SkyscraperCity banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ik ben recent naar 't Eilandje in Antwerpen geweest, een gebied welke van eeuwenoud havengebied wordt getransformeerd naar een hoogwaardige woon en werkwijk. Er liggen een aantal mooie plannen op stapel, en de Antwerpense aanpak is ietwat anders dan de Nederlandse. Daarnaast deden de wolken flink hun best om hun imposantie te tonen, dus het is een leuke serie geworden!

01. Op weg naar het 't Eilandje ten noorden van het centrum

02. Langzaamaan komen we in het havengebied, waar ook al wat nieuwe ontwikkelingen te zien zijn, waaronder MAS, de Museum Aan de Stroom.

03. In de verte is al één van de Kattendijktorens te zien.

04. De 2 Kattendijktorens die al bijna klaar zijn. Er moeten nog een aantal verschijnen. Ze zien er best leuk uit, maar qua ambitieniveau denk ik dat Antwerpen hier hoger had kunnen mikken.

05. Museum Aan de Stroom en de voorliggende bebouwing.

06. In de nog bestaande havenloodsen wordt nog gewoon gewerkt.

07.

08.

09. Nieuwe industrie in oude gebouwen. Dit zijn althans geen auto's van normale havenarbeiders...

10. Let vooral ook op de bouwkranen die in elke foto lijken te zitten

11.

12.

13. Veel panden in het gebied worden opgeknapt en gerenoveerd volgens wat we in Nederland een Beeldkwaliteitsplan noemen.

14. Zelfde bouwkraan, andere foto

15. De bouwplaats van de London Tower/Avenue Building

16. Oude kroegen, vergane glorie

17. Lege havenloods.

18. De Kattendijktorens

19. De MAS en de bijbehorende, al opgeknapte binnenhaven.

20. Ziet er erg leuk uit!

21. Een oud havenpakhuis aan de binnenhaven is omgebouwd tot bibliotheek/stadsarchief.

Een beetje kort, ik weet het, maar ik hoop dat ik jullie interesse een beetje heb kunnen prikkelen, en dat jullie hebben kunnen genieten van de foto's. Bedankt voor het kijken!

·
Registered
5,750 Posts
Mooie foto's! En zeker leuke serie... die kasseienbestrating (zoals op foto 4 en 5) is alleen echt irritant om overheen te rijden. Dit is toch de weg waar je overheen rijdt als je vanaf de snelweg richting het centrum gaat? (via metropolis).

·
Bike It!
22,248 Posts
Het Eilandje wordt in de toekomst 'the place to be' in Antwerpen. Er zijn in de toekomst nog enkele mooie projecten gepland.
Hopelijk wordt binnen enkele jaren ook het openbaar domein grondig aangepakt, al begrijp ik best dat ze alle grote werven indachtig, dat nog even zullen uitstellen.

Die Kattendijktorens vallen inderdaad best wel mee. Ze mochten hoger, maar werden destijds gepland toen in België nog een ware hoogbouwfobie heerste. Daar zijn we nu wel grotendeels overheen, denk ik.

·
Registered
5,949 Posts
Antwerpen blijft één van mijn favo steden binnen handbereik (vanuit regio R'dam te verstaan).
Het heeft veel mooie, maar ook verschrikkelijk lelijke plekken. Dat maakt het zo interressant. Ik hou wel van dat rauwe.
Foto 21 laat zien dat zulke mooie pakhuizen een tweede leven moeten krijgen.
Jammer bijvoorbeeld, dat het pakhuis van C. Steinweg Handelsveem aan de Rijnhaven moest wijken. Dit was één van de zo niet het mooiste pakhuis in Rotterdam.

·
Bas
14,372 Posts
Hele leuke serie, Bob. Doet me beetje denken aan oude havengebieden in steden met een vergane havenglorie, zoals Liverpool of Bremen. Heerlijk om in zulke gebieden rond te lopen en te kijken wat er nog mogelijk zou zijn in de eigen opinie. En die Kattendijktorens, dat is natuurlijk een misser van de eerste orde. Maar goed, Antwerpen heeft ook geen miljoenen inwoners, dat mag ook worden gezegd. Misschien wordt het nog wel wat in deze chaotische bende.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Mooie foto's! En zeker leuke serie... die kasseienbestrating (zoals op foto 4 en 5) is alleen echt irritant om overheen te rijden. Dit is toch de weg waar je overheen rijdt als je vanaf de snelweg richting het centrum gaat? (via metropolis).
De Mexicostraat is een van de twee opties, je kan ook gewoon over de Noorderlaan rijden.

·
Registered
6,104 Posts
Mooie serie! Al ben je er wel in geslaagd om de mooist gerenoveerde pakhuizen niet te fotograferen ;)

Hier nog een paar schitterende foto's van het Eilandje vanop het MAS. Het wordt steeds minder chaotisch daar...

Tijdens de Open Werven Dag maakte ik ook enkele panorama foto's:

·
Registered
1,381 Posts
mooie foto's...je zou het soms niet zeggen op de foto's maar er is al enorm veel veranderd in die wijk...vooral rond het bonaparte en willemdok is het gewoonweg genieten in een van de vele nieuwe café...:cheers:

en binnen 5j - 10j zal deze hele buurt er pas helemaal af met het nieuwe havenhuis...ik zou zeggen kom met het WK2018 zeker nog eens het eilandje bezoeken dan zal het allemaal hopelijk klaar zijn...eerder mag natuurlijk ook ;)

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Discussion Starter · #11 ·
@kaasbroodje: Geen dank! Antwerpen is goed te doen vanuit Breda ;)

@ Wolkenbestormer: Bijzonder irritant ja, en ook niet echt geschikt om goed over te lopen. Maar het heeft wel zijn charme.

@ Benonie: Dat idee had ik ook al meegekregen. Er komen veel kantoren en woningen in het gebied, tezamen met een aantal grote diensten. Vooral de nieuwbouw van Zaha Hadid is spectaculair, al vraag ik me wel af of die het oorspronkelijke gebouw niet teveel dwarft...

@ Sash Scf: Inderdaad, Antwerpen doet weinig onder voor een stad als Amsterdam, Rotterdam of Hamburg. Niet toevallig ook allemaal havensteden (geweest), met een duidelijk zichtbare historie, stijl en sfeer.

@ Simsplanet: Ik vind torens qua kleur en maat wel passen in het gebied, al had het met de toekomstige plannen op het oog ook nog wel wat groter gekund.

@ Railwaystick: Het ís al wat in deze chaotische bende ;)

@ ff: Ik kwam gelukkig aan per trein, en ben toen lopend naar 't Eilandje gegaan.

@ Thermo: Inderdaad, ik had waarschijnlijk meer oog voor het nog te renoveren deel. Bedankt voor het plaatsen van de foto's! Ik kom waarschijnlijk nog wel vóór 2018 even kijken hoe het er hier voor staat.

1 - 11 of 11 Posts