 juni 1984 gesloten is.
Het vorige station Antwerpen-Linkeroever (-Oost) werd al op 1 februari 1970 gesloten.

·
Registered
8,068 Posts
Perron Premetro Plantin staduitwaarts is nu ook opgeknapt. Het is gewoon wat verf en nieuwe signalisatie, maar meer moet dat niet zijn! :)

·
Registred User
466 Posts
^^ Dat kan inderdaad al veel doen.
Heeft Plantin eigenlijk al overal liften?

·
Registred User
466 Posts
^^ Het is lang geleden dat ik er nog geweest ben, ik hoopte dat er al ergens één geïnstalleerd zou zijn.

·
Registered
1,369 Posts
^^Als dit waar is moet ik toegeven dat het toch allemaal sneller loopt dan we hadden gedacht toch? Wie had dit 10j geleden voor waar genomen...het blijft natuurlijk jammer dat het zo lang onbenut is gebleven.

·
Registered
8,068 Posts
Uit het artikel in GvA blijkt dat ze de Kerkstraat-tunnel willen openen met de twee stations (Willebrordus en Stuivenberg), en dat ze verder in de Reuzenpijp Drink + College of Morckhoven willen heropenen. De keuze tussen die laatste twee ligt nog niet vast, maar de voorkeur zou blijkbaar naar Morckhoven gaan (wat de bizarre bewering van mato weerlegt dat men binnen het project van Ringpark Groene Vesten het station College ging vergroten, iets dat nergens terug te vinden is in de documentatie).

Die keuze om Carnot niét te openen en Willebrordus wel... ik blijf dat bizar vinden. Elke metrohalte kost geld in bouw en onderhoud. Dan zou je denken dat dat geld beter besteed is aan een halte waar de lijnen samenkomen dan aan een halte met een beperkter aantal lijnen. Dat zou daarbovenop ook tot een halte leiden met meer drukte en sociale controle.

Voor de reizigers creëer je een beetje een "Opera"-situatie (keuze tussen twee lijnen op een andere plek). Iemand uit de Helmstraat die in het centrum moet zijn, moet gokken tussen Drink en Willebrordus. Als Carnot zou openen, zou dat voor die reiziger de logische keuze zijn, want daar stoppen de lijnen uit beide takken aan hetzelfde perron, en heb je bijgevolg een grotere frequentie.

Tenslotte is de afstand Astrid - Drink 850 meter. In één van de dichtstbevolkte delen van Antwerpen is dat best lang.

Zijn ze hier gegaan voor de P&R logica waarbij een iets snellere lijn voor de pendelaar voorrang had op fijnmazige lokale bediening? Of is er een technische reden waarom Carnot openen geen optie was?

2541 - 2560 of 2676 Posts