SkyscraperCity Forum banner

ANTWERPEN | Studentenstad

56871 Views 207 Replies 53 Participants Last post by  Polri
Hoe zit dit eigenlijk in de Scheldestad? Mag Antwerpen zich een studentenstad noemen of niet? Kan het zich meten met gekende studentensteden zoals Gent en Leuven of vervult het een andere rol? Waar bevindt zich eigenlijk de uitgangsbuurt voor studenten in Antwerpen?
1 - 20 of 208 Posts
Ik heb vorig jaar een jaartje en Gent gestudeerd en vanaf dit jaar studeer ik in A'pen. Ik ervaar A'pen toch niet als een echte studentenstad, zeker als ik vergelijk met Gent of Leuven (waar ik ook af en toe kom). Ik vind dat niet erg eigenlijk, in Gent of Leuven heb ik soms het gevoel dat er niet anders is dan studenten en koten...
See less See more
Dat hangt er vanaf waar je zit, op de Unif-campussen rond de stad valt weinig te beleven, hetzelfde geldt voor een pak van de Hogescholen.

De stadscampus van de UA daarentegen is vrij levendig, daar heb je onder andere ook de Academie en de Hogeschool voor wetenschappen).

Antwerpen is inderdaad niet zo'n studentenstad als Gent en Leuven, maar in het weekend is er daarentegen wel veel te doen, dat is vooral in Leuven minder (wanneer alle koters wegtrekken).
See less See more
^^Wel ja, typisch niet-studentensteden, dat van het weekend
Mja, als ik uitga in Gent dan is dat ook in het weekend, en niet in de week. Het nachtleven valt hier niet stil wanneer de kotstudenten er niet zijn hoor (misschien wel een groot deel van de Overpoort, maar niet de Beestenmarkt, Sint-Jacobs, Vooruit,...).

In Antwerpen heb ik omzeggens nooit de indruk van in een stad voor studenten te zijn. Dat wil niet zeggen dat ge er niet kunt uitgaan, natuurlijk.
See less See more
een beetje een vreemde topic, toch even reageren: Antwerpen is ABSOLUUT een studentenstad, ik snap eigenlijk niet goed waar het dat imago van niet-studentenstad nu eigenlijk heeft opgedaan.

Als je het op uitgaansfactor beoordeeld: de feestjes zijn door de weeks, meestal donderdag. Maar buiten dat is de stad in de week ook levendig. school of niet. Wat ik aanvoel als iets positiefs

En de univ. heeft heel wat gebouwen in de studentenbuurt, maar het is wat verstopt omdat de wijk daar een oude en rustige stadswijk is, de gebouwen zijn na het nieuwe Meerminne-gebouw en de jaren 60 hoofdgebouw van UA zijn allemaal 20ste eeuws. Sommigen zelfs 19de eeuws en ouder.

Ik denk dat wanneer Antwerpen meer nieuwere en grotere campussen zou hebben, zoals bv binnekort in Gent, dat een studentengericht image vlugger tot stand zou komen.

• Nu is er wel al de nieuwe campus Plantijn vlakbij Theaterplein (Peeters)
  • de renovatie van KdG Groenplaats (Conix)
  • de renovaties van gebouwen van UA
  • nieuwbouw Meerminne UA (Crépain)
  • geplande renovatie Plantijn in de voormalige stadsbibliotheek (Stramien)
  • geplande campusnieuwbouw aan Noorderplaats Hogeschool Antwerpen
  • gewenste supercampus KdG

Ook zijn er bij het begin en einde van het jaar tal van activiteiten zoals StuDay (hogescholen) en Students on Stage (Univ.) Telkens trekt dit duizenden studenten aan en doen studentenclubs promotie! En er zijn ook de speciaal in het leven geroepen cultuurcheques waar de studenten gebruik van kunnen maken.
See less See more
Tijd voor de naakte cijfers die ik uit een pdf ff snel in excel heb berekend (data uit 2003):

- Nota: bij Brussel gaat het natuurlijk enkel voor Vlaamse Universiteiten en Hogescholen, het aantal studenten (+ franstaligen) ligt hier uiteraard véél hoger.
- Gent is en blijft de grootste studentenstad in Vlaanderen, ver boven alle anderen uit.
- Zoals blijkt heeft Antwerpen - met zijn reputatie van geen studentenstad te zijn - niet zo veel studenten minder dan Leuven (Natuurlijk is de verhouding tussen het aantal Universiteit- en Hogeschoolstudenten duidelijk anders).

bron: http://www.libis.be/vowb/documenten/overzicht.pdf
See less See more
Antwerpen wordt volgens mij niet echt ervaren als studentenstad omdat alle verschillende campussen en hogescholen zo hard verspreid liggen over de hele stad en omdat de stad dan ook nog eens redelijk groot is (toch i.v.m. Leuven en ook een beetje met Gent).

Zo zijn er bijvoorbeeld belachelijk veel mensen die nog nooit in de universiteitsbuurt zijn geweest van de stadscampus, het ligt namelijk wat afgezonderd, verstopt tussen de grote stadsassen (zoals de Meir, de Leien en de Scheldekaaien) in een rustige buurt, hier is een plan van de stadscampus. In die buurt is er wel wat te vinden van café's, terrassen op de pas aangelegde Ossenmarkt, de Stadswaag, ...

Op middellange termijn zie ik hier echter wel verandering in komen.

- De universiteit in sinds haar fusie (RUCA, UFSIA en UIA in 2003) enorm aan het uitbreiden geslagen. Er zijn twee nieuwe grote moderne gebouwen gekomen: Aula rector Dhanis en de Meerminne (werkelijk mooie architectuur vanbinnen). Op dit moment is met o.a. bezig aan de nieuwe grote stadscampusbibliotheek die in september moet klaarzijn.

