Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 638 Posts

·
Registered
157 Posts
FIETSBRUG

Wist niet goed waar net te plaatsen, maar aangezien dit project zich thv Nieuw Zuid bevindt, plaats ik het hier maar voorlopig. :)

Nu de eerste plannen voor Ringland gekozen zijn, zijn ook de eerste (definitieve?) renders voor de brug vrijgegeven!!! Het maakt me bijna niet meer uit hoe het er uit ziet, zolang het een brug is !! :lol::banana:

Met het oog op een modal shift waarmee nog slechts 50% van de verplaatsingen met de wagen zou gebeuren, is een vlotte connectie nodig tussen Linker- en Rechteroever. Daarom voorziet team West ter hoogte van de Kennedytunnel een Scheldebrug die beide oevers dichter, vlotter en comfortabeler bij elkaar brengt. Het is de ultieme voltooiing van het fietsnetwerk. Zo kan men op nog geen 20 minuten ononderbroken fietsen van Linkeroever tot het Centraal Station. Daarnaast verbindt de Scheldebrug de fietsostrade vanuit Gent met Antwerpen.

Kostprijs: 49 miljoen euro

op www.overdering.be meer gekozen projecten (wie helpt ze mee hier op zetten ;-) )

·
Registered
3,541 Posts
Ik kijk er nu al naar uit. Ze mogen dit wat mij betreft als eerste realiseren. Wat ook wel zou kunnen, omdat het relatief weinig afhankelijkheden kent met andere projecten?

(tenzij de lopende heraanleg van de kaaien, maar daar is men nu daar al mee bezig, dus dat zou wel moeten lukken).

·
Registered
2,611 Posts
^^ hangt volgens mij wel aan de aanleg van dat terras ter hoogte van de kaaien (het 'Scheldebalkon' uit de eerste post hier), maar zal dan ook eerder als één project uitgevoerd worden zeker? Die samen hangen dan weer af van de heraanleg van de spaghettiknoop volgens mij, maar dat zat ook al redelijk ver dacht ik.

Het zou dus zomaar eens kunnen dat we binnen tien jaar een brug over de Schelde hebben liggen in Antwerpen. Maar ik zou er niet te veel geld op inzetten... tussen droom en daad staan wetten in de weg, en (in dit geval vooral) praktische bezwaren.

·
Registered
5,761 Posts
Een voetbalstadion dat met een hoek boven de Schelde bungelt is wel heeel hypothetisch :lol:

• Like
Reactions: Thorum and Polri

·
Registered
2,611 Posts
^^ Dat balkon is inderdaad een afhankelijkheid, maar ook dat hangt niet echt samen met de Spaghettiknoop denk ik.

Hier nog een mooi plaatje van dit balkon en de brug.
Ha, juist. Ik was wat in de war met de verwijzing naar het park in de omschrijving van dat balkon, maar eigenlijk grenst dat alleen maar aan elkaar en kunnen beide projecten perfect zonder elkaar gerealiseerd worden. Enkel zou een eventuele aan- en afvoer van materiaal via de Schelde makkelijker zijn voor het spaghettiknooppark als die brug er nog niet ligt (maar de kans dat dat gebeurt, is toch sowieso klein).

·
Registered
3,541 Posts
^^ Dat is ook wel op te lossen.

Het voordeel van een snelle realisatie is het promoten van fietsen als beste manier om de schelde over te steken en zo naar een goede modal split te gaan lijkt me belangrijker. Eigenlijk een geweldige opportuniteit om zo veel meer mensen op de fiets te krijgen. Als ik vaak naar Gent moet, kan ik mijn auto ergens in Haasdonk, Melsele of verder parkeren en de koersfiets achterin de koffer steken.

·
Registered
2,611 Posts
^^ dat laatste geldt helaas al een hele tijd, en ik weet niet of het geld er wel al is... om te beginnen lijkt de begrote 49 miljoen euro me niet echt overdreven voor een brug van meer dan 500 m lang in een getijdenrivier met een amplitude van 5 meter, op slib en met een vrije hoogte die je nodig zal hebben van tientallen meters. Laat staan dat je er daarvoor iets impressionants van kan maken.

Bovendien komen al die projecten uit één pot, dus het valt te hopen dat er daar, tegen dat dit project technisch uitgewerkt is, nog geld in zit.

Soit, ik hoop uiteraard met iedereen mee dat dit er (snel) komt, maar ik durf niet al te positief zijn eigenlijk...

·
Registered
35,105 Posts
Dat is technisch prima haalbaar. Het fietspad wat er dwars onder lijkt te lopen niet denk ik ;)
Zelfs dat zou prima kunnen hoor. ;) Dit zijn wel mooie plannen. Nu kijken of ze ook spoedig gerealiseerd kunnen gaan worden. De stad Antwerpen zou er n.m.m. enorm van kunnen profiteren.

·
Registered
5,761 Posts
Zolang Antwerpen cruiseschepen wil ontvangen, komt er geen brug ten noorden van Het Steen.

een vrije hoogte die je nodig zal hebben van tientallen meters
Zoals je kan zien op de render in post 3 is er een beweegbaar deel voorzien voor de scheepvaart. De rest van de brug hoeft dus helemaal niet zo hoog te zijn; juist genoeg om binnenvaartschepen met drie lagen containers te laten passeren (9,..m bij hoogtij).

·
Registered
3,541 Posts
^^ De locatie aan de kennedy tunnel is prima voor veel verplaatsingen die niet gericht zijn op de as groenplaats - Centraal station (die je nu al kan doen via de metro - Voetgangerstunnel en het veer). Via de fietsnelweg rond de ring kan je zo heel veel locaties in het Antwerpse snel en veilig bereiken.

Ik durf ervoor te wedden dat binnen enkele jaren deze brug een van de meest gebruikte fietsverbindingen in Vlaanderen gaat worden. (om niet te zeggen binnen Europa). Het gaat oplichten in de heatmaps van strava!

1 - 20 of 638 Posts