*Ruggeveldlaan.https://www.provincieantwerpen.be/c...itsplanning/Corridorstudie_conceptnota_tg.pdf
Ik heb hier een studie gevonden waarin de zogenaamde Bisschoppenhoflaanlijn er totaal anders uitziet dan hiervoor beschreven.
Niet onder de grond aan het Sportpaleis, maar via de Ter Heydenlaan richting Turhoutsebaan en aan het foorplein de grond onder.
Nee, Ter Heydelaan (waar lijn 5 in eigen bedding rijdt).*Ruggeveldlaan.
Denk je dat die beleidsnota van de minister veel gaat verschillen van wat in het regeerakkoord staat?Basically: niet meer relevant. Afwachten wat de beleidsnota van de nieuwe minister van mobiliteit zal vertellen...
Ik denk dat de volgende vijf jaar naar elders gaan.Het ligt eraan hoeveel bijkomende middelen de minister los krijgt voor De Lijn. Gaan er bijvoorbeeld middelen komen voor de Antwerpse tram? Wat met de aanleg van nieuwe tramtrajecten?
* De nieuwe CAF trams zullen er natuurlijk komen wegens besteld zijnde.Het ligt eraan hoeveel bijkomende middelen de minister los krijgt voor De Lijn. Gaan er bijvoorbeeld middelen komen voor de Antwerpse tram? Wat met de aanleg van nieuwe tramtrajecten?
Dat klopt en daar is een goede reden voor.* De nieuwe CAF trams zullen er natuurlijk komen wegens besteld zijnde.
* Ook de Bisschoppenhoflaan komt er en de koker onder de Kerkstraat en dat alles binnen de 5 jaar. Waar het geld vandaan komt, heeft niet zoveel belang: dat kan dus ook uit de Oosterweelpot komen (minder hinder maatregelen). Intern werkt men bij De Lijn al enige tijd aan deze projecten.
Trams naar Kontich / Wilrijk enz. moeten we niet verwachten, maar is het ooit wel eens echt de bedoeling geweest om daar een tram heen te laten rijden? Volgens mij zijn dit nooit meer dan ideeën / plannen / wensen geweest, zoals er heel veel zijn (geweest).
focus1965
Plannen om de koker onder de Kerkstraat te open staan in het Antwerps bestuursakkoord en niet in het Vlaams akkoord.Daar staat enkel iets in over Gent en Limburg. Dus ik denk niet dat het voor de volgende vijf jaar is.* De nieuwe CAF trams zullen er natuurlijk komen wegens besteld zijnde.
* Ook de Bisschoppenhoflaan komt er en de koker onder de Kerkstraat en dat alles binnen de 5 jaar. Waar het geld vandaan komt, heeft niet zoveel belang: dat kan dus ook uit de Oosterweelpot komen (minder hinder maatregelen). Intern werkt men bij De Lijn al enige tijd aan deze projecten.
Trams naar Kontich / Wilrijk enz. moeten we niet verwachten, maar is het ooit wel eens echt de bedoeling geweest om daar een tram heen te laten rijden? Volgens mij zijn dit nooit meer dan ideeën / plannen / wensen geweest, zoals er heel veel zijn (geweest).
focus1965
Aan het Gemeenteplein in Mortsel zie je toch nog duidelijk de "bedoeling naar Kontich".
Een typisch Belgisch fenomeen: er zijn genoeg 'rariteiten' gekend in de bestaande premetrotunnels die voorzien waren voor uitbreidingen: denk bv. aan de Rooseveltplaats, maar er zijn er nog. En soms komt het nog min of meer van pas, zoals Opera. Maar er zijn nog steeds tal van gronden voorbehouden voor zeer toekomstige wegenprojecten: ik denk meteen aan de A102 of de Ring rond Zoersel: dit zijn projecten waar men al decennia over spreekt. En het openbaar vervoer blijft dus niet achter, waarbij inderdaad soms kleine stukjes spoor gelegd worden of ruimtes voorbehouden worden voor eventuele tramverlengingen die er misschien ooit wel eens zouden kunnen komen als, als en als. Dit betekent dat er een intentie is: op de Noorderlaan hebben de sporen er jaren gelegen vooraleer eindelijk lijn 70 erop kon rijden. En Olympiade werd zodanig gebouwd dat het in alle richtingen bruikbaar zal zijn mocht men ooit richting Wilrijk uitbreiden.Evenals de "bedoeling" van Schoonselhof naar Hemiksem (aanzet sporen en bedding liggen klaar), van Merksem naar Brasschaat (trambedding ligt klaar), of van Zwijndrecht naar Beveren (keerlus is ruim genoeg bemeten om er de tunnelmond van underpass spoorweg in aan te leggen).
Het werd hierboven al beschreven. Er is geen budget voorzien voor een dergelijk project.Er is een groot onderscheid tussen investeringen en exploitatie. Het budget van De Lijn en de vervoersregio's betreft exploitatie en traminvesteringen (lees: nieuw materieel en nieuwe trajecten bv.) komt van elders.
Vreemd genoeg zijn er zaken die er 'plots' komen, zoals recent de ingebruikname van de premetrohelling aan Hof ter Loo voor lijn 10. Toegegeven: geen enorm kapitaal, maar het was snel beslist en het stond er. Idem dito voor de uitrit Frankrijklei: dat is ook (naar onze normen) heel snel gekomen.
Het omgekeerde hebben we nu met de Noorderleien: een project dat eindeloos duurt, voor eigenlijk: niets, wegens geen hindernissen. Eigenlijk was de aanleg van de open helling veel ingrijpender dan die paar kilometers nieuw spoor op een vlakke middenberm.
Het is dus ook zo dat men moet redeneren voor de Bisschoppenhoflaan en de koker Kerkstraat: als er toch plots iemand daar een stevig argument voor zal vinden (Oosterweelwerken) dan zal het er ook komen.
Dat het niet in het regeerakkoord staat, maakt volgens mij niets uit, omdat het zo'n soort project is waar niemand tegen is.
focus1965