- Er worden tal van initiatieven gelanceerd die de buurt gezelliger maken en hierdoor komen er ook meer gezinnen wonen. Er worden straten heraangelegd en de handelsbeurs wordt een volwaardige doorsteek naar het achterliggende gebied.

- Ook wanneer het Eilandje een volwaardige stadswijk wordt, zullen meer mensen door de Universiteitsbuurt passeren.
See less See more
Antwerpen wordt volgens mij niet echt ervaren als studentenstad omdat alle verschillende campussen en hogescholen zo hard verspreid liggen over de hele stad en omdat de stad dan ook nog eens redelijk groot is (toch i.v.m. Leuven en ook een beetje met Gent).

Zo zijn er bijvoorbeeld belachelijk veel mensen die nog nooit in de universiteitsbuurt zijn geweest van de stadscampus, het ligt namelijk wat afgezonderd, verstopt tussen de grote stadsassen (zoals de Meir, de Leien en de Scheldekaaien) in een rustige buurt, hier is een plan van de stadscampus. In die buurt is er wel wat te vinden van café's, terrassen op de pas aangelegde Ossenmarkt, de Stadswaag, ...

Bedankt voor de cijfers!

Yep, zoals we hebben opgemerkt ligt het waarschijnlijk aan de verstoken en niet opvallende campussen en dat de stad wat groter is.

Toch steek ik niet weg dat het aantal studenten best naar omhoog kan. Dat zal alvast met de nieuwe campus noord en de nieuwe plantijn het geval zijn. Misschien later nog de grote kdg-campus!!
See less See more
Kheb ergens gelezen dat Brussel 70.000 studenten heeft en daarmee de grootste studentenstad van Belgie is Brussel XL magazine 2006
^^

Klopt, rond de 70.000 studenten in Brussel, hiermee de grootste studentenstad van België.
In termen van absolute cijfers zal Brussel altijd de grootste studentenstad zijn, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
een beetje een vreemde topic
Waarom zou dit een vreemde topic zijn? Je bent er klaarblijkelijk zelf op gebrand om een antwoord te geven en voorlopig is er een serieuze discussie op gang gekomen.

Ik vroeg me gewoon af waarom Antwerpen niet de naam heeft van een studentenstad te zijn als je ziet dat er zoveel te beleven valt.
See less See more
Antwerpen heeft niet de naam een studentenstad te zijn omdat de studenten in Gent en vooral Leuven veel prominenter aanweziger zijn. Beide steden zijn merkelijk rustiger tijdens het weekend terwijl je in Antwerpen nauwelijks een verschil merkt. Mij lijkt me dat veeleerder een positieve zaak.
Ik ervaar het zo :

Leuven is een studentenstad.

Antwerpen is een stad waar veel studenten zitten.

Gent is tussenin : het percentage aan studenten ligt er lager dan in Leuven, maar hoger dan in Antwerpen.

Al zitten er in New York 300.000 studenten, dan nog is het geen studentenstad à la Leuven (of Delft, Leiden,...)
See less See more

Op middellange termijn zie ik hier echter wel verandering in komen.

- De universiteit in sinds haar fusie (RUCA, UFSIA en UIA in 2003) enorm aan het uitbreiden geslagen. Er zijn twee nieuwe grote moderne gebouwen gekomen: Aula rector Dhanis en de Meerminne (werkelijk mooie architectuur vanbinnen). Op dit moment is met o.a. bezig aan de nieuwe grote stadscampusbibliotheek die in september moet klaarzijn.

- Er worden tal van initiatieven gelanceerd die de buurt gezelliger maken en hierdoor komen er ook meer gezinnen wonen. Er worden straten heraangelegd en de handelsbeurs wordt een volwaardige doorsteek naar het achterliggende gebied.

- Ook wanneer het Eilandje een volwaardige stadswijk wordt, zullen meer mensen door de Universiteitsbuurt passeren.
En met de eerste mooiweerdagen palmen die de hele Groenplaats in, de terrassen, maar ook het plein zelf, met (bakken) bier of andere drank, dan lijkt Antwerpen wél een studentenstad vind ik. Dit jaar was dat echt opvallend, zo in april.
See less See more
Ik ben ooit op de campus van de universiteit van Mexico city geweest: 300.000 studenten! En dan is er ook nog het personeel. Zo indrukwekkend had ik het nog nooit gezien! Dat is een echte stad in de stad met eigen buslijnen en dergelijke.
Maar om on topic te blijven. Ik denk dat we in België twee studentensteden hebben: Gent en Leuven. De andere steden zijn steden met veel studenten, maar in Antwerpen en Brussel zijn de studenten niet overheersend in het straatbeeld.
See less See more
^^nee, en dat is ook in Brugge en zelfs Kortrijk en Hasselt zo. Ik ervaar Gent en Leuven ook als enige échte studentensteden, wat niet persé positief hoeft te zijn vind ik...

300 000 studenten in 1 campus, dat is werkelijk ziek. Dat is een grootstad in een grootstad. Maar als het om Mexico city gaat, gaat het meestal ook over niet te vatten cijfers
See less See more
300 000 studenten in 1 campus, dat is werkelijk ziek. Dat is een grootstad in een grootstad. Maar als het om Mexico city gaat, gaat het meestal ook over niet te vatten cijfers
Tja, de stad alleen al heeft meer inwoners dan België. De universiteit heeft ook enkele eigen metrostations en zelfs een eigen proffesionele voetbalploeg, de PUMAS. Ik bezocht er ooit een voetbalwedstrijd in het (voormalig olympisch) sportstadion op de campus, voor zo'n 80.000 toeschouwers!
De universiteitsbibliotheek is omwille van de muurschilderijen wereldberoemd.
See less See more
1 - 20 of 208 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